Навчальна програма з позашкільної освіти
фізкультурно-спортивного напряму
«ОЗДОРОВЧИЙ ФІТНЕС»
початковий, основний, вищий рівні навчання
Автор: Ковтун Ірина Володимирівна,
методист Будинку творчості дітей та юнацтва Красилівської міської ради, керівник гуртка «Спортивна аеробіка».
Доведено, що рухова активність покращує здоров’я людини, значною мірою сприяє дотриманню нею здорового способу життя.
У Національній стратегії з оздоровчої рухової активності в Україні на
період до 2025 року «Рухова активність - здоровий спосіб життя - здорова нація»
зазначено, що на початку XXI століття достатній рівень оздоровчої рухової
активності мало лише 3% населення, середній рівень -
6%, низький рівень - 33 % населення. Збільшення навчальних навантажень в школі, ведення школярами пасивного та малорухливого способу життя призводить до небажаних наслідків: погіршення стану здоров’я, поява зайвої ваги, невпевненість в собі тощо.
Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є створення сприятливих умов для зміцнення здоров'я підростаючого покоління як найвищої соціальної цінності та забезпечення реалізації права особи на оздоровчу рухову активність через відкриття спортивних гуртків у позашкільних навчальних закладах, які відповідатимуть інтересам та потребам сучасних школярів.
На сьогодні оздоровчий фітнес займає особливе місце серед видів фізичної активності, оскільки поєднує в собі як спортивний, так і естетичний компонент. Сучасний фітнес представлений різними видами програм, такими як: оздоровча аеробіка, танцювальна аеробіка, фітбол-аеробіка, степ-аеробіка, тай-бо-аеробіка, йога, пілатес, інтервальне та функціональне тренування, силовий тренінг, стретчинг тощо.
Створення навчальної програми «Оздоровчий фітнес» зумовлене необхідністю вдосконалення наявної практики фізкультурно-спортивної діяльності підростаючого покоління засобами позашкільної освіти та розроблення сучасного програмно-методичного забезпечення для освітньої діяльності гуртків, творчих об’єднань, секцій фізкультурно-спортивного напряму.
Навчальна програма «Оздоровчий фітнес» розроблена на основі програм «Аеробіка» (І.М. Гасанова, МОН України, 2012 р.), «Аеробіка», (Б. А. Завєдєєва, Академія неперервної освіти, протокол від 30.06.2016 №5), «Дитячий фітнес» (В.Л. Локтіонова, Ю.Л.Кравченко) і спрямована на реалізацію завдань «Національної стратегії з оздоровчої рухової активності в Україні на
період до 2025 року «Рухова активність - здоровий спосіб життя - здорова нація».
Актуальність навчальної програми "Оздоровчий фітнес" полягає в залученні учнівської молоді до занять фізичними вправами і спортом, формуванні в них ціннісного ставлення до власного здоров’я й навичок здорового способу життя, профілактиці асоціальної поведінки, створенні умов для професійного самовизначення тощо. Різнопланові напрямки фітнесу, за умови їх правильного застосування, безпечні для здоров’я і допомагають не тільки покращити свій фізичний стан, стати сильнішими та спритнішими, а й отримати максимум позитивних емоцій.
Метою програми є:
Мета програми реалізується шляхом застосування комплексного підходу до розв'язання навчальних, оздоровчих і виховних завдань:
Зміст програми «Оздоровчий фітнес» спрямований на формування в гуртківців ключових компетентностей:
Навчальна програма «Оздоровчий фітнес» реалізується в гуртках, творчих об’єднаннях, секціях фізкультурно-спортивного напряму позашкільної освіти та спрямована на вихованців старшого шкільного віку (13-17 років).
Наповненість груп гуртка «Оздоровчий фітнес» всіх рівнів навчання - 15 вихованців.
Програма побудована на основі особистісно-орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів і передбачає 3 роки навчання:
До занять залучається учнівська молодь, яка не має медичних протипоказань, виявляє живий інтерес до занять цим видом спорту. Навчальні групи формуються з урахуванням віку та рівня підготовленості вихованців.
Програму побудовано за лінійним принципом.
Початковий рівень передбачає:
Основний рівень навчання передбачає:
- вдосконалення набутих умінь і навичок,
- узагальнення та самостійне виконання комплексу загальнорозвиваючих вправ та вправ із предметами;
- оволодіння комплексами силових вправ, вправ із пілатесу, інтервального тренування та самостійне їх виконання;
- виконання міні-композицій на основі базових кроків степ-аеробіки.
Програма вищого рівня навчання передбачає:
Принципи організації навчально-виховного процесу наступні:
– регулярність занять, послідовність збільшення фізичного навантаження,
послідовність в оволодінні фізичними вправами й технічними прийомами з оздоровчого фітнесу;
– індивідуальний підхід – створення оптимальних умов для навчання кожного
вихованця з урахуванням його індивідуальних фізичних і психологічних особливостей;
– моніторинг рівня фізичного розвитку, навчальних досягнень і рівня мотивації
навчальної діяльності вихованців.
Під час навчання гуртківці оволодівають теоретичними знаннями, практичними навичками і вміннями оздоровчої аеробіки, степ-аеробіки, силового, інтервального та функціонального тренінгів, стретчингу, основами пілатесу та йоги.
Навчальний матеріал кожного розділу програми диференційований за допомогою таких компонентів навчальних занять:
– теоретичний, що формує світоглядну систему спеціальних знань із фітнесу та рухової активності, ціннісне ставлення до системи фізичної підготовки;
– практичний, що забезпечує оволодіння методами, формами й засобами фізичної підготовки для досягнення навчальних цілей і сприяє набуттю досвіду практичної діяльності, розвитку фізичних якостей з метою досягнення фізичної досконалості й гармонійного розвитку.
Заняття гуртка передбачають використання різних видів фізичної активності, які відповідають основним принципам фізичного виховання, і мають певну структуру:
розминка (warm-up), яка триває 15 хв;
основна частина (workout/activity) тривалістю 40-60 хв.:
заминка (cool-down) - 10-15 хв. з використанням вправ на розтягнення (стретчинг, пілатес, фітнес-йога)
Форми організації навчальних занять: командна, групова, парна, індивідуальна. Форми проведення занять: тренувальні заняття, години спілкування, тренінги, спортивні ігри, естафети, конкурси та свята, перегляд
навчальних фільмів, презентацій.
Методи організації освітньої діяльності вихованців:
- наочні: показ та демонстрація вправ;
Попередження травматизму вихованців забезпечується:
- дотриманням заходів безпеки й санітарно-гігієнічних вимог;
- на основі правильної організації й методики проведення занять;
контролем за станом спортивного обладнання і спортивного одягу
вихованців;
- дотриманням високої дисципліни в ході навчальних занять, уважності у виконанні тренувальних вправ, окремих прийомів і їх елементів.
Формами контролю за навчальними досягненнями вихованців є:
- спостереження за вихованцями щодо регулярності відвідування навчальних
занять, дисциплінованості, дотримання етики поведінки, старанності на тренуваннях;
- підсумкові заняття за вивченими темами (в кінці кожного семестру).
Після закінчення трьох років навчання в гуртку вихованці складають екзаменаційно - кваліфікаційний іспит та отримують «Документ про позашкільну освіту».
Початковий рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Розділи та теми |
Кількість годин |
|||
Всього |
Теорет. |
Практ. |
|||
|
Організуючі вправи (розминка). |
15 хвилин на кожному занятті |
|||
1. |
Вступ. |
2 |
1 |
1 |
|
2. |
Оздоровча аеробіка як один із напрямків фітнесу. Загальна фізична підготовка. Вправи з предметами. |
50 |
4 |
36 |
|
3. |
Стретчинг. |
16 |
2 |
14 |
|
4. |
Основи степ-аеробіки. |
40 |
2 |
38 |
|
5. |
Спеціальна фізична підготовка:
|
12 |
2 |
12 |
|
6. |
Хореографічна підготовка |
14 |
- |
8 |
|
7. |
Рухливі та танцювальні ігри, естафети. |
8 |
- |
4 |
|
8. |
Підсумкове заняття. |
2 |
- |
2 |
|
Всього |
144 |
11 |
133 |
||
Зміст програми
Значення фізичної культури для здоров`я людини. Загальні відомості з оздоровчого фітнесу. Історія виникнення фітнесу. Види оздоровчого фітнесу. Принципи побудови занять. Техніка безпеки під час занять. Правильне дихання під час виконання фізичних вправ. Одяг та взуття для занять оздоровчим фітнесом. Питний режим.
Теоретична частина.
Особливості оздоровчої аеробіки як виду фізкультурно-спортивної діяльності. Вплив занять оздоровчої аеробіки на функціональні системи організму людини . CUEING (мова, термінологія та жести). Навантаження й частота серцевих скорочень. Контроль ЧСС. М’язові групи людини. Техніка безпеки під час виконання вправ із м’ячем, гімнастичною палкою, стільцем, скакалкою. Базові кроки аеробіки та рухи руками окремо і в зв`язках. Комплекси вправ з використанням базових кроків.
Практична частина.
А) Вивчення базових кроків аеробіки. Кроки без зміни лідируючої ноги. Кроки зі зміною лідируючої ноги.
Б) Загальнорозвиваючі вправи для розвитку всіх м’язових груп стоячи та на підлозі:
В) Вправи з предметами : гімнастичною палкою, скакалкою, м’ячем, стільцем.
- з гімнастичною палицею: вузький і широкий хвати, комплекс загальнорозвивальних вправ для м’язів рук, плечей, профілактики сколіозу;
- вправи зі скакалкою: одночасні та почергові стрибки на обох ногах, комплекс загальнорозвивальних вправ зі скакалкою;
- вправи з м’ячем: кидки, ловіння та перестрибування м’яча, комплекс загальнорозвивальних вправ із м’ячем для плечей, рук, спини;
- вправи на стільчику для м’язів рук, ніг, пресу.
В) Виконання невербальних команд.
3. Стретчинг (16 год.)
Теоретична частина.
Стретчинг – методика розвитку гнучкості. Гнучкість, як фізична якість. Базові положення (позиції) стретчингу. Особливості виконання стретчингу. Поняття ізометрії.
Практична частина.
Виконання комплексів вправ для розвитку гнучкості стоячи, сидячи та лежачи на підлозі. Виконання вправ з елементами стретчингу в парах стоячи та лежачи на підлозі. Виконання простих ізометричних вправ.
4. Основи степ-аеробіки (40 год.)
Теоретична частина.
Історія виникнення степ-аеробіки. Розвиток степ-аеробіки в світі та Україні. Безпека під час проведення занять зі степ-аеробіки. Правила роботи на степ-платформі.
Практична частина.
Кроки без зміни лідируючої ноги. Кроки зі зміною лідируючої ноги. Виконання базових кроків степ-аеробіки:
Виконання загальнорозвиваючих вправ сидячи та лежачи на степ - платформі. Стрибки на степ - платформі.
5. Спеціальна фізична підготовка (12 год.)
Теоретична частина.
Фізичних якості та способи їх розвитку. Поняття сили та спритності. Гнучкість та її вплив на організм. Швидкісно-силові здібності людини. Роль спеціальної (аеробної) витривалості.
Практична частина
6. Хореографічна підготовка (14 год.)
Теоретична частина.
Поняття про сучасну хореографію, її види та жанри. Історія хореографії.
Практична частина.
Хореографічна постава. Вправи для почуття синхронності в групі. Вивчення простих танцювальних елементів (приставний крок, крок з поворотом, рухи руками). Аеробні рухи з елементами спортивного танцю. Хореографічні вправи з предметами. Вивчення спортивного танцю.
7. Рухливі та танцювальні ігри, естафети (8 год.)
Теоретична частина.
Зміст і правила рухливих та танцювальних ігор та естафет. Завдання, що розв’язують під час рухливих ігор.
Практична частина.
8. Підсумкове заняття. (2 год.)
Підбиття підсумків занять протягом року.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Основний рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Розділ, тема
|
Кількість годин |
||
Всього
|
Теорет. |
Практ. |
||
|
Організуючі вправи (розминка) |
15 хвилин на кожному занятті |
||
1. |
Вступ. |
2 |
1 |
1 |
2 . |
Оздоровча аеробіка. Базові кроки аеробіки. Загальнорозвиваючі вправи для всіх м’язових груп. Біг. Стрибки. Вправи з предметами. |
24 |
2 |
22 |
3. |
Степ-аеробіка. |
50 |
2 |
49 |
4. |
Спеціальна фізична підготовка (на степ платформі):
|
14 |
2 |
13 |
5. |
Стретчинг. Пілатес. |
16 |
2 |
14 |
6. |
Силові вправи (статичні та динамічні). |
10 |
2 |
8 |
7. |
Інтервальне тренування. |
14 |
2 |
13 |
8. |
Хореографічна підготовка. |
8 |
2 |
7 |
9. |
Рухливі ігри та естафети. |
4 |
- |
4 |
10. |
Підсумкове заняття. |
2 |
- |
2 |
|
Всього |
144 |
15 |
129 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Правила з техніки безпеки на заняттях. Здоров’я та його складові. Загартовування та здоров’я. Дихання під час виконання фізичних вправ. Контроль ЧСС. Профілактика травматизму. Сучасні напрямки фітнесу.
Теоретична частина.
Правила харчування під час занять оздоровчим фітнесом. Питний режим.
Практична частина.
Вдосконалення виконання базових кроків аеробіки. Поєднання базових кроків у зв’язки. Самостійне застосування невербальних команд. Виконання загальнорозвиваючих вправ для всіх м’язових груп стоячи та лежачи на підлозі:
Біг: з високим підніманням стегна, з виносом прямих ніг вперед (назад); із закиданням гомілки; зі зміною темпу; рівномірний біг.
Стрибки: на одній і обох ногах вгору з місця; з глибокого присіду; зі зміною напряму руху; з поворотом на 180, 360; у довжину з місця.
Складання та виконання комплексів вправ з гімнастичною палкою, зі скакалкою, з м’ячем, зі стільчиком.
Теоретична частина.
Вдосконалення виконання базових кроків степ-аеробіки.
Практична частина.
Виконання загальнорозвиваючих вправ для м’язів ніг, тулуба, пресу на степ-платформі.
Базові кроки у різних варіантах та з’єднаннях. Поєднання базових кроків із танцювальними рухами на степ-платформі.
Теоретична частина.
Розвиток рухових можливостей людини. Засоби та методи розвитку фізичних якостей людини.
Практична частина.
Багаторазове виконання вправ для розвитку швидкісно-силових якостей, спритності та спеціальної (аеробної) витривалості на степ-платформі у різних темпах.
Теоретична частина.
Пілатес – гармонія у спорті. Користь пілатесу. Основні принципи пілатесу: дихання, концентрація, центр, точність і контроль, плавність, релаксація, регулярність. Види пілатесу. Pilates Matwork (без використання додаткового обладнання.). Правила дихання в пілатесі.
Практична частина.
Виконання вправ для тренування м’язів і суглобів, зміцнення опорно-рухового і вестибулярного апарату за пілатесом.
Виконання вправ для зміцнення м'язів стегон, спини, живота, плечей за пілатесом.
Виконання вправ з елементами стретчингу в парах на підлозі та стоячи.
Теоретична частина.
Поняття про частини тіла, розвиток м’язів. Характеристика аеробних та силових вправ. Регулюючий ефект аеробних та силових вправ. Статичні та динамічні вправи з власною вагою, правила їх виконання.
Практична частина. Вправи на килимках: нахили, віджимання, вправи на розвиток м’язів черевного пресу, спини, ніг:
Динамічні вправи: стрибки (у довжину, з місця, в русі), силові вправи для розвитку м’язів ніг та рук біля стіни й на килимку, пресу та спини.
Статичні вправи: варіанти вправи «планка», «кут», упор ноги нарізно; упор ноги нарізно - одна нога піднята; статичний упор «безопорний».
7. Інтервальне тренування (14 год.)
Теоретична частина.
Поняття «інтервального тренування». Види інтервального тренування та його вплив на здоров’я людини. Метод (протокол) Табати.
Практична частина.
Виконання вправ для різних м’язових груп за протоколом Табати (інтервал 20/10) по колу.
Теоретична частина.
Напрямки та стилі хореографії.
Практична частина.
Створення міні-композицій на основі базових кроків степ-аеробіки. Удосконалення спортивних хореографічних композицій степ-аеробіки. Самостійне створення хореографічних міні-композицій.
Теоретична частина.
Інструктаж з техніки безпеки під час проведення естафет та ігор.
Практична частина.
Спортивний марафон. Естафети з предметами (м’ячами, скакалкками, гімнастичними палками тощо).
Підбиття підсумків роботи за рік.
КТС «Я – фітнес-тренер». Проведення частин заняття гуртківцями.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
Вищий рівень
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Тема |
Кількість годин
|
|||
усього |
Теорет. |
Практ. |
|||
|
Організуючі вправи (розминка). |
15 хвилин на кожному занятті |
|||
1. |
Вступ
|
2 |
1 |
1 |
|
2. |
Оздоровча аеробіка. Загально розвиваючі вправи для всіх м’язових груп. Вправи з предметами. |
28 |
2 |
26 |
|
3. |
Степ-аеробіка. |
70 |
2 |
68 |
|
4. |
Тай-бо – аеробіка.
|
20 |
2 |
18 |
|
5. |
Стретч пілатес (Stretch Pilates) |
20 |
2 |
18 |
|
6. |
Фітнес--йога |
|
|
|
|
7. |
Інтервальне тренування.
|
20 |
2 |
18 |
|
8. |
Функціональний тренінг. |
20 |
2 |
18 |
|
9. |
Силові вправи. |
20 |
2 |
18 |
|
10. |
Хореографічна підготовка
|
10 |
- |
10 |
|
11. |
Рухливі ігри та естафети
|
4 |
- |
6 |
|
12. |
Підсумкове заняття. |
2 |
- |
2 |
|
|
РАЗОМ: |
216 |
15 |
201 |
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Історія розвитку сучасного фітнесу, аеробіки в світі та Україні. Відомі українські фітнес-тренери та спортсмени з аеробіки. Загальні правила техніки безпеки
й поведінки на заняттях. Режим дня й харчування. Правила особистої гігієни.
Теоретична частина.
Особливості та можливості оздоровчої аеробіки. Базові танцювальні елементи й комплекси вправ із предметами і без них. Вправи з елементами оздоровчої аеробіки. Базові кроки аеробіки.
Практична частина.
Повторення та вдосконалення виконання базових кроків аеробіки, стрибкових вправ, базових кроків з переміщенням. Виконання вправ у положенні стоячи, сидячи та лежачи для розвитку всіх м’язових груп: ніг, рук, спини, пресу. Виконання комплексів вправ із предметами.
Теоретична частина.Правила виконання вправ на степ-платформі. Базові кроки степ-аеробіки у з’єднаннях та композиціях.
Практична частина.
Відпрацювання базових кроків степ-аеробіки. Розучування з’єднань на основі базових кроків. Загально розвиваючі вправи для м’язів пресу, ніг, спини на степ-платформі. Вправи для розвитку швидкісно-силових якостей, спритності, спеціальної (аеробної) витривалості.
Теоретична частина.
Тай-бо-аеробіка – один із сучасник напрямів фітнесу. Історія виникнення тай-бо-аеробіки. Основи тай-бо-аеробіки. Переваги тай-бо-тренувань.
Практична частина.
А). Виконання базових кроків та рухів руками тай-бо –аеробіки.
Б). Розучування розминки в стилі тай-бо.
В). Поєднання базових кроків тай-бо-аеробіки із загальнорозвиваючими вправами для всіх м’язових груп.
Теоретична частина.
Stretch Pilates - напрямок пілатесу. Особливості виконання ускладнених вправ Stretch Pilates. Дихальні вправи. Вправи для підвищення гнучкості та еластичності м’язів, сухожиль, суглобних зв’язок. Складні вправи стретчингу і пілатесу, правила їх виконання.
Практична частина.
Вправи для розвитку гнучкості стегон і спини стоячи, сидячи, лежачи на підлозі. Вправи стоячи на колінах та лежачи на животі для м’язів шиї, рук, спини, грудей та плечового поясу. Вправи для зміцнення м’язів черевного пресу та спини. Виконання простих ізометричних вправ.
Теоретична частина.
Йога як уміння концентрації уваги, зміцнення імунітету, баланс між тілом і розумом. Основи йоги. Елементи йоги – асани. Дихання в фітнес-йозі.
Практична частина.
Розучування та виконання:
Теоретична частина.
Поняття «інтервальне тренування». Види інтервального тренування та його вплив на організм людини. Метод (протокол) Табати.
Практична частина.
Виконання загально розвиваючих вправ для різних м’язових груп за протоколом Табати (інтервали 20/10 і 30/15) по колу та з використанням степ-платформи.
Теоретична частина.
Поняття «функціонального тренінгу». Особливості та переваги функціонального тренування. Кругове функціональне тренування, правила виконання.
Практична частина.
А) Виконання комплексів вправ функціонального кругового тренування:
Комплекс 1.
Комплекс 2.
Б) Виконання функціональних вправ та з’єднань на степ-платформі.
Теоретична частина.
Користь силових вправ та їх місце у фітнес-тренуванні. Ізометричні (силові) вправи для м’язів пресу й попереку. Комплекс силових вправ для груп м’язів ніг і рук. Силові вправи для м’язів спини і пресу. Силові вправи з навантаженнями (гантелями й набивними м’ячами). Темпові підскоки з різноманітними положеннями рук і ніг. Вправи для розвитку швидкісно-силових
якостей.
Практична частина.
Виконання вправ для підвищення еластичності м’язової тканини, сухожиль, суглобних зв'язок. Виконання ізометричних (силових) вправ на килимках: нахили, віджимання, вправи для розвитку м’язів черевного преса, спини, ніг. Динамічні вправи : стрибки у довжину, із місця, у русі. Статичні "планка", "кут", упор ноги нарізно; упор кутом ноги нарізно, одна нога піднята; упор кутом; статичний упор "безопорний".
Теоретична частина.
Синхронність у парно-групових постановках.
Практична частина.
Розучування хореографічної постановки з предметами (м’ячі, гімнастичні палки). Вдосконалення виконання групової міні-композиції на степ-платформах.
Теоретична частина.
Інструктаж з техніки безпеки під час проведення естафет та рухливих ігор.
Практична частина.
Підготовка, розучування та проведенні рухливих ігор з фітболом «Паровозик», «Гусениця », «Швидкий і спритний». Прості й комбіновані естафети.
Підведення підсумків роботи, моніторинг роботи гуртка за три роки. Проведення заняття випускниками гуртка. Відзнака кращих вихованців. Отримання «Документа про позашкільну освіту».
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвід:
ОРІЕНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
№ з/п |
Найменування обладнання |
Кількість (шт.) |
|
Комп’ютер |
За потребою |
|
Мультимедійний проектор |
|
|
Накопичувач USB |
1 |
|
Степ-платформи |
15 |
|
Килимки гімнастичні |
15 |
|
Гімнастичні палки |
15 |
|
М’ячі |
15 |
|
Скакалки |
15 |
|
Фітбол |
2 |
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
широкими верствами населення / Олег Бубела, Роман Петрина // Сучасні
проблеми розвитку теорії і методики гімнастики : зб. наук. ст. – Л., 2003. – С. 6–9.
1