Навчальний проєкт
«УКРАЇНА МАТЕМАТИЧНА»
Мета: розширити знання учнів про Україну, вчити різнобічно аналізувати інформацію, підвищувати рівень інформаційної грамотності.
В ході роботи над проєктом учні:
Продуктом діяльності учнів стане колективне створення газети «Математична Україна»
Обладнання: мультимедійна презентація, карта подорожі, глобус, відеоматеріали, ноутбук/планшет, ручки, олівці, фломастери, шаблон газети для фіксування учнівських досліджень
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПРОЄКТУ:
Який зв’язок між Україною і математикою?
Чи можемо ми помітити числа навколо нас?
ТЕРМІН ВИКОНАННЯ:
2 уроки (математика, «я досліджую світ»)
1. Входження у проєкт з метою виявлення початкових знань і визначення потреб учнів, залучення їх до участі у дослідницькій діяльності.
2. Формулювання цілей проєкту, обговорення проблемних навчальних питань.
3.Об’єднання у групи з урахуванням індивідуальних побажань:
1 група - «Досліджую швидкість, час, відстань» (продукт – складання задач «Задачі на рух»).
2 група "Математика в прислів'ях і приказках українського народу" (продукт – гра «Збери прислів′я»).
3 група "Україна в числах "(продукт – інформаційне повідомлення)
4. Розробка завдань кожної групи, встановлення часу виконання завдання. Визначення продукту як результату діяльності
5. Робота з Інтернет-ресурсами і матеріалами, що надав вчитель. Самостійне виконання учнями завдань проєкту. Систематизація матеріалу для виконання продукту діяльності учнів.
6. Підсумки. Презентація проєктних робіт.
Рефлексія. Самооцінювання і взаємооцінювання.
ХІД ПРОЄКТУ
ВХІД У ПРОЄКТ
Загадки
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? …( Наша славна Україна!)
Завжди цікаві тут завдання –
Вирази, задачі і рівняння.
Кути будую і квадратики
Я на уроці …(математики)
Запропонуйте учням по черзі називати слова-асоціації, пов’язані зі словами «Україна», «математика».
Будем математику вивчати та рідний край свій пізнавати
Таблиця ЗХД – заповнюємо першу і другу колонки (можлива допомога вчителя)
ЗНАЮ |
ХОЧУ ДІЗНАТИСЬ |
ДІЗНАЛИСЬ ( в кінці проєкту) |
|
|
|
1 група
«Досліджуємо швидкість, час, відстань»:
ПРОДУКТ: створіть настільну гру «Досліджуємо швидкість, час, відстань» (складання власних задачі на рух)
ІНСТРУКЦІЯ
ГРА ГОТОВА!!!
2 група
Проведіть дослідження "Числа в прислів'ях і приказках українського народу":
ПРОДУКТ: гра «Збери прислів′я»
Українські прислів’я і приказки є частиною культури українців. Це наш скарб, яким ми володіємо з давніх часів і яким збагачує нові покоління. Прислів′я рідко просто розповідають про якийсь факт, вони рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, повчають чи звеличують.
Не доженеш і конем, що запізниш одним днем.
Одне сьогодні краще двох завтра.
Сім раз відмір – один раз відріж.
Семеро одного не чекають.
В ліс їдуть, а на трьох одну сокиру беруть.
Неправд багато, а правда одна.
В роботі «ох», а їсть за трьох.
Влітку один тиждень рік годує.
Всі за одного і один за всіх.
Всім по сім, а мені таки вісім.
Всяк розумний по-своєму: один спершу, а другий потім.
Говорить так, як три дні хліба не їв
ТВОРЧА РОБОТА Створіть гру-пазл «Прислів′я з числами»
ІНСТРУКЦІЯ
ГРА ГОТОВА!!!
3 група
Проведіть дослідження "Україна в числах"
Отже, ми проведемо математичні дослідження, будемо знайомитися з математичними даними про наш рідний край. Чим більше математичних завдань ви виконаєте, тим з більшою кількістю математичних знань про Україну отримаєте.
Багата наша Батьківщина своєю природою: річками, озерами, горами, лісами, заповідниками, чарівними селами та містами, а також просто куточками природи, які милують око, захоплюють душу, тішать серце. А ще я приготувала вам числову інформацію про наш край. Ось послухайте і каліграфічно запишіть всі почуті числа.
Довжина кордону України 6500 км.
В Україні 73000 річок. 20000 озер.
Довжина кордону з півночі на південь 893 км, а за сходу на захід 1316 км.
Найвища гора Кримських гір (Роман-кош) – 1545 м.
Найвища гора Карпат (Говерла) – 2061 м
Завдання:
- найдіть найбільше та найменше число (підкресліть);
- Назвіть, скільки у найбільшому числі всього тисяч, сотень, десятків;
- Назвіть сусідів найменшого числа;
- Як зміниться число 20000, якщо його зменшити у 10 разів? У 100 разів?
- Записати число 1316 у вигляді суми розрядних доданків.
Суму чисел 210000 і 30000 зменшити у 10 раз.( 24000 кв.м – територія Карпатських гір).
- Знайдіть різницю чисел 7036 і 1000 і збільшіть її у 100 разів. ( 603700 кв.км – територія України).
Озеро Світязь знаходиться на Волині поблизу міста Шацьк. Воно є найглибшим озером на Україні. За свою неповторну красу воно було вибране одним із семи чудес України. Його вік понад 10 тисяч років. Місцеві жителі говорять, що Світязь має дивовижну силу. Достатньо увійти в його кришталеву воду, щоб відчути, як душа наповнюється світлою радістю, а тіло здоров’ям.
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА.
ВІДПОВІДАЄМО НА ПИТАННЯ:
Яка довжина і ширина озера Світязь?
https://www.youtube.com/watch?v=bsjQCl6RXkY
Які ріки України ви знаєте? (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Десна). Дніпро – третя за величиною річка в Європі, її довжина – 2285км.
А Південний Буг, це третя за довжиною річка України і найбільша, яка тече виключно територією України — довжина її 806 км.
- На скільки км Дніпро довший, ніж Південний Буг?
- За допомогою якої дії ми зможемо відповісти на це питання?
Систематизація матеріалу для виконання продукту діяльності учнів.
ПРОДУКТ: математична газета «Математична Україна»
ІНСТРУКЦІЯ
3. Розфарбуйте зображення, запишіть свої думки і враження.
ПІДСУМКИ РОБОТИ
Правила презентації для учня
УРОК-ПРОЄКТ
«УКРАЇНА МАТЕМАТИЧНА»
ПИСЬМОВЕ ВІДНІМАННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ
ЗБИРАЄМО ВАЛІЗУ КОМПЕТЕНТНІСНИХ ЗАВДАНЬ
Мета уроку ознайомити учнів з випадком віднімання багатоцифрових чисел; закріплювати уміння виконувати перевірку дій додавання, розв’язувати рівняння. Удосконалювати вміння розв’язувати задачі вивчених типів із застосуванням письмових обчислень. Розвивати критичне мислення учнів.
Формувати ключові компетентності:
уміння вчитися впродовж життя розвивати вміння планувати власні дії,
оцінювати свою роботу та діяльність однокласників, розвивати пізнавальний
інтерес;
комунікативну розвивати математичне мовлення, вміння доводити свою думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальну розвивати вміння продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі; докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційну розширити знання учнів про Україну.
Очікувані результати учні зможуть виконувати письмове віднімання багатоцифрових чисел; виконувати перевірку дій додавання, розв’язувати рівняння та задачі вивчених видів із застосуванням письмових обчислень.
Тип уроку інтегрований урок-проєкт
Обладнання мультимедійна презентація, відеоматеріали, картки «щоденні 3», ілюстративний матеріал,набір для формувального оцінювання, пісочний годинник, ноутбук/планшет.
Технології навчання технології диференційованого навчання, критичного мислення, елементи інтегрованого навчання, ігрові, проєктні технології.
Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.
Методи роботи: діяльнісні, інтерактивні, практичні, наочні, словесні, дослідницькі.
Зміст уроку:
І. Організація класу
Хто прийшов із гарним настроєм – рукою махніть.
Хто чує мене – головою кивніть.
Хто бачить мене – прошу, оком моргніть.
Хто найвеселіший – ви всім усміхніться.
Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Взаємоперевірка домашнього завдання
- Відкрийте зошити, обміняйтеся ними з товаришем/сусідом по парті і перевірте домашнє завдання один у одного (взаємоперевірка). В кого правильна відповідь, потисніть один одному руки.
Поверніть зошити своїм товаришам/сусідам по парті.
Ставимо математичні запитання один одному.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
– Цей урок я хочу розпочати словами англійського філософа Роджера Бекона: «Той, хто не знає математики, не може пізнати інші науки, отже не може пізнати світ». Наш світ дійсно безмежний і ми пізнаємо його щодня. І сьогоднішній урок не виключення.
ІV. Повідомлення теми уроку
Виконуючи різні математичні завдання, ми будемо досліджувати одну з країн світу позначених на карті. А їх близько 260. А якій країні буде присвячений урок, ви дізнаєтесь, коли виконаєте завдання математичного диктанту.
Оскільки ми мандрівники, для подорожі потрібен паспорт, отримайте його (картка з математичним диктантом) та напишемо в ньому своє ім’я.
Хвилинка каліграфії. Математичний диктант
1000 9999 2023 10 400 6004 2033
А Р Ї У К А Н
– Хто виконав правильно, поаплодуйте собі!
– Розташуйте числа у порядку зростання і складіть слово.(Україна)
10 400 9999 1000 2023 2033 6004
У К Р А Ї Н А
Україна! Наша рідна Земля! Чарівний і неповторний край.
Хіба можна відвести погляд від широких рівнин, покритих золотими нивами пшениці, від квітучих луків з вербами, що купають свої довгі коси в тихій заводі річок, від густих лісів, наповнених дивним ароматом. Продовжуємо поповнювати, розширювати свої знання про рідну неньку Україну, вирушаємо в подорож!
– Діти, а до яких джерел ми можемо звернутися, щоб отримати інформацію про країну? (Довідники, підручники, інтернет і т.д.). А я пропоную вам дізнатися якомога більше про країну за допомогою математики.
Покладемо ці відповіді до валізи знань.
VI. Вивчення нового матеріалу
Висновок:
Завдання 24-25 стор. 8
Перевірка виконання завдань. Прийом «Коментування»
– Україна має безліч мальовничих місць. Тому нею завжди приємно подорожувати. Умовно долаючи кілометри України, ми дійшли до задачі про річки України.
Робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи - учусь»:
*учні, які не виявили бажання об’єднатися у групи, працюють самостійно.
Задача 26, стор. 9
- Прочитайте самостійно задачу, виділяючи умову і питання до задачі.
Запишіть розв’язання задачі.
Перевірка:
2201км
-1130км
1071км
2201км
-981км
1220км
Відповідь: Дніпро довший від Десни на 1071км, на 1220 км протяжність Дніпра менша на території України, ніж за її межами.
Фізкультхвилинка
«Я піду в Карпати-гори»
https://www.youtube.com/watch?v=kPyxgTP0bZA
«Досліджуємо медіа»
– Попрацюємо у групах, щоб кожен учень сьогодні зміг зробити свій внесок в опануванні цієї теми.
І група – визначає космічну адресу України
ІІ група – визначає земну адресу України
ІІІ група – знайде на карті наших сусідів
– Презентує свою роботу І група, вони повідомлять космічну адресу України.
– ІІ группа розкаже, де саме на планеті Земля розташована Україна і покаже на карті (глобусі).
– ІІІ група назве країни, які є сусідами нашої України, користуючись картою
– Так на Зх хто наші сусіди? (Польша, Словаччина, Угорщина,Румунія).
– А на Південому Заході яка країна межує з нами? (Молдова)
– Назвіть країну-сусідку на Півночі (Білорусь)
– А яка країна межує з Україною на Сході та Північному Сході? (Росія)
–Наша Україна – самостійна, незалежна держава. Місце, де вона розташована, ми вже дізналися. Але Україна, як і будь-яка держава, має свої межі, свій кордон. Дізнатися довжину кордону нам допоможуть математичні вправи:
– Ось ми і дізналися довжину кордону України.
– Подивіться на карту і скажіть, з якою країною найдовший кордон? (з Росією)
– А найкоротший кордон? (зі Словаччиною).
Покладемо результати наших досліджень до валізи знань.
Розвиток математичних умінь. Дії з іменованими числами.
1928 км
1036 км
4048 кг
1310 км
6 км
– Ознайомтеся з величинами, записаними на дошці/екрані. Що спільного? (Це іменовані числа)
– Вилучіть зайве іменоване число. (4048 кг)
– Чому саме це? (міри маси)
– Що вимірюють величинами, які залишилися? (довжину, відстань)
– Які ще одиниці вимірювання знаєте? (одиниці вимірювання часу, маси, довжини)
– Знайдіть різницю перших двох величин, перевірте правильність виконання
(один учень біля дошки)
_1928 км перевірка: 1036 км
1036 км + 892км
892 км 1928 км
– Саме на стільки кілометрів (892 км) простягнулася наша країна з Півночі на Південь. (показую на карті)
– А якщо ви будете подорожувати нашою країною із Заходу на Схід, то подолаєте відстань, яку ми зараз дізнаємося.
Назвіть, чому буде дорівнювати сума наступних двох чисел. (1316 км)
– Запишіть у зошит.
1310 км +6км=1316км перевірка: 1316км-6км=1310км
Наповнюємо валізу знань новими знаннями.
Обираємо вирази для розв’язування задачі:
3 автобуси - 2 рейси – 180 пасажирів
1 автобус – 5 рейсів - ? пасажирів
(180:3):2*5 (180:):3*5
2 майстрині – 5 годин - ? скл.
Відповідь: за 5 годин майстрині розпишуть 5 склянок.
Домашнє завдання (за вибором учнів)
- Пропоную вам обрати картки із «щоденних 3» для домашньої роботи та завдання з підручника (стор. 9-10, №№ 29, 30, 31 )
VIІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Ми поповнили свої знання про Україну відомостями, які виражені в цифрах.
– Сьогодні наша країна переживає нелегкі часи. Кожен громадянин України прагне допомогти нашій державі. Тож і ми сьогодні свої знання трансформуємо в любов до Батьківщини.
– Діти, наш урок добігає кінця. Чи задоволені ви своєю роботою?
– І я пишаюся своїми розумними дітьми, адже ви працювали активно, точно, швидко.
Висловіть свої думки про урок:
- Сьогодні я дізнався….
- Мені сподобалося…
- Було цікаво..
- Не сподобалося…
Створення газети «Україна математична»
Занотуйте до свого «щоденника вражень» найцікавішу, на вашу думку, інформацію про урок.
Слово вчителя
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі!
Використані інтернет-джерела:
«Я піду в Карпати-гори»
https://www.youtube.com/watch?v=kPyxgTP0bZA
https://www.youtube.com/watch?v=bsjQCl6RXkY