Навчальна програма гуртка дослідницько-експериментального напряму «Економіка»

Про матеріал

Програма гуртка з економіки розроблена відповідно до Положення про Малу академію і наукові товариства учнів України. Програма занять розрахована на один рік навчання, розроблена для учнів 9-10 класів, слухачів відділення “Економіка” Малої академії наук учнівської молоді, розрахована на 144 год.

Перегляд файлу

 

 

Навчальна програма гуртка

дослідницько-експериментального напряму

«Економіка»

для учнів 9-10 класів

 

 

Автор програми. Лепеха Тетяна Петрівна

вчитель історії та правознавства

Семенівської ЗОШ І-ІІІ ст.

Баришівського р-н.

Київської обл.

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 рік

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Програма гуртка з економіки розроблена відповідно до Положення про Малу академію і наукові товариства учнів України. Програма занять розрахована на  один рік навчання, розроблена для учнів 9-10 класів, слухачів відділення “Економіка”  Малої академії наук учнівської молоді, розрахована на 144 год. 

На сьогодні значна увага приділяється виявленню та підтримці талановитої молоді, що формуватиме обличчя української науки в майбутньому.  Великі перспективи для розвитку економічної науки має науково-дослідницька діяльність шкільної молоді в гуртках Малої академії наук учнівської молоді.

Метою даного навчального курсу є вдосконалення уявлення учнів про економічну картину світу, утвердження поняття про економіку як конструктивну науку, формування економічного  мислення, розвитку пізнавального, науково-дослідницького інтересу, засвоєння основ наукової діяльності.

Для здійснення поставленої мети потрібно виконати такі основні завдання:

  • поглибити економічну освіту гуртківців  через вивчення глобальних, господарських, соціокультурних проблем, процесів економічної і політичної інтеграції країн і народів;
  • ознайомити з основними принципами та формами наукової діяльності, видами  науково-дослідницьких робіт;
  • узагальнити й систематизувати попередні знання гуртківців з економіки на значно вищому теоретичному рівні;
  • розвивати вміння вільно користуватися  методами економічного дослідження, використовувати різноманітні джерела економічних знань;
  • виховувати в гуртківців особистісні риси громадянина України, загальнолюдську духовну ціннісну орієнтацію, сприймати ідеї гуманізму та демократизму, патріотизму і взаєморозуміння між народами, утверджувати ідеї демократії, добра та справедливості;
  • обстоювати власні погляди на ту чи іншу економічну  проблему, толерантно ставитись до протилежних думок; розвивати творче мислення, формувати власний погляд та критичне ставлення до інформації.

Навчальні заняття гуртка передбачають використання традиційних і нетрадиційних форм і методів навчання: лекцій, семінарів, рефератів, доповідей, екскурсій, конференцій, використання комп’ютерних засобів навчання тощо.

Пропонована програма орієнтована на навчання учнів 1-го року навчання в системі Малої академії наук України. Процес навчання в економічному  гуртку  сприятиме розширенню і поглибленню знань учнівської молоді з економіки, розвиватиме цікавість до наукових досліджень, закладатиме основи професійної спрямованості особистості школярів.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичні

практичні

усього

 

Розділ 1. Навчально-виховна система Малої Академії наук

8

4

12

1

Вступ. Особливості навчальної діяльності  в МАН

2

-

2

2

Функціонування гуртка  з економіки в системі МАН

2

2

4

3

Науково-дослідницька діяльність в МАН

4

2

6

 

Розділ 2. Економіка  як наука

16

10

26

4

Предмет, об’єкт, мета дослідження економічної  науки

2

2

4

5

Місце  економіки в системі наук. Структура економічної науки

4

2

6

6

Історія розвитку економічної науки

6

4

10

7

Економічна наука в Україні 

4

2

6

 

Розділ 3. Основні положення економічної науки

60

30

90

8

Потреби споживача й закономірності його економічної поведінки.

6

4

10

9

Виробництво та його фактори: земля, праця, капітал, здатність до підприємництва

4

2

6

10

Обмеженість виробничих ресурсів і проблема вибору. Закономірності економічної поведінки виробника.

10

4

14

11

Основні проблеми економіки та їх ринкове розв’язання

12

6

18

12

Гроші: їх функції та види.

8

2

10

13

Різні види ринків та особливості формування цін.

8

4

12

14

Функції підприємства та роль підприємця.
Підприємницький дохід.

6

4

10

15

Менеджмент  та маркетинг у підприємницькій діяльності.

6

4

10

 

Розділ 4.  Економічні  дослідження

8

8

16

16

Особливості економічних досліджень

4

4

8

17

Актуальні наукові проблеми економіки

4

4

8

 

Всього:

92

52

144

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Розділ 1. Навчально-виховна система Малої академії наук. (12 год.)

Тема 1. Вступ. Особливості навчальної діяльності  в МАН

Теоретична частина. Загальні відомості про Малу академію наук України. Історія створення та розвитку Малої академії наук. Основні напрямки діяльності Малої академії наук. Діяльність МАН як позашкільного закладу.  Структура МАН. Конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН. Інші заходи Малої академії наук. Відомі особистості, які навчалися в МАН України.

Тема 2. Функціонування гуртка з економіки в системі МАН

Теоретична частина. Гуртковий принцип навчання в Малій академії наук. Мета діяльності гуртка з економіки. Специфіка функціонування економічного  гуртка в системі МАН.  Основні форми діяльності економічного гуртка. Права та обов’язки гуртківців. Діяльність керівника гуртка. Гурткові посади. Особливості навчальних занять економічного гуртка Малої академії наук. Узгодження розкладу занять економічного гуртка.

Практична частина. Гурткове діловодство.

Тема 3. Науково-дослідницька діяльність в МАН

Теоретична частина. Основні форми науково-дослідницької роботи в системі Малої академії наук. Алгоритм наукової діяльності. Науковий керівник та його діяльність. Проведення польових та стаціонарних наукових досліджень в Малій академії наук. Основні види кінцевого результату наукової діяльності. Наукова стаття, науковий реферат, науково-дослідницька робота та їх структура. Науково-дослідницькі роботи з економіки, що подавались на конкурс наукових робіт МАН.

Практична частина. Складання тез і анотацій при опрацюванні конкретної наукової статті.

Основні терміни та поняття: «МАН», «конкурс-захист МАН», «Гурткові права», «Гурткові обов’язки», «Науково-дослідницька діяльність», «Науково-дослідницька робота», «Науковий проект».

Розділ 2. Економіка як наука. (26 год.).

Тема 4. Предмет, об’єкт, мета дослідження економічної  науки

Теоретична частина. Проблема визначення об’єкту дослідження економічної науки. Предмет дослідження економіки. Різні підходи до трактування предмету дослідження економіки. Зміст економіки (наукові ідеї, гіпотези, принципи,   теореми, теорії, концепції тощо). Мета дослідження в економіки. Сучасні завдання, що ставляться перед науковцями-економістами. Перспективи розвитку економічної науки. Ключові  терміни та поняття в економічній  науці.  Термінологічний апарат економіки.

Практична частина. Складання короткого словника економічних понять та термінів.

Тема 5. Місце  економіки в системі наук. Структура економічної науки.

Теоретична частина. Економіка – як наука. Фундаментальний та прикладний характер економічної науки. Зв’язки економіки з іншими науками. Система економічних наук. Характеристика економічної науки. Практична частина. Схематичне представлення структури економічної науки. Схематичне представлення зв’язків економічної науки з іншими науками.

 Тема 6. Історія розвитку економічної науки

Теоретична частина. Зародження економіки. Поширення знань про економіку в античні часи: діяльність відомих вчених – Аристотеля, Арисфена, Платона.  Середньовіччя: Фома Аквінський, Вільям Оккам. Меркантилізм—Антуан де Монкретьєн. Розвиток економічних ідей  у XVIII – першій половині  XIX ст.  Розвиток економічних ідей у другій половині XIX – початку XX ст.  Головні напрями розвитку економічної науки у XX ст. Економічні дослідження в Україні.

Практична частина. Складіть кросворд, використовуючи основні терміни вивченого матеріалу. Проведіть змагання серед кросвордів на унікальність і оригінальність.

Тема 7. Економічна наука в Україні 

Теоретична частина. Формування української національної економіки. Внесок економістів і статистиків (К. Воблий, В. Садовський, М. Паламарчук). Формування наукових шкіл в українській економіці. Сучасні наукові суспільно-економічні центри й організації. Останні досягнення української економічної науки.

Практична частина .Скласти таблицю за такими підрозділами: головні наукові економічні центри в Україні; представники; наукові напрями.

Основні терміни та поняття: «Економіка», «Предмет дослідження економіки», «Об’єкт дослідження економіки» «Меркантилізм», «Фізіократи», «Наукова школа», «Класична політична економіка», «Маржиналізм», «Марксизм», «Неокласична школа», «Кейнсіанство», «Монетаризм», «Інституціоналізм».

Розділ 3. Основні положення економічної  науки. (90 год.)

Тема 8. Потреби споживача й закономірності його економічної поведінки.

Теоретична частина. Зміст потреб та їх класифікація. Потреби та споживчі блага. Причини безмежності потреб. Структура споживчих благ.
Корисність продуктів та послуг. Поведінка  на ринку.  Споживацькі оцінки корисності.  Закон спадної граничної корисності.

Практична частина . Розв’язування задач аналітично та графічно.

Основні терміни та поняття: «Потреба»,  «Базові потреби» « Потреби породженні розвитком цивілізації», «Товари виробничого призначення», «Особисті послуги», «Виробничі (комерційні) послуги», «Закон зменшення граничного споживчого блага», «Міра насичення потреби», «Ступінь нагальності потреби», «Еластичність споживання», «Корисність», «Споживацькі переваги».

Тема 9. Виробництво та його фактори: земля, праця, капітал, здатність до підприємництва.

Теоретична частина. Зміст виробництва. Способи і форми виробництва. Структура виробництва. Економічні ресурси або фактори виробництва. Крива виробничих можливостей. Закон спадної продуктивності.

Практична частина .Скласти таблицю за такими підрозділами: Види економічної діяльності, використовувані ресурси, Ключовий ресурс. Побудова КВМ. Розв'язування задач.

Основні терміни та поняття: «Виробництво», «Праця», «Матеріальне виробництво», «Закон спадної продуктивності», «Крива виробничих можливостей».

Тема 10. Обмеженість виробничих ресурсів і проблема вибору. Закономірності економічної поведінки виробника.

Теоретична частина. Визначення понять "виробничий ресурс" та "фактор виробництва". Класифікація виробничих ресурсів. Закон рідкості ресурсів. Проблеми вибору застосування ресурсів. Пошук альтернативних варіантів використання.

Практична частина . Розв'язування задач. Проект «Куди піти вчитися»

Основні терміни та поняття: «Фактори виробництва», «Ресурси виробництва», «Альтернативний вибір».

Тема 11. Основні проблеми економіки та їх ринкове розв’язання

Теоретична частина. Продукт (результат) економічної діяльності: його структура та призначення. Ефективність: економічний зміст та оцінка. Явище «голосування грошима» у ринковому вирішенні питання «що виробляти». Конкуренція виробників і мінімізація витрат у вирішенні питання «як виробляти». Доходи споживачів у вирішенні питання «для кого виробляти». Сутність ринкового саморегулювання, принцип «прихованої руки» ринку. Зміст ринкової конкуренції та її роль в організації ринкової економіки. Переваги та обмеження ринкового саморегулювання. Принципові відмінності досконалої конкуренції від інших форм організації ринку . Попит: зміст та фактори, що на нього впливають. Парадокси закону попиту. Пропозиція: зміст та фактори, що на неї впливають. Еластичність попиту і пропозиції.
Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага. Дефіцити і надлишки.

Практична частина . Розв’язування задач і тестів. Проекти«Чи знаєте ви ринкові ціни», «Сімейне свято», Оцінка структури витрат та ціни конкретного продукту за методом «витрати плюс»

Основні терміни та поняття: «Продукт», «Конкуренція», «Попит», « Нецінові фактори попиту», «Закон попиту», «Пропозиція», «Нецінові фактори пропозиції», «Закон пропозиції», «Еластичність попиту та пропозиції», «Ринкова рівновага», «Ринкова ціна».

Тема 12. Гроші: їх функції та види.

Теоретична частина. Сутність грошей. Зміст функцій засобу обігу, платежу, міри вартості та засобу нагромадження. Види грошей за матеріальними носіями: монети, паперові, чек, вексель, кредитна картка. Готівкові та депозитні гроші. Сучасні електронні гроші. Форми міжнародних грошей. Грошова маса: показники М0, М1, М2, М3. Суспільна корисність та купівельна спроможність грошей. Чинники, що визначають купівельну спроможність грошей. Стійкість національних грошей та курс національної валюти.

Практична частина. Розв’язування задач і тестів. Пошукова робота (інтернет). Проект «Класна валюта».

Основні терміни та поняття: «Гроші», «Банкнота», «Вексель», «Чек», «Депозитні гроші», «Електроні гроші», «Квазігроші».

Тема 13 Різні види ринків та особливості формування цін.

Теоретична частина. Структурні елементи національного ринку. Ринок товарів та послуг: суб’єкти ринку та його сучасна організація. Спільні ознаки ринків виробничих ресурсів: праці, капіталів землі. Ринок праці: об’єкт купівлі-продажу, суб’єкти ринку, ціна ринку праці. Попит і пропозиція на ринку праці. Ринок капіталу як ринок кредитних ресурсів та фізичного капіталу: об’єкти купівлі-продажу, суб’єкти ринку. Ціна ринку капіталу. Попит і пропозиція на ринку капіталу. Ринок землі: об’єкти купівлі-продажу, суб’єкти ринку. Ціна ринку землі. Попит і пропозиція на ринку землі. Ринок інформації: об’єкти купівлі-продажу, суб’єкти ринку. Особливості формування попиту і пропозиції на ринку інформації.

Практична частина. Розв’язування задач і тестів. Пошукова робота (інтернет).

Основні терміни та поняття: «Ринок», «Досконала конкуренція», «Ринок чистої конкуренції», «Біржі», «Банки», «Фінансово-кредитні посередники», «Ринок товарів та послуг», « Ринок праці», «Ринок капіталу», «Ринок землі», «Ринок інформації».

Тема 14. Функції підприємства та роль підприємця.
Підприємницький дохід.

Теоретична частина. Виробнича функція. Двофакторна виробнича функція Кобба-Дугласа: економічний зміст та графічна інтерпретація. Технологія і виробнича функція. Ефект від масштабу і виробнича функція. Економічні витрати та їх складники: явні та неявні витрати. Зв'язок доходів та витрат. Валовий доход (загальний виторг) TR. Нормальний прибуток як елемент неявних витрат. Бухгалтерський та економічний прибуток. Постійні (FC), змінні (VC) витрати: визначеність та структура. Загальні витрати (TC). Середні постійні (AFC), змінні (AVC) та загальні (ATC) витрати. Графічна ілюстрація динаміки постійних, змінних, загальних та середніх витрат. Граничні витрати (MC): кількісна визначеність та графічна ілюстрація динаміки. Максимізації економічного прибутку підприємства. Визначення максимального прибутку за порівняння загального виторгу (TR) та загальних витрат (TC). Визначення максимального прибутку за порівняння граничного виторгу (MR) та граничних витрат (MC). Закон максимізації прибутку: MC= MR. Інші (крім змін обсягів виробництва) способи збільшення прибутку підприємства.

Підприємництво як особливий вид діяльності: функції підприємця. Доход і ризик у підприємництві. Підприємництво і суспільний прогрес. Інтереси підприємця, громади та суспільства: відмінності та сучасні способи гармонізації. Види підприємництва: виробниче, комерційне, посередницьке, фінансове. Підприємництво у інформаційній сфері.

Підприємства різних форм власності. Приватна, колективна та державна власність. Організаційні форми підприємств приватної власності: одноосібні володіння, партнерства, корпорації. Організаційні форми колективних підприємств: виробничі, збутові, споживчі кооперативи, кредитні спілки.

Структура національної економіки за формами власності та організаційними формами підприємств.

Практична частина. Розв’язування задач. Визначення особистої здатності до підприємництва (за запропонованим учителем тестом)

Основні терміни та поняття:  «Підприємство», «Економічні витрати», «Валовий доход», «Нормальний прибуток», «Бухгалтерський прибуток», «Економічний прибуток», «Загальні витрати (TC)», «Постійні  витрати (FC)», «Змінні (VC) витрати», «Граничні витрати (MC)», «Підприємництво».

Тема 15. Менеджмент  та маркетинг у підприємницькій діяльності.

Теоретична частина. Основні складники процесу управляння: управління виробництвом, персоналом, фінансами, збутом. Функції управління підприємством: аналіз, планування, організація, мотивація, контроль. Моделі організаційних структур управління: лінійна та функціональна. Бізнес – план: зміст та структура. Еволюція поглядів та сучасні надбання теорії управління. Основи управління проектами. Тип, масштаб, тривалість, вид проекту. Інноваційні проекти. Маркетинг у діяльності підприємця. Функції маркетингу. Сегментація ринку за споживачами, продуктами, каналами збуту. Етапи маркетингового дослідження: мета, завдання, результат дослідження.

Складові маркетингу: продукт, продажна ціна, просування, позиція на ринку.

Реклама: мета, засоби, форми втілення та основні вимоги

Практична частина. Розв’язування задач і тестів. Складання бізнес- планів. Проекти «Організовуємо свій бізнес», «Рекламне агентство».

Основні терміни та поняття:  «Менеджмент», «Бізнес – план», «Інноваційні проекти», «Маркетинг», «Сегментація ринку», «Реклама».

Розділ 4.  Економічні  дослідження (16 год.)

Тема 16. Особливості економічних досліджень

Теоретична частина. Методи економічних досліджень: наукової абстракції, поєднання позитивного та нормативного аналізу, економіко-математичного моделювання, статистичного аналізу. Джерела економічних знань.

Раціональний вибір за таким алгоритмом дій: постановка проблеми, визначення альтернатив, визначення критеріїв, оцінка альтернатив, прийняття рішення та визначення альтернативної вартості цього рішення.

Теоретичні дослідження: створення нових класифікацій, розробка нових теорій, формування нових гіпотез тощо.

Практична частина. Особливості застосування методів економічних досліджень. Остаточна підготовка матеріалів, написання і захист звіту.

Основні терміни та поняття:  «Наукова абстракція», «Позитивний та нормативний аналіз», «Економіко-математичне моделювання», «Статистичний аналіз», «Раціональний вибір».

Тема 17. Актуальні наукові проблеми економіки

Теоретична частина. Новітні напрямки розвитку економічної науки проблеми управління; історія економічної думки; моделювання економічних систем; глобальні зміни;  тощо.

Актуальні напрями дослідження української економічної школи: дослідження з історії економічної наук, дослідження макро та мікро економіки.

Практична частина. Інтернет як новітній напрямок розвитку економічної науки у світі. Економічні  дослідження як актуальні напрями дослідження української економічної школи.

Основні терміни та поняття: «Економічне дослідження», «Метод дослідження», «Проблема наукового дослідження», «Гіпотеза наукового дослідження».

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці повинні знати:

  •   загальні відомості про МАН України ;
  •   історію розвитку Малої академії наук;
  •   основні напрямки діяльності Малої академії наук;
  •   особливості проведення конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН;
  •   мету діяльності економічного гуртка в системі Малої академії наук України;
  •   основні форми діяльності економічного гуртка;
  •   права та обов’язки гуртківців;
  •   основні форми науково-дослідницької роботи;
  •   види науково-дослідницьких робіт.
  •  предмет та об’єкт дослідження в економіці;
  •   мету та основні завдання економічної науки;
  •   основні економічні терміни та поняття ;
  •   структуру економічної науки;
  •   шлях розвитку економічної науки та вклад українських вчених-економістів;

 - сучасний стан розвитку економіки в нашій державі.

  •    зміст основних економічних процесів: виробництва, споживання, розподілу та обміну;
  •    чому споживач є основним суб’єктом сучасної економіки;
  •    зміст закону спадної граничної корисності та правило оптимізації корисності споживача, механізм вирішення основних проблем економіки у різних економічних системах;
  •    яку роль відіграє еластичність попиту та пропозиції за ціною у поведінці споживача та виробника;
  •    з яких структурних елементів (за критерієм об’єкт купівлі - продажу) складається національний ринок;
  • необхідність та суспільну цінність підприємницької діяльності;
  •  необхідність співіснування великих та малих підприємств, приватних та державних тощо;
  • зв'язок між обсягами виробництва та величиною витрат підприємства на створення одиниці продукту; 
  • зв'язок між обсягами випуску та наявними ресурсами і технологіями виробництва;
  • зміст основних статей балансу підприємства та звіту про фінансові результати; важливість управління у житті будь-якої організації; відмінність маркетингу від звичайного збуту та його функції;

Вихованці повинні вміти:

  •   орієнтуватися в структурі підрозділів Малої академії наук;
  •   виконувати гурткові обов’язки;
  •   дотримуватися  правил економічного гуртка;
  •   вести гурткову документацію;
  •   складати програму власної науково-дослідницької діяльності;
  •  виділяти особливості різних видів науково-дослідницьких робіт;
  •   визначати предмет  та об’єкт дослідження економіки;
  •   правильно використовувати економічні поняття та терміни;
  •   вірно виділяти предмет дослідження економічної науки;
  •   аналізувати історичний процес розвитку економічної науки;
  •    визначати сучасні напрямки розвитку економіки  в Україні та світі;
  •        користуватись інформацією для порівняння ресурсного потенціалу різних країн, регіонів;
  •        розрахувати загальну та граничну корисність від споживання та той обсяг споживання, який забезпечує оптимізацію корисності;
  •        побудувати криву попиту та пропозиції за вихідними даними, та графічно інтерпретувати впливи різних чинників на попит та пропозицію;   
  •        розрахувати показники еластичності попиту та пропозиції за ціною на основі конкретних даних;
  •        побудувати криві попиту і пропозиції для окремого ресурсного ринку.
  •        розрахувати грошовий мультиплікатор за конкретними даними.
  •        визначити, у яких випадках суб’єкт ринкової економіки може скористатися послугами організацій, що формують ринкову інфраструктуру;
  •        користуватися статистичною інформацією та робити висновки про структуру національної економіки за формами власності та організаційними формами підприємств;
  •        розрахувати загальні, середні та граничні витрати за конкретними даними і побудувати графіки; визначити обсяг виробництва, який гарантує максимальний прибуток за конкретними даними; розробити спрощену схему бізнес-плану; сегментувати ринок окремого товару за певними критеріями.

             Вихованці мають набути досвід у:

  •   проводити порівняльний аналіз економічних систем;
  •   давати загальну характеристику основних економічних процесів;
  •   пояснювати походження різних економічних наукових теорій;
  •   складати графіки попиту та пропозиції;
  •   обраховувати прибуток підприємства;
  •   пояснити принципи економічного мислення;
  •   побудувати схему економічного кругообігу;
  •   охарактеризувати потенціал ресурсів Світового океану.
  •   порівнювати країни з різними показниками розвитку;
  •       правильно використовувати  той чи інший метод дослідження;
  •       використовувати джерела економічних знань;
  •       аналізувати, узагальнювати та оформляти результати економічні дослідження;
  •       орієнтуватись в сучасному різноманітті напрямів дослідження в економічній  науці.

 

ЛІТЕРАТУРА

Для вчителя:

1. Бицюра Ю.В. Економіка України в цифрах: Методичний посібник. - Кам'янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2004. - 128 с.

2.  Гальчинський А., Єщенко П. Економічна теорія. – Вища школа, 2007. – 503 с.

3. Горленко Г.О. Методичний посібник для вчителя до Збірника задач з економіки. Вид. 2-е. - Кам'янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2003. - 116 с.

4. Книга для вчителя економіки: Довідково-методичне видання / Упоряд. Н.В.Бєскова, В.М.Проценко. - Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. - 256 с.

5. Ковалевич Е. Юний краєзнавець. Досвід планування гурткової роботи / Е. Ковалевич Е.// Позакласний час. 2007. № 8. С. 42-46.

6. Концепція розвитку економічної освіти в Україні // Освіта України, №6, 23 січня 2014

7. Положення про Малу академію наук і наукові товариства учнів України // Географія в школах України. – 1995. – № 2. – С. 14-17.

Для учнів:

1. Ватаманюк О. Мікроекономіка. Навчальний посібник. - Львів: видавництво Львівського університету, 2005 - 160 с.

2. Горленко Г.О. Практикум з економіки. 10-11 клас. Видання 4-те, перероб. Кам'янець-Подільський: "Абетка-НОВА", 2009.-80 с.

3. Горленко Г.О. Практикум з економіки. 10-11 клас:Посібник для вчителя. Видання 4-те, перероб. - Кам'янець-Подільський: "Абетка-НОВА", 2008.-76 с.

4. Горленко Г.О. Збірник задач з економіки:Навчальний посібник для учнів 10-11 класів/Упорядник Горленко Г.О.- Вид.4-те доп. і перероб.- Кам′янець-Подільський: Абетка-НОВА,2009. -168с.

5.  Горленко Г.О. Збірник задач з економіки:Навчальний посібник для учнів 10-11 класів/Упорядник Горленко Г.О.- Вид.4-те доп. і перероб.- Кам′янець-Подільський: Абетка-НОВА,2009. -168с.

6.  Горленко Г.О. Збірник завдань для державної підсумкової атестації з економіки для учнів 11 класів. – Кам′янець-Подільський:Аксіома, 2010. -224 9. Горленко Г.О. Тестові завдання з економіки:Навчальний посібник для учнів 8-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням економіки. Частина І.– Кам′янець-Подільський: Аксіома, 2008.-168 с

7. Горленко Г.О. Економіка (Профільний рівень). Тренувальні вправи + Лабораторні роботи: Навчальний посібник для учнів 10-х класів суспільно-гуманітарного напрямку навчання. - Кам′янець- Подільський: Аксіома,2010.-74

8. Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки / Тимченко І.Є., Крупська Л.П., Латер Ю.С., Чорна Т.І., Ящишина І.В. За ред. Тимченко І.Є. - Вид. 2, перероб. і доп. -Кам'янець-Подільський: "Абетка-НОВА", 2003. - 136 с.

9. Ковальчук В.В., Моїсєєв Л.М. Основи наукових досліджень: Навчальний посібник. – К.: ВД Професіонал, 2015. – 240 с.

10. Латер Ю.С., Ящишина І.В. Методичний посібник до  Робочого зошита із загальної економіки". - Кам'янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2004.

11.  Радіонова . І.Ф.,.Кравченко І.С,.Радченко В.В. Загальна економіка: Підручник для 10 (11) класів середніх загальноосвітніх навчальних закладів. За ред. І.Ф.Радіонової. - 6-те вид., доповнене, перероблене, виправлене. -Кам'янець-Подільський: «Аксіома» 2011.--395 с.

12. Часнікова О. В. Економіка 10(10-11) клас: Практикум:--Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2007.—48 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Економіка, Інші матеріали
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
2203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку