Навчальний квест «Вчимося жити чисто»
Мета: сформувати уявлення про обмеженість природних ресурсів, відходи та проблеми їх утилізації, вторинну переробку сміття, її екологічне значення, вміння правильно сортувати тверді побутові відходи; поняття про маркування харчових та промислових продуктів ;розвивати логічне мислення, зв`язне усне мовлення ,творчу уяву; формування дбайливого ставлення до природи; розвитку дослідницьких навиків, екологічної культури.
Вікова категорія: 5-6 класи
А. Вступне слово вчителя. В Україні щорічно викидають понад 10 млн. тон сміття, з яких тільки 600 тисяч спалюється чи йде на вторинне перероблення. Тут і виникає логічне й водночас риторичне питання: «Що ж з рештою?». А решта залишається на полігонах та сміттєзвалищах, які займають понад 7% від загальної площі країни!
Варто зауважити, що 1 січня 2018 року було внесено правку у Закон «Про відходи», який суворо зобов’язує сортувати сміття та забороняє захоронення на полігонах неперероблених твердих відходів. Зокрема йдеться й про те, що кожен українець повинен сортувати сміття, адже за бездіяльність передбачено штрафну санкцію: її мінімальний розмір становить 340 гривень, а максимальний – 1360.
Сміття стає проблемою лише для тих, хто не вміє з ним поводитись. Для всіх інших – це товар, чималі гроші та реальна вигода!
Сьогоднішній квест допоможе нам частково розібратися з проблемою сортуванння відходів і дасть можливість усвідомити який внесок зможе зробити кожен з вас у проблему охорони навколишнього середовища.
В. Розподілити дітей на групи. На столі розкласти картки з назвами різного виду побутових відходів. Групи формуються відповідно до того чи іншого виду відходів (скло, пластик, папір, метал, органічні відходи. Роздати дітям маршрутні листи (додаток 1).Попередньо на станціях розставити організаторів.
1.Станція «Анаграма». Завдання: розшифрувати слова на тему ( утилізація, сміттєзвалище, сміття, добриво, сировина, сортування, відходи, контейнер).
2. Станція «Попереджувальні знаки». Завдання : встановити відповідність між попереджувальними знаками і їх призначенням (правильно встановлена відповідність -1 бал; дітей можна обмежити в часі)
особлива утилізація
небезпечно для навколишнього середовища
пластик, придатний для подальшої переробки
«Петля Мебіуса» означає, що матеріал, з якого виготовлена упаковка, може бути перероблений, або що упаковка частково або повністю виготовлена з вторинної сировини.
відповідність до критеріїв екологічності на протязі всього життєвого циклу продукції
"Keep your country tidy" ("Утримуйте свою країну в чистоті!" - англ.)
виготовлено з харчового пластику
відповідність продукції загальнообов’язковим вимогам безпеки, що діють на території України відносно продукції певної категорії.
3.Станція «Переробка». Завдання: відсортувати сміття. Перед учнями знаходиться сміття, яке необхідно покласти у відповідний контейнер (скляна пляшка, списаний зошит, залізна бляшанка, пластиковий пакет, упаковка від соку, газета, пластикова пляшка, металева кришка, обгортка від цукерок, вушні палички, паперовий рушник, газета.). На станції представлені чотири види контейнерів (стилізуємо картонні коробки) : помаранчевий – пластик, синій – папір, зелений – скло, жовтий – метал.
4.Станція «Демонстрація». На ваги організатор ставить картонний ящик, вагою 100 г., учням пропонується розрахувати, скільки потрібно макулатури для його виробництва, використовуючи статистичні дані. Розрахувати, скільки зекономиться деревини для його виробництва. Статистика: Для 1 т. паперу – 5.6 м3 деревини, а це - 17 дерев. Для 1 т. паперу – 1.3 т. макулатури.
5.Станція «Розкладання» .Завдання: встановити, скільки років потрібно для того, щоб сміття розкладалося в землі? Перед учнями покласти папір, жувальну гумку, поліетиленовий пакет, пластикову пляшку, скляну пляшку та картки з написом років.( За кожну правильну відповідь – 1 бал; папір – 3 роки, жувальна гумка – 5 років, поліетиленовий пакет – 200 років, пластикова пляшка – 500 років, скло – 1000 років).
Після закінчення квесту всі команди повертаються до вчителя. Підбиваються підсумки і нагороджуються переможці.
Заключне слово вчителя. : Ми часто не задумуємось, що на речі, які нас оточують, використовується велика кількість сировини, але значна частина цих речей після використання стає непотрібною і викидається.
Щоб зменшувались відходи, необхідно зробити наступне:
Сортування сміття дозволяє відправляти вторинну сировину на переробку, а не на полігони, які на сьогоднішній день займають 4 відсотки території України (приблизно стільки території займають Карпатські гори). Переробка — це найбільш ефективний метод утилізації відходів, тому що пластик, скло, метал отримують друге життя, і не повинні скидатися в один сміттєвий контейнер, це — принцип роздільного сортування сміття.
Для закріплення знань кожна команда отримала завдання намалювати плакат на тему “Не засмічуй природу”.
Додаток 1. Маршрутні листи
№ п/п |
Назва станції |
Бали |
1 |
Анаграма |
|
2 |
Попереджувальні знаки |
|
3 |
Переробка |
|
4 |
Демонстрація |
|
5 |
Розкладання |
|
№ п/п |
Назва станції |
Бали |
1 |
Розкладання |
|
2 |
Анаграма |
|
3 |
Попереджувальні знаки |
|
4 |
Переробка |
|
5 |
Демонстрація |
|
№ п/п |
Назва станції |
Бали |
1 |
Демонстрація |
|
2 |
Розкладання |
|
3 |
Анаграма |
|
4 |
Попереджувальні знаки |
|
5 |
Переробка |
|
№ п/п |
Назва станції |
Бали |
1 |
Переробка |
|
2 |
Демонстрація |
|
3 |
Розкладання |
|
4 |
Анаграма |
|
5 |
Попереджувальні знаки |
|
№ п/п |
Назва станції |
Бали |
1 |
Попереджувальні знаки |
|
2 |
Переробка |
|
3 |
Демонстрація |
|
4 |
Розкладання |
|
5 |
Анаграма |
|