Навчальна програма
з розвитку дрібної моторики рук
(за допомогою пластиліну)
«Розумні пальчики»
для дітей 5-7 років
Пояснювальна записка
В умовах особистісно-орієнтованого підходу педагогічний процес у шкільних і дошкільних установах спрямований на виховання конкретних дітей, враховуючи рівень їх розвитку, фізичного і психічного здоров'я, пізнавальних інтересів і здібностей.
Проблема готовності дитини до шкільного навчання не нова, але останнім часом є все більш актуальною щодо психологічної науки взагалі і прикладної психології зокрема. Спостерігаючи за учнями в період адаптації в першому класі, можна виділити одну із причин неуспішності учнів - це слабкий розвиток дрібної моторики руки і зорово-моторної координації. Розвиток тонкої моторики руки, кисті, пальців, необхідний для вміння грамотно і красиво писати. Від того, наскільки добре розвинені м’язи руки, моторика , залежать не тільки успіх дитини в опануванні письма, але й те, наскільки добре буде розвиватися її мовлення. Дрібна моторика – це такий різновид рухів, у яких беруть участь дрібні м’язи наших рук. Коли дитина зовсім мала, вона через силу втримує у своїх неслухняних ручках ложку, брязкальце. З часом малюк дорослішає, його руки стають більш точними та усвідомленими. Йому вже не важко донести ложку до рота, намалювати нескладний малюнок. Рухи наших рук не є безумовним рефлексом, як ходіння, біг, стрибки. Вони вимагають спеціального розвитку.
Розвивати дрібну моторику можна за допомогою вправ і занять малюванням, вирізанням ножицями, збирання конструктора, ми пропонуємо наші заняття з ліплення пластиліном.
Психології відомо, що будь-яка спеціально організована, спрямована діяльність сприяє функціональному дозріванню мозкових структур (функція формує орган), тому для розвитку моторної сфери дітей дошкільного віку і пропонується ця програма «Розумні пальчики».
Цілеспрямоване навчання творчої діяльності за допомогою пластиліну зумовлено поступовим засвоєнням технічних умінь і навичок, формуванню координації рухів руки й ока. Дана програма закладає міцну основу в подальшій освіті дошкільників.
Програма може використовуватися практичним психологом, як в індивідуальній, так і груповій формі роботи з дітьми, вчителями навчальних класів.
Головна мета занять полягає у формуванні психологічної готовності дитини до навчального процесу через розвиток дрібної моторики рук.
Тривалість програми - 5 занять (до 20-35 хвилин), один раз на тиждень. Кількість дітей у групі не повинна перевищувати 10-15 осіб. Формувати групи треба з урахуванням працездатності дітей.
Програма реалізується на основі спостережень, психодіагностики, фізичних вправ для рук, розвиваючих і творчих завдань та вправ.
Ефективність програми оцінюється за наслідками спостереження, психологічного обстеження. Моніторинг проводиться за допомогою психологічних тестів та методик:
Програму складено з урахуванням інтересів і психолого-вікових особливостей дітей.
Основні завдання:
Очікуваний результат:
ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ДІТИ ЗМОЖУТЬ:
ДО КІНЦЯ ЗАНЯТЬ У ДІТЕЙ ПОВИННІ СФОРМУВАТИСЯ ТАКІ ВМІННЯ Й НАВИЧКИ:
ДО КІНЦЯ ЗАНЯТЬ БАТЬКИ ПОВИННІ ОСВОЇТИ І ОЗНАЙО-МИТИСЯ:
Тематичне планування
№ |
Теми |
Кількість годин |
1 |
Заняття №1. «Ми приймаємо гостей»
|
1 |
2 |
Заняття №2 «Лошарик»
|
1 |
3 |
Заняття № 3 «Марічка іде до школи»
|
1 |
4 |
Заняття № 4 « Чарівна галявина»
|
1 |
5 |
Заняття №5 «Подорож морським кораблем»
|
1 |
Навчальна програма
з розвитку дрібної моторики рук
(за допомогою пластиліну)
«Розумні пальчики» для дітей 5-6 років
(5годин, 1 година на тиждень)
|
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги щодо навчальних досягнень дитини |
1 |
Заняття №1. «Ми приймаємо гос-тей» Ознайомлення з вправами для пальчи-кової гімнастики. Пластилін. Основні кольори та відтінки. Властивості пластиліну. Прийоми роботи з пластиліном. Практична робота. Виготовлення млинців, чашки, блюдця. Побутові свята. Етикет гостинності. Геометричні фігури. Рахунок до 10, значення більше, менше.
|
Виконує вправи для розвитку дрібної моторики рук; розпізнає і називає основні і допоміжні кольори; застосовує прийоми роботи з пластиліном; виконує кружечки, чашку, блюд-це; характеризує, які свята бувають, чим та як треба пригощати гостей та рідних; називає геометричні фігури; наводить приклади геометричних фігур у класній кімнаті; пояснює розуміння значення більше або менше; готує руки для виконання куби-ка; дотримується правил роботи в групі. |
2 |
Заняття №2 «Лошарик» Застосування методу: визначення кількості предметів на дотик, із за-плющеними очима. Рахунок до 10, зворотній рахунок з викладанням предметів (кубиків). Етапи пальчи-кової гімнастики з додаванням прийо-мів плескання в долоні. Самомасаж. Формування з кубиків кружечків (масаж рук за допомогою пластиліну). Частини тіла людини й тварини. Схожість і відмінність. Практична робота. Виготовлення лошарика. Раціональна послідовність виготовлення виробу, який складається тільки з кружечків. Розташування виробу на картоні. Прийом «пластиліновий джгутик». Виготовлення із пластилінових паличок геометричних фігур (прямо-кутника, кружечка, квадрата, трикут-ника).
|
Визначає числові частини: половина, більше, менше; рахує від 1 до 10; виконує зворотній рахунок; застосовує вправи для пальчи-кової гімнастики; характеризує частини тіла тва-рини та людини, її ознаки; порівнює, які частини тіла схожі у тварини і людини, а що у них є відмінним; виготовляє вироби з кружечків «Лошарик»; користується прийомом роботи з пластиліном при виготовленні кружечків; виконує прийом «пластиліновий джгутик»; застосовує пластилінові палички для виготовлення геометричних фігур (прямокутника, кружечка, квадрата, трикутника); дотримується правил роботи в групі (говорити по черзі). |
3 |
Заняття № 3 «Марічка іде до шко-ли» Застосування прийому: керування пальцями (великим пальцем, мізин-цем, середнім, вказівним, підмі-зинним) за командою. Обличчя людини. Емоційний стан людини. Дитина – школяр. Вимоги до школяра. Мотивація до навчання. Практична робота. Виготовлення Марічкиі. Прийом розтирання, «жгутик». Заплі-тання волосся. Посмішка і настрій. Виконання виробу за контуром.
|
Виконує команди «Мізинець до мізинця», «середній до серед-нього», «великий до великого», «вказівний до вказівного», «під-мізинний до підмізинного»; здійснює послідовність гімнасти-ки для пальців рук; називає риси обличчя; має уявлення про вимоги для школяра, способи самообслу-говування, санітарні норми; виконує прийоми розтирання, «Жгутик»; вміє плести із трьох паличок косу; аналізує настрій за обличчям; уміє виконувати виріб за заданим контуром. |
4 |
Заняття № 4 « Чарівна галявина» Прийом розминки рук з голосовим співом. Вправа «Годинник із зозу-лею». Метелик і квіти. Види квітів. Бажання свої і своєї родини. Практична робота. Квітка з різними пелюстками. Виконання квітки за контуром, мето-дом розтирання. Жителі підводного світу. Ритмічні вправи (стоячи) під рахунок (для рук і для ніг). Вправа «Ланцю-жок».
|
Уміє виконувати вправу «Годинник із зозулею», розмин-ку рук із голосовим співом. виконує гімнастику для рук; розпізнає кольори і відтінки; застосовує метод розтирання за контуром; називає види квітів; характеризує рослинний світ; усвідомлює свої бажання і бажання для своєї родини; уміє за контуром, методом роз-тирання виготовити квітку; характеризує основні ознаки підводного світу; дотримується правил роботи в групі. |
5 |
Заняття №5 «Подорож морським кораблем» Емоції у людини. Основні емоції: інтерес, радість, подив, сум, страж-дання, горе, відраза, гнів, презирство, страх, сором, почуття провини. Загальний вираз обличчя. Міміка буває живою, млявою, маловиразною тощо. Вираз обличчя відіграє важливу роль у спілкуванні, тому що емоції, які відбиваються на обличчі, часто розуміються краще, ніж мовлення. Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів. Заповнення таблиці свого емоційного стану до занять і після занять. Практична робота «Виготовлення кораблика». Виготовлення за контуром (методом розтирання) корпуса, вітрила, прапо-ра. Виготовлення за допомогою пластилінових джгутиків щогли і кріплення. Практичне завдання. Смайлики. Виготовлення смайликів із сумним і радісним виразом обличчя. Прийом, пов’язаний із слуханням му-зики. Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів. Заповнення таблиці свого емоційного стану в кінці заняття.
|
Виконує комплекс вправ для рук; наводить приклади емоцій у лю-дини; називає і показує мімічні вирази обличчя; має уявлення про імітацію різних емоційних станів; визначає свій емоційний стан; здійснює планування раціо-нальної послідовності роботи та розраховує витрати часу на виго-товлення виробу; називає і розпізнає радість і сум; обґрунтовує, де живуть морські тварини, чому людині потрібні кораблі, що треба людині, щоб вона могла довго плавати на воді; володіє методами розтирання, «джгутиків»; називає вимоги до якісного виро-бу; здійснює контроль і оцінку якості виготовленого виробу; дотримується правил поведінки роботи в групі. |
Література:
1. Бадулина О.И. К проблеме преемственности дошкольного и начального образования // Начальная школа, 2002. – № 1. – С. 101.
2. Безруких М. «Портрет» будущего первоклассника. // Дошкольное воспитание, 2003. № 2 – С.47; № 3 – С.53; № 4 – С.70; № 6.
3. Божович Л.И. Проблемы формирования личности. – М., 2001. – 349 с.
4. Виноградова Н.Ф. Современные подходы к реализации преемственности между дошкольным и начальными звеньями системы образования, 2000. – № 1. – С. 7-12.
5. Голуб И.Е. Организация диагностической деятельности в направлении комплексного изучения социально-психологической готовности ребенка к обучению в школе в условиях дошкольного учреждения (методическая разработка). – Донецк, 2008.- 108 с.
6. Гуткина Н.И. Психологическая готовность к школе. – М., 2003. – 216 с.
7. Забрамная С.Д., Боровик О.В. Методические рекомендации к пособию "Практический материал для проведения психолого-педагогического обследования детей" авторов С.Д. Забрамной, О.В. Боровика.: Пособие для психолого-педагогических комиссий. - М.: Владос, 2003.
8. Землянухина Т.М. Познавательная и коммуникативная активность ребенка при подготовке его к обучению в школе.// Начальная школа, 2002. – №6. – С.50.
9. Зимняя И.А. Педагогическая психология. – М., 2000. – 384 с.
10. Конышева Н.М. Дошкольное детство: подготовка к школе или этап жизни? // Начальная школа, 2002. – № 1. – С. 96.
11. Поддъяков Н. Проблема психологического развития ребенка // Дошкольное воспитание, 2001. – № 9. – С. 68-75.
12. Психология детства. Учебник/под ред. А.А. Реана. – СПб., 2003. – 368 с.
13. Психология. Учебник. / Под ред. А.А. Крылова. – М., 2001. – 584 с.
14. Сазонова А. Диагностика психологической готовности ребенка к школе // Дошкольная педагогика, 2003. – № 1. – С. 10-15.
15. Улановская И.М. Образовательная среда.// Начальная школа: плюс – минус, 2002. № 1. – С. 3-13.
16. Урунтаева Г.А. Дошкольная психология. – М., 2001. – 336 с.
17. Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.Мартиненко. – 2-ге вид.- Х.: Вид. група «Основа», 2008, -143, [1] с. : іл. – (Серія «ДНЗ + школа»).
Додатки:
Рекомендації батькам щодо подальших занять із дітьми з розвитку дрібної моторики рук.
Список рекомендованих виробів і завдань для занять батьків із дітьми.
Буклети для батьків для розвитку дрібної моторики рук.
Комплекси розминки для рук.
Заняття № 1 « Ми приймаємо гостей»
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять лад на столі.
ІІ. Розминка.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом - цьом»
Самомасаж пальчиків
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1,2,3,4,5 ми пішли гуляти
5,4,3,2,1 ми зібрались як один
( діти загинають пальці по черзі і назад)
Звуки.
Діти розводять долоньки і вимовляють «Ку-ку», як зозуля в годиннику, при цьому розводять пальчики, а кисті залишаються зімкнутими.
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають для роботи з пластиліном.
Психолог веде з дітьми дискусію:
- Хто знає, для чого ми розігріваємо долоньки?
- Правильно, щоб зігріти!
- А навіщо?
- Правильно! Грітимемо пластилін, щоб він був м'якший.
ІІІ. Практична робота.
А зараз, малята, давайте подивимося на пластилін. Які кольори ви знаєте?
Діти називають основні кольори і відтінки (перевірка на знання кольору).
Психолог:
Малята візьміть з коробочки той пластилін, колір якого вам подобається.
Сьогодні ми готуватимемося до свята «Масниця» та будемо робити млинці, пригощати гостей.
- Що печуть на свято?
- Млинці!
Завдання. Давайте візьмемося за виготовлення млинців. Виготовимо 3 кружечки, потім їх притиснемо пальчиками, щоб вони були плоскими.
Розкладіть їх в рядок, а зараз зробіть ще 2 штуки для гостей.
Що більше 3 або 2?
А скільки всього? (5 шт.)
Для того, щоб пригостити наших рідних і гостей, потрібно виготовити чашку з блюдцем. У блюдця складаємо всі млинці.
Тепер пригощаємо.
- Кого насамперед пригощаємо? (Діти по черзі називають, кому вони віддадуть свій перший млинець, психолог відстежує, хто в сім'ї більш значущий для дитини, з ким живе)
- Пригостили, всім сподобалося, дуже смачно.
- А зараз помиємо посуд і приберемо зі столу. Складаємо посуд у шафу.
З’єднуємо весь пластилін в один великий комочок.
Рефлексія.
Психолог підбиває підсумок.
Фізхвилинка з розмовою.
Посуд
Раз, два, три, чотири
(удар кулаком один об один, плещуть у долоні),
Ми посуд перемили
(одна долоня ковзає по іншій):
Чайник, чашку, ківш, ложку
(загинають пальчики поодинці, починаючи з великого)
І великий ополоник.
Ми посуд перемили
(одна долоня ковзає по іншій),
Тільки чашку ми розбили
(загинають пальчики поодинці, починаючи з великого),
Ківш теж розвалився
Ніс у чайника відбився.
Ложку ми трохи зламали
Так ми мамі допомагали
(удар кулаками один об одний, хлопають в долоні).
ІV. Домашнє завдання.
Психолог нагадує як з великого кружечка зробити квадрат (кубик), що у квадрата всі сторони рівні.
Технологія: два пальчики зверху, ще два пальчики знизу, придавлюємо пластилін. У віконце виглядає пластилін і перетворюється на охайний квадратик.
Діти пробують самостійно зробити один квадрат (кубик).
Удома потрібно зробити 10 квадратів і принести на наступне завдання.
Психолог у кінці підбиває підсумок і перераховує, які геометричні фігури діти знають.
- Чим квадрат відрізняється від прямокутника.?
- Що в кімнаті має форму квадрата? А що прямокутника? А що круга?
Ще раз ланцюжком діти промовляють, що потрібно зробити самостійно вдома. Прощаються і йдуть додому.
Заняття № 2 «Лошарик»
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять лад на столі. Викладають свій виріб.
Перевірка домашнього завдання: 10 квадратиків (кубиків)
- Розділіть їх на рівні частини.
- Що більше: 6 або 4 квадрати?
- Що більше: 1 або 9 квадратів?
ІІ. Розминка.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом - цьом»
Самомасаж пальчиків
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1,2,3,4,5 ми пішли гуляти
5,4,3,2,1 ми зібрались як один
( діти загинають пальці по черзі і назад).
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні.
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають пальчики для роботи з пластиліном.
ІІІ. Практична робота «Виготовлення «Лошарика».
Сьогодні в гості до нас завітає дуже веселий і незвичайний гість - «Лошарик».
- Хто дивився мультфільм про Лошарика?
- Це маленька конячка, що складається з кругленьких кульок.
- У справжньої конячки скільки ніжок? А у людини?
- Скільки у конячки вух? А у людини?
- Що є в конячки, а в людини немає? (хвоста).
Завдання: з 10 квадратиків - зробити 10 кульок (заготівка для нашого Лошарика).
На картоні, притискуючи до підставки, виготовити свого гостя - Лошарика.
- Що потрібно зробити, щоб наш Лошарик посміхався?
- Правильно, очі та носик з ротом (тільки все повинно бути із кружечків).
Рефлексія.
Психолог підбиває підсумок.
ІV. Домашнє завдання.
З кружечка зробити пластилінову паличку (джгутик). Діти самостійно виготовляють джгутик.
Психолог: із пластилінових паличок складіть трикутник, прямокутник, кружечок.
Завдання: удома виготовити картину з пластилінових паличок на картоні.
Діти по колу повторюють завдання і намагаються уявити, яку картинку вони зможуть виготовити.
Заняття № 3 «Марічка іде до школи»
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять порядок на столі. Викладають свій виріб.
Перевірка домашнього завдання: З пластилінових паличок (джгутиків) виготовлені картини.
ІІ. Розминка.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом - цьом»
Самомасаж пальчиків
Перед вправою психолог нагадує, як називається кожен палець на руці. Просить дітей показати великий палець, мізинець, середній, вказівний, підмізинний.
Діти виконують команди психолога: «Мізинець до мізинця», «середній до середнього», «великий до великого», «вказівний до вказівного», «підмізинний до підмізинного»;
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1,2,3,4,5 ми пішли гуляти
5,4,3,2,1 ми зібрались як один
( діти загинають пальці по черзі і назад)
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають для роботи з пластиліном.
ІІІ. Практична робота. «Виготовлення Марічки»
Сьогодні в гості ми покличемо «Марічку» і зберемо її до школи.
- На обличчі у людини що знаходиться?
- Скільки очей?
- Скільки вух?
- Скільки бров, носиків?
- Що ще знаходиться на обличчі? (ротик, губки, щічки тощо)
- Що потрібно зробити, щоб Марічку прийняли до школи?
- Яких дітей приймають до школи? (умитих, охайних, причесаних)
- Хто допоможе Марічці зібратися в школу?
ТЕХНОЛОГІЯ: (способом розтирання пластиліну, заповнити коло, не виходячи за контур). Розтираємо пластилін на картоні (виготовляємо обличчя).
Виготовляємо 6 джгутиків (по 3 на кожну косу). Кріпимо джгутики і заплітаємо коси, де знаходяться вушка у людини.
ІV. Рефлексія.
Психолог підбиває підсумок.
V. Домашнє завдання.
Удома способом розтирання виготовити метелика за контуром.
Заняття № 4 « Чарівна галявина»
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять порядок на столі. Викладають свій виріб.
Перевірка домашнього завдання: Метелик (метод розтирання).
ІІ. Розминка.
Викидання пальчиків
а) "У хованки пальчики грали
І головки прибирали
От так, от так,
І головки прибирали".
б) "1,2, 3,4,5.
Ми гриби йдемо шукати.
Ось мізинчик в ліс пішов -
Безіменний гриб знайшов.
Середній пальчик чистити почав,
Вказівний – скакав,
Великий палець все з'їв -
Від того і товстим став."
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом - цьом»
Самомасаж пальчиків
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1,2,3,4,5 ми пішли гуляти
5,4,3,2,1 ми зібрались як один
( діти загинають пальці по черзі і назад)
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні
Прийом розминки рук з голосовим співом.
Ха, хи, хо, ху, хі
Ма, ми, мо, мі
Ку-ку (годинник із зозулею)
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають для роботи з пластиліном.
ІІІ. Практична робота. Виготовлення «Квіточки - семицвіточки»
Психолог: пропонує відповісти дітям, що люблять метелики?.
Діти:
Психолог:
Малята! А ви знаєте, що сьогодні наш метелик обрав собі «квіточку – семицвіточку».
Хто знає, які пелюстки у квіточки - семицвіточки?
Діти:
Різні: червоні, жовті, сині, зелені, помаранчеві, коричневі і так далі
Завдання:
Психолог роздає заготівки квітки (кожній дитині)
Діти за контуром методом розтирання виготовляють квітку.
ІV. Рефлексія.
Психолог підбиває підсумок.
Психолог пропонує дітям узяти свого метелика і покласти поруч із квіточкою та порадувати метелика.
Фізхвилинка з розмовою.
Листя
Раз, два, три, чотири, п'ять
(діти загинають пальчики, починаючи з великого),
Листя збиратимемо
(стискують і розтискають кулачки).
Листя горобини
(загинають пальчики, починаючи з великого),
Листя берези
Листя тополі
Листя осики
Листя дуба ми зберемо
Мамі осінній букет принесемо
(«крокують» по столу середнім і вказівним пальчиками
V. Домашнє завдання.
Психолог: діти, хто живе у воді?
Діти ланцюжком перераховують.
Завдання: Удома потрібно виготовити картинку з жителем підводного світу.
Завершуючи заняття, психолог проводить ритмічні вправи (стоячи) під рахунок (для рук і для ніг), потім діти сідають на місце, і психолог перевіряє, як вони запам'ятали завдання, яке потрібно самостійно виконати удома.
У кінці занять діти дарують вироби своїм батькам і прощаються з психологом.
Заняття № 5. «Подорож на морському кораблі»
І.Організаційний момент.
Діти вітаються з психологом, сідають по місцях і самостійно готуються до заняття, наводять порядок на столі. Викладають свій виріб.
Перевірка домашнього завдання: Картина жителі підводного світу.
ІІ. Розминка.
Пальчикова гімнастика
«Добрий день»
«До побачення»
«Цьом - цьом»
Самомасаж пальчиків
Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)
Лічилочка
1,2,3,4,5 ми пішли гуляти
5,4,3,2,1 ми зібрались як один
( діти загинають пальці по черзі і назад)
Діти повторюють самостійно за психологом плескання в долоні
Розтирання
Розтирають долоньки, розігрівають для роботи з пластиліном.
Емоції в людині. Основні емоції: інтерес, радість, подив, сум, страждання, горе, відраза, гнів, презирство, страх, сором, почуття провини.
Загальний вираз обличчя. Міміка буває живою, млявою, маловиразною тощо. Вираз обличчя відіграє важливу роль у спілкуванні, тому що емоції, які відбиваються на обличчі, частіше зрозумілі, ніж мовлення.
Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів.
На таблиці розташовані чоловічки з різними емоціями. Діти розглядають і прикріплюють клейку смужечку зі своїм номером червоного кольору, до зразка з таким виразом обличчя, який найбільше відповідає їхньому душевному стану.
ІІІ. Практична робота «Виготовлення кораблика»
За контуром виготовити корабель, щоб попливти до наших морських друзів в гості. Людина живе на землі. А де живуть наші друзі? (у морі, океані, річці, озері). Людина може довго прожити у воді? (не може). Тому йому необхідний корабель та вітрила. Виготовляємо за допомогою пластиліну і відправляємося в подорож.
Діти за контуром (метод розтирання) виготовляють корпус, вітрило, прапор. Щоглу і кріплення будують за допомогою пластилінових «джгутиків".
Риби
Жив та був один лин
(долоні складені, плавні рухи ними, що імітують рухи плавників),
Два карасики приятелювали з ним
(долоні розсунені; рухи двома долонями порізно).
Прилітали до них три качки
(руки складені навхрест, помахи долонями)
По чотири рази на добу
І вчили їх рахувати
(стискувати і розтискувати кулачки):
Раз, два, три, чотири, п'ять
(загинати пальчики, починаючи з великого).
Практичне завдання. Смайлики.
- Якщо людині сумно - вона сумує;
- Якщо людині весело - вона посміхається, радіє.
Давайте спробуємо це зробити з пластиліну. Виготовимо смайлики з сумним виразом і радісним.
Психолог використовує прийом, пов’язаний із слуханням музики.
ІV. Рефлексія.
У кінці заняття діти кріплять клейку смужечку зі своїм номером зеленого кольору, до зразка з таким виразом обличчя, який найбільше відповідає його душевному стану в кінці заняття.
Психолог підбиває підсумок.
V. Домашнє завдання.
Повторювати вправи для пальчиків і кистей рук. Робити самомасаж пальчиків і рук. Продовжувати заняття з пластиліном.
1