Навчальні втрати в освіті та шляхи їх подолання

Про матеріал
Матеріал є корисним для усіх категорій педагогів, надає алгоритм розробки навчальних планів для подолання навчальних втрат. Розкрито актуальність даної проблеми, наводяться соціалогічні дослідження з даного питання. Є матеріал для використання на любому уроці, з метою покращання психосоціального стану учнів. Для педагогів дається поняття "освітніх втрат" і порівнюється із навчальними прогалинами. Пропонується для вчителя діагностика, наводяться приклади оцінювання. Також показані кроки, що потрібно робити педагогу на кожному уроці, з метою подолання навчальних втрат.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Навчальні втрати в освіті та шляхи їх подолання. Підготувала вчитель математики Комардіна О. Є

Номер слайду 2

Актуальність даної теми. Пандемія COVID-19, а потім і повномасштабна війна призвели до безпрецедентних змін у житті України та кожного її громадянина. Проте з-поміж усіх соціальних груп найбільше постраждали діти. Пандемію, яка вразила Україну та світ, вдалося зупинити завдяки злагодженим діям влади й суспільства та запровадженню карантинних обмежень. Однак ці заходи також суттєво вплинули на життя дітей. Закриття шкіл і дитячих садків призвело до переходу на дистанційне навчання, що вимагало нових технологічних знань і високої мотивації учнів та їхніх батьків. Підвищився рівень стресу та психологічного тиску на дітей через обмежений доступ до соціальних контактів і втрату звичної рутини. Чимало дітей в Україні також стали свідками агресії й невпевненості, спричинених війною. Вимушене переміщення мільйонів українців створило незрозумілу та нестабільну ситуацію в багатьох місцях. Усі ці чинники істотно погіршили ситуацію в освіті та призвели до значних освітніх втрат

Номер слайду 3

Що таке навчальні втрати

Номер слайду 4

Соціальні дослідження. Очевидно, що ці втрати матимуть тривалі економічні та соціальні наслідки. Дослідження Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD) показують, що учні 1–12 класів, які постраждали від закриття шкіл, можуть мати дохід протягом усього життя приблизно на 3% нижчий. Для країн зниження довгострокового зростання, пов’язане з такими втратами, може призвести до падіння річного ВВП у середньому на 1,5% до кінця століття. Ці економічні втрати зростатимуть, якщо школи не зможуть швидко відновити повноцінну роботу. Саме тому впродовж останніх років міжнародні організації та уряди країн спрямовують значні зусилля на вимірювання та компенсацію освітніх втрат. Результати українських (опитування-2022, опитування-2023, тестування-2023) і міжнародних (RAPID-2022, RAPID-2023) досліджень свідчать, що основними причинами освітніх втрат є втрати в навчальному часі та перехід шкіл на дистанційне навчання. Окремим чинником, який посилився з початком війни й істотно впливає на результати навчання, є психоемоційний стан учасників освітнього процесу — учнів, їхніх батьків, учителів, керівників закладів освіти. Очевидно, що й компенсаторні заходи з подолання освітніх втрат мають бути спрямовані на компенсацію негативного впливу згаданих чинників. Тут можна запропонувати кілька напрямів для концентрації зусиль.

Номер слайду 5

Психосоціальна підтримка. Діти можуть добре навчатися лише тоді, коли добре почуваються. Проте з початком пандемії COVID-19, а згодом і повномасштабної війни стан психічного здоров’я дітей надзвичайно погіршився. Дослідження свідчать про зниження відчуття безпеки, мотивації, здатності до самостійного навчання, вміння планувати свій час. Водночас зросли тривожність і невпевненість. Тут можна запропонувати кілька напрямів для концентрації зусиль.

Номер слайду 6

Техніка « Сейф»Бувають такі спогади, про які наразі неможливо не те, що говорити, але й думати важко. Ці спогади важливо пропрацювати, але на все – свій час. Для опанування таких спогадів існує техніка яка називається «Сейф». Сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть собі кімнату, кладову чи великий сейф – будь-що, що Ви можете закрити на замок. Дайте собі час, щоб більш детально уявити це:- Якого воно розміру?- Якого кольору? Зробіть, щоб воно було світлим.

Номер слайду 7

- Чи є в середині полички, де можна складати ваші спогади? Як вони розміщенні?- Яким чином воно закривається?- Який ключ?- Цей ключ у Вас, де ви його зберігаєте?Тепер уявіть, що Ви берете ключ і відкриваєте замок. Відкрили. Зазирніть у середину. Тепер закрийте. Перевірте, чи замок закрився. Переконайтесь у цьому. Відкрийте, все на своїх місцях. Можете закривати. Тепер візьміть ваш спогад, який забирає у Вас дуже багато сил. Складіть його у конверт. А тепер відкрийте замок та покладіть його всередину. Обережно. Спогад на місці. Можна закрити його. Вставте ключ у замок та закрийте його. Стисніть руку, наче Ви стискаєте ключ у ній, це буде ваш умовний сигнал для себе про те, що Ви закрили цей спогад. Він є, частиною Вашого досвіду, але наразі, йому краще бути там. Тепер Ви можете відпустити переживання з приводу нього. Наразі він у безпечному місці і ключ від нього тільки у Вас. Тут може зберігатись не один спогад, Ви можете переставляти конверти, переглядати їх, коли прийде час, Ви зможете діставати ці спогади по мірі Вашої готовності працювати з ними.

Номер слайду 8

Перед вивченням нового матеріалу та на етапі закріплення нових знань, умінь, навичок, я пропоную техніку з накопичення енергії « Золотий шар»

Номер слайду 9

Підтримка емоційного благополуччя ( допомога дитині впоратись з емоційними труднощами)Позитивне навчальне середовище. Емоційна відкритість. Використання хвилини релаксації на уроках. Підтримка соціальних взаємин. Стратегія управління емоціями

Номер слайду 10

Діагностика і оцінювання. Для ефективного управління педагогічним процесом учитель повинен мати чітке розуміння поточного рівня успішності кожного учня в класі. Діагностичне та формувальне оцінювання, метою якого є допомога вчителям адаптувати календарно-тематичне планування й методики навчання під потреби учнів. Станом на сьогодні єдиним діагностичним інструментом, доступним для широкого використання, є діагностичні тести. Тести можуть бути як для для первинної так і для вторинної діагностики з математики. Вчителі самостійно оцінюють прогалини у знаннях учнів, які теми потрібно надолужити з усім класом, а які з окремими дітьми. Одним з інструментів для виявлення навчальних прогалин є онлай-тести.

Номер слайду 11

Тести виконують навчальну і діагностичну функції, мають водночас різноманітні опції створення інтерактивних завдань у цифровому освітньому середовищі, а також реалізовано принцип унеможливлення списування учнями правильних варіантів. За алгоритмом надолуження освітніх втрат, першочергово варто провести діагностичне оцінювання. Наступним етапом є формулювання навчальних цілей та розробка плану надолуження навчальних прогалин. При цьому можна підібрати навчальний матеріал у цікавій формі та відповідному режимі проходження, що буде зручним для учнів.

Номер слайду 12

Визначити результати навчання, які підлягають діагностиціРозробити діагностичний інструментарій. Провести діагностичну роботу. Перевірити роботи та надати зворотній зв’язок учням щодо їхніх результатів. Розробити діагностичний інструментарій Узагальнити результати, визначити навчальні прогалини, утворити групи учнів за схожими навчальними втратами. Спланувати та провести роботу щодо компенсації навчальних втрат Проведення повторної діагностичної роботи , аналіз динаміки результатів Кроки вчителя з діагностики навчальних втрат

Номер слайду 13

Стратегія компенсації навчальних втрат. Стратегія. Застосування. Переваги. Недоліки Надання додаткових завдань для самостійного опрацювання. Використовується при незначних навчальних втратах з обов’язковим покроковим учительським супроводом. Мінімальне використання ресурсів. Низька ефективність. Використовується для учнів із сформованим уміння вчитися

Номер слайду 14

Індивідуальні або групові консультаціїНавчальні втрати є з окремих тем в окремих учнів або груп учнів. Робота з вчителем. Висока ефективність. Якісний зворотній зв’язок. Відсутність коштів на додаткову оплату учителю. Перевантаження вчителя. Адаптація календарно-тематичного планування ( ущільнення, узагальнення, перерозподіл навчального часу для додаткового вивчення незасвоєних тем)Навчальні втрати у всього класу або у більшості учнів. За короткий час компенсуються навчальні втрати. Охоплюється велика кількість учнів. Іде відпрацювання значних результатів навчання. Ризик накопичення нових навчальних втрат ( ущільнення навчального матеріалу)

Номер слайду 15

Застосування диференційованого навчання ( створення різнорівневих груп учнів в класіВиявлено групи учнів з різним рівнем навчальних втрат. Можливість забезпечення різний ступінь педагогічної підтримки. Адаптація програми під освітні потреби різних груп учнів. Може викликати зниження мотивації учнів у «слабких» групах. Розшарування учнівської спільноти. Психологічний дискомфорт

Номер слайду 16

З результатів моніторингу якості дистанційної освіти під час війни можливо зробити висновок, що компенсація втрат у навчальному часі (пропущені навчальні заняття) найчастіше відбувається через надання учням навчальних матеріалів (презентація, відео, аналогічні навчальні заняття онлайн) та завдань для самостійного опрацювання. Рідше вчителі проводять групові та індивідуальні консультації, додаткові навчальні заняття. Водночас складно оцінити, як часто реалізовувалися вказані заходи з огляду на те, що більшість вчителів скаржаться на брак умов та можливостей: відсутність електрики та інтернету, брак вільного часу в педагогів, різні часові пояси в учнів та вчителів, небажання учнів та їхніх батьків приділяти додатковий час навчанню. Компенсація навчальних втрат залежить від їх обсягу та кількості учнів, які мають такі втрати. Ідеальної стратегії компенсації навчальних втрат не існує: кожен обраний шлях матиме свої переваги та недоліки. Тому вибір стратегії та прийняття рішення щодо кожного учня має прийматися індивідуально.

Номер слайду 17

Активізація пізнавальної діяльності та навчальної мотиваціїВсе більшої популярності серед учнів та їх батьків набувають олімпіади та конкурси , адже для участі у таких цікавих заходах не потрібно нікуди їхати, не варто намагатися потрапити у призначений час у певне місце. Достатньо мати лише будь-який ґаджет із підключенням до мережі Інтернет і трохи натхнення. Крім того, така форма проведення змагань є дуже зручною для дітей, які через різні обставини та безпекову ситуацію зараз навчаються вдома. . Вони спрямовані не лише на знання конкретного факту чи події, а й змушують дитину думати, а найчастіше і творчо підходити до розв’язання поставлених завдань, тренують логіку та критичне мислення, виявляють профорієнтаційне спрямування, вчать чесно змагатися, швидко перевіряють якість пройденого раніше матеріалу, завдяки можливості аналізу помилок, краще закріплюють програму компетентнісно орієнтованого навчання. Інтерактивний формат олімпіад та конкурсів робить процес поглиблення у будь-який предмет максимально простим та непомітним.

Номер слайду 18

Використання інтерактивних методів навчання на уроках математики. Групова робота. ПроектиІгрові елементиІнтерактивні додатки. Рольові ігри. Графіки та схемиІнноваційні технологіїІндивідуальна робота

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Презентації
Додано
9 лютого
Переглядів
3520
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку