Програма з корекції агресивності і гіперактивності дитини «Дві сторони медалі»

Про матеріал
Програма з корекції агресивності і гіперактивності дитини «Дві сторони медалі» Пояснювальна записка У кожній школі в учнів з різних причин проявляються агресивність і гіперактивність. Шкільні психологи, батьки й педагоги відзначають, що в дітей зростає асоціальна спрямованість поведінки. Діти стали вразливішими та агресивнішими. Агресивні тенденції стали характерними навіть для поведінки дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Ми знаємо, що агресія є невід’ємною динамічною характеристикою активності та адаптованості людини, і ми також стверджуємо, що в соціальному плані особистість повинна мати певний ступінь агресивності. У «нормі» вона соціально прийнята і навіть необхідна, але небезпечні самі наслідки агресивної поведінки. Зараз росте число дітей з індивідуально-психологічними особливостями: • із гіперактивністю (дефіцит активної уваги, рухове розгальмування, імпульсивність. Діти відволікаються на уроках, залазять під парту, граються, їдять); • із агресивною поведінкою (мотивована деструктивна поведінка, що суперечить нормам і правилам існування людей у суспільстві; відображення внутрішнього дискомфорту, невміння адекватно реагувати на події, що відбуваються навколо неї). Розглянемо можливі причини гіперактивності й агресивності дитини: це генетичні фактори, деякі соматичні захворювання чи захворювання головного мозку, пологові травми, інфекційні захворювання дитини в перші місяці життя, виховання в родині, характер покарань, що застосовують батьки у відповідь на виявлення гніву та демонстрація ними моделі агресивної поведінки. Треба відзначити, що деякі батьки не бачать проблеми в тому, що їх дитина гіперактивна, говорять: «нічого страшного - переросте», а деякі дуже радіють і називають їх «індиго». Але потім починаються проблеми: дитина не слухає, коли до неї звертаються, зазнає труднощів у самоорганізації, часто губить речі, буває забудькуватою. Батьки за це карають дитину. Дитина постійно крутиться, виявляє ознаки занепокоєння (тарабанить пальцями, бігає, кудись залазить), дуже балакуча, за це батьки та педагоги теж карають дитину. Дитина під час виконання завдань поводиться по-різному і показує дуже різні результати, не здатна дочекатися своєї черги, часто втручається, не може контролювати й регулювати свої дії. Поведінка слабкокерована, - це теж не подобається батькам та вчителям. Ось всі ці критерії і свідчать, що треба займатися дитиною, а не очікувати, коли все це минеться. Постійні окрики, зауваження, погрози покарання не поліпшують поведінку гіперактивної дитини. Дитині необхідна допомога психолога, а батькам - порада та консультації. Чіткої грані між гіперактивною й агресивною дитиною поставити неможливо, тому ми розглянемо критерії агресивної дитини. Агресивна дитина часто втрачає контроль над собою, сперечається, лається з дорослими. Вона часто відмовляється виконувати правила, сердиться і відмовляється зробити щось. Навмисно дратує людей, часто звинувачує інших у своїх помилках, щоб уникнути покарання. Батьки слухають тільки свою дитину, тільки її позицію, яка часто призводить до конфлікту між дітьми , а в останній час конфлікти виникають між батьками учнів і поширюються на педагогів та адміністрацію.
Перегляд файлу

 

Кротовська Людмила Іванівна

практичний психолог,

учитель-методист  вищої кваліфікаційної категорії

НВК «Ліцей-школа №48»

м.Маріуполь

 

 

Програма

з корекції агресивності і гіперактивності дитини

«Дві сторони медалі»

(16 годин, 1 година на тиждень)

 

Пояснювальна записка

У кожній школі в учнів з різних причин проявляються| агресивність і гіперактивність. Шкільні психологи, батьки й педагоги відзначають, що в дітей зростає асоціальна спрямованість поведінки. Діти стали вразливішими та  агресивнішими. Агресивні тенденції стали характерними навіть для поведінки дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.

Ми знаємо, що агресія є невід’ємною динамічною характеристикою активності та адаптованості людини, і ми також стверджуємо, що  в соціальному плані особистість  повинна мати певний ступінь агресивності.   У «нормі» вона соціально прийнята і навіть необхідна, але   небезпечні самі наслідки агресивної поведінки.

Зараз росте число дітей  з індивідуально-психологічними особливостями:

  •  із гіперактивністю (дефіцит активної уваги, рухове розгальмування, імпульсивність. Діти  відволікаються на уроках, залазять під парту, граються, їдять); 
  • із агресивною  поведінкою (мотивована деструктивна поведінка, що суперечить нормам і правилам існування людей у суспільстві; відображення внутрішнього дискомфорту, невміння адекватно реагувати на події, що відбуваються навколо неї).

Розглянемо можливі причини гіперактивності й агресивності дитини: це генетичні фактори, деякі соматичні захворювання чи захворювання головного мозку, пологові травми, інфекційні захворювання дитини в перші місяці життя, виховання в родині, характер покарань, що застосовують батьки у відповідь на виявлення гніву та демонстрація ними моделі агресивної поведінки.

Треба відзначити, що деякі батьки не бачать проблеми  в тому, що їх дитина гіперактивна,  говорять: «нічого страшного - переросте»,  а деякі  дуже радіють і називають їх «індиго».  Але потім починаються проблеми: дитина не слухає, коли до неї звертаються, зазнає труднощів у самоорганізації, часто губить речі, буває забудькуватою. Батьки за це карають дитину.

Дитина постійно крутиться, виявляє ознаки занепокоєння (тарабанить пальцями, бігає, кудись залазить), дуже балакуча,  за це батьки та педагоги теж карають дитину.

Дитина під час виконання завдань поводиться по-різному і показує дуже різні результати, не здатна дочекатися своєї черги, часто втручається,  не може контролювати й регулювати свої дії. Поведінка слабкокерована, - це теж не подобається батькам та вчителям. Ось всі ці критерії і свідчать, що треба займатися дитиною, а не очікувати, коли все це минеться.

Постійні окрики, зауваження, погрози покарання не поліпшують поведінку гіперактивної дитини. Дитині необхідна допомога психолога, а батькам -  порада та консультації.

Чіткої грані між гіперактивною й агресивною дитиною поставити неможливо, тому ми розглянемо критерії агресивної дитини. Агресивна дитина часто втрачає контроль над собою, сперечається, лається з дорослими. Вона часто відмовляється виконувати правила, сердиться і відмовляється зробити щось. Навмисно дратує людей, часто звинувачує інших у своїх помилках, щоб уникнути покарання. Батьки слухають тільки свою дитину, тільки її позицію, яка  часто призводить до конфлікту між дітьми , а  в останній час конфлікти виникають між батьками учнів і поширюються  на педагогів та адміністрацію.  Агресивна дитина часто заздрісна і мстива, вона чуттєва, дуже швидко реагує на оточення (дітей і дорослих), що нерідко дратують її.

Працюючи над  зниженням рівня  агресивності дітей, треба навчати прийнятих способів вираження гніву, навчати розпізнавати власний емоційний стан і стан оточення, розвивати здатність до емпатії.  Треба відпрацьовувати навички реагування в конфліктних ситуаціях, учити брати відповідальність на себе.

За даними ООН,  у  світі  на даний час|нині| характерним|вдача| є|з'являється| збільшення кількості дітей, що мають різні порушення розвитку. При цьому порушення дітей стають все більш різноманітними|всілякими| і важкими|скрутними| для здійснення педагогічної підтримки.

В Україні за останні 20 років рівень інвалідності| з дитинства збільшився приблизно в 3,6 разів. Основними причинами| збільшення числа дітей-інвалідів  є внутрішні (генетичні аномалії|, спадкові|спадкоємні| хвороби, природжені|уроджені| вади|хиби|, погіршення| екологічної обстановки) і зовнішні (механічні, фізичні|, хімічні, біологічні, психічні, несприятливі умови життєдіяльності).  У світі налічується|нараховує| приблизно 450 мильйонів| людей із|із| обмеженими фізичними можливостями|спроможностями| і близько 200 мільйонів| із|із| них – діти. З 2012 року почала  діяти програма «Інклюзивна освіта»  для дошкільних і шкільних установ і  продовжуємо працювати в цьому напрямку.

Отже, проблема агресивності й гіперактивності дитини є однією з актуальних проблем, яка постала сьогодні перед психологами та педагогами, тому ми пропонуємо цю програму.

 За наслідками|за результатами| спостережень за поведінкою учнів  у різних ситуаціях, а також в процесі бесід з|із| батьками, були виявлені|выявляет|  причини, |фактори|що перешкоджають нормі  поведінки учнів: соціально-побутові, ситуаційні,| психічні та інші. Усе це враховувано при складанні програми з корекції агресивності  й гіперактивності.

Ця програма складена для дітей, що мають офіційний статус дитини з особливими потребами, і для дітей, які згідно з критеріями відносяться до гіперактивних та агресивних. На всіх них заведені індивідуальні карти, у яких відстежується психічний стан|достаток| учнів|.

Заняття проводяться групові й індивідуальні. Групи складаються  з урахуванням рівня агресивності.

Рівні агресивності:

Рівень 1 - у дитини немає небезпеки закріплення ситуаційно-особових реакцій агресії як патохарактерологічних, він самостійно оволодіває власною агресивністю.

 Рівень 2 -  є небезпека закріплення агресивних реакцій як патохарактерологічних,  дитині потрібна допомога в оволодінні власною поведінкою.

Рівень 3 - дитині потрібна значна психолого-педагогічна  і медикаментозна допомога в оволодінні агресивністю як розладом поведінки і емоцій.

Рівень 4 - психолого - педагогічна допомога дорослого майже не робить вплив на агресивну поведінку, потрібна медикаментозна допомога дитині.

Також ми пропонуємо змішані групи за віковими, гендерними і психологічними показниками. Якщо є можливість, пропонуємо  займатись із цілим  класом.

Тривалість програми – 16 годин

Програма реалізується на основі психодіагностики

Ефективність програми оцінюється за наслідками спостереження, психологічного |КТО| обстеження

Програма складена для учнів  10-14 років

 

Завдання програми:

  • розвинути здатність розуміти почуття і мотиви поведінки оточуючих, співпереживати одноліткам, дорослим і живому світу|жвавому|;
  • активізувати уміння робити свідомий вибір і брати на себе відповідальність;
  • навчити помірковано поводитись у конфліктних ситуаціях та попереджати їх загострення;
  •       виробити навички |вчити| визнавати власні помилки;
  •       сформувати уміння |вчити| випліскувати гнів без агресії.

 

|теперішня| ПРОГРАМА ДОЗВОЛЯЄ:

  • понизити|знизити| рівень агресивності учнів;
  • понизити|знизити| рівень  тривожності учнів;
  • підвищити рівень емпатії| учнів;
  • підвищити контроль учня над своїми емоціями.

 

ДО КІНЦЯ НАВЧАЛЬНОГО РОКУ УЧНІ ПОВИННІ УМІТИ:

  • визнавати власні помилки, переживати відчуття|почуття| незручності, провини|вини| за свою агресивну поведінку;
  • співчувати іншим, своїм одноліткам, дорослим і живому|жвавому| світу|світу|;
  • випліскувати гнів у прийнятій|допустимій| формі, а не через  фізичну агресію;
  • переключатися|переключати| з агресивного перебування|достатку| на спокійніше;
  • аналізувати процес і результати пізнавальної діяльності;
  • усвідомлювати через слово особливості, причини і наслідки своєї агресивної поведінки;
  • контролювати себе, знаходити|находити| помилки в роботі і самостійно їх виправляти;
  • працювати самостійно в парах, у групах.

 

Проведення ігор, передбачених програмою, спрямовано на розвиток навичок і умінь спілкуватися, співчувати, аналізувати поведінку. Проведення та аналіз діагностичних тестувань на заняттях проводиться для надання учням певних відомостей про власну особистість. Застосовуються елементи тренінгових занять та корекційні вправи. Гнучке поєднання індивідуальної та групової роботи на заняттях дає можливість оволодівати способами розв’язання актуальних міжособистісних та внутрішніх конфліктів.

Для роботи на заняттях застосовуються такі форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна в оптимальному співвідношенні (бесіди, лекції, тренінгові заняття, рольові ігри).

Програма може використовуватися практичним психологом  як в індивідуальній, так і груповій формі роботи з дітьми,  які мають  офіційний статус – «дитини з особливими потребами», і з дітьми,  які згідно з критеріями відносяться до гіперактивних та агресивних. Групи складаються  з урахуванням рівня агресивності. Також ми пропонуємо класну форму проведення занять  із цілим складом класу, спостерігаючи за проблемними дітьми під час занять.

 

Тематичне планування

Теми

Кількість годин

  1.                

Заняття № 1 «Ми всі різні»

1

  1.                

Заняття № 2  «Я та інші»

1

  1.                

Заняття № 3 «Мистецтво не сперечатись»

1

  1.                

Заняття № 4 « У світі чарівних фарб»

1

  1.                

Заняття № 5 «Обережно – я злий»

1

  1.                

Заняття № 6 «Вернісаж добрих справ»

1

  1.                

Заняття № 7 «Поділися почуттям своїм»

1

  1.                

Заняття № 8  « Цінності великі та маленькі»

1

  1.                

Заняття № 9  «Хочу себе зрозуміти»

1

  1.           

Заняття №10 «Колір моїх емоцій»

1

  1.           

Заняття №11 «У світі казок»

1

  1.           

Заняття №12 « У світі музики»

1

  1.           

Заняття №13 «Мій настрій»

1

  1.           

Заняття №14 « Подорож у країну неіснуючих тварин»

1

  1.           

Заняття №15  « Я – чарівник»

1

  1.           

Заняття №16  «Плани на майбутнє»

1

 

Навчальна програма

з корекції агресивності і гіперактивності дитини

«Дві сторони медалі»

(16 годин, 1 година на тиждень)

Кількість годин

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до навчальних досягнень дитини

  1.                

Заняття №1. «Ми всі різні»

 

Для конструктивної поведінки

Вправа «Бімбо»

Учні  вирізають|вирізають|  із паперу фігуру людини за допомогою тільки рук. А потім  підписують на голові – мрію, на руках – хобі, улюблене блюдо, на ногах – місце відпочинку, музичний рух. На тулубі ласкаве слово, яким би він хотів, щоб його називали. Потім діти за командою  збираються в групи за однаковими  інтересами.

 

Бесіда «Я-індивідуальність!»

Для відчуття власної цінності.

Вправа «Король»

Учням по черзі вдягають корону, і король віддає накази, а всі виконують їх.

Гра щодо профілактики і вирішення конфлікту

Вправа «Повітряна кулька»

Для того,  щоб заспокоїтись, зняти стрес, позбавитись почуття гніву, злості.

(Діти піднімають руки вгору, зображуючи кулю. Глибоко вдихають повітря і повільно випускають . Кулька зменшилась…)

має уяву етики оцінюючого судження щодо себе та інших; виділяє і характеризує власні переваги і недоліки;

описує риси власного характеру;

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості;

 навчається сприймати себе позитивно.

 

1

Заняття №2  «Я та інші»

 

Для критичного оцінювання власних можливостей, вчинків.

Вправа «Мої недоліки»

Провести спостереження й виявити свої погані звички, слова – паразити та знайти можливість їх позбутися.

 

Для конструктивної  поведінки,

для вміння бути доброзичливими, чуйними, уважними щодо оточуючих людей та висловлювати своє співчуття, увагу.  

Рольова гра «Ласкаві імена»

Написати всі пестливі імена, якими називають рідні, близькі люди, знайомі. Учні обирають одне і звертаються один до одного цими іменами.

 

Розвиток позитивної самооцінки Вправи «Ласкаві лапки», «Чарівний клубочок»

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості;

 навчається сприймати себе позитивно;

 виділяє і характеризує власні переваги і недоліки;

 описує риси власного характеру;

відпрацьовує навички встановлення контакту за допомогою  швидкості мовлення,  інтонації;

 усвідомлює власні психологічні  бар`єри у спілкуванні,

застосовує  навички спілкування в групі.

 

1

Заняття № 3 «Мистецтво не сперечатись»

 

Для навичок самоаналізу, рефлексії

Вправа «Без маски»

Учням треба по черзі брати по одній карточці і продовжувати фразу, початок якої написаний у цій картці і спробувати відповісти щиро і відверто.

 

Вправа «Так» і «Ні»

Для стримування власних емоцій

Робота в парі, один ставить  питання, а другий відповідає «Так». Потім друга пара один питає, а другий на всі питання відповідає «Ні».

 

Гра для профилактики і вирішення конфлікту  «Чарівна кулька»

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту;

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості;

 навчається сприймати себе позитивно, стримувати власні емоції;

дотримується правил поведінки  в парах.

1

Заняття № 4 « У світі чарівних фарб»

 

Для розвитку навичок саморефлексії  емоційного стану

Вправа «Намалюй свій настрій»

 

Психотехнічні етюди спілкування для передавання різних видів емоцій.

Вправа «Колір емоцій»

Учні  за допомогою міміки  та жестів  розповідають про різні кольори.(Картки чорна – біль, злість, ненависть: жовтий – радість, щастя; червоний – тривога).

 

Корекція і розвиток емоційної сфери: вправи «Рубка дров» чи «Добра тварина»

наводить приклади емоцій у людини;

називає і показує мімічні вирази обличчя;

має уявлення про імітацію різних емоційних станів;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості;

називає і розпізнає радість, сум, тривогу, злість, біль, ненависть;

дотримується правил поведінки роботи в групі

1

Заняття №5 «Обережно – я злий»

 

Для зняття агресивного стану

Вправа «Сердиті  кульки»

Учні спостерігають за надуванням кульок. Діти  уявляють, що кулька – це сердита людина. Потім міркують…)

 

Для зниження рівня агресії, уваги, для активної діяльності, розвинути відчуття об’єму власної агресії

Рухлива гра  «Рубаємо дрова»

Треба рубати дрова сокирою, потім порахувати скільки колод перерубали.

 

Для уміння поважати право кожного на самотність, брати до уваги настрій та душевний стан.

Вправа «Прогноз погоди».

Учні на папері створюють  малюнки, які  будуть відповідати  різним  настроям ( «Штормове попередження»,  «Погана погода», «Добра погода», «Чудова погода»),потім викладають їх на парті.

 

Вправа «Я ображаюсь, коли…»

По черзі учні продовжують речення.

наводить приклади емоцій у людини;

називає і показує мімічні вирази обличчя;

має уявлення про імітацію різних емоційних станів;

визначає свій емоційний стан;

називає і розпізнає радість і сум;

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

 виділяє і характеризує власні переваги і недоліки;

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

 описує риси власного характеру;

дотримується правил поведінки роботи в групі.

1

 Заняття № 6 «Вернісаж добрих справ»

 

Для розрізнення позитивних та негативних людських якостей

Вправа «Добре-погане»

Учні записують  негативні і позитивні риси людського характеру. Підкреслюють саме ті, які притаманні саме їм. Порівнюють,  яких більше.

 

Для вироблення навичок адекватно виражати свій емоційний стан, зниження негативних емоцій

Вправа «Чарівна крамниця»

Учням треба обміняти 3 негативні,  3 позитивні людські якості.

 

Для розуміння своєї індивідуальності, винятковості.

Вправа «Вернісаж добрих справ»

Учні створюють  малюнок «Мої добрі справи»,а потім  коментують свої малюнки.

називає і показує мімічні вирази обличчя;

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

відпрацьовує навички встановлення контакту за допомогою виразності,  швидкості мовлення,  інтонації;

застосовує  навички спілкування в групі,

має уявлення про імітацію різних емоційних станів;

визначає свій емоційний стан;

називає і розпізнає радість і сум;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості;

 навчається сприймати себе позитивно;

дотримується правил поведінки роботи в групі

1

Заняття № 7 «Поділися почуттям своїм»

 

Для зняття агресивного стану

Вправа «Назви емоцію»

Дитині пропонується розглянути фотографії дітей із різним емоційним станом. Повторити міміку приємних почуттів.

 

Психотехнічні етюди спілкування.Робота із картинками, що відображають проблемні ситуації

Вправа «Вираження емоцій»

Картки із назвами почуттів (радість, образа, страх, задоволення, гнів, сором, подив, злість, відраза, нетерплячість, сум, ненависть, подяка, полегшення, почуття ніяковості).По черзі  учні зображують почуття, що назване у картці. Завдання відгадати почуття.

наводить приклади емоцій у людини;

називає і показує мімічні вирази обличчя;

має уявлення про імітацію різних емоційних станів;

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості,

 навчається сприймати себе позитивно;

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

визначає свій емоційний стан;

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

дотримується правил поведінки роботи в групі

1

Заняття № 8  « Цінності великі та маленькі»

 

Розвиток емпатії: вправа «Комплімент»

 

Навчання керувати  гнівом: вправи «Бутон,  що розпускається», «Подаруй камінчик»

 

Діагностування «Ціннісні орієнтири»

 

 

 

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості,

 виділяє і характеризує власні переваги і недоліки;

 описує риси власного характеру;

 навчається сприймати себе позитивно;

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

 

1

Заняття № 9 «Хочу себе зрозуміти» »

 

Для зняття агресивного стану

Робота з пластиліном

(Психолог залучає дітей до співпраці. Діти висловлюють свої почуття через створення образів, фігур чи зображень, які використовуються в рольових іграх, можуть доповнюватися, руйнуватися).

 

Корекція і розвиток емоційної сфери: вправи «Рубка дров», «Добра тварина»

 

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості,

 навчається сприймати себе позитивно;

має уявлення про імітацію різних емоційних станів;

визначає свій емоційний стан;

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

називає і розпізнає радість і сум;

дотримується правил поведінки роботи в групі

1

Заняття №10 «Колір моїх емоцій»

 

Вправа «Мій настрій»

Активізація та зближення групи, зняття напруження, розвиток навичок саморефлексії емоційного стану.

Психолог  пропонує по черзі закінчити фразу:»Мій настрій зараз схожий на …»

 

Вправа «радісний –сердитий»

Для усвідомлення власного внутрішнього стану.

Вправа на вміння змінювати свої почуття ї знаходитися  в одному із почуттів (радість чи злість), переходячи  з одного стану в протилежний.

 

Гра для профілактики і вирішення конфлікту

Вправа«Чарівна країна відчуттів|почуттів|"

 

Бесіда: «Дзвіночки добра».

наводить приклади емоцій у людини;

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів

називає і показує мімічні вирази обличчя;

має уявлення про імітацію різних емоційних станів;

визначає свій емоційний стан;

називає і розпізнає радість і сум;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості,

 навчається сприймати себе позитивно;

дотримується правил поведінки роботи в групі.

1

Заняття № 11. «У світі казок»

 

Гра для профілактики  конфлікту

Гра «Чарівна зірка»

 

Для уміння працювати в колективі, відчувати  себе невідємною його частиною.

Вправа «Несподівані малюнки»

Кожен починає малювати  свій малюнок і передає по колу. Коли малюнок повертається , починається обговорення.

 

Корекція і розвиток тактильно-рухового сприйняття: вправи «Розвідники», «Дзижчавши»

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості,

 навчається сприймати себе позитивно;

відпрацьовує навички встановлення контакту за допомогою виразності,  швидкості мовлення,  інтонації;

усвідомлює власні психологічні  бар`єри у спілкуванні,

застосовує  навички спілкування в групі.

1

Заняття №12 « У світі музики»

 

Гра для профілактики  конфлікту

Вправа «Дерево»

Стабілізує внутрішній стан, створює баланс нервово-психічних процесів, запобігаючи травматичні ситуацій.

(Учні  уявляють себе деревом, яке подобається, із яким найлегше себе ототожнити..Потім детально програють у свідомості образ цього дерева)

 

Для  конструктивної поведінки через рольову гру

Вправа «Дзвінка сила»

Проспівати букви і відчути, які звуки надають більше бадьорості та життєвої сили.

 

Зниження рівня особистої тривоги: вправи  «Квітка», «Дзеркало», «Обзивалки»

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості;

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

 навчається сприймати себе позитивно

1

Заняття № 13 «Мій настрій»

 

Вправа «Море»

Для ознайомлення з методом  самостійної релаксації.

(Діти заплющують очі, уявляють берег моря і шум морської води…)

 

Для конструктивної  поведінки через рольову гру «Дзвін»

 

Для формування  навичок  знаходити конструктивний вихід за конфлікту ситуацію

Вправа «Відкрите серце»

 

 

Вправа на зняття агресії, та вміння дотримуватися  слова,

дає вихід негативній

енергії і агресивним імпульсам

Техніка “Розривання  паперу” Кеті Дейвіс (Kathy Daves)

(«Випускання пару»)

Учні розривають, підкидають шматочки  кусочки паперу, потім роблять аплікацію по групам.

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості,

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

 виділяє і характеризує власні переваги і недоліки;

 описує риси власного характеру;

 навчається сприймати себе позитивно;

відпрацьовує навички встановлення контакту за допомогою виразності,  швидкості мовлення,  інтонації;

усвідомлює власні психологічні  бар`єри у спілкуванні,

застосовує  навички спілкування в групі.

1

Заняття №14 « Подорож у країну неіснуючих тварин»

 

Вправа «Продовжуй речення»

Вивчити здібності дитини до рефлексії власних переживань

Пропонується продовжити речення «Я серджуся, коли…»

 

Для формування доброзичливого ставлення один до одного

Вправа «Неіснуюча тварина»

Діти малюють неіснуючу тварину і дають їй назву. Потім обєднуються у групи  із тими тваринами, які їм сподобались. Потім треба намалювати тварину,  яка буде  обєднувати всіх тварин групи.

 

М'язова релаксація з використанням глибокого дихання і візуальних образів Вправа «Узори»

 

Ця гра дозволяє дитині в безпечних умовах виразити  сильні негативні емоції і тим самим зняти психічну напругу

Ігрова арттерапія: техніка“Ноги топають» Кэти Вандер- відважний (Cathy Wunderlich)

 Дитині пропонується розфарбувати  сліди ніг будь-яким способом, а потім тупати щосили но­гою  поряд з малюнком, що зображує сліди. Потім просять намалювати розсерджене обличчя нагорі сліду і щасливе обличчя біля його основи.

Техніка «Кульки хлопають”

Пропонують дитині звільнитися від накопиченої   злості, здавлюючи і «висаджуючи» десять кульок.

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює і аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

навчається враховувати індивідуальні особливості в процесі спілкування..

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості,

 навчається сприймати себе позитивно;

відпрацьовує навички встановлення контакту за допомогою виразності,  швидкості мовлення,  інтонації;

усвідомлює власні психологічні  бар`єри в спілкуванні,

застосовує  навички спілкування в групі.

 

1

Заняття № 15  « Я – чарівник»

 

Для діагностики особистісних якостей, для самоаналізу

Вправа «Я чарівник»

Учні пишуть, що б вони  зробили, якби мали чарівну силу (мрії, бажання)

 

Для конструктивної поведінки через ролеву гру «Подаруй усмішку»

 

Для вміння спілкуватися один з одним.

Вправа «Посмішка по колу»

По колу кожна дитина побажавши чого – небудь приємного, делікатно «передає йому в долонях посмішку».

 

Для зняття напруги|напруження| і корекції агресії

Гра «Дракон кусає свій хвіст»

 

оволодіває навичками саморегулювання і самоконтролю;

усвідомлює й аналізує мотиви власних вчинків і вчинків інших людей;

застосовує уміння  безконфліктного спілкування, емпатійного сприйняття співрозмовника, саморефлексії особистісного та емоційних станів;   оцінює роль співпереживання  та його важливість у взаєминах між людьми;

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

усвідомлює власну унікальність, знаходить головні індивідуальні особливості,

 навчається сприймати себе позитивно;

відпрацьовує навички встановлення контакту за допомогою виразності,   інтонації;

застосовує  навички спілкування в групі.

1

Заняття № 16  «Плани на майбутнє»

 

Для активізації  свідомості.

Вправа «Розкажу про себе»

Обмін фразами по групах  (3-4 чол.) «Раніше я…», « Насправді я…», «Незабаром я…»

 

Реконструкція позитивного образу через дитячі  спогади:

Вправа «Закінчи пропозиції»

 

Для вміння самореалізовуватися.

Вправа «Мій герб»

Учні малюють свій герб, який відображає їхнє  життєве кредо, ставлення  до навколишнього середовища. Пишуть свій девіз.

 

Для уміння повязувати власний образ майбутнього з оптимістичним баченням навколишнього світу.

Вправа «Погляд у майбутнє»

Малювання лінії життя. Що буде  робити через 5, 10 років?

 виділяє і характеризує власні переваги і недоліки;

 описує риси власного характеру;

формує й вдосконалює навички розв`язання конфлікту,

формулює висновки  про оптимальні способи розв’язання  конфліктів;

усвідомлює власну унікальність;

 навчається сприймати себе позитивно;

виявляє особистісну ”зону найближчого розвитку,” компетенції для самоствердження; формує напрями бажаного  самовдосконалення;

володіє  навичками  розроблення стратегій  досягнення мети.

 

 

 

Список літератури|, використаної при розробці програми:

1.  Романов А.А. Игротерапия: как преодолеть агрессивность у детей -  М., 2003.

2.  Дубровина И.В. - Психокоррекционная и развивающая работа с детьми – М., 1999.

3.  Вачков И. Как работать с агрессией. – М., 2001.

4.  Овчарова Р.В. Справочная книга школьного психолога. - М., 1996.

5.  Дубровина И.В. Руководство практического психолога. - М., 1999.

6.  Практическая психология в тестах - М., 2005.

7.  Перешеина Н.В., Заостровцева М.Н. Агрессивное поведение. Коррекция поведения. – М., 2006.

8.  Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога (1-2 часть), - М., 2004.

9.  Рыскова Н.А. Поведенческие расстройства у детей. – М., 2004.

10. Славина Л.С. Дети с аффективным поведением. – М., 1997.

11. Фурманов И.А. Детская агрессивность: психодиагностика и коррекция. – М., 1996.


Вправа «Бімбо»

 

Вправа «Колір моїх емоцій»

 

 

 

Вправа « Моя емблема»

Вправа «Бімбо»

  

Вправа «Неіснуюча тварина»

 

 

Вправа ««Памятник»

 

 

 

 

Вправа «Скульптура»

 

 

Вправа «Відгадай емоції»

 

 

 

Вправа «Зірочка»

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фокшек Марія Іллівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
10781
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку