Навчальний проєкт «УКРАЇНА МАТЕМАТИЧНА»

Про матеріал
розширити знання учнів про Україну, вчити різнобічно аналізувати інформацію, підвищувати рівень інформаційної грамотності.
Перегляд файлу

Навчальний проєкт

 

«УКРАЇНА МАТЕМАТИЧНА»

images.jfif

Мета: розширити знання учнів про Україну, вчити різнобічно  аналізувати інформацію, підвищувати рівень інформаційної грамотності.

 

В ході роботи над проєктом учні:

  • зможуть узагальнити уявлення  про зв’язок дій додавання та віднімання;
  • вдосконалять уміння усного і письмового додавання та віднімання багатоцифрових чисел;
  • на основі власних досліджень вдосконалять  вміння складати, розв’язувати задачі та виконувати дії з іменованими числами;
  • розвивати математичне мовлення, вміння доводити свою думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
  •         навчаться раціонально розподіляти свій час та планувати власні дії;
  •         продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;
  •         докладати власних зусиль для досягнення спільного результату.

 

Продуктом діяльності учнів стане колективне створення газети   «Математична Україна»

 

Обладнання: мультимедійна презентація, карта подорожі, глобус, відеоматеріали,  ноутбук/планшет, ручки,  олівці, фломастери, шаблон газети для фіксування учнівських досліджень

 

 

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПРОЄКТУ:

Який зв’язок між Україною і математикою?

Чи можемо ми помітити числа навколо нас?

 

ТЕРМІН ВИКОНАННЯ:

 2 уроки (математика, «я досліджую світ»)

 

ВИКОНАННЯ ПРОЄКТУ

1. Входження у проєкт з метою виявлення початкових знань і визначення потреб учнів, залучення їх до участі у дослідницькій діяльності.

2. Формулювання цілей проєкту, обговорення  проблемних навчальних питань.

3.Об’єднання у  групи з урахуванням індивідуальних побажань:

1 група -  «Досліджую швидкість, час, відстань» (продукт – складання задач «Задачі на рух»).

 

2 група "Математика в прислів'ях і приказках українського народу" (продукт – гра «Збери прислів′я»).

3 група "Україна в числах "(продукт – інформаційне повідомлення)

 

4. Розробка завдань кожної групи, встановлення часу виконання завдання. Визначення продукту як результату діяльності

5. Робота з Інтернет-ресурсами і матеріалами, що надав вчитель. Самостійне виконання учнями завдань проєкту. Систематизація матеріалу для виконання продукту діяльності учнів.

6. Підсумки.  Презентація проєктних робіт.

    Рефлексія. Самооцінювання і взаємооцінювання.

 

ХІД ПРОЄКТУ

ВХІД У ПРОЄКТ

 

  1.               Вправа „Асоціації ”

Загадки

На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? …( Наша славна Україна!)

 

Завжди цікаві тут завдання –

Вирази, задачі і рівняння.

Кути будую і квадратики
Я на уроці …(математики)

 

Запропонуйте учням по черзі називати слова-асоціації, пов’язані зі словами «Україна»,  «математика».

 

 Будем математику вивчати  та рідний край свій пізнавати

 

  1. Постановка проблемних питань проєкту, ознайомлення з критеріями оцінювання роботи під час проєкту, об’єднання у групи.

 

Таблиця ЗХД – заповнюємо першу і другу колонки (можлива допомога вчителя)

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЬ

ДІЗНАЛИСЬ

( в кінці проєкту)

 

 

 

 

 

 

  1. Матеріали і завдання  для роботи в групах:

1 група

«Досліджуємо швидкість, час, відстань»:

  • Для тих учнів, хто йде до школи пішки – визначити свою швидкість руху за часом відстанню.
  • Як змінюється тривалість вашого руху,  коли йдете додому швидше, повільніше? Яка величина залишається постійною – час, відстань, швидкість?

ПРОДУКТ:  створіть настільну гру «Досліджуємо швидкість, час, відстань» (складання власних задачі на рух)

 

                          ІНСТРУКЦІЯ

 

  1. C:\Users\user\Documents\ІГРИ - фб продажа\ЗАДАЧІ\задачі зразки, ворд\3  шчв - зразок задач.PNGДоберіть вирізки із журналів, створіть власні малюнки із зображенням транспорту, людей, тварин, годинника.
  2. Запишіть на кожному малюнку числові дані.
  3. Подумайте,  що у задачі невідоме, позначте знаком питання.
  4. Складіть підказки до задач із правил знаходження відстані, швидкості, часу.
  5. За бажанням гру можна змоделювати у текстовому або графічному редакторі.

                                 ГРА ГОТОВА!!!  

 

 

 

2 група

Проведіть дослідження "Числа  в прислів'ях і приказках українського народу":

  • Про що говорять прислів′я з числами? Як ви їх розумієте?
  • Які числа найчастіше зустрічаються у прислів’ях українців?

 

 ПРОДУКТ:  гра «Збери прислів′я»

    Українські прислів’я і приказки є частиною культури українців. Це наш скарб, яким ми володіємо з давніх часів і яким збагачує нові покоління.  Прислів′я рідко просто розповідають про якийсь факт, вони рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, повчають чи звеличують.

 

Не доженеш і конем, що запізниш одним днем.

Одне сьогодні краще двох завтра.

Сім раз відмір – один раз відріж.

Семеро одного не чекають.

В ліс їдуть, а на трьох одну сокиру беруть.

Неправд  багато, а правда одна.

В роботі «ох», а їсть за трьох.

Влітку один тиждень рік годує.

Всі за одного і один за всіх.

Всім по сім, а мені таки вісім.

         Всяк розумний по-своєму: один спершу, а другий потім.

         Говорить так, як три дні хліба не їв

 

ТВОРЧА РОБОТА  Створіть гру-пазл «Прислів′я з числами»

 

                          ІНСТРУКЦІЯ

 

  1. png-transparent-jigsaw-puzzles-puzzle-video-game-graphics-autism-area-tree-puzzle-video-game-removebg-preview.pngОберіть 10 прислів′їв для гри, які знайшли  в Інтернеті.
  2. Розділіть  кожне прислів′я на дві частини.
  3. Виріжте  частинки-пазли за шаблонами.
  4.  Запишіть на кожному пазлі частину прислів′їв.

                                 ГРА ГОТОВА!!!

 

 

 

3 група

Проведіть дослідження "Україна в числах"

Отже, ми проведемо математичні дослідження, будемо знайомитися з математичними даними про наш рідний край. Чим більше математичних завдань ви виконаєте, тим з більшою кількістю математичних знань про Україну отримаєте.

4.PNG2.PNG1.PNG

 

5 ПЕРЕТВОРЕННЯ.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Багата наша Батьківщина своєю природою: річками, озерами, горами, лісами, заповідниками, чарівними селами та містами, а також просто куточками природи, які милують око, захоплюють душу, тішать серце. А ще я приготувала вам числову інформацію про наш край. Ось послухайте і каліграфічно запишіть всі почуті числа.

Довжина кордону України 6500 км.

В Україні 73000 річок. 20000 озер.

Довжина кордону з півночі на південь 893 км, а за сходу на захід 1316 км.

Найвища гора Кримських гір (Роман-кош) – 1545 м.

Найвища гора Карпат (Говерла) – 2061 м

Завдання:

- найдіть найбільше та найменше число (підкресліть);

- Назвіть, скільки у найбільшому числі всього тисяч, сотень, десятків;

- Назвіть сусідів найменшого числа;

- Як зміниться число 20000, якщо його зменшити у 10 разів? У 100 разів?

- Записати число 1316 у вигляді суми розрядних доданків.

 

Суму чисел 210000 і 30000 зменшити у 10 раз.( 24000 кв.м – територія Карпатських гір).

- Знайдіть різницю чисел 7036 і 1000 і збільшіть її у 100 разів. ( 603700 кв.км – територія України).

     Озеро Світязь знаходиться на Волині поблизу міста Шацьк. Воно є найглибшим озером на Україні. За свою неповторну красу воно було вибране одним із семи чудес України. Його вік понад 10 тисяч років. Місцеві жителі говорять, що Світязь має дивовижну силу. Достатньо увійти в його кришталеву воду, щоб відчути, як душа наповнюється світлою радістю, а тіло здоров’ям.

 

ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА.

ВІДПОВІДАЄМО НА ПИТАННЯ:

Яка довжина і ширина озера Світязь?

 

 https://www.youtube.com/watch?v=bsjQCl6RXkY

 

Які ріки України ви знаєте? (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Десна). Дніпро – третя за величиною річка в Європі, її довжина – 2285км.

А Південний Буг, це третя за довжиною річка України і найбільша, яка тече виключно територією України — довжина її 806 км.

- На скільки км Дніпро довший, ніж Південний Буг?

- За допомогою якої дії ми зможемо відповісти на це питання?

 

 

 

 

 

 

Систематизація матеріалу для виконання продукту діяльності учнів.

ПРОДУКТ: математична газета «Математична Україна»

 

                                       ІНСТРУКЦІЯ

  1. Пригадайте, що саме ви досліджували.
  2. Розгляньте шаблони газети.
  3. Обговоріть дизайн кожної сторінки.
  4. Розподіліть роботу.
  5. Розташуйте свою інформацію відповідно зображенням. 

3.  Розфарбуйте зображення, запишіть  свої  думки і враження.

 

ПІДСУМКИ РОБОТИ

 

  1. ПРЕЗЕНТАЦІЯ ТВОРЧИХ РОБІТ ГРУП.  ПРЕЗЕНТАЦІЯ ЗДОБУТКІВ ГРУПИ 

 

Правила презентації для учня

  • Знайди зручне положення тіла і місце для рук.
  • Спокійно дивися на слухачів.
  • Назви тему.
  • Зацікав слухачів виступом.
  • Говори вільно. Слідкуй за жестами та мімікою.
  • Підкреслюй важливі думки у своїй роботі, змінюючи тон голосу. Тон створює музику виступу.
  • Роби паузи, щоб слухачі могли усвідомити те, що почули.
  • Логічно закінчи свій виступ.

 

 

  1.  Заповнюємо  3 колонку таблиці «ЗХД»

 

  1. Рефлексія і самооцінювання за листком  оцінювання проекту

 

 

  • Чи мали вплив інші люди на досягнення успіху на уроці?
  • Кому ви хочете подякувати?  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК-ПРОЄКТ

«УКРАЇНА МАТЕМАТИЧНА»

ПИСЬМОВЕ ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

 

ЗБИРАЄМО ВАЛІЗУ КОМПЕТЕНТНІСНИХ ЗАВДАНЬ

 

Мета уроку  ознайомити учнів з випадком віднімання багатоцифрових чисел; закріплювати уміння виконувати перевірку дій додавання, розв’язувати рівняння. Удосконалювати вміння розв’язувати задачі вивчених типів із застосуванням письмових обчислень. Розвивати  критичне  мислення учнів.

 

 Формувати ключові компетентності:

уміння вчитися впродовж життя розвивати вміння планувати власні дії,

оцінювати свою роботу та діяльність однокласників, розвивати пізнавальний

інтерес;

комунікативну розвивати математичне мовлення, вміння доводити свою думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальну розвивати вміння продуктивно співпрацювати з різними партнерами в  групі та в парі; докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційну розширити знання учнів про Україну.

Очікувані результати  учні зможуть  виконувати письмове віднімання багатоцифрових чисел; виконувати перевірку дій додавання, розв’язувати рівняння  та задачі вивчених видів із застосуванням письмових обчислень.

 

Тип уроку інтегрований урок-проєкт

 

Обладнання  мультимедійна презентація,   відеоматеріали, картки «щоденні 3», ілюстративний матеріал,набір для формувального оцінювання, пісочний годинник, ноутбук/планшет.

Технології навчання технології диференційованого навчання,   критичного мислення,   елементи інтегрованого навчання,  ігрові, проєктні технології.

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.

Методи роботи: діяльнісні,  інтерактивні, практичні, наочні, словесні, дослідницькі.

 

 

 

Зміст уроку:

І. Організація класу

  1. Ранкові  вітання

 Хто прийшов із гарним настроєм – рукою махніть.

Хто чує мене – головою кивніть.

Хто бачить мене – прошу, оком моргніть.

Хто найвеселіший – ви всім усміхніться.

Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться!


 


 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

1.Взаємоперевірка домашнього завдання

- Відкрийте зошити, обміняйтеся ними з товаришем/сусідом по парті і перевірте домашнє завдання один у одного (взаємоперевірка). В кого правильна відповідь, потисніть один одному  руки.  

Поверніть зошити своїм товаришам/сусідам по парті.

 

             

  1. Прийом опитування  «Питання-відповідь або ти – мені, я - тобі»

 

  • 1.Якщо від суми віднімемо доданок, ми одержимо…
  • 2. Що одержимо, коли до різниці додамо від’ємник?
  • 3.  Що означає збільшити в кілька разів?  Зменшити?

 

Ставимо математичні запитання один одному.

 

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності

– Цей урок я хочу розпочати словами англійського філософа Роджера Бекона: «Той, хто не знає математики, не може пізнати інші науки, отже не може пізнати світ». Наш світ дійсно безмежний і ми пізнаємо його щодня. І сьогоднішній урок не виключення.

 

ІV. Повідомлення теми уроку

Виконуючи різні математичні завдання, ми будемо досліджувати одну з країн світу позначених на карті. А їх близько 260. А якій країні буде присвячений урок, ви дізнаєтесь, коли виконаєте  завдання математичного диктанту.

Оскільки ми мандрівники, для подорожі потрібен паспорт, отримайте його (картка з математичним диктантом) та напишемо в ньому своє ім’я.

      Хвилинка каліграфії.  Математичний диктант

 

 

 

  • Запишіть найменше чотирицифрове число (1000).
  • Запишіть найбільше чотирицифрове число (9999).
  • В якому році ви закінчите 4 клас? (2023)
  • Скільки десятків в одній сотні? (10)
  • Пригадайте кількість основних сторін горизонту. Це число збільшіть у 100 разів і запишіть отримане число (400).
  • Запишіть число, у якому кількість материків – це число одиниць ІІ класу, а кількість океанів – число одиниць І класу ( 6004)
  • Якщо дитина народилася у 2023 році, то 10 років їй буде у якому році? (2033).

1000  9999  2023   10    400   6004    2033

А          Р        Ї       У      К       А          Н

        

– Хто виконав правильно, поаплодуйте собі!

– Розташуйте числа у порядку зростання і складіть слово.(Україна)

 

10    400     9999     1000      2023       2033           6004  

У        К        Р            А           Ї            Н              А

 

78a901b36ca7de30cdd5d509a0e756ef.jpgУкраїна! Наша рідна Земля! Чарівний і неповторний край.

Хіба можна відвести погляд від широких рівнин, покритих золотими нивами пшениці, від квітучих луків з вербами, що купають свої довгі коси в тихій заводі річок, від густих лісів, наповнених дивним ароматом. Продовжуємо поповнювати, розширювати свої знання про рідну неньку Україну, вирушаємо в подорож!

 

– Діти, а до яких джерел ми можемо звернутися, щоб отримати інформацію про країну? (Довідники, підручники, інтернет і т.д.). А я пропоную вам дізнатися якомога більше про країну за допомогою математики.

 

Покладемо   ці відповіді до валізи знань.

 

 

 

 

VI. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Підготовча вправа Завдання 23 стор. 8

 

Снимок экрана 2023-01-16 210742.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Висновок:

 

  1. Математика самостійно

 

 Завдання 24-25 стор. 8

  Снимок экрана 2023-01-16 211138.jpg

 

          Перевірка виконання завдань. Прийом «Коментування»

 

  • Віднімання багатоцифрових чисел не відрізняється від письмового віднімання трицифрових чисел. Прокоментуйте послідовність своїх дій під час виконання віднімання.

 

 

 

  1. Розвиток математичних умінь

 

  1. Розв’язування задачі

– Україна має безліч мальовничих місць. Тому нею завжди приємно подорожувати. Умовно долаючи кілометри  України, ми дійшли до задачі про річки України.

Робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи - учусь»:

*учні, які не виявили бажання об’єднатися у групи, працюють самостійно.

       Задача 26, стор. 9

     -   Прочитайте самостійно задачу, виділяючи умову і питання до задачі.

 Запишіть розв’язання задачі.

Перевірка:

  1. На скільки Дніпро довший від Десни?

 2201км

-1130км

 1071км

 

 

  1. На скільки менша протяжність Дніпра на території України, ніж за її межами?

 2201км

  -981км

 1220км

Відповідь: Дніпро довший від Десни на 1071км, на 1220 км протяжність Дніпра менша на території України, ніж за її межами.

 

Фізкультхвилинка 

 

«Я піду в Карпати-гори»

 

https://www.youtube.com/watch?v=kPyxgTP0bZA

 

«Досліджуємо медіа»

– Попрацюємо у групах, щоб кожен учень сьогодні зміг зробити свій внесок в опануванні цієї теми.

І група – визначає космічну адресу України

ІІ група – визначає земну адресу України

ІІІ група – знайде на карті наших сусідів

 

– Презентує свою роботу І група, вони повідомлять космічну адресу України. 

– ІІ группа розкаже, де саме на планеті Земля розташована Україна і покаже на карті  (глобусі).

– ІІІ група назве країни, які є сусідами нашої України, користуючись картою

– Так на Зх хто наші сусіди? (Польша, Словаччина, Угорщина,Румунія).

– А на Південому Заході  яка країна межує з нами? (Молдова)

– Назвіть країну-сусідку на Півночі (Білорусь)

– А яка країна межує з Україною на Сході та Північному Сході? (Росія)

–Наша Україна – самостійна, незалежна держава. Місце, де вона розташована, ми вже дізналися. Але Україна, як і будь-яка держава, має свої межі, свій кордон. Дізнатися довжину кордону нам допоможуть математичні вправи:

  • Запишіть число, у якому 7 одиниць класу тисяч і 653 одиниці класу одиниць.
  • Яке число записали? (7653)
  • Якщо у цьому числі ми зменшимо кількість одиниць у розряді десятків на 1, то яке число отримаємо? ( 7643)
  • Запишіть це число і допишіть кілометри. (7643км)

images.jpg– Ось ми і дізналися довжину кордону України. 

– Подивіться на карту і скажіть, з якою країною найдовший кордон? (з Росією)

– А найкоротший кордон? (зі Словаччиною).

 

Покладемо результати наших досліджень до валізи знань.

 

 

 

Розвиток математичних умінь. Дії з іменованими числами.

1928 км

 1036 км

 4048 кг

 1310 км

 6 км

– Ознайомтеся з величинами, записаними на дошці/екрані. Що спільного? (Це іменовані числа)

– Вилучіть зайве іменоване число. (4048 кг)

– Чому саме це? (міри маси)

– Що вимірюють величинами, які залишилися? (довжину, відстань)

– Які ще одиниці вимірювання знаєте? (одиниці вимірювання часу, маси, довжини)

– Знайдіть різницю перших двох величин, перевірте правильність виконання

 (один учень біля дошки)

 _1928 км    перевірка:          1036 км

   1036 км                               + 892км

     892 км                                1928 км   

– Саме на стільки кілометрів (892 км) простягнулася наша країна з Півночі  на Південь. (показую на карті)

– А якщо ви будете подорожувати нашою країною із Заходу на Схід, то подолаєте відстань, яку ми зараз дізнаємося.

Назвіть, чому буде дорівнювати сума наступних двох чисел. (1316 км)

– Запишіть у зошит.

   1310 км +6км=1316км        перевірка:        1316км-6км=1310км

Наповнюємо валізу знань новими знаннями.

 

Обираємо вирази для розв’язування задачі:

Снимок экрана 2023-01-17 003320.jpg

3 автобуси  -  2 рейси – 180 пасажирів

1 автобус – 5 рейсів - ? пасажирів

 

  1. 180:2=90 (пасажирів) – перевозять 3 автобуси за 1 рейс
  2. 90:3+30 (пасажирів) – перевозить 1 автобус  за 1 рейс
  3. 30*5=150 (пасажирів) – перевозить один автобус за 5 рейсів

 

(180:3):2*5                  (180:):3*5        

 

 

Снимок экрана 2023-01-16 213144.jpg

  1. майстрині  – 3 години – 60 скл.

2 майстрині    – 5 годин   - ? скл.

 

  1. 60:3=20 (скл.) – розпишуть 2 майстрині за 1 год
  2. 20*5=100 (скл) - розпишуть 2 майстрині за 5 год

Відповідь: за 5 годин майстрині розпишуть 5 склянок.

 

Домашнє завдання (за вибором учнів)

 

 - Пропоную вам обрати картки  із «щоденних 3» для домашньої роботи та завдання з підручника (стор. 9-10, №№ 29, 30, 31 )

 

VIІІ.  Підсумок уроку. Рефлексія

Ми поповнили свої знання про Україну відомостями, які виражені в цифрах.

– Сьогодні наша країна переживає нелегкі часи. Кожен громадянин України прагне допомогти нашій державі. Тож і ми сьогодні свої знання трансформуємо в любов до Батьківщини. 

– Діти, наш урок добігає кінця. Чи задоволені ви своєю роботою?

– І я пишаюся своїми розумними дітьми, адже ви працювали активно, точно, швидко.


Висловіть свої думки про урок:

-  Сьогодні  я дізнався….

- Мені сподобалося…

- Було цікаво..

-  Не сподобалося…

Створення  газети «Україна математична»

Занотуйте до свого «щоденника вражень» найцікавішу, на вашу думку, інформацію про урок.

  • Чи мали вплив інші люди на досягнення успіху на уроці?
  • Кому ви хочете подякувати?  

 

 

 Слово вчителя

  • Ось і скінчився урок,

І дзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре, друзі,

Відпочиньте по заслузі!

 

Використані інтернет-джерела:

 

 

  1. Фізкультхвилинка  

 

                        «Я піду в Карпати-гори»

 

                 https://www.youtube.com/watch?v=kPyxgTP0bZA

 

  1. Озеро Світязь

 

  https://www.youtube.com/watch?v=bsjQCl6RXkY

 

 

 


 

 

 

              

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Маляренко Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
22 січня 2023
Переглядів
1194
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку