Народні пісні. «Два півника» (українська дитяча пісенька). «Грицю, Грицю…» (жартівлива народна пісня).

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з різновидом усної народної творчості – українською дитячою піснею, з її особливостями; розвивати творчі здібності школярів, уміння співпрацювати в парі, колективі; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати образне мислення, творчу уяву учнів; розвивати музичний слух, навички вокального співу; виховувати ціннісне ставлення до традицій українського народу. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Основні терміни і поняття: народна пісня, фольклор. Інтегрований урок: українська мова, музичне мистецтво. Обладнання: телевізор; відеозаписи пісень «Два півники», «Грицю, Грицю...»; зображення до пісні «Два півники».
Перегляд файлу

Тема:  Народні пісні. «Два півника» (українська дитяча пісенька).

  «Грицю, Грицю…» (жартівлива народна пісня).

Мета: ознайомити учнів з різновидом усної народної творчості – українською дитячою піснею, з її особливостями; розвивати творчі здібності школярів, уміння співпрацювати в парі, колективі; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати образне мислення, творчу уяву учнів; розвивати музичний слух, навички вокального співу; виховувати ціннісне ставлення до традицій українського народу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні терміни і поняття: народна пісня, фольклор.

Інтегрований урок: українська мова, музичне мистецтво.

Обладнання: телевізор; відеозаписи пісень «Два півники», «Грицю, Грицю...»; зображення до пісні «Два півники».

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Музичне вітання 

2. Рефлексія пасивна (пальчики – сонечко, кулачки – хмаринки).

- До якого уроку ви підготувалися?

- Ви хочете, щоб він був яким?

- Тоді якими ви будете на уроці літературного читання?

- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий і  творчий урок.

ІІ. Мовленнєва розминка

Вчитель: Я не випадково розпочала урок із музичного вітання, так як ми будемо сьогодні виразно читати, чітко говорити, дзвінко співати, тому нам необхідна артикуляційна розминка. 

1. Артикуляційні вправи

Вправа 1. Підняли руку – вдихнули, повільно опускаємо руку – якомога повільно видихаємо.

Вправа 2. Уявляємо, що на руці свічка – носиком вдихнули, а здуваємо так повільно і легенько, щоб свічка не згасла.

Вправа 3. Надуваємо кульку (вдихнули) – розширили руки, а видихаємо повільно на звук [ ш ].

Вправа 4. Поспівка «Киця зажурилася» - відеозапис.

2. Робота над скоромовкою Любов Кріштоп

Звечоріло, засяяла зірка

Закувала зозуля в гаю.

Затужила співоча сопілка,

Заблукавши у ріднім краю.

3. Гра «Літеру вставляй – слово читай» - запис на дошці.

Вчитель: У поданих словах замість рисок уставляйте букву «е» і читайте. Уперше читайте повільно, удруге – швидше, у третє – дуже швидко.

Л-в       ж-л-  ц-м-нт

Ф-н  б-р-г  ш-д-вр

П-с  т-п-р  з-л-нь

Ц-х  п-нь  п-р-ць

4. Гра «Відновлення деформованих слів» - запис на дошці

Вчитель: Прочитайте деформовані слова і виключіть зайве слово

Т А Д Я Ч И  дитяча
Л Е В А С Е  весела
М А С Н У   сумна
Р А Ж І В Т Л А В И жартівлива
А К Ї А Р С Н К У Ь українська
Є С І В А П   співає – зайве слова, тому що дієслово, а всі інші слова – прикметники.

- Як на вашу думку, до якого слова-іменника ми б могли використати всі ці слова?               (Пісня)
 Отже, ми з вами  розробили свій мовний апарат.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

          - Я хочу вам запропонувати переглянути відео «Легенда про українську пісню».

          Після перегляду дайте відповідь, який дарунок отримав кожен народ? (Французам – красу та елегантність, німцям – дисципліну, англійцям – любов до моря, росіянам – владність, голландцям – квіти, українцям – пісню.)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

 - Можливо, ви здогадалися про що буде іти мова на уроці? Сьогодні на уроці ми будемо вивчати українські народні пісні «Два півника», «Грицю, Грицю», познайомимося з їх особливостями; вдосконалюватимемо навички свідомого виразного читання; розвиватимемо музичні здібності, ціннісне ставлення до усної народної творчості, а саме до народної пісні.

            Девізом уроку будуть такі слова: «Пісня – це душа, це гордість українського народу».

 - Давайте спробуємо скласти сенкан до слова пісня (запис у словничок думок).

1. Пісня

2. Українська, народна, весела.

3. Звеселяє, окриляє, співає.

4. Пісня – це душа, це гордість українського народу.

5. Душа (мелодія, краса, ніжність, кохання).

 - З якими жанрами усної народної творчості ми вже ознайомлені? (Народні казки, прислів’я, загадки, прикмети...)

 Отже, усна народна творчість - це народні казки, прислів'я, загадки, вислови, пісні. Наприклад, одна людина складе казку, а інша - пісню. ... Усну народну творчість ще називають фольклором, що в перекладі з англійської означає «народна мудрість».

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання української дитячої пісеньки «Два півники».

1. Робота за підручником – с.54. - Розкрийте, будь ласка, підручник на с. 54, а Соловйов Дмитро зачитає текст про народні пісні.

Продовжіть: народні пісні мають форму ... (вірша);
     пісні бувають веселі і ... (сумні); повчальні і ... 
                        (жартівливі):
     часом нагадують ... (коротеньку казку).      

 2. Первинне сприймання відеозапису пісні «Два півники».

Вчитель: Першою ми будемо вивчати українську народну дитячу пісеньку «Два півники». Послухайте її у виконанні дитячого хору.

- Який настрій у вас після прослуховування цієї пісеньки? Хочу ще раз нагадати, що народні твори не мають одного автора, а це значить, що вони можуть відрізнятися у різних джерелах. От і наша пісенька не є виключенням: у підручнику вона написана дещо по-іншому, ніж щойно прозвучала. По-перше, у ній більше строф (співали 4 куплети, у підручнику – їх 6), а по-друге відрізняються деякі слова.

3. Словникова робота.

Вчитель: Давайте звернемо увагу на незнайомі слова і попрацюємо над ними.

Віжки – прикріплений з обох боків до вуздечки довгий ремінь чи мотузок, яким правлять кіньми.

Залигав – зв’язав віжками (або мотузком) роги.

4. Читання пісеньки за  строфами «ланцюжком».

Вчитель: Перечитайте пісеньку «ланцюжком», намагайтеся передати її мелодійне звучання, виявляючи голосом своє ставлення до персонажів і подій.

5. Аналіз змісту пісеньки з елементами вибіркового читання

           Вчитель: Про кого ця пісенька? Назвіть всіх героїв твору по порядку, а я буду прикріплювати малюнок на дошку.

Учні: Пісня про двох півників, двох курочок, цапа, козу, козенятка, вовчика.

 Вчитель: Тепер доберемо відповідні для кожного героя дієслова. Давайте пригадаємо, на які питання відповідають дієслова?

         Учні: Дієслова відповідають на питання: що робить? що зробить? що буде робити?

         Вчитель: Прочитайте перший куплет пісеньки, знайдіть дієслова та прикріпіть їх до відповідних малюнків на дошці. То що робили півники? Курочки? Цап? Коза? Козенятко? Вовчок?

        Учні: Півники молотили. Курочки носили. Цап меле, схопив, одібрав, залигав. Коза підсипає. Козенятко грає. Вовчок виглядає, ухопив, тікає, обідрав.

 На дошці поруч із картинками прикріплюються також смужечки з дієсловами. Таким чином утворюється малюнковий план.

        Вчитель: Разом ми створили малюнковий план до пісеньки.
       Отож, спробуємо свої сили в карооке і всі разом заспіваємо пісню «Два півники».

6. Хорове виконання пісеньки «Два півники»

Вчитель: Ви добре попрацювали слід зробити фізкультхвилинку

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА - відео

VІ. Опрацювання жартівливої народної пісні «Грицю, Грицю»

Гра «Актори»

Вчитель: Наступна пісенька, яку ми будемо вивчати – це жартівлива народна пісенька «Грицю, Грицю». Виявили бажання взяти участь в інсценізації пісні всі дівчатка класу, а на роль Гриця  був проведений конкурс  і виконує її Самохін Андрій.

     2. Аналіз змісту пісеньки
Вчитель: Про кого ця пісня?
Учні: Ця пісня про Гриця, який не хоче працювати.
Вчитель:Чому вона жартівлива?
Учні: Вона жартівлива, тому що Гриць шукав причини, щоб не працювати. А коли покликали їсти, то він був одним із перших.
Вчитель: Що в ній засуджується?
Учні: У цій пісні засуджується лінь, симулювання.
3. Гра «Добери риму», мовчазне читання.
Вчитель: Діти, відкрийте підручники на с. 55, прочитайте пісню напівголосно і відшукайте риму до поданих слів.

До роботи — … (чоботи).
До телят —... (болять).
Молотити —...(робити).
Дрова —... (нездоровий).
Хліб —... (охрип).
Їсти —... (сісти).

4. Виконання пісні з музичними інструментами – бубнами: дівчатка плескають в долоні, а хлопці – в бубон.

VІІ. Заключна частина

1. Підсумок уроку.

Продовжіть речення:
- На уроці я дізнався...
- Мені було складно...

- Мені сподобалося...

- Я б хотів іншим розповісти...

- Під яким девізом проходив наш урок? (Пісня – це душа, це гордість українського народу). Чому саме ці слова я обрала на  урок?

2. Оцінювання  - всі виконавці ролей – високий бал.

3. Домашнє завдання.

Вчитель: с. 54-55 виразно читати народні пісні. Намалювати малюнок до однієї з українських народних пісень – 1 гр., дібрати жартівливі народні пісні.

4. Пятихвилинне письмо для себе.
         - Пропоную вам записати до свого записничка думок міні-твір- міркування «Що для мене є пісня». За бажанням учні зачитують свої міні-твори.

Рефлексія. – У кого настрій покращився?

 Наш урок закінчено. Я дякую вам за роботу на уроці. Давайте попрощаємося з нашими гостями.

 

 

Наголосити, що у кого поганий настрій, то він поліпшиться до кінця уроку.

 

 

 

 

 

 

 

Підняли руку – опустили.

Здуваємо
свічку.

Здуваємо кульку.

Відео «Киця»

Запис на дошці.

 

 

 

 

Запис на дошці.

 

 

 

 

 

 

 

Наочність – розгортка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відео «Легенда про пісню»

 

 

 

 

 

 

 

 

Вивісити на магніт плакат.

Словничок думок.

 

 

 

 

 

 

 

Вивішуємо слово фольклор.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відео «Два півники»

 

 

 

 

Слова  на дошці вивішую.

 

 

 

 

 

Вивішую малюнки на дошку.

 

 

 

 

 

Повторення правила про дієслово.

 

 

 

 

 

Учні обирають і вивішують слова.

Карооке «Два півники»

 

 

 

Відео

 

 

Інсценізація пісні «Грицю, Грицю...»

 

Аналіз пісні

 

 

 

 

 

 

 

Мовчазне читання, рими до слів (записані на дошці)

 

 

 

 

Шумовий оркестр (папір)

 

 

Запис на дошці

 

 

 

 

Повторити девіз

 

 

Оцінювання

Д/з

 

 

 

Словничок думок

 

 

Рефлексія

Попрощатися з гостями

 

docx
Додано
7 серпня 2019
Переглядів
3366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку