НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА інтегрованого заняття «Дослідження за допомогою функцій та їх графіків основних сюжетних елементів роману І.Багряного "Тигролови"

Про матеріал
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА інтегрованого експериментального заняття-пригоди з української літератури і математики на тему: «Дослідження за допомогою функцій та їх графіків основних сюжетних елементів роману І.Багряного «Тигролови»
Перегляд файлу

КВНЗ «ЖИТОМИРСЬКИЙ МЕДИЧНИЙ ІНСТИТУТ» ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

ЦИКЛОВА КОМІСІЯ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН

ЦИКЛОВА КОМІСІЯ СУСПІЛЬНО-ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН

 

 

 

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

інтегрованого експериментального заняття-пригоди

з української літератури і математики на тему:

 

 

«Дослідження за допомогою функцій та їх графіків основних сюжетних елементів роману

І.Багряного «Тигролови»

tiger

 

Підготували:

 

 Рубан-Щуковська Т.О. - викладач української мови та літератури

 

Хробуст О.В. – викладач математики

 


Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору

 правил та формул, треба вчити її мислити.
А.Сухомлинський

Урок - це дзеркало загальної і педагогічної культури вчителя,

мірило його інтелектуального багатства,

показник його світоглядуі ерудиції.
В.Сухомлинський

 

Вступ

 

 Ні для кого не секрет, що сьогодні в освіті зберігається небезпечна тенденція зниження інтересу студентів навчальних закладів, які поступають на базі 9 класів,  до занять шкільного курсу навчання. Це пов’язано, передусім, з прагненням скоріше приступити до вивчення спеціалізованих предметів, великою перенавантаженістю навчального матеріалу (адже дуже часто студенти повинні за один рік вивчити матеріал, який за шкільною програмою розподілений на два роки) тощо.

 Одним із засобів підтримки зацікавленості студентів до занять шкільного курсу  є проведення нестандартних уроків. Нестандартне заняття – це форма навчальної діяльності, яка має нетрадиційну структуру. Найпоширенішими серед них є уроки-змагання, уроки творчості, «суди» тощо. Нестандартні заняття більше подобаються студентам, адже у них незвичайний задум, організація та методика проведення.

 Один із видів нестандартних занять є інтегроване. У них основний акцент припадає не стільки на засвоєння певних знань, скільки на розвиток образного мислення.

Інтеграція – не нове явище у вітчизняній школі. Ще К.Д.Ушинському інтеграцією письма і читання вдалося створити аналітико-системний метод навчання грамоти. Сьогодні за допомогою інтегрованих занять створюється можливість вийти за межі самодостатньої функціональної ролі його окремих складових. У студентів формуються якісно нові знання, які характеризуються вищим рівнем осмислення, динамічністю застосування в нових ситуаціях, підвищенням їх дієвості й системності.

Інтегровані заняття передбачають:

  • обов'язковий розвиток творчої активності студентів;
  • розвивають потенціал самих студентів,  спонукаючи до активного пізнання навколишньої дійсності, до осмислення і знаходження причинно-наслідкових зв'язків;
  • розвиток логіки, мислення, комунікативних здібностей, уяви, уваги, пам’яті;
  • використання різних видів роботи протягом уроку підтримує увагу студентів на високому рівні, що дозволяє говорити про достатню ефективність заняття;
  • інтеграція дає можливість для самореалізації, самовираження, творчості вчителя, сприяє розкриттю його здібностей.

Дослідники зазначають, що інтегровані заняття проводяться з тією метою, щоб студенти побачили взаємозв'язок між навчальними дисциплінами і зрозуміли, що знання в одній дисципліні полегшує розуміння процесів, що вивчаються в інших областях. Але у даній методичній розробці пропонується досить нестандартне поєднання дисциплін гуманітарного та математичного циклу. Це заняття, скоріше за все, розраховане на розвиток креативного мислення, на вміння вирішувати певні задачі, використовуючи не тільки стандартні підходи, але й незвичайні рішення. Для майбутніх медичних працівників уміння орієнтуватись у нестандартних життєвих ситуаціях є дуже важливим, тому що прояв певного захворювання, реакція організму на ліки, характери пацієнтів є дуже непередбачуваними. Уміння вчасно зорієнтуватись, «переключитись» є дуже важливою психологічною рисою для медпрацівників.

 


Тема з української літератури: Іван Багряний. Роман «Тигролови».

Тема з математики: Дослідження функцій за допомогою похідної та побудова їх графіків.

 

Цілі заняття

Навчальні:

  1. Узагальнити знання студентів про композиційну будову роману І.Багряного «Тигролови».
  2. Удосконалити навички аналізу головних героїв твору.
  3. Узагальнити знання студентів про основні властивості функцій.
  4. Формувати вміння і навички знаходити похідні функцій та застосовувати їх до визначення основних властивостей функцій і побудови їх графіків.
  5. Формувати навички пізнавальної і дослідницької діяльності.
  6. Формувати у студентів цілісну картину світу.

Розвиваючі:

  1. Розвивати пізнавальний інтерес студентів.

      2) Розвиток аналітичного, алгоритмічного й логічного мислення, уміння порівнювати, зіставляти, узагальнювати.

  1. Розвивати критичне та нестандартне мислення, пам'ять, культуру мовлення, вміння спілкуватись, аналізувати ситуацію, оцінювати свої дії та дії своїх одногрупників.
  2. Сприяти розвитку інформаційної, комунікативної, соціальної компетентності.
  3. Розвивати кожного студента як творчу особистість, здатну до практичної роботи.

Виховні:

  1. Виховувати культуру мовлення та інтерес до предмету.
  2. Виховувати позитивні риси медичного працівника: акуратність, працьовитість, уважність, кмітливість, самостійність.
  3. Розширювати світогляд студентів.

Методичні:

  1. Реалізація методики використання навчально-методичного комплексу матеріалів для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст».
  2. Упровадження технологій інтегрованого навчання;
  3. Реалізація проведення інтегрованих занять у навчальному процесі інституту медсестринства.

 


І. Студент повинен

Знати:

  1. Історію написання роману І.Багряного «Тигролови» та його зміст.
  2. Головних героїв роману, сюжетні лінії, пов’язані з ними.
  3. Таблицю похідних елементарних функцій і правила диференціювання.
  4. Алгоритм знаходження проміжків монотонності функції.
  5. Алгоритм знаходження екстремумів функції.
  6. Загальну схему дослідження функції.

Вміти:

  1. Визначати тему, ідею, проблему та жанр роману.
  2. Проводити аналіз літературних героїв.
  3. Висловлювати власну думку стосовно творчості письменника, робити висновки.
  4. Створювати презентації.
  5. Використовувати презентації під час доповідей та обробки нового матеріалу.
  6. Знаходити похідні елементарних, складених функцій.
  7. Визначати властивості функції (проміжки монотонності, точки екстремуму та екстремуми функції) за допомогою похідної і будувати її графік за алгоритмом.

 

 

  1. Міждисциплінарна  інтеграція

Навчальні дисципліни

Тема

Знати

Вміти

І. Попередні (дисципліни, які забезпечують)

Математика

 

Функції та їх властивості

Види функцій та їх основні властивості

Будувати графіки функцій

 

Українська література

Історія української літератури

Період 40-50 рр. ХХст. в українській літературі

Аналізувати інформацію

ІІ. Наступні (дисципліни, що забезпечуються)

Інформатика

Створення презентацій у Microsoft PowerPoint

Основні вимоги до створення та демонстрації презентацій

Створювати, відкривати, зберігати презентації і різних форматах, використовувати графічний редактор, ілюструвати, додавати анімаційні до об’єктів слайда.

Фізика

Нерівномірний рух. Швидкість при нерівно-мірному русі.

Електричний струм.

Робота, потужність.

Взаємозв’язок між фізичними величинами

Розв’язувати задачі на знаходження миттєвої швидкості нерівномірного  руху, сили струму як похідної по часу від заряду, потужності – похідної від роботи

Українська мова

Усне мовлення

Основні граматичні та лексичні норми

Грамотно будувати своє висловлювання, аналізувати інформацію

Історія України

40-50рр. ХХст

Період сталінських репресій

Аналізувати інформацію

 

 


  1. Організаційна структура та зміст заняття

з/ п

Основні етапи заняття,

їх функції та зміст

Навчальні цілі в рівнях засвоєння

Методи

контролю і навчання

Матеріали методичного забезпечення

Час в

хв.

І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП

1.1

Організація заняття:

  • рапорт чергового про стан підготовки до заняття;
  • перевірка наявності стану навчальної документації;
  • створення позитивного настрою вітанням викладача, відмітка відсутніх, виявлення труднощів при підготовці до заняття).

 

 

Словесно-інформаційний

Журнал групи

 

 

1.2

Визначення навчальної мети і мотивація діяльності:

  • Визначення теми заняття, плану роботи

 

Словесно-інформаційний

 

 

1.3

Актуалізація опорних знань студентів

І- ІІІ

Письмово

 

 

ІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП 

2.1

Презентація студентами розроблених графіків залежності

- рівня напруги сюжету від розділу роману;

- рівня розвитку почуттів Наталки та Григорія від розділів роману;

- рівня везіння Григорія Многогрішного від розділів роману.

 

І- ІІІ

 

 

 

 

Груповий

Проблемний

Аналітичний

Пізнавально-дослідницький

Інтерактивний

Мультимедійні презентації

Роздаткові матеріали

 

 

 

2.2.

Дослідження графіка функції

 

Аналітичний, графічний

Мультимедійна презентація

Роздаткові матеріали

 

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП

3.1

Підведення підсумків заняття:

  • аналіз роботи студентів;
  • оцінка знань і вмінь;
  • самоаналіз заняття студентами.

 

 

Груповий

Журнал групи

 

3.4

Домашнє завдання.

 

Словесний

 

 

 


Тема:   «Дослідження за допомогою функцій та їх графіків основних сюжетних елементів роману І.Багряного «Тигролови»

Мета: за допомогою функцій та їх графіків дослідити основні сюжетні елементи роману; з’ясувати, як співвідносяться життєві шляхи головних героїв роману; проаналізувати твір.

 

Тип заняття: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

 

Форма проведення: експериментальне заняття-пригода.

 

Оснащення: мультимедійна дошка, проектор, ноутбук, мультимедійні презентації, картки для самооцінювання знань студентами, намальовані сліди тигра, на звороті яких слова, з яких складатимуться висловлювання («Сміливі завжди мають щастя» та «Фійона Медвіну привіт передавала») та зображення символів, з яких складатимуться формули, картки для проведення опитування «займи позицію».

 

Хід заняття

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Підготовка студентів до сприйняття нового матеріалу (формулювання мети і завдань заняття, постановка навчальної проблеми, мотивація навчальної діяльності)

 

Вступ

 

Викладач математики

Доброго дня, шановні студенти. Ми розпочинаємо наше експериментальне заняття-пригоду на тему «Дослідження за допомогою функцій та їх графіків основних сюжетних елементів роману І.Багряного «Тигролови».

Викладач української літератури

Давайте уважно подивимось на назву нашого заняття.

Як ви вважаєте, чому саме заняття-пригода?

 (Орієнтовні відповіді студентів: «Тому що роман за жанром пригодницькій, ми сьогодні будемо переживати якусь пригоду, кожен день в житті людини – це маленька пригода тощо).

А чому експериментальне заняття? Висловіть, будь ласка, власну думку, в чому саме полягатиме наш експеримент?

 (Орієнтовна відповідь студентів: «У поєднанні здавалося б двох різних за характером навчальних дисциплін: математики і літератури»).

Викладач математики

Як ви вважаєте, чи можливо поєднати математику та літературу в одне заняття при вивченні різних тем? Давайте проведемо невелике експериментальне опитування

У вас на партах лежать листочки, на яких зображені кола, що перетинаються, або ні. Хто вважає, що літературу та математику можливо поєднати, то підніміть, будь ласка, листочки з колами, що мають точки перетину. Хто має протилежну думку – листочок, де кола намальовані окремо одне від одного. (Додаток 1)

(дивимось на результат і записуємо його на дошці).

Викладач української літератури

Перед тим, як ми будемо намагатись поєднати наші 2 предмети, давайте розшифруємо один із принципів життя головного героя роману «Тигролови» Григорія Многогрішного.

На дошці ви бачите сліди, який залишив тигр. Він прагне нас сьогодні заплутати, щоб ми не досягли мети заняття та не розгадали його загадки. Ми, як родина Сірків, спробуємо прослідкувати, куди ж ведуть сліди тигра та «зловити» його. Якщо серед вас є сміливці, то запрошуємо до дошки.

(студент перегортає «сліди», на яких написані різні слова. З потрібних  складає вислів «Сміливі завжди мають щастя»)

Отже, «Сміливі завжди мають щастя».

Хто саме сказав ці слова і з якого приводу?

(Орієнтовна відповідь студентів: «Сказала їх стара Сірчиха, коли Григорій мав успіх на полюванні, а також з приводу того, що він вижив під час втечі з потягу»)

 Нехай вислів  «Сміливі завжди мають щастя» стане девізом сьогоднішнього заняття, ви не проти?

Викладач математики

Шановні студенти, сьогодні ви матимете  можливість самостійно оцінювати власні знання та роботу на занятті. Для цього на партах у вас лежать листки самооцінювання.

(викладач пояснює, як працювати з листками самооцінювання) Додаток 2

Викладач математики

У науці все важче стає хіміку без математики, математику без фізики, хімії, суспільних наук. Ця особливість сучасної науки - синтез знань про світ - вимагає такого навчання, щоб проглядалась і засвоювалась ідея взаємозв'язку і взаємозумовленості явищ реальної дійсності, які знаходять своє відображення в навчальних предметах.

Математичні компетентності (наявність знань та досвіду, необхідних для ефективної діяльності)  допомагатимуть майбутнім фармацевтам, фельдшерам і медичним сестрам приймати правильні рішення при здійсненні догляду і спостережень за пацієнтами, наданні невідкладної долікарської допомоги, правильно діяти в критичних ситуаціях (в умовах тимчасової відсутності лікаря), самостійно працювати в різних установах охорони здоров’я та забезпечувати умови для продовження навчання за обраним фахом.

Вивчення математики покликане не тільки сприяти засвоєнню інших предметів, що входять до навчального плану загальноосвітньої підготовки (біології, хімії, фізики, інформатики, економіки), воно має ефективно впливати на створення можливостей якісного опанування студентами спеціальних предметів: фармакології, педіатрії, терапії та ін.; забезпечувати дійовий фонд знань і вмінь для подальшого успішного виконання професійних обов’язків, підвищення кваліфікації або продовження навчання за обраним фахом. Так, для кожної медичної сестри є обов’язковими вміння робити цифровий і графічний запис показників функціонального стану пацієнтів (температури, частоти дихання, пульсу, артеріального тиску, зросту, маси тіла тощо), провести обрахунки при приготуванні розчинів дезинфікуючих засобів необхідної концентрації та ін.

Зорове сприйняття графічної інформації для людини має важливе значення, обсяг і швидкість сприйняття зорових образів значні. Для представлення особливостей чи креслення будь-якого процесу досить декількох секунд, під час яких ми розглядаємо креслення, графік чи функції інше наочне зображення. Без швидкого і точного рішення графічних і геометричних задач не можна освоювати космос, конструювати складні механізми і машини, будувати інженерні спорудження, розвивати медицину і т.д.

Представлення даних на моніторі у вигляді графічного зображення застосовується для візуалізації даних у різних сферах людської діяльності: у медицині це, наприклад, комп'ютерна томографія; осцилографія (реєстрація коливань електричних потенціалів в живих тканинах за допомогою осцилографа. Застосовується для вивчення діяльності серця – кардіографія, мозку – електроенцефалографія, м’язів – електроміографія, реєстрації коливань стінок артерій – артеріальна осцилографія).

Викладач української літератури

Викладання повинно бути захопливим – таким є один із принципів методики сучасного уроку.

Окреме місце у процесі стимулювання навчально-пізнавальної діяльності посідає питання використання структурно-логічних схем.

“Короткий тлумачний словник української мови” пояснює, що схема – це “креслення, що в загальних рисах зображує систему, будову чого-небудь”.

За сучасними класифікаціями графічні схеми належать до символічних наочних посібників (в основу класифікації покладено засіб відображення). Схема за допомогою умовних знаків розкриває суттєве, унаочнюючи складні зв’язки, залежності, внутрішню логіку предметів і явищ, які вивчаються на уроці.

 Структурно-логічна схема з літератури має сприяти кращому запам’ятовуванню навчального матеріалу, оскільки до цього процесу підключаються зорові рецептори, які дають можливість “бачити” смислову структуру кожної частини і всього тексту в цілому.

Крім того, використання схем спонукає студентів до уважного прочитання твору, сприяє зацікавленню їх навчанням.

Складаючи власні схеми, студент, по-перше, навчається зчитувати схеми-коди, по-друге — кодувати, схематизувати матеріал, тобто з об’ємного, поширеного, не завжди зрозумілого, робити компактне, в якому лише головне і нічого зайвого.

Вміння логічно мислити — це не лише важливий компонент у процесі навчання. Розбираючись у схемах, навчаючись їх “читанню” або, навпаки, створенню їх, людина формує у собі вміння знаходити зв’язки між компонентами (”Чому саме так?”, “Що за чим?”, “Що це значить?” та “Як це зробити?”, “Що зрозумів?”, “Як зрозумів?”  Це, у свою чергу, розвиває логічне мислення, пам’ять, що є обов’язковим при вихованні особистості.

Робота з логічними схемами-конспектами із зображенням структури твору, композиційних особливостей, розвитку сюжетної дії, системи образів, еволюції характеру героя, конфлікту твору у розвитку, причинно-наслідкових зв’язків між подіями і вчинками героя значно економить навчальний час для детальнішого вивчення поетики твору.

На заняттях з літератури ми з вами самостійно будували наступні схеми:

 

Викладач математики

 Отже, метою  нашого заняття є за допомогою графіків функцій дослідити основні сюжетні елементи роману І.Багряного "Тигролови" та життєві лінії головних героїв.

Протягом заняття ми з вами дамо відповідь на такі

проблемні питання:

1.Як співвідносяться життєві шляхи головних героїв роману?

2. Чи передає графік функцій докладну картину розвитку подій роману і чи допомагає він аналізувати літературний твір?

 

ІІ. Актуалізація знань студентів

Викладач української літератури

Для отримання відповідей на запитання нашого заняття, будемо намагатись за допомогою графіків описати сюжетні елементи роману. А для цього маємо згадати сюжет твору та основні властивості функцій.

Перевірку знань з літератури проведемо за допомогою тестових завдань. У кожному запитанні по одній правильній відповіді. Запитання ви побачите на презентації.

(Тестові завдання з літератури. Додаток 3)

Будь ласка, перевірте правильність ваших відповідей. Ключ до тестів ви можете побачити на презентації. Оцінку за тестові завдання занесіть у листок самооцінювання.

 

Викладач математики

А тепер згадаємо основні властивості на прикладі функції за зображеним графіком і дамо відповіді «так» або «ні» на наступні запитання.  (Запитання з математики. Додаток 4)

Перевіряємо правильність відповідей  за ключем, представленим у презентації. Оцінку заносимо у листок самооцінювання.

 

 

ІІІ. Основна частина

 

Викладач української літератури

Дорогі студенти, давайте з вами пригадаємо історію написання роману «Тигролови»

(Орієнтовна відповідь студентів: «Задум роману «Тигролови» виношувався І. Багряним під час його перебування в таборі, коли, втікаючи з нього, він блукав тайгою та переховувався в оселях мужніх далекосхідних мисливців-звіроловів, нащадків вихідців з України. 1943 року задум було втілено, а в 1944 році твір, який спочатку мав назву «Звіролови», побачив світ і незабаром був відзначений премією у Львові. У 1946 році роман видано у вдосконаленому варіанті. Він витримав багато видань українською та німецькою мовами, перекладався англійською (у США, Канаді, Англії), голландською, французькою мовами.

Сам автор згадував: «Охотське море. Тайга. Тундра. Звіроловство. Були там поселення давно осілих наших людей з України. Все це, сказати щиро, було мені навіть цікаво». З цієї «цікавості», очевидно, й народився роман «Тигролови». А ще — з великого болю за Україну, за її знищуваний, тероризований народ.

Роман написаний у 1943 році за 14 днів. Твір не є автобіографічним, але переживання «страшного державного злочинця», його пригоди в тайзі належать І. Багряному.»)

Давайте пригадаємо та прокоментуємо тему та ідею роману

(Тема: зображення драматичної долі українського юнака Григорія, його боротьби за найвище благо в цьому жорстокому й бездушному світі бути вільним.

Ідея: засудження сталінського терору, його політики, яка калічила людей, позбавляючи їх права на життя; гімн людині, що за будь-яких обставин намагається боротися за своє щастя і перемагає.)

 Роман «Тигролови» різноплановий. Його можна розглядати з різних аспектів: і традиції, і стосунки героїв, і з точки зору географії або біології, бо там докладно описана природа тайги. Але нас цікавить саме графічне зображення основних сюжетних елементів роману.

 

 

Викладач математики

Працюючи над твором, студенти спробували графічно зобразити динаміку почуттів та відносини Многогрішного та Наталки з плином часу (графік 1); рівень напруги сюжету від часу (розділи роману); рівень везіння Григорія Многогрішного впродовж роману.

 

 

 

 

 

Студенти коментують свої графіки

 

Проаналізуємо графіки з літературної точки зору та щодо властивостей функцій, які вони задають (точки екстремуму, проміжків монотонності)

(Орієнтовний коментар. Даний графік (1) зображує залежність рівня напруженості сюжету від розділів (подій) роману. З початку твору функція зростає, набуваючи свого максимального значення в точці, яка відповідає  моменту втечі головного героя з потягу. Рівень напруженості сюжету тут максимальний, адже Григорій Многогрішний ризикує своїм життям, шансів на те, що він виживе, мало. Далі функція спадає, набуваючи свого мінімального значення в точці, яка відповідає розділу «Світ на колесах», де описується потяг, в якому їде Медвин, запеклий ворог Григорія Многогрішного. На проміжку ІІ-ІІІ розділів рівень напруженості сюжету збільшується, адже Григорій втікає з потягу та бореться із зимовою тайгою та голодом, на цьому проміжку функція зростає. Впродовж наступних шести розділів рівень напруженості сюжету зменшується, на цьому проміжку функція спадає, набуваючи свого мінімального значення в точці, яка відповідає розділу «Зима». В цей час головний герой веде спокійне життя, відчуває себе у безпеці. В розділі «На кішку», у якому головні герої йдуть полювати на живого тигра, виникає небезпека, Григорій хвилюється і дізнається, що десь поряд знаходиться Медвин, його запеклий ворог. Григорій іде по сліду Медвина і вбиває його. Це один із кульмінаційних моментів роману, який відповідає одному із максимумів функції. З цього моменту функція починає спадати, напруженість сюжету зменшується, Наталка наважується тікати з Григорієм, отримуючи благословення батьків. 

 

Викладач літератури

 

 

 

 

Викладач математики

На перше проблемне запитання ми з вами дали відповідь, переконавшись, що за допомогою графіка функцій можна передати сюжет роману та прослідкувати розвиток почуттів головних героїв. Тепер продовжуємо прямувати за слідами нашого тигра, і подивимось, куди ж вони нас приведуть.

 

Але зверніть увагу, на слідах тигра зображені формули. І для того, щоб ми дізнались, куди ведуть ці сліди, нам необхідно знайти похідні вказаних функцій.

 

Студенти виконують завдання і перегортають сліди. Виходить вислів «Фійона Медвину привіт передавала». Потім всі коментують, чому саме цей вислів зашифрований у слідах і приходять до висновку, що це є переломним моментом роману, зокрема в житті Г.Многогрішного, бо завдяки цьому посланню він остаточно переконався щодо  присутності Медвина у тайзі.

 

Викладач математики

У нас залишились іще сліди. Давайте розгадаємо, куди вони нас ведуть, і, можливо, у нас нарешті вийде розгадати загадку уявного тигра, що ж він хотів нам сказати.

 

Студенти розкривають сліди, які розшифровують функцію .

Нам потрібно дослідити цю функцію.

Дослідження функції і побудову її графіка будемо виконувати за таким планом:

  • Знаходимо область визначення функції, вертикальні асимптоти, якщо вони є.
  • Область значення функції.
  • З'ясовуємо парність (непарність) функції.
  • Встановлюємо періодичність функції.
  • Знаходимо точки перетину графіка з координатними осями.
  • Знаходимо похідну функції.
  • Визначаємо критичні точки: а) в яких похідна дорівнює 0;

б) в яких похідна не існує.

  • Знаходимо проміжки зростання, спадання.
  • Визначаємо точки екстремуму і екстремальні значення функції.
  •  Визначаємо додаткові точки  (при потребі).
  •  Будуємо графік функції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Викладач математики

Отже, ми бачимо, що на проміжку   функція набуває лише від’ємних значень, а на проміжку  - лише додатніх.

Викладач літератури

У зв’язку з цим, життєві лінії яких героїв роману вам нагадують дані дві криві? (Очікувана відповідь: «Медвин та Григорій Многогрішний. Тому що у Григорія спочатку життєвий шлях ішов на спад, його було засуджено, але після втечі йому стає щастити і, врешті-решт, він стає переможцем, убивши Медвина. У майора Медвина все навпаки: він ставить за мету знайти і вбити Григорія, але вбивають його, тому крива іде на спад». )

Викладач математики

 На кожному з проміжків області визначення функція набуває протилежних значень.

Викладач літератури

І головні герої роману «Тигролови» за своїм характером є протилежними.

Викладач математики

Також у результаті дослідження ми з’ясували, що функція є непарною, а отже її графік симетричний відносно початку координат.

Викладач літератури

Що ж може бути цим початком, уявним нулем, відносно якого можна розглядати життєві лінії головних героїв роману як протилежні? (Орієнтовна відповідь студентів: «Уявним нулем можемо вважати історичний період, коли жили головні герої. Також це може бути спільна мета – помста»)

 

 

ІV. Підведення підсумків заняття

 

 

Викладач літератури

 

Отже, ми з вами розгадали загадку нашого уявного тигра, в якій він хотів показати нам, що за допомогою графіка функцій зображені життєві лінії та характери головних героїв роману «Тигролови» Григорія Многогрішного та майора Медвина.

Викладач математики

Також ми з вами переконались, що за допомогою графіка функцій можна передати сюжет роману.

Викладач літератури

Шановні студенти, наприкінці нашого інтегрованого заняття  давайте ще раз визначимось, чи можна поєднати математику та літературу?

Студенти, як і на початку заняття, піднімають листки з колами, що мають або не мають точки перетину, залежно від того, чи погоджуються вони з думкою про інтеграцію, чи ні. Результат записується на дошці. Робиться висновок. Як правило, думка змінюється.

Викладач математики

Протягом заняття ви ставили собі позначки у листок самооцінюваня. Будь ласка, підрахуйте кількість балів та поставте собі оцінку.

Студенти за бажанням озвучують та коментують свої оцінки

Викладач літератури

Дорогі студенти, ми з вами плідно попрацювали, дякуємо вам за роботу, а зараз запишіть, будь ласка, домашнє завдання:

 10-12 балів:

 Підготувати повідомлення на тему “Олександр Довженко і Житомир” або “Особисте життя О.Довженка” та прочитати кіноповість “Зачарована Десна”, визначити тему та ідею кіноповісті.

 7-9 балів:

 Прочитати кіноповість “Зачарована Десна” та скласти 12 запитань за цим твором. Визначити тему та ідею кіноповісті.

 

Викладач математики

Домашнє завдання з математики:

10-12 балів:

Повторити §10

Виконати №62 (5,6)

7-9 балів

Повторити §10

Виконати №62 (1,2, 3)

Викладач літератури

До побачення! Пам’ятайте, сміливі завжди мають щастя!

 

 


Додаток 1

 

 


Додаток 2

 

Листок оцінювання власних знань та активності на занятті

студентки 101 групи відділення «Сестринська справа»

_______________________________________________

(прізвище та ім’я у родовому відмінку)

 

 

 

Оцінювання  виконання  завдань математики

10-9 пр.в. - 7б.,

8-7 пр.в. - 6б.,

 6- 5 пр.в. - 5б.,

 4-3 пр.в. - 3б.,

 2-1 пр.в. 2б.

Кількість правильних відповідей

Оцінка

 

 

 

 

Оцінювання виконання завдань з української літератури

10-9 пр.в. - 7б.,

8-7 пр.в. - 6б.,

 6- 5 пр.в. - 5б.,

4-3 пр.в. - 3б.,

2-1 пр.в. 2б.

Кількість правильних відповідей

Оцінка

 

 

 

Самооцінювання власних відповідей з математики

(за 1 правильну відповідь малюємо +

Два плюса відповідає 1 балу )

 

 

Ваші +

Набрана кількість балів

 

 

 

Самооцінювання власних відповідей з української літератури

(за 1 правильну відповідь малюємо +

Два плюса відповідає 1 балу )

 

 

Загальна кількість балів

Ваші +

Набрана кількість балів

 

 

З математики

 

З української літератури

 

Додаток 3

 

Тестові завдання з української літератури

 

1. Визначте жанр роману «Тигролови» І.Багряного

А) Пригодницький;

Б) детективний;

В) фантастичний;

Г) філософський;

Д) соціально-побутовий.

2. З драконом у творі асоціюється:

А) Тоталітарний режим; 

Б) потяг з ув’язненими до Сибіру;

В) залізнична колія, що пролягала вздовж болота і густого лісу;

Г) літак, який кружляв над концтабором;

Д) майор Медвин.

3. Григорій Многогрішний, каторжник Сибіру —

А) Авіатор, правнук гетьмана;

Б) славетний полтавчанин;

В) майстерний швець;

Г) людина, якою пишалася вся українська громадськість;

Д) майор, який катував в’язнів.

4. Казковим краєм, золотим ельдорадо назвав письменник:

А) Крим;

Б) Кавказ;

В) Сибір;

Г) Закарпаття;

Д) Китай.

5. Втіленням «могутності, сили і гонору своєї пролетарської держави» у романі є:

А) майор Медвин;

Б) усі пасажири експреса;

В) сім’я Сірків;

Г) охоронці потяга-дракона;

Д) газета «Правда».

6. Що допомагало Г.Многогрішному долати хащі тайги?

А) Воля до життя;

Б) особисті амбіції;

В) бажання поїсти;

Г) страх;

Д) жага помсти.

7. Старий Сірко був вдячним Многогрішному за те, що «гість»:

А) урятував життя Наталці;

Б) розповів йому про Україну;

В) виявив до нього чемність і доброту;

Г) допомагав йому полювати;

Д) убив  майора Медвина.

8. Яка назва українського поселення у тайзі?

А) Тайговик;

Б) Зелений Клин;

В) Зелена Хвиля;

Г) Ялинка;

Д) Українське поселення.

9.Хто з перерахованих персонажів не є героєм роману «Тигролови»?

А) Пятро Дядров;

Б) майор Медвин;

В) Грицько;

Г) Наталка;

Д) дід Панас.

10. Вкажіть справжнє прізвище автора роману «Тигролови» І.Багряного:

А) Лозов’яга ;

Б) Губенко;

В) Фітільов;

Г) Очерет;

Д) Кандиба.

 

 

 


Додаток 4

Дати відповідь «так» або «ні» на наступні запинання.

  1. Дана функція має три критичні точки.
  2. Функція має мінімум в точці х=5.
  3. Функція має максимум в точці х=-5.
  4. Функція зростає на проміжках [-5; 5] і [11; ∞).
  5. Функція спадає на проміжках (-∞; -5] і  [5; 11 ]
  6. Дана функція парна.
  7. Її графік симетричний відносно осі ОУ.
  8. Нулі функції у=-3.
  9. На проміжках (-∞; -5) і (5; 11) f’(x)<0.
  10. На проміжках (-5; 5) і (11; ∞) f’(x)>0.

Ключ до перевірки

 


Використані джерела:

  1. Багряний І. Тигролови [Текст] ; Морітурі : Роман / І. Багряний ; уклад. А. Я. Бельдій ; . - К. : Наукова думка, 2001. - 362 с. - (Бібліотека школяра).
  2. Жулинський М. Іван Багряний // Слово і час. — 1991. — № 10. — С. 7—13.
  3. Ковальчук О. «Ми є. Були. І будем ми!» (вивчення роману І. Багряного «Тигролови») // Диво слово. — 999. — № 7, — С. 36—41.
  4. Семенчик І. До вивчення творчості І.Багряного («Тигролови») // Українська мова та література. — 1997. — № 18. — С. 2—5.
  5. Бевз Г.П., Бевз В.Г. Математика, 11 (підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту) – К., «Генеза», 2011
  6. Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Рабінович Ю.М., Якір М.С. Збірник задач і контрольних робіт. Алгебра, 11 кл. – Харків, «Гімназія», 2012
  7. О.С.Істер «Збірник завдань для ДПА з математики, 11». Київ, «Центр навчально-методичної літератури», 2012

 

 


Багряний, Іван Павлович

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нестеренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
875
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку