Тема: Народні пісні. «Два півника» (українська дитяча пісенька). «Грицю, Грицю…» (жартівлива народна пісня). Мета: ознайомити учнів з різновидом усної народної творчості – українською дитячою піснею, з її особливостями; розвивати творчі здібності школярів, уміння співпрацювати в парі, колективі; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати образне мислення, творчу уяву учнів; розвивати музичний слух, навички вокального співу; виховувати ціннісне ставлення до традицій українського народу. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Основні терміни і поняття: народна пісня, фольклор. Інтегрований урок: українська мова, музичне мистецтво. Обладнання: телевізор; відеозаписи пісень «Два півники», «Грицю, Грицю...»; зображення до пісні «Два півники». |
|
Хід уроку І. Організаційний момент 1. Музичне вітання 2. Рефлексія пасивна (пальчики – сонечко, кулачки – хмаринки). - До якого уроку ви підготувалися? - Ви хочете, щоб він був яким? - Тоді якими ви будете на уроці літературного читання? - Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий і творчий урок. ІІ. Мовленнєва розминка Вчитель: Я не випадково розпочала урок із музичного вітання, так як ми будемо сьогодні виразно читати, чітко говорити, дзвінко співати, тому нам необхідна артикуляційна розминка. 1. Артикуляційні вправи Вправа 1. Підняли руку – вдихнули, повільно опускаємо руку – якомога повільно видихаємо. Вправа 2. Уявляємо, що на руці свічка – носиком вдихнули, а здуваємо так повільно і легенько, щоб свічка не згасла. Вправа 3. Надуваємо кульку (вдихнули) – розширили руки, а видихаємо повільно на звук [ ш ]. Вправа 4. Поспівка «Киця зажурилася» - відеозапис. 2. Робота над скоромовкою Любов Кріштоп Звечоріло, засяяла зірка Закувала зозуля в гаю. Затужила співоча сопілка, Заблукавши у ріднім краю. 3. Гра «Літеру вставляй – слово читай» - запис на дошці. Вчитель: У поданих словах замість рисок уставляйте букву «е» і читайте. Уперше читайте повільно, удруге – швидше, у третє – дуже швидко. Л-в ж-л- ц-м-нт Ф-н б-р-г ш-д-вр П-с т-п-р з-л-нь Ц-х п-нь п-р-ць 4. Гра «Відновлення деформованих слів» - запис на дошці Вчитель: Прочитайте деформовані слова і виключіть зайве слово
Т А Д Я Ч И дитяча
- Як на вашу думку, до якого слова-іменника ми б могли використати всі ці слова? (Пісня) ІІІ. Актуалізація опорних знань - Я хочу вам запропонувати переглянути відео «Легенда про українську пісню». Після перегляду дайте відповідь, який дарунок отримав кожен народ? (Французам – красу та елегантність, німцям – дисципліну, англійцям – любов до моря, росіянам – владність, голландцям – квіти, українцям – пісню.) ІV. Повідомлення теми та мети уроку - Можливо, ви здогадалися про що буде іти мова на уроці? Сьогодні на уроці ми будемо вивчати українські народні пісні «Два півника», «Грицю, Грицю», познайомимося з їх особливостями; вдосконалюватимемо навички свідомого виразного читання; розвиватимемо музичні здібності, ціннісне ставлення до усної народної творчості, а саме до народної пісні. Девізом уроку будуть такі слова: «Пісня – це душа, це гордість українського народу». - Давайте спробуємо скласти сенкан до слова пісня (запис у словничок думок). 1. Пісня 2. Українська, народна, весела. 3. Звеселяє, окриляє, співає. 4. Пісня – це душа, це гордість українського народу. 5. Душа (мелодія, краса, ніжність, кохання). - З якими жанрами усної народної творчості ми вже ознайомлені? (Народні казки, прислів’я, загадки, прикмети...) Отже, усна народна творчість - це народні казки, прислів'я, загадки, вислови, пісні. Наприклад, одна людина складе казку, а інша - пісню. ... Усну народну творчість ще називають фольклором, що в перекладі з англійської означає «народна мудрість». V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання української дитячої пісеньки «Два півники». 1. Робота за підручником – с.54. - Розкрийте, будь ласка, підручник на с. 54, а Соловйов Дмитро зачитає текст про народні пісні.
Продовжіть: народні пісні мають форму ... (вірша); 2. Первинне сприймання відеозапису пісні «Два півники». Вчитель: Першою ми будемо вивчати українську народну дитячу пісеньку «Два півники». Послухайте її у виконанні дитячого хору. - Який настрій у вас після прослуховування цієї пісеньки? Хочу ще раз нагадати, що народні твори не мають одного автора, а це значить, що вони можуть відрізнятися у різних джерелах. От і наша пісенька не є виключенням: у підручнику вона написана дещо по-іншому, ніж щойно прозвучала. По-перше, у ній більше строф (співали 4 куплети, у підручнику – їх 6), а по-друге відрізняються деякі слова. 3. Словникова робота. Вчитель: Давайте звернемо увагу на незнайомі слова і попрацюємо над ними. Віжки – прикріплений з обох боків до вуздечки довгий ремінь чи мотузок, яким правлять кіньми. Залигав – зв’язав віжками (або мотузком) роги. 4. Читання пісеньки за строфами «ланцюжком». Вчитель: Перечитайте пісеньку «ланцюжком», намагайтеся передати її мелодійне звучання, виявляючи голосом своє ставлення до персонажів і подій. 5. Аналіз змісту пісеньки з елементами вибіркового читання Вчитель: Про кого ця пісенька? Назвіть всіх героїв твору по порядку, а я буду прикріплювати малюнок на дошку. Учні: Пісня про двох півників, двох курочок, цапа, козу, козенятка, вовчика. Вчитель: Тепер доберемо відповідні для кожного героя дієслова. Давайте пригадаємо, на які питання відповідають дієслова? Учні: Дієслова відповідають на питання: що робить? що зробить? що буде робити? Вчитель: Прочитайте перший куплет пісеньки, знайдіть дієслова та прикріпіть їх до відповідних малюнків на дошці. То що робили півники? Курочки? Цап? Коза? Козенятко? Вовчок? Учні: Півники молотили. Курочки носили. Цап меле, схопив, одібрав, залигав. Коза підсипає. Козенятко грає. Вовчок виглядає, ухопив, тікає, обідрав. На дошці поруч із картинками прикріплюються також смужечки з дієсловами. Таким чином утворюється малюнковий план.
Вчитель: Разом ми створили малюнковий план до пісеньки. 6. Хорове виконання пісеньки «Два півники» Вчитель: Ви добре попрацювали слід зробити фізкультхвилинку ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА - відео VІ. Опрацювання жартівливої народної пісні «Грицю, Грицю» Гра «Актори» Вчитель: Наступна пісенька, яку ми будемо вивчати – це жартівлива народна пісенька «Грицю, Грицю». Виявили бажання взяти участь в інсценізації пісні всі дівчатка класу, а на роль Гриця був проведений конкурс і виконує її Самохін Андрій.
2. Аналіз змісту пісеньки
До роботи — … (чоботи). 4. Виконання пісні з музичними інструментами – бубнами: дівчатка плескають в долоні, а хлопці – в бубон. VІІ. Заключна частина 1. Підсумок уроку.
Продовжіть речення: - Мені сподобалося... - Я б хотів іншим розповісти... - Під яким девізом проходив наш урок? (Пісня – це душа, це гордість українського народу). Чому саме ці слова я обрала на урок? 2. Оцінювання - всі виконавці ролей – високий бал. 3. Домашнє завдання. Вчитель: с. 54-55 виразно читати народні пісні. Намалювати малюнок до однієї з українських народних пісень – 1 гр., дібрати жартівливі народні пісні.
4. П’ятихвилинне письмо для себе. Рефлексія. – У кого настрій покращився? Наш урок закінчено. Я дякую вам за роботу на уроці. Давайте попрощаємося з нашими гостями. |
Наголосити, що у кого поганий настрій, то він поліпшиться до кінця уроку.
Підняли руку – опустили.
Здуваємо Здуваємо кульку. Відео «Киця» Запис на дошці.
Запис на дошці.
Наочність – розгортка.
Відео «Легенда про пісню»
Вивісити на магніт плакат. Словничок думок.
Вивішуємо слово фольклор.
Відео «Два півники»
Слова на дошці вивішую.
Вивішую малюнки на дошку.
Повторення правила про дієслово.
Учні обирають і вивішують слова. Карооке «Два півники»
Відео
Інсценізація пісні «Грицю, Грицю...»
Аналіз пісні
Мовчазне читання, рими до слів (записані на дошці)
Шумовий оркестр (папір)
Запис на дошці
Повторити девіз
Оцінювання Д/з
Словничок думок
Рефлексія Попрощатися з гостями |