Наукова революція та механістична картина світу. Формування засад класичної науки І.Ньютоном.

Про матеріал
В сучасній філософії науки її предмет визначається як  загальні закономірності і тенденції наукового пізнання як особливої діяльності по виробництву наукових знань, які розглядаються в історичному розвитку та соціокультурному контексті. Вітчизняні дослідження в галузі філософії науки зосереджені на аналізі структури наукового знання, зокрема - особлива увага приділялася вивченню наукової картини світу як форми теоретико-методологічного знання, її світоглядної, евристичної функцій, вивченню проблеми генези теоретичного знання, осмисленню ситуації наукових революцій, виявленню типології наукових революцій, дослідженню типів наукової раціональності  та їх історичного розвитку.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Наукова революція та механістична картина світу. Формування засадкласичної науки І. Ньютоном. Підготувала : Кухар Анастасія Анатоліївна

Номер слайду 2

Науко́ва карти́на сві́ту (одне з основоположних понять в природознавстві) — особлива форма систематизації знань, якісне узагальнення і світоглядний синтез різних наукових теорій. Будучи цілісною системою уявлень про загальні властивості і закономірності об'єктивного світу, наукова картина світу існує як складна структура, що включає в себе як складові частини загальнонаукову картину світу і картини світу окремих наук (фізична картина світу, біологічна картина світу, геологічна картина світу). Картини світу окремих наук, у свою чергу, включають в себе відповідні численні концепції — певні способи розуміння і трактування будь-яких предметів, явищ і процесів об'єктивного світу, що існують у кожній окремій науці. Наукова картина світу — система уявлень людей про властивості і закономірності дійсності (реально існуючого світу), побудована в результаті узагальнення та синтезу наукових понять і принципів. Використовує наукову мову для позначення об'єктів і явищ матерії.

Номер слайду 3

Основні етапи розвитку науки. Класична наука − (ХУІІ − ХІХ ст.) Домінує лінійний і об'єктивний стиль мислення, бажання пізнати об'єкт сам по собі, безвідносно до умов його пізнання суб'єктом, реальність підпорядкована універсальним законам. Класична раціональність розглядає процеси шляхом причинно-наслідкових зв’язків, сформувалась механістична картинав світу, яка набула статусу універсальної наукової онтології. Некласична наука (перша половина ХХ ст), її виникнення пов'язано з розробкою релятивістської та квантової теорії, що дозволяє характеризувати корпускулярні або хвильові властивості мікроб’єктів, робить акцент на незворотності природних процесів, відкидає об'єктивізм класичної науки, уявлення про реальність, яка не залежить від засобів пізнання і суб'єктивного фактора. Поснекласична наука ( друга половина ХХ початок ХХІ ст. ) базується на принципах нової раціональності − нерівноважності, несталості, становлення, досліджує відкриті, складні системи, здатні до самоорганізації, враховує співвідношення характеру отриманих знань про об'єкт не тільки з особливостями засобів і операцій діяльності суб'єкта пізнання, а і з її ціннісними і цільовими структурами.

Номер слайду 4

Особливості класичної науки Завдяки зусиллям провідних вчених і філософів ХУІІ ст. (Декарта, Коперника, Галілея, Ньютона та ін.) сформувалась нова форма пізнання природи − математизоване природознавство, що базується на точному експерименті. У ХУІІ ст. формуються перші об'єднання вчених, такі як Парижська ака­демія наук, Лондонське товариство вчених. Перша наукова революція відбувалась в епоху Відродження, її зміст визначило геліоцентричне вчення Коперника. Другу наукову революцію пов'язують з іменами Галілея, Кеплера, Ньютона.

Номер слайду 5

Провести досліди, спостереження, експеримент. Завдяки індукції виділити в чистому вигляді окремі сторони природного процесу і зробити їх такими, що безпосередньо спостерігаються. Зрозуміти, які закономірності, принципи, основні поняття які лежать в основі цих процесів. Здійснити математичне втілення цих принципів, законів, тобто математично сформулювати взаємозв'язки природних процесів. Побудувати цілісну теоретичну систему шляхом дедуктивного розгортання фундаментальних принципів. Використати сили природи і підкорити їх конкретним технічним завданням. Зміст наукового методу Ньютона:

Номер слайду 6

Увесь світ, Всесвіт (від атомів до людини), уявлявся як сукупність величезного числа неподільних і незмінних корпускул, які рухаються в абсолютному просторі й часі, взаємопов'язані силами тяжіння, які миттєво передаються від тіла до тіла через пустоту. Згідно з цим принципом будь-які події наперед чітко визначені законами класичної механіки. Світ складається з речовини, у якій елементарним об'єктом є атом, а всі тіла побудовані із абсолютно твердих, однорідних, незмінних і неділимих корпускул − атомів. Головним поняттям при описуванні механічних процесів були поняття “тіло” і “корпускула”. Рух атомів і тіл уявлялись як переміщення в абсолютному просторі в певному абсолютному часі. Природа розумілась як проста машина, частини якої підпорядковані жорсткій детермінації. Звідси − зворотність часу. Важлива особливість функціонування механічної картини світу як фундаментальної дослідної програми − синтез природничого знання на основі редукції (зведення різноманітних процесів і явищ до механічних). Основний зміст механістичної картини світу, створеної Ньютоном:

Номер слайду 7

Особливості класичної науки:світ явищ, який вивчає наука, розглядається як існуючий реально і у своїх характеристиках не залежить від суб'єкта пізнання;у науковому пізнанні вчений починає з фактів, що існують у природі об'єктивно;світ характеризується незмінними постійними залежностями, які пов'я­зують факти. Вони виражаються законами різного рівня: емпіричними та теоретичними;емпіричні закони описують об'єкти, що спостерігаються безпосередньо або за допомогою простих приладів;теоретичні закони виводяться шляхом формування теоретичної гіпотези.мета науки — формулювання цих законів, і тому числі мета соціальних наук – відкрити соціальні закони;емпіричні дослідження вільні від ціннісних оцінок і базуються на дослідному спостереженні та експерименті, які передбачають кількісні вимірювання, які здійснюються за допомогою приладів та інструментів;простір і час розглядаються як окремі незалежні субстанції;процеси розуміються як лінійні та підпорядковані механізму рівноваги, причому розбалансована система прагне повернутися до рівноваги;ідея балансу є центральною і в соціальній думці;якщо відомі закони і висхідні умови, то можна визначити якими були чи будуть просторово-часові та кількісні характеристики будь-якого процесу в тому числі соціального.

pptx
Додано
4 березня 2021
Переглядів
3195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку