Відділ освіти, молоді та спорту
Сарненської районної державної адміністрації
Сарненський районний методичний кабінет
Глушицька ЗОШ І –ІІ ст.
НАВЧАЛЬНО –МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК
«ПОЗАКЛАСНІ ЗАНЯТТЯ ІЗ РОЗВИТКУМОВЛЕННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ»
НОМІНАЦІЯ: «Позакласна робота»
Автор:
Козак О.С.,
вчитель української мови та
літератури
Глушицької ЗОШ І-ІІ ст.
Глушиця - 2017
Навчально-методичний посібник схвалено на засіданні методичної ради Глушицької ЗОШ І-ІІ ст. (протокол № 1 від 17.01.2017)
Автор – укладач: Козак О.С., вчитель української мови та літератури Глущицької ЗОШ І-ІІ ст.
Навчально-методичний посібник. Позакласні заняття із розвитку зв’язного мовлення для дітей із особливими потребами. Глушиця – 2017 – 17 с.
У посібнику вміщено примірні розробки основних структурних моментів занять.
Пропонований навчально-методичний посібник може бути використаний для проведення позакласних занять з розвитку мовлення з учнями 5 класу.
ЗМІСТ
елементів занять ………………………………………………… 12
ВСТУП
Цей посібник – видання призначене для вчителів української мови та літератури.
У сучасному процесі навчання досить часто виникає проблема, коли учень за станом здоров’я не може виконати вимог навчального матеріалу. Тому багато педагогів працюють індивідуально із такими учнями.
Заняття проводяться за індивідуальною програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України, але іноді виникають ситуації, коли програмного забезпечення недостатньо.
Вчителеві необхідно додатково працювати з учнем, враховуючи його індивідуальні особливості та можливості в засвоєнні матеріалу.
Працюючи з такими учнями варто звертати увагу на їх мислення (реальне чи образне), мовлення (словесне, фразове чи ситуативне), звукову вимову (повну, частково неповну, значно деформовану) і, взагалі, на бажання самого учня навчатися і розпізнавати щось нове, працювати над собою.
Мета і цілі роботи визначаються індивідуально, кожен педагог сам чітко аналізує здібності учня з метою побудови системи занять.
У посібнику наведено план позакласних занять із розвитку мовлення для учнів з особливими потребами. Ці заняття, крім програмового наповнення, потребують обов’язково ще й невимушеного дружньо-позитивного спілкування між учнем і вчителем для встановлення контакту та спрямування на тему, що опрацьовуються на цьому занятті, бо часто стандартний початок заняття зведе нанівець старання та зусилля вкладені у пояснення теми – учень просто закриється і не схоче співпрацювати.
На початку заняття рекомендується провести легку, на побутову тему бесіду, яка буде цікавою для учня, а згодом поступово переходити до тематичного заняття.
При складанні цього плану занять пріоритетним завданням було навчити учня ціннісно відноситися до свого життя, оточення, навколишнього природного середовища, звичаїв та традицій українського народу, родини, громадянських обов’язків.
Мета посібника – допомогти вчителеві-словеснику провести позакласну навчально-індивідуальну роботу для дітей з особливими потребами.
2. Календарно-тематичне планування занять
№ п/п |
Зміст програмового матеріалу |
Дата |
Примітка |
1 |
Школа – храм науки. Значення шкли в житті людини. ФМН: відповіді на запитання повним реченням (бесіда); гімнастика артикуляційного апарату, робота над вимовою складних збігів приголосних під час відповідей на запитання; гра «Доповни і запиши речення». |
|
|
2 |
Наша країна – Україна. ФМН: збагачення словникового запасу (держава, країна, Батьківщина, кордон, держави-сусіди, патіроти тощо). Гра «Яка це країна?». Музична п’ятихвилинка – прослуховування пісні «Виростеш ти, сину,» (на слова В.Симоненка «Лебеді материнства». |
|
|
3 |
Родина, сім’я, Особливості життя українців, родові відносини. ФМН: складання невеликих текстів-розповідей, порівняльна гра: «Колись було так, а зараз…», правильна вимова слів та складних буквосполучень. |
|
|
4 |
Пори року. Осінь. Особливості осінньої пори. ФМН: створення розповідних описових речень, озвучення власних спостережень за замінами погоди, корекція правильності мовлення. |
|
|
5 |
Життя – найбільший скарб людини, цінуй і бережи його. ФМН: гра «Як правильно робити» (про збереження здоров’я), побудова речень – міркувань типу: що таке добре, а що таке погано. |
|
|
6 |
Дружба – це диво. Друзі… Для чого вони? ФМН: аналіз своєї життєвої позиції, аналітична гра «Яким повинен бути друг?» |
|
|
7 |
Цікаві події з власного життя. ФМН: вміння розповідати про події із власного досвіду, використання розповідних повних речень, гімнастика артикуляційного апарату, послідовність розповіді. |
|
|
8 |
Рослинний світ, його різноманітність та значення. ФМН: збагачення словникового запасу, поділ рослин по зонах, чітка вимова назв рослин. |
|
|
9 |
Тваринний світ. Особливості поширення тварин по материках. Тварини України. ФМН: збагачення словникового запасу, гра «відгадай, що за тварина» |
|
|
10 |
Дикі і культурні рослини, дикі і свійські тварини. ФМН: висловлювання порівняльних характеристик, словникова робота. |
|
|
11 |
Ігри, розваги дітей для розвитку мовлення. ФМН: ігри «Почни слово з останньої літри», «Підбери риму», «Почни слово на…(тра, так, ма тощо)». |
|
|
12 |
Ігри, розваги дітей для розвитку мовлення. ФМН: гра: «Підбери слово» (в якому звук «р» на початку, в середині, в кінці слова і тому подібне), гра «Рослини України», гра «Тварини України», словникова робота. |
|
|
13 |
Мій домашній улюбленець. Улюблена тварина учня. ФМН: артикуляційна гімнастика, складання повних описових речень та невеликого тексту про домашніх тварин. |
|
|
14 |
Зимові обрядові свята «Андрію, Андрію, я на тебе коноплі сію», «Ой хто, хто Миколая любить». Особливості проведення обрядових дійств. ФМН: вивчення на пам'ять декількох рядків пісні або декількох прислів’їв, складання листа св. Миколаю. |
|
|
15 |
Підсумкове заняття. Розважальна вікторина: «Що запам’яталося із вивченого за І семестр» |
|
|
16 |
Зимові свята в Україні. Традиційне проведення обрядових дійств. ФМН: колядки, щедрівки, посівалки; вимова складних звукових збігів та фонем. |
|
|
17 |
Особливості зимової пори нашої місцевості. Краса природи взимку. Опис зимової природи. ФМН: звуконаслідування співу зимуючих птахів; вміння будувати описові речення. |
|
|
18 |
Вивчення порядку місяців року та пояснення їх назв. ФМН: ознайомлення зі словотворенням (типу січень - січе). |
|
|
19 |
Стародавнє житло українців. Традиції побудови та інтер’єру. Відмінність від сучасного життя. ФМН: вміння складати опис приміщення, помічати деталі. |
|
|
20 |
Вишиванка – традиційне заняття української жінки. Особливості технік і орнаментів. ФМН: розрізнення королів і форм, правильне їх називання, вміння висловити своє захоплення. |
|
|
21 |
Адреса. Адресат. Адресант. Написання листа або SMS повідомлення. ФМН: правильне оформлення письмових звернень, слова ввічливості, кличний відмінок. |
|
|
22 |
Київ – столиця України. Історія походження та становлення сучасного міста. ФМН: вміння описувати основні особливості великого міста, порівнювати із меншими населеними пунктами. |
|
|
23 |
Глушиця – моя батьківщина. Історія походження села, його сучасне формування. ФМН: вміння описувати своє село, вулицю; виражати позитивні і негативні почуття словесно, правильно підбираючи слова. |
|
|
24 |
Жінка – берегиня роду. Статеві відмінності та розрізнення жінок і чоловіків, особливості загальноприйнятого зовнішнього вигляду та поведінки. ФМН: опис зовнішності (чоловік і жінка). |
|
|
25 |
Українська мова – державна мова України. Особливості її творення і формування. ФМН: правильна вимова найпоширеніших шаблонів спілкування; розрізнення, порівняння діалектичної та нормативної літературної мови. |
|
|
26 |
Ой весна, весна – днем красна! Особливості традицій українців, пов’язаних із приходом весни. Веснянки, їх значення. ФМН: збагачення образного мовлення художніми епітетами, порівняннями. |
|
|
27 |
Зміни у природі під час приходу весни. Опис весняних пейзажів, перших квітів та ознак пори. ФМН: звуконаслідування співу деяких весняних (перелітних) птахів; опис природи навесні, побудова речень. |
|
|
28 |
Особливості святкування Великодня в Україні. Традиції української родини. ФМН: складання розповідних речень, пов’язаних тематично, правильна вимова слів. |
|
|
29 |
Рослини – символи України. Традиційні квіти українців. ФМН: збагачення словникового запасу; вимова складних звукових сполучень та фонем. |
|
|
30 |
Чорнобильська катастрофа – одна з чорних сторінок історії України. ФМН: вивчення нових слів, побудова складних реечнь |
|
|
31 |
«Рідна мати моя…». Значення мами і родини в житті кожної людини. ФМН: вимова слів із пестливими суфіксами; початкова робота над формуванням і побудовою речень – власних міркувань і роздумів. |
|
|
32 |
Підсумковий урок. Вікторина: «Про що ми говорили на уроках розвитку мовлення». ФМН: вміння закінчувати або починати речення-опис; звуконаслідувальні вправи; повторення слів-термінів; гра «Що мені найбільше запам’яталося». |
|
|
3. Дидактичні матеріали основних структурних
елементів занять
1 заняття
Артикуляційна гімнастика:
- вправи на розвиток артикуляційного апарату «Цокання коника», «Грибочок», «Цукерки», «Трубочка», «Лопата» (виконуються переважно язиком, таким чином розвиваються м'язи ротової порожнини, рухливість язика);
Бесіда:
Для чого створена школа?
Чи подобається тобі в школі?
Що подобається? Чому?
Для чого людині вчитися?
Хто такий вчитель?
Хто такий учень?
Як повинен поводитися в школі учень?
Яка професія тобі подобається?
Чим ти хотів би найбільше займатися на уроках?
Який урок тобі найбільше подобається?;
Корекція вимови складних звукових збігів та мовлення під час діалогу.
Гра «Доповни і запиши речення»:
Школа – це…
Вчитель – це той, хто…
Учень повинен…
Вчитель і учень повинні ….
2 заняття
Артикуляційна гімнастика.
Розповідь вчителя про Україну як державу та держав – сусідів (можна із використанням карти чи глобуса).
Бесіда:
- Як називаються країна, в якій ми живемо?
- На якому материку знаходиться Україна?
- Що таке кордон країни?
- Яку країну ми називаємо Батьківщиною?
- Які держави-сусіди України?
- Хто такий патріот?
- Чи потрібно бути патріотом своєї країни?
Гра «Яка це країна» (вчитель каже короткі відомості про одну з країн, учень відгадує):
- «Столиця цієї країни Київ; вона багата на родючі грунти, знаходиться в центрі Європи…»
- «Столиця цєї країни Москва. Ця держава найбільша в світі по території…»
- «Ця країна знаходиться на Заході, столиця Варшава; колись багато панів із цієї країни володіли нашими землями…»
- «Столиця цієї держави Кишинів. Це невелика південна держава де вирощують виноград та яблука…». Музична п’ятихвилинка – прослуховування пісні «Виростеш ти, сину,» (на слова В.Симоненка «Лебеді материнства»).
3 заняття
Складання тексту- відповіді на запропоновані теми: «Моя сім'я», «Родина мого татта», «Родина моєї мами».
Порівняльна гра: «Колись було так, а зараз…»:
- Колись на батьків всі казали «Ви», а зараз…
- Колись бабусі і дідусі жили з дітьми і внуками в одній хаті, а зараз…
- Колись всі жили в однокімнатних хатинках, а зараз…
- Колись малі діти шанували старших людей, а зараз…
4 заняття
Бесіда:
- Чим особлива осінь?
- Що змінилося в природі?
- Які види робіт виконують люди?
Створення і записування розповідних описових речень за власними спостереженнями.
Корекція правильної вимови та написання слів.
5 заняття
Вступна бесіда вчителя про важливість життя людини, його безцінність та бережливе ставлення до нього.
Гра «Як правильно робити» (сприймання на слух, варіант - по зображеннях, картинках)
Правильно
Одягатися по погоді
Переходити вулицю, переконавшись, що по ній не їде ніякий транспорт.
Купатися влітку.
Коли йде дощ, користуватися парасолькою.
Лікуватися, коли захворів.
Їсти багато овочів і фруктів
Робити ранкову гімнастику.
Не правильно
Ходити в босоніжках взимку.
Переходити вулицю, коли заманеться.
Одягати пальто влітку.
Ставати під дерево під час грози.
Коли захворів, відмовлятися від лікування.
Їсти чипси, сухарики, багато цукерок.
Спати до обіду.
Побудова речень-міркувань: «Що таке добре, а що таке погано».
6 заняття
Розповідь за навідними запитаннями:
- Чи є у тебе друзі? Хто це?
- Що таке дружба?
Гра «Яким повинен бути друг?»
(вчитель називає рису характеру людини, а учень вказує чи повинен бути таким друг, по можливості пояснює, як він розуміє це поняття).
7 заняття
Артикуляційна гімнастика.
Розповідь вчителя про цікаву подію свого життя або із життя когось (як заохочення, зразок для учня).
Розповідь учня; робота над побудовою речень та чіткою послідовністю розповіді.
8 заняття
Розповідь вчителя (із демонстраційним матеріалом: енциклопедія, довідкова література тощо) про різноманітність рослинного світу, його поширення та різноманітність на планеті.
Спільна розмова: рослини України в лісі, в полі, у степу.
Вимова та запам’ятовування нових назв рослин (протягом заняття).
9 заняття
Розповідь вчителя про тваринний світ планети Земля (огляд) або (по можливості) телевізійний перегляд (можливе використання інших технічних засобів для перегляду), або розповідь та розгляд ілюстрацій (енциклопедія тощо).
Бесіда про тваринний світ України.
Гра «Вгадай, що за тварина» (варіанти: по картинках, по опису).
10 заняття
Бесіда про приналежність тварин і рослин до диких і культурно-свійських.
Самостійне складання порівняльної характеристики за допомогою послідовного ланцюжка: рослина (назва) – де росте – чи вирощують її люди – чи використовують для своїх потреб – культурна чи дика?; тварина (назва) – де живе – чи приручена людиною – чи експлуатується людиною - свійська чи дика?
11 заняття
Артикуляційна гімнастика.
Гра «Почни слово з останньої літери».
Гра «Підбери риму» (наприклад: зимувати – відлітати):
Дощик накрапає
Листя…(опадає)
Вітер повіє,
Коли це … (буває)?
День такий чудовий
Ніби … (кольоровий),
Грає сонце в листі,
В калиновім ….(намисті).
Зима вже в дорозі,
Мороз на … (порозі),
Летить білий сніг
І липне до …(ніг.)
Гра «Почни слово на «тра», «так», «ма» тощо».
12 заняття
Артикуляційна гімнастика.
Гра «Підбери слова (наприклад: в якому звук [р] на початку, в середині, в кінці слова)».
Гра «Рослини України» (назвати якнайбільше рослин, які ростуть в лісі, в полі, в лузі).
Гра «Тварини України» (назвати тварину за описом).
13 заняття
Артикуляційна гімнастика.
Складання описових речень за картинками із зображенням домашніх тварин.
Бесіда про наявність чи відсутність в учня своєї улюбленої домашньої тварини за поданим планом:
14 заняття
Ознайомлювальна розповідь вчителя про Андріївські вечорниці, їх особливості та традиції; про свято Миколая та пов’язані з ним традиції.
Прослуховування пісні «Ой хто, хто Миколая любить», вивчення напам’ять (по можливості.)
15 заняття
Вікторина «Що запам’яталося із вивченого за І семестр» (коротко по плану) або невимушена дружня розмова учня з вчителем про набуті знання та вміння.
16 заняття
Вступна бесіда про участь дитини у Різдвяному колядуванні.
Вивчення напам’ять щедрівки, посівалки (концентрування уваги на правильній вимові приголосних збігів та закінчень слів).
Щедрик, щедрик, щедрівонька,
Прилетіла ластівонька,
Стала вона щебетати,
Господаря викликати.
Вийди, вийди , господарю,
Подивися на кошару –
Там овечки поекотились
І ягнятка народились.
***
Сію, вію, посіваю,
З Новим роком Вас вітаю!
Щоб з одного колоска
Було жита півмішка,
Коноплі – під стелю,
Льон – по коліна,
Щорб хазяїну й хазяйці
Голова не боліла!
17 заняття
Бесіда «Що я бачив по дорозі до школи».
Бесіда про красу зимової природи.
Звуконаслідувальні вправи (повторити декілька: ворона – кар-кар, сорока – скре –ке –ке, горобці – цвінь – цвірінь, чик - чирик, синички – цінь –цінь, цінь-цінь).
18 заняття
Вивчення та запам’ятовування назв місяців за допомогою алгоритму:
Зима
Грудень Січень Лютий
грудки січе лютує
Весна
Березень Квітень Травень
береза квіти трава
Літо
Червень Липень Серпень
червоний липа серп
Осінь
Вересень Жовтень Листопад
верес жовтіє падає лист
Усне обговорення способів творення назв місяців (без термінів).
19 заняття
Бесіда за ілюстраціями про житло українців: колишнє і сучасне, відмінні та схожі особливості.
Складання опису кімнати (улюбленої чи власної) свого будинку за поданим планом:
20 заняття
Виставка вишиваних робіт: рушників, серветок, скатертин тощо.
Бесіда про вишивання:
1.Хто найчастіше займався вишиванням?
2. Для чого люди вишивали?
3. Які зразки вишивання є у тебе вдома?
4. Як переважно вишивали українки?
Розповідь вчителя про особливості технік вишивання (хрестиком, гладдю), символічність орнаментів і кольорів.
Прослуховування пісень «Два кольори», «Рідна мати моя», «З вечора тривожного аж до ранку».
Складання міні-тексту про враження від побаченої виставки, що найбільше сподобалось? Чому?
21 заняття
Ознайомлювальна бесіда про адресу, її складові, розглядання конверта, його підписування.
Складання листа комусь із родичів (навчальні елементи впродовж завдання).
Використання слів ввічливості: добрий день, привіт, до побачення, до зустрічі, будь ласка, звертань у кличному відмінку.
Складання SMS повідомлення на вільну тему.
22 заняття
Розгляд фотографій міських та сільських пейзажів, коментування та їх порівняння.
Розповідь вчителя про місто Київ – столицю України (по можливості - телеперегляд), історію походження міста, видатні місця.
Складання описових речень за фотографіями та картинками.
23 заняття
Ознайомлювальна розповідь-екскурсія вчителя про своє село (місто), історію, походження назви, сучасне формування, історичні місця.
Опис своєї вулиці (за вільним планом).
Складання речення – міркування на тему: «Чи подобається мені моє село (місто) і чому?».
24 заняття
Вступна розповідь вчителя про роль жінки в українській сім’ї.
Бесіда про відмінності та спільні риси чоловіків та жінок:
Опис жінки – учень описує свою маму (за вільним планом).
25 заняття
Розігрування ситуацій спілкування на тему: «В автобусі», «У магазині», «На уроці», «У лікарні», «У бібілотеці».
Бесіда про нормативне та діалектичне мовлення. Важливість вміння говорити правильно українською мовою.
Гра «Виправ помилку» (неправильно сказані фрази виправити).
26 заняття
Розповідь вчителя про традиційно-обрядові дійства давніх українців під час приходу весни.
Прослуховування літературно-музичної композиції «Ой весна, весна, днем красна».
Гра «Підбери слова»:
- весна (яка?) - красива, молода, квітуча, запашна;
- сонце весняне (яке?) – веселе, радісне, умите, золоте;
- небо (яке?) – блакитне, світле, прозоре, чисте;
- дерева (які?) – набубнявілі, живі;
- пташки (які?) – веселі, гомінкі, грайливі.
27 заняття
Артикуляційна гімнастика.
Складання речень-описів за картинками: «Проліски», «Вербові котики», «Льодохід», «Танення снігу».
Бесіда про перелітних птахів. Звуконаслідування (кру-кру, цвіть-цвіть, тьох-тьох, ку-ку).
Складання тексту за поданим початком: «Настала весна. Вся природа пробудилася від довгого зимового сну…».
28 заняття
Розповідь учня проте , як його родина готується до Великодня.
Розповідь вчителя про великодні традиції українців.
29 заняття
Бесіда про квіти, які знає учень, їх короткий опис.
Розгляд репродукції картини К.Білокур, коментування побаченого.
Гра «Що це за квіти?» (за картинками).
Розповідь вчителя про рослини-символи України: вербу, калину, барвінок, соняшник.
Прослуховування пісні «Чорнобривці».
30 заняття
Ознайомлювальна розповідь вчителя про АЕС, про аварію на Чорнобильській АЕС та її наслідки.
Записування із пам’яті нових слів, які учень почув під час під час розповіді; пояснення їх лексичного значення.
31 заняття
Розповідь вчителем казки про маму-зозулю.
Бесіда про значення мами в житті кожної людини.
Утворення слів із суфіксами пестливості.
32 заняття
Гра «Продовж опис», «Закінчи опис».
Гра «Як говорить ця пташка?» (за картинками або фото).
Гра «Що це слово означає?» .
Відповідь-міркування «Що мені найбільше запам’яталось».
1