Навчальна програма з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики» для дітей 5-7 років

Про матеріал
Навчальна програма з розвитку дрібної моторики рук (за допомогою пластиліну) «Розумні пальчики» для дітей 5-7 років Пояснювальна записка В умовах особистісно-орієнтованого підходу педагогічний процес у шкільних і дошкільних установах спрямований на виховання конкретних дітей, враховуючи рівень їх розвитку, фізичного і психічного здоров'я, пізнавальних інтересів і здібностей. Проблема готовності дитини до шкільного навчання не нова, але останнім часом є все більш актуальною щодо психологічної науки взагалі і прикладної психології зокрема. Спостерігаючи за учнями в період адаптації в першому класі, можна виділити одну із причин неуспішності учнів - це слабкий розвиток дрібної моторики руки і зорово-моторної координації. Розвиток тонкої моторики руки, кисті, пальців, необхідний для вміння грамотно і красиво писати. Від того, наскільки добре розвинені м’язи руки, моторика , залежать не тільки успіх дитини в опануванні письма, але й те, наскільки добре буде розвиватися її мовлення. Дрібна моторика – це такий різновид рухів, у яких беруть участь дрібні м’язи наших рук. Коли дитина зовсім мала, вона через силу втримує у своїх неслухняних ручках ложку, брязкальце. З часом малюк дорослішає, його руки стають більш точними та усвідомленими. Йому вже не важко донести ложку до рота, намалювати нескладний малюнок. Рухи наших рук не є безумовним рефлексом, як ходіння, біг, стрибки. Вони вимагають спеціального розвитку. Розвивати дрібну моторику можна за допомогою вправ і занять малюванням, вирізанням ножицями, збирання конструктора, ми пропонуємо наші заняття з ліплення пластиліном. Психології відомо, що будь-яка спеціально організована, спрямована діяльність сприяє функціональному дозріванню мозкових структур (функція формує орган), тому для розвитку моторної сфери дітей дошкільного віку і пропонується ця програма «Розумні пальчики». Цілеспрямоване навчання творчої діяльності за допомогою пластиліну зумовлено поступовим засвоєнням технічних умінь і навичок, формуванню координації рухів руки й ока. Дана програма закладає міцну основу в подальшій освіті дошкільників. Програма може використовуватися практичним психологом, як в індивідуальній, так і груповій формі роботи з дітьми, вчителями навчальних класів.
Перегляд файлу

Навчальна програма

з розвитку дрібної моторики рук

(за допомогою пластиліну)

«Розумні пальчики»

для дітей 5-7 років

 

Пояснювальна записка

 

В умовах особистісно-орієнтованого підходу педагогічний процес у шкільних і дошкільних установах спрямований на виховання конкретних дітей, враховуючи рівень їх розвитку, фізичного і психічного здоров'я, пізнавальних інтересів і здібностей.

Проблема готовності дитини до шкільного навчання не нова, але останнім часом є все більш актуальною щодо психологічної науки взагалі і прикладної психології зокрема. Спостерігаючи за учнями  в період  адаптації в першому класі, можна виділити одну із причин неуспішності учнів - це слабкий розвиток дрібної моторики руки і зорово-моторної координації. Розвиток тонкої моторики руки, кисті, пальців, необхідний для вміння  грамотно і красиво писати.  Від того, наскільки добре розвинені мязи руки, моторика ,  залежать не тільки успіх дитини в опануванні письма, але й те, наскільки добре буде розвиватися її мовлення. Дрібна моторика – це такий різновид рухів, у яких беруть участь дрібні мязи наших рук.  Коли дитина зовсім мала, вона через силу втримує у своїх неслухняних ручках ложку, брязкальце. З часом малюк дорослішає, його руки стають більш точними та усвідомленими. Йому вже не важко донести ложку до рота, намалювати нескладний малюнок. Рухи наших рук не є безумовним рефлексом, як ходіння, біг, стрибки. Вони вимагають спеціального розвитку.

Розвивати дрібну моторику можна за допомогою вправ і занять малюванням, вирізанням ножицями, збирання конструктора, ми пропонуємо наші заняття з  ліплення  пластиліном.

Психології відомо, що будь-яка спеціально організована, спрямована діяльність сприяє функціональному дозріванню мозкових структур (функція формує орган), тому для розвитку моторної сфери дітей дошкільного віку  і пропонується ця програма «Розумні пальчики».

Цілеспрямоване навчання  творчої діяльності за допомогою пластиліну  зумовлено поступовим засвоєнням технічних умінь і навичок, формуванню координації рухів руки й ока. Дана програма закладає міцну основу в подальшій освіті дошкільників.

Програма може використовуватися практичним психологом, як в індивідуальній, так і груповій формі роботи з дітьми, вчителями навчальних класів.

 

Головна мета  занять полягає у формуванні психологічної готовності дитини до навчального процесу через розвиток  дрібної моторики рук.

Тривалість програми -  5 занять (до 20-35 хвилин), один раз на тиждень. Кількість дітей у групі не повинна перевищувати 10-15 осіб. Формувати групи треба з урахуванням працездатності дітей.

Програма реалізується на основі спостережень, психодіагностики, фізичних вправ для рук, розвиваючих  і творчих завдань та вправ.

Ефективність програми оцінюється за наслідками спостереження, психологічного обстеження. Моніторинг проводиться за допомогою психологічних тестів та методик:

  •      тесту  «Доріжки» (вивчення розвитку точності рухів);
  •      тесту «Змійка» (вивчення швидкості рухів і рівня розвитку координації кисті руки) автор Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи. - Х.: Вид. група «Основа», 2008.- 143с.;
  •      методики «Доріжка» Л.А.Венгера з метою визначення рівня розвитку зорово-моторної координації та розвитку дрібної моторики руки (Психологічна служба в дошкільному закладі./ Автори – укладачі: Н.П.Смелянська, Є.І.Кравцова.- Луганськ: Янтарь, 2003.- 128с.);
  •       методики «Тепінг-тест» з метою визначення ступеня працездатності дитини при  виконанні завдань або  причини  її зниження (Автор Голуб І.Е. Організація діагностичної діяльності в напрямі комплексного вивчення соціально-психологічної готовності дитини до навчання в школі в умовах дошкільної установи (методична розробка).- Донецьк, 2008.- 108 с.).

 

Програму складено з урахуванням інтересів і психолого-вікових  особливостей дітей.

Основні завдання:|задачі|

  • укріпити|зміцнити| і розвинути емоційно-позитивне ставлення|ставлення| дитини|дитяти| до школи, бажання вчитися;
  • формувати соціальні риси|межі| особистості |особистості| майбутнього школяра, необхідних для благополучної адаптації до школи;
  • виявити передумови навчальних умінь;
  • розкрити нові соціальні ролі учня;
  • виявити пізнавальні інтереси майбутнього школяра;
  • продіагностувати| розумові операції (порівняння, класифікація, аналіз, узагальнення і ін.)
  • ВИВЧИТИ психологічні і психофізіологічні особливості дітей, готовність їх щодо навчання|вчення| в школі;
  • ВИДІЛИТИ якості особистості |особистості| майбутнього першокласника;
  • Виявити фізичну готовність дитини|дитяти| (стан|достаток| здоров'я, певний рівень морфо-функціональної| зрілості організму дитини|дитяти|, необхідний рівень розвитку рухових навичок|навичок| і якостей, особливо тонких моторних координацій, фізичний і  розумовий рівень працездатності).

Очікуваний результат:

ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ДІТИ ЗМОЖУТЬ:

  •                   розвинути дрібну моторику рук і укріпити м'язи кистей рук;
  •                   повторити рахунок від 1до 10  і зворотнього рахунку (знати більше, менше);
  •                   навчитися розрізняти відтінки кольорів;
  •                   укріпити знання геометричних фігур;
  •                   вивчити комплекс розминки для рук;
  •                   розрізняти емоційний стан людей і свій;
  •                   розширити знання про тварин і рослинний світ;
  •                   повторити етичні норми поведінки в сім'ї;
  •                   вивчити етичні норми поведінки для школяра.

 

ДО КІНЦЯ ЗАНЯТЬ У ДІТЕЙ ПОВИННІ СФОРМУВАТИСЯ ТАКІ ВМІННЯ Й НАВИЧКИ:

  •                   емоційне сприйняття;
  •                   відчуття єдності, уміння діяти погоджено;
  •                   уявлення про свою майбутню роль - ШКОЛЯРА;
  •                   психологічна готовність до трудової діяльності;
  •                   морально-етичні якості.

 

ДО КІНЦЯ ЗАНЯТЬ БАТЬКИ  ПОВИННІ ОСВОЇТИ І ОЗНАЙО-МИТИСЯ:

  •                   з комплексом вправ для рук;
  •                   дізнатися про особливості дітей 5-6 літнього віку;
  •                   ознайомитися з вимогами для дітей - школярів,  отримати рекомендації для розвитку своєї дитини до шкільного навчання
  •                   уміти самостійно визначити готовність своєї дитини до школи.

 

 

Тематичне планування

Теми

Кількість годин

1

Заняття №1. «Ми приймаємо гостей»

 

1

2

Заняття №2  «Лошарик»

 

1

3

Заняття № 3 «Марічка іде до школи»

 

1

4

Заняття № 4 « Чарівна галявина»

 

1

5

Заняття №5 «Подорож  морським кораблем»

 

1

 

 

 

 

 

 

Навчальна програма

з розвитку дрібної моторики рук

(за допомогою пластиліну)

«Розумні пальчики» для дітей 5-6 років

(5годин, 1 година на тиждень)

 

Зміст навчального матеріалу

Вимоги щодо навчальних досягнень дитини

1

Заняття №1. «Ми приймаємо гос-тей»

Ознайомлення з вправами для пальчи-кової гімнастики.

Пластилін. Основні кольори та відтінки. Властивості пластиліну. Прийоми роботи з пластиліном.

Практична робота. Виготовлення млинців, чашки, блюдця.

Побутові свята. Етикет гостинності. Геометричні фігури. Рахунок до 10, значення більше, менше.

 

Виконує вправи для розвитку дрібної моторики рук;

розпізнає і називає основні і допоміжні кольори;

застосовує прийоми роботи з пластиліном;

виконує кружечки, чашку, блюд-це;

характеризує, які свята бувають, чим та як треба пригощати гостей та рідних;

називає геометричні фігури;

наводить приклади геометричних фігур у класній кімнаті;

пояснює розуміння значення більше або менше;

готує  руки для виконання куби-ка;

дотримується правил роботи в групі.

2

Заняття №2  «Лошарик»

Застосування методу: визначення кількості предметів на дотик, із за-плющеними очима. Рахунок до 10, зворотній рахунок з викладанням предметів (кубиків). Етапи пальчи-кової гімнастики з додаванням прийо-мів плескання в долоні. Самомасаж. Формування з  кубиків кружечків (масаж рук за допомогою пластиліну). Частини  тіла людини й тварини. Схожість і відмінність.

Практична робота. Виготовлення лошарика. Раціональна послідовність виготовлення виробу, який складається тільки з кружечків. Розташування виробу на картоні.

Прийом «пластиліновий джгутик». Виготовлення із пластилінових паличок геометричних фігур (прямо-кутника, кружечка, квадрата, трикут-ника).

 

 

Визначає числові частини: половина, більше, менше;

рахує від 1 до 10;

виконує зворотній рахунок;

застосовує вправи для пальчи-кової гімнастики;

характеризує частини  тіла тва-рини та людини, її ознаки;

порівнює, які частини тіла схожі у тварини і людини, а що у них є відмінним;

виготовляє вироби з кружечків

«Лошарик»;

користується прийомом роботи з пластиліном при виготовленні кружечків;

виконує прийом «пластиліновий джгутик»;

застосовує пластилінові палички для виготовлення геометричних фігур (прямокутника, кружечка, квадрата, трикутника);

дотримується правил роботи в групі (говорити по черзі).

3

Заняття № 3 «Марічка іде до шко-ли»

Застосування прийому: керування пальцями (великим пальцем, мізин-цем, середнім, вказівним, підмі-зинним) за командою.

Обличчя людини. Емоційний стан людини. Дитина – школяр. Вимоги до школяра. Мотивація до навчання.

Практична робота. Виготовлення Марічкиі.

Прийом розтирання, «жгутик». Заплі-тання волосся. Посмішка і настрій. Виконання виробу за контуром.

 

 

 

 

Виконує команди «Мізинець до мізинця», «середній до серед-нього», «великий до великого», «вказівний до вказівного», «під-мізинний до підмізинного»;

здійснює послідовність гімнасти-ки для пальців рук;

називає  риси обличчя;

має уявлення про вимоги для школяра, способи самообслу-говування, санітарні норми;

виконує прийоми розтирання, «Жгутик»;

вміє плести із трьох паличок косу;

аналізує настрій за обличчям;

уміє виконувати виріб за заданим контуром.

4

Заняття № 4 « Чарівна галявина»

Прийом розминки рук з голосовим співом. Вправа «Годинник із  зозу-лею».

Метелик і квіти. Види квітів. Бажання свої і своєї родини.

Практична робота. Квітка з різними пелюстками.

Виконання квітки  за контуром, мето-дом розтирання.

Жителі підводного світу.

Ритмічні  вправи (стоячи)  під рахунок (для рук і для ніг). Вправа «Ланцю-жок».

 

Уміє виконувати вправу «Годинник із  зозулею», розмин-ку рук із голосовим співом.

виконує гімнастику для рук;

розпізнає кольори і відтінки;

застосовує метод розтирання за контуром;

називає види квітів;

характеризує рослинний світ;

усвідомлює свої бажання і бажання для своєї родини;

уміє за контуром, методом роз-тирання виготовити  квітку;

характеризує основні ознаки підводного світу;

дотримується правил роботи в групі.

5

Заняття №5 «Подорож  морським кораблем»

Емоції у людини. Основні емоції: інтерес, радість, подив, сум, страж-дання, горе, відраза, гнів, презирство, страх, сором, почуття провини.

Загальний вираз обличчя. Міміка буває живою, млявою, маловиразною тощо. Вираз обличчя відіграє важливу роль у спілкуванні, тому що емоції, які відбиваються на обличчі, часто розуміються краще, ніж мовлення.

Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів.

Заповнення таблиці  свого емоційного стану до занять і після занять.

Практична робота «Виготовлення кораблика».

Виготовлення за контуром (методом розтирання) корпуса, вітрила, прапо-ра. Виготовлення  за допомогою  пластилінових джгутиків  щогли і кріплення.

Практичне завдання. Смайлики.

Виготовлення смайликів із сумним  і радісним виразом обличчя.

Прийом, пов’язаний із слуханням му-зики.

Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів.

Заповнення таблиці  свого емоційного стану в кінці заняття.

 

Виконує комплекс вправ для рук;

наводить приклади емоцій у лю-дини;

називає і показує мімічні вирази обличчя;

має уявлення про імітацію різних емоційних станів;

визначає свій емоційний стан;

здійснює планування раціо-нальної послідовності роботи та розраховує витрати часу на виго-товлення виробу;

називає і розпізнає радість і сум;

обґрунтовує, де живуть морські тварини, чому людині потрібні кораблі, що треба людині, щоб вона могла довго плавати на воді;

володіє методами розтирання, «джгутиків»;

називає вимоги до якісного виро-бу;

здійснює контроль і оцінку якості виготовленого виробу;

дотримується правил поведінки роботи в групі.


Література:

 

1. Бадулина О.И. К проблеме преемственности дошкольного и начального образования // Начальная школа, 2002. – № 1. – С. 101.

2. Безруких М. «Портрет» будущего первоклассника. // Дошкольное воспитание, 2003. № 2 – С.47; № 3 – С.53; № 4 – С.70; № 6.

3. Божович Л.И. Проблемы формирования личности. – М., 2001. – 349 с.

4. Виноградова Н.Ф. Современные подходы к реализации преемственности между дошкольным и начальными звеньями системы образования, 2000. – № 1. – С. 7-12.

5. Голуб И.Е. Организация диагностической деятельности в направлении комплексного изучения социально-психологической готовности ребенка к обучению в школе в условиях дошкольного учреждения (методическая разработка). – Донецк, 2008.- 108 с.

6. Гуткина Н.И. Психологическая готовность к школе. – М., 2003. – 216 с.

7. Забрамная С.Д., Боровик О.В. Методические рекомендации к пособию "Практический материал для проведения психолого-педагогического обследования детей" авторов С.Д. Забрамной, О.В. Боровика.: Пособие для психолого-педагогических комиссий. - М.: Владос, 2003.             

8. Землянухина Т.М. Познавательная и коммуникативная активность ребенка при подготовке его к обучению в школе.// Начальная школа, 2002. – №6. – С.50.

9. Зимняя И.А. Педагогическая психология. – М., 2000. – 384 с.

10. Конышева Н.М. Дошкольное детство: подготовка к школе или этап жизни? // Начальная школа, 2002. – № 1. – С. 96.

11. Поддъяков Н. Проблема психологического развития ребенка // Дошкольное воспитание, 2001. – № 9. – С. 68-75.

12. Психология детства. Учебник/под ред. А.А. Реана. – СПб., 2003. – 368 с.

13. Психология. Учебник. / Под ред. А.А. Крылова. – М., 2001. – 584 с.

14. Сазонова А. Диагностика психологической готовности ребенка к школе // Дошкольная педагогика, 2003. – № 1. – С. 10-15.

15. Улановская И.М. Образовательная среда.// Начальная школа: плюс – минус, 2002. № 1. – С. 3-13.

16. Урунтаева Г.А. Дошкольная психология. – М., 2001. – 336 с.

17. Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.Мартиненко. – 2-ге вид.- Х.: Вид. група «Основа», 2008, -143, [1] с. : іл. – (Серія «ДНЗ + школа»).

Додатки:

Рекомендації батькам щодо подальших занять із дітьми з розвитку дрібної моторики рук.

Список рекомендованих виробів і завдань для занять батьків із дітьми.

Буклети для батьків для розвитку дрібної моторики рук.

Комплекси  розминки для рук.


Заняття № 1 « Ми приймаємо гостей»

І.Організаційний момент.

Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях  і  самостійно готуються до заняття, наводять лад на столі.

 

ІІ. Розминка.

Пальчикова гімнастика

«Добрий день»

«До побачення»

«Цьом - цьом»

Самомасаж пальчиків

Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)

Лічилочка

1,2,3,4,5 ми пішли гуляти

5,4,3,2,1 ми зібрались як один

( діти загинають пальці по черзі  і назад)

Звуки.

Діти розводять долоньки і вимовляють «Ку-ку», як зозуля в годиннику, при цьому розводять пальчики, а кисті залишаються зімкнутими.

Діти повторюють самостійно  за психологом  плескання в долоні

Розтирання

Розтирають долоньки, розігрівають  для роботи з пластиліном.

Психолог веде з дітьми дискусію:

- Хто знає, для чого ми розігріваємо долоньки?

- Правильно, щоб зігріти!

- А навіщо?

- Правильно! Грітимемо пластилін, щоб він був м'якший.

 

ІІІ. Практична робота.

А зараз, малята, давайте подивимося на пластилін. Які кольори ви знаєте?

Діти називають основні кольори і відтінки (перевірка на знання кольору).

Психолог:

Малята візьміть з коробочки той пластилін, колір якого вам подобається.

Сьогодні ми готуватимемося до свята «Масниця» та будемо робити млинці,  пригощати  гостей.

- Що печуть на свято?

- Млинці!

Завдання. Давайте візьмемося за виготовлення млинців. Виготовимо 3 кружечки, потім їх притиснемо пальчиками, щоб вони були плоскими.

Розкладіть їх  в рядок, а зараз зробіть  ще 2 штуки для гостей.

Що більше 3 або 2?

А скільки всього? (5 шт.)

Для того, щоб пригостити наших рідних і гостей, потрібно виготовити чашку з блюдцем. У блюдця складаємо всі млинці.

Тепер пригощаємо.

- Кого насамперед пригощаємо? (Діти по черзі називають, кому вони віддадуть свій перший млинець, психолог відстежує, хто в сім'ї більш значущий для дитини, з ким живе)

- Пригостили, всім сподобалося, дуже смачно.

- А зараз помиємо посуд і приберемо зі столу. Складаємо посуд у  шафу.

З’єднуємо весь пластилін в один великий комочок.

 

 Рефлексія.

Психолог підбиває підсумок.

Фізхвилинка з розмовою.

Посуд

Раз, два, три, чотири

(удар кулаком один об один, плещуть у долоні),

Ми посуд перемили

(одна долоня ковзає по іншій):

Чайник, чашку, ківш, ложку

(загинають пальчики поодинці, починаючи з великого)

І великий ополоник.

Ми посуд перемили

(одна долоня ковзає по іншій),

Тільки чашку ми розбили

(загинають пальчики поодинці, починаючи з великого),

Ківш теж розвалився

Ніс у чайника відбився.

Ложку ми трохи зламали

Так ми мамі допомагали

(удар кулаками один об одний, хлопають в долоні).

 

ІV. Домашнє завдання.

Психолог нагадує як з великого кружечка зробити квадрат (кубик), що у квадрата всі сторони рівні.

Технологія: два пальчики зверху, ще два пальчики знизу, придавлюємо пластилін. У віконце виглядає пластилін і перетворюється на охайний квадратик.

 

           Діти пробують самостійно зробити один квадрат (кубик).

Удома потрібно зробити 10 квадратів і принести на наступне завдання.

Психолог  у кінці підбиває підсумок і перераховує, які геометричні фігури діти знають.

- Чим квадрат  відрізняється від прямокутника.?

- Що в кімнаті має форму квадрата? А що прямокутника? А що круга?

Ще раз  ланцюжком діти промовляють, що потрібно зробити самостійно вдома. Прощаються і йдуть додому.

 

 

Заняття № 2 «Лошарик»

І.Організаційний момент.

Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях  і  самостійно готуються до заняття, наводять лад на столі. Викладають свій виріб.

Перевірка домашнього завдання:  10 квадратиків (кубиків)

 

- Розділіть їх на рівні частини.

- Що більше: 6 або 4 квадрати?

- Що більше: 1 або 9 квадратів?

 

ІІ. Розминка.

Пальчикова гімнастика

«Добрий день»

«До побачення»

«Цьом - цьом»

Самомасаж пальчиків

Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)

Лічилочка

1,2,3,4,5 ми пішли гуляти

5,4,3,2,1 ми зібрались як один

( діти загинають пальці по черзі  і назад).

Діти повторюють самостійно  за психологом  плескання в долоні.

Розтирання

Розтирають долоньки, розігрівають пальчики для роботи з пластиліном.

 

ІІІ. Практична робота «Виготовлення «Лошарика».

Сьогодні в гості до нас завітає дуже веселий і незвичайний гість - «Лошарик».

- Хто дивився мультфільм про Лошарика?

- Це маленька конячка, що складається з кругленьких кульок.

- У справжньої конячки скільки ніжок? А у людини?

- Скільки у конячки  вух? А у людини?

- Що є в конячки, а в людини немає? (хвоста).

Завдання: з 10 квадратиків - зробити 10 кульок (заготівка для нашого Лошарика).

На картоні, притискуючи до підставки, виготовити свого гостя - Лошарика.

- Що потрібно зробити, щоб наш Лошарик посміхався? 

- Правильно, очі та носик з ротом (тільки все повинно бути із кружечків).

 

        Рефлексія.

Психолог підбиває підсумок.

 

ІV. Домашнє завдання.

З кружечка зробити пластилінову паличку (джгутик). Діти самостійно виготовляють джгутик.

Психолог: із  пластилінових паличок складіть трикутник, прямокутник, кружечок.

                              

Завдання: удома виготовити картину з пластилінових паличок на картоні.

Діти по колу повторюють завдання і намагаються уявити, яку картинку вони зможуть виготовити.

 

 

Заняття № 3 «Марічка іде до школи»

І.Організаційний момент.

Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях  і  самостійно готуються до заняття, наводять порядок на столі. Викладають свій виріб.

Перевірка домашнього завдання:  З пластилінових паличок (джгутиків) виготовлені картини.

 

ІІ. Розминка.

Пальчикова гімнастика

«Добрий день»

«До побачення»

«Цьом - цьом»

Самомасаж пальчиків

Перед вправою психолог нагадує, як називається кожен палець на руці. Просить дітей показати великий палець, мізинець, середній, вказівний, підмізинний.

Діти виконують команди психолога: «Мізинець до мізинця», «середній до середнього», «великий до великого», «вказівний до вказівного», «підмізинний до підмізинного»;

Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)

Лічилочка

1,2,3,4,5 ми пішли гуляти

5,4,3,2,1 ми зібрались як один

( діти загинають пальці по черзі  і назад)

Діти повторюють самостійно  за психологом  плескання в долоні

Розтирання

Розтирають долоньки, розігрівають  для роботи з пластиліном.

 

ІІІ. Практична робота. «Виготовлення Марічки»

Сьогодні в гості ми покличемо «Марічку» і зберемо її до школи.

- На обличчі у людини  що знаходиться?

- Скільки очей?

- Скільки вух?

- Скільки бров, носиків?

- Що ще знаходиться на обличчі? (ротик, губки, щічки тощо)

- Що потрібно зробити, щоб Марічку прийняли до школи?

- Яких дітей приймають до школи?  (умитих, охайних, причесаних)

- Хто допоможе Марічці зібратися в школу?

ТЕХНОЛОГІЯ: (способом розтирання пластиліну, заповнити коло, не виходячи за контур). Розтираємо пластилін на картоні (виготовляємо обличчя).

Виготовляємо 6 джгутиків (по 3 на кожну косу). Кріпимо джгутики і заплітаємо коси, де знаходяться вушка у людини.

ІV. Рефлексія.

Психолог підбиває підсумок.

 

V. Домашнє завдання.

Удома способом розтирання виготовити метелика за контуром.

 

 

Заняття № 4 « Чарівна галявина»

І.Організаційний момент.

Діти вітаються з психологом, розсаджуються по місцях  і  самостійно готуються до заняття, наводять порядок  на столі. Викладають свій виріб.

Перевірка домашнього завдання:  Метелик (метод розтирання).

 

ІІ. Розминка.

Викидання пальчиків

а) "У хованки пальчики грали

І головки прибирали

От так, от так,

І головки прибирали".

б) "1,2, 3,4,5.

Ми гриби йдемо шукати.

Ось мізинчик в ліс пішов -

Безіменний  гриб знайшов.

Середній пальчик чистити почав,

Вказівний – скакав,

Великий палець все з'їв -

Від того і товстим став."

Пальчикова  гімнастика

«Добрий день»

«До побачення»

«Цьом - цьом»

Самомасаж пальчиків

Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)

Лічилочка

1,2,3,4,5 ми пішли гуляти

5,4,3,2,1 ми зібрались як один

( діти загинають пальці по черзі  і назад)

Діти повторюють самостійно  за психологом  плескання в долоні

Прийом розминки рук з голосовим співом.

Ха, хи, хо, ху, хі

Ма, ми, мо, мі

Ку-ку (годинник із  зозулею)

Розтирання

Розтирають долоньки, розігрівають  для роботи з пластиліном.

 

ІІІ. Практична робота. Виготовлення «Квіточки - семицвіточки»

Психолог: пропонує відповісти дітям, що люблять метелики?.

Діти:

  •                   сонечко
  •                   воду
  •                   траву
  •                   нектар
  •                   квіти

Психолог:

Малята! А ви знаєте, що сьогодні наш метелик обрав собі «квіточку – семицвіточку».

Хто знає, які пелюстки у квіточки - семицвіточки?

Діти:

Різні: червоні, жовті, сині, зелені, помаранчеві, коричневі і так далі

 

                                              

Завдання:

Психолог роздає заготівки квітки (кожній дитині)

Діти за контуром методом розтирання виготовляють  квітку.

 

ІV. Рефлексія.

Психолог підбиває підсумок.

Психолог пропонує дітям узяти свого метелика і покласти поруч із квіточкою та порадувати метелика.

Фізхвилинка з розмовою.

Листя

Раз, два, три, чотири, п'ять

(діти загинають пальчики, починаючи з великого),

Листя збиратимемо

(стискують і розтискають кулачки).

Листя горобини

(загинають пальчики, починаючи з великого),

Листя берези

Листя тополі

Листя осики

Листя дуба ми зберемо

Мамі осінній букет принесемо

(«крокують» по столу середнім і вказівним пальчиками

 

V. Домашнє завдання.

Психолог: діти, хто живе у воді?

Діти  ланцюжком  перераховують.

Завдання: Удома потрібно виготовити картинку з жителем підводного світу.

Завершуючи заняття, психолог проводить ритмічні  вправи (стоячи)  під рахунок (для рук і для ніг), потім діти сідають на місце, і психолог перевіряє, як вони запам'ятали  завдання, яке потрібно самостійно  виконати удома.

          У кінці занять діти дарують вироби своїм батькам і прощаються з психологом.

 

 

 

Заняття № 5. «Подорож на морському кораблі»

І.Організаційний момент.

Діти вітаються з психологом,  сідають по місцях  і  самостійно готуються до заняття, наводять порядок на столі. Викладають свій виріб.

Перевірка домашнього завдання: Картина  жителі підводного світу.

           

ІІ. Розминка.

Пальчикова гімнастика

«Добрий день»

«До побачення»

«Цьом - цьом»

Самомасаж пальчиків

Розтираємо кожен пальчик по черзі (називаємо великий, вказівний і так далі)

Лічилочка

1,2,3,4,5 ми пішли гуляти

5,4,3,2,1 ми зібрались як один

( діти загинають пальці по черзі  і назад)

Діти повторюють самостійно  за психологом  плескання в долоні

Розтирання

Розтирають долоньки, розігрівають  для роботи з пластиліном.

 

Емоції в людині. Основні емоції: інтерес, радість, подив, сум, страждання, горе, відраза, гнів, презирство, страх, сором, почуття провини.

Загальний вираз обличчя. Міміка буває живою, млявою, маловиразною тощо. Вираз обличчя відіграє важливу роль у спілкуванні, тому що емоції, які відбиваються на обличчі, частіше зрозумілі, ніж мовлення.

Практична вправа. Імітація дітьми різних емоційних станів.

          На таблиці розташовані чоловічки з різними емоціями. Діти розглядають і прикріплюють клейку смужечку зі  своїм  номером червоного кольору, до зразка з таким  виразом обличчя, який найбільше відповідає їхньому душевному стану.

                                       

 

ІІІ. Практична робота «Виготовлення кораблика»

 За контуром виготовити корабель, щоб попливти до наших морських друзів в гості. Людина живе на землі. А де живуть наші друзі? (у морі, океані, річці, озері). Людина може довго прожити у воді? (не може). Тому йому необхідний корабель та вітрила. Виготовляємо за допомогою пластиліну  і відправляємося в подорож.

 Діти за контуром (метод розтирання) виготовляють корпус, вітрило, прапор. Щоглу і кріплення  будують за допомогою  пластилінових «джгутиків".

                           

 

Риби

Жив та був один лин

(долоні складені, плавні рухи ними, що імітують рухи плавників),

Два карасики приятелювали з ним

(долоні розсунені; рухи двома долонями порізно).

Прилітали до них три качки

(руки складені навхрест, помахи долонями)

По чотири рази на добу

І вчили їх рахувати

(стискувати і розтискувати кулачки):

Раз, два, три, чотири, п'ять

(загинати пальчики,  починаючи з великого).

 

Практичне завдання. Смайлики.

- Якщо людині сумно - вона сумує;

- Якщо людині весело - вона посміхається, радіє.

Давайте спробуємо це зробити з пластиліну. Виготовимо смайлики з сумним виразом і радісним.

Психолог використовує прийом, пов’язаний із слуханням музики.

 

                                         

ІV. Рефлексія.

У кінці заняття  діти кріплять клейку смужечку зі  своїм номером зеленого кольору,  до зразка з таким  виразом обличчя, який найбільше відповідає його душевному стану в кінці заняття.

          Психолог підбиває підсумок.

 

V. Домашнє завдання.

Повторювати вправи для пальчиків і кистей рук. Робити самомасаж пальчиків і рук. Продовжувати  заняття  з пластиліном.

1

 

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
2171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку