Мета уроку удосконалювати навички перетворення графіків функцій та побудови графіків функцій з використанням перетворень графіків; за поданою формулою визначати графік функції та його назву; сформувати навички побудови графіків функцій, використовуючи програму GRAN1;
Тема. Найпростіші перетворення графіків функцій
Мета:
Громадянська компетентність
Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»:
виховувати увагу, активність, естетичний смак, почуття єдності та відповідальності за спільну справу.
Обладнання: мультимедійний проектор; презентація; картки самоконтролю, завдання для гри «Математичне доміно»; шаблони графіків функцій; опорний конспект.
Очікувані результати: учні повинні знати правила перетворень графіків функцій: f(x)→f(x)+a, f(x)→f(x+a), f(x)→kf(x), f(x)→ - f(x), ; уміти будувати графіки функцій, застосовуючи відповідні перетворення.
Тип уроку: узагальнення знань і вмінь.
Хід уроку
І.Організаційний етап
- Вітаю рада новій зустрічі з вами. Ідучі до вас на урок , згадала одну притчу про філософа Сократа.
- Одного дня Сократ, оточений учнями, піднімався до храму. Назустріч їм спускався пекар з різною здобою. “Сократ, а чи пишаєшся ти своїми учнями? – запитав пекар. Так. – відповів Сократ. Послухай, варто лише мені задобрити їх здобою, як вони покинуть тебе і підуть зі мною”. На що мудрець відповів: “Згоден, але ти гукаєш їх вниз, в теплу смачну долину, а я веду їх вгору, до непереборних, чистих вершин”.
Ось і ми повинні піднятися на сходинки вгору, “долаючи” завдання, які будуть розглянуті на сьогоднішньому уроці,
Зараз ми знаходимося на першій сходинці, але я впевнена, що разом ми зможемо здолати будь-які вершини. Хочу вам нагадати, що знання формуюься у нашій уяві тож пропоную вам вправу АК
ІІ. Актуалізація опорних знань
І. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» https://learningapps.org/watch?v=ppk40chon20
- Які поняття асоціюються у вас з терміном «Функція», а які з темою «Нерівність» (Аргумент, значення функції, область визначення, область значень, способи задання функції: словесний, аналітичний, графічний, табличний; нулі функції, проміжки зростання і спадання функції; числові нерівності; система нерівностей; розв’язок нерівності; числовий проміжок).
ІІ. Робота в парах. Гра «Математичне доміно»
Учням на парти роздаються «доміношки» - картки із функціями, їх назвами і графіками. Суть гри полягає в тому, щоб виконуючи це завдання вам потрібно скласти відповідність функція назва графік та прочитати закодоване слово. Працювати ви будете в групах, допомагаючи один одному.
Правильна відповідь «Уміння» .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
Усе у світі рухається, усе змінюється, нічого не стоїть на місці. Повертається навколо своєї вісі Земна куля, і день змінює ніч, Земля обертається навколо Сонця, Сонце разом зі всіма своїми планетами вічно прямує у космічні далі. Рослини, дерева ростуть по своїх траєкторіях.
- Отож, сьогодні на уроці ми спробуємо на практиці реалізувати набуті уміння з вивченої теми.
Пропоную переглянути ще один ролик.
(Перегляд відеоролика)???
Що саме відображає ролик?
Так, дійсно він відображає графіки функцій, а також функціональні залежності. А ще дозволяє розкрити красу графіків через створені людиною будівлі, візерунки.
Я згадала слова Костянтина Феофановича Лебединцева, які я хотіла б взяти епіграфом нашого сьогоднішнього уроку.
Епіграф уроку:
Немає жодної галузі людських знань, куди б не
входило поняття функції та її графічного зображення.
К.Ф.Лебединцев
Тож записуємо число, класна робота та тему нашого уроку «Найпростіші геометричні перетворення графіків функцій».
ІV. Узагальнення, систематизація знань.
Тож давайте згадаємо як побудувати графік функції у=f(x) +а за допомогою знайомих вам ресурсів.
ПИСЬМОВО
а одиниць ( якщо а>0, то вгору, якщо а<0, то вниз).
Побудувати графік функції у=√х +4
Побудувати графік функції у=√х – 3
Побудувати графік функції у=
4. Побудувати графік функції
V. Узагальнення, систематизація вмінь та навичок.
На сьогодні розроблено значну кількість програмних засобів, що дозволяють розв’язувати досить широке коло математичних задач за допомогою комп’ютерів. Це прикладні програми навчального призначення. Сьогодні на уроці ми скористаємося однією з таких програм, яка дуже спрощує процес побудови графіків функцій.
Робота з програмним засобом GRAN-1
Ви всі маєте на столах інструкцію щодо роботи з програмним продуктом GRAN 1
Далі учні працюють за інструкцією.
Інструкція щодо роботи у програмі GRAN-1 (на екран)
Робота за інструкцією
1) Побудуємо графік функції (y=x^2) - червоний
2) Побудуємо графік функції +3 - жовтий
3) Побудуємо графік функції у=(х-4)² - синій
4) Побудуємо графік функції у= - х² +4 - фіолетовий
5) Побудуємо графік функції у= (х – 2)² -3 - зелений
На скільки цінними для вас є вміння, набуті під час використання GRAN-1?.....
- Так, дійсно, ви ще раз переконалися, що комп’ютер полегшує нашу роботу (наскільки швидше ви справилися з цим самим завданням , використовуючи комп’ютер), але повністю виключити математику ми не можемо і не маємо право, ще Ломоносов сказав «Математику тільки тому потрібно вивчати, що вона розум до ладу приводить».
VІ. Підсумок уроку
Самооцінювання
Діти, ми сьогодні з вами виконували підйом по сходинках знань.
Давайте підведемо підсумок нашої роботи. На якому етапі зараз кожний з вас?
Ми бачимо, що найбільше жовтого кольору.
Жовтий колір – це колір осені.
Жовтий колір – це не тільки колір гарних знань.
Жовтий колір – це колір сонця, віри та оптимізму.
Тому хочу подякувати вам за урок, ще раз побажати успіху і сказати, що я вірю у ваш успіх!
На згадку про наш урок я хочу поділитися з вами ще одним рецептом успіху: «Успіх — це тільки 10 % таланту і 90 % щоденної наполегливої праці».
VІІ. Домашнє завдання
Протягом уроку ми весь час працювали з партнерами, отримували допомогу один від одного, а в житті дуже часто треба розраховувати тільки на свої сили. І цьому теж потрібно вчитися. Це одна з причин виконання домашніх завдань.
Повторити §2, п. 9,10; № 9.12(2); 9.14(2); 10.11(3,5)
*Зробити фотоколаж
БЛОГ (АНКЕТА)
«Дорогу осилить той, хто йде»
у = х³ |
кУбічна парабола |
|
у = kx + b |
пряМа лінія |
|
у = 1/х |
гІпербола |
|
у = kx |
пряма, що проходить через початок коордиНат |
|
у = b |
пряма, паралельНа осі ОХ |
|
у =
|
вітка параболи, Яка лежить в першій чверті |
|
у = х³ |
|
|
у = kx + b |
|
|
у = 1/х |
|
|
у = kx |
|
|
у = b |
|
|
у =
|
|
|
Інструкція щодо роботи у програмі GRAN-1
Робота за інструкцією
1) Побудуємо графік функції (y=x^2)
2) Побудуємо графік функції +3
3) Побудуємо графік функції у=(х-4)²
4) Побудуємо графік функції у= - х² +4
5) Побудуємо графік функції у= (х – 5)² -3
у = х³ |
кУбічна парабола |
у = kx + b |
пряМа лінія |
у = 1/х |
гІпербола |
у = kx |
пряма, що проходить через початок коордиНат |
у = b |
пряма, паралельНа осі ОХ |
у = √х |
вітка параболи, Яка лежить в першій чверті |
у = х³ |
кУбічна парабола |
у = kx + b |
пряМа лінія |
у = 1/х |
гІпербола |
у = kx |
пряма, що проходить через початок коордиНат |
у = b |
пряма, паралельНа осі ОХ |
у = √х |
вітка параболи, Яка лежить в першій чверті |
І.Організаційний етап
- Вітаю рада новій зустрічі з вами. Ідучі до вас на урок , згадала одну притчу про філософа Сократа.
- Одного дня Сократ, оточений учнями, піднімався до храму. Назустріч їм спускався пекар з різною здобою. “Сократ, а чи пишаєшся ти своїми учнями? – запитав пекар. Так. – відповів Сократ. Послухай, варто лише мені задобрити їх здобою, як вони покинуть тебе і підуть зі мною”. На що мудрець відповів: “Згоден, але ти гукаєш їх вниз, в теплу смачну долину, а я веду їх вгору, до непереборних, чистих вершин”.
Ось і ми повинні піднятися на сходинки вгору, “долаючи” завдання, які будуть розглянуті на сьогоднішньому уроці,
Зараз ми знаходимося на першій сходинці, але я впевнена, що разом ми зможемо здолати будь-які вершини. Хочу вам нагадати, що знання формуюься у нашій уяві тож пропоную вам вправу АК
ІІ. Актуалізація опорних знань
І. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» https://learningapps.org/watch?v=ppk40chon20
- Які поняття асоціюються у вас з терміном «Функція», а які з темою «Нерівність» (Аргумент, значення функції, область визначення, область значень, способи задання функції: словесний, аналітичний, графічний, табличний; нулі функції, проміжки зростання і спадання функції; числові нерівності; система нерівностей; розв’язок нерівності; числовий проміжок).
ІІ. Робота в парах. Гра «Математичне доміно»
Учням на парти роздаються «доміношки» - картки із функціями, їх назвами і графіками. Суть гри полягає в тому, щоб виконуючи це завдання вам потрібно скласти відповідність функція назва графік та прочитати закодоване слово. Працювати ви будете в групах, допомагаючи один одному.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
Усе у світі рухається, усе змінюється, нічого не стоїть на місці. Повертається навколо своєї вісі Земна куля, і день змінює ніч, Земля обертається навколо Сонця, Сонце разом зі всіма своїми планетами вічно прямує у космічні далі. Рослини, дерева ростуть по своїх траєкторіях.
- Отож, сьогодні на уроці ми спробуємо на практиці реалізувати набуті уміння з вивченої теми.
Пропоную переглянути ще один ролик.
(Перегляд відеоролика)???
Що саме відображає ролик?
Так, дійсно він відображає графіки функцій, а також функціональні залежності. А ще дозволяє розкрити красу графіків через створені людиною будівлі, візерунки.
Я згадала слова Костянтина Феофановича Лебединцева, які я хотіла б взяти епіграфом нашого сьогоднішнього уроку.
Епіграф уроку:
Немає жодної галузі людських знань, куди б не
входило поняття функції та її графічного зображення.
К.Ф.Лебединцев
Тож записуємо число, класна робота та тему нашого уроку «Найпростіші геометричні перетворення графіків функцій».
ІV. Узагальнення, систематизація знань.
Тож давайте згадаємо як побудувати графік функції у=f(x) +а за допомогою знайомих вам ресурсів.
ПИСЬМОВО
а одиниць ( якщо а>0, то вгору, якщо а<0, то вниз).
Побудувати графік функції у=√х +4
Побудувати графік функції у=√х – 3
Побудувати графік функції у=
4. Побудувати графік функції
V. Узагальнення, систематизація вмінь та навичок.
На сьогодні розроблено значну кількість програмних засобів, що дозволяють розв’язувати досить широке коло математичних задач за допомогою комп’ютерів. Це прикладні програми навчального призначення. Сьогодні на уроці ми скористаємося однією з таких програм, яка дуже спрощує процес побудови графіків функцій.
Робота з програмним засобом GRAN-1
Ви всі маєте на столах інструкцію щодо роботи з програмним продуктом GRAN 1
Далі учні працюють за інструкцією.
Робота за інструкцією
1) Побудуємо графік функції (y=x^2) - червоний
2) Побудуємо графік функції +3 - жовтий
3) Побудуємо графік функції у=(х-4)² - синій
4) Побудуємо графік функції у= - х² +4 - фіолетовий
5) Побудуємо графік функції у= (х – 2)² -3 - зелений
На скільки цінними для вас є вміння, набуті під час використання GRAN-1?.....
- Так, дійсно, ви ще раз переконалися, що комп’ютер полегшує нашу роботу (наскільки швидше ви справилися з цим самим завданням , використовуючи комп’ютер), але повністю виключити математику ми не можемо і не маємо право, ще Ломоносов сказав «Математику тільки тому потрібно вивчати, що вона розум до ладу приводить».
VІ. Підсумок уроку
Самооцінювання
Діти, ми сьогодні з вами виконували підйом по сходинках знань.
Давайте підведемо підсумок нашої роботи. На якому етапі зараз кожний з вас?
Ми бачимо, що найбільше жовтого кольору.
Жовтий колір – це колір осені.
Жовтий колір – це не тільки колір гарних знань.
Жовтий колір – це колір сонця, віри та оптимізму.
Тому хочу подякувати вам за урок, ще раз побажати успіху і сказати, що я вірю у ваш успіх!
На згадку про наш урок я хочу поділитися з вами ще одним рецептом успіху: «Успіх — це тільки 10 % таланту і 90 % щоденної наполегливої праці».
VІІ. Домашнє завдання
Протягом уроку ми весь час працювали з партнерами, отримували допомогу один від одного, а в житті дуже часто треба розраховувати тільки на свої сили. І цьому теж потрібно вчитися. Це одна з причин виконання домашніх завдань.
Повторити §2, п. 9,10; № 9.12(2); 9.14(2); 10.11(3,5)
*Зробити фотоколаж
Заповнити форму зворотнього зв’язку за посиланням https://docs.google.com/forms/d/1hxIkn2GKFnnzQpv_3bG4PqHWH0mnXkssvidtVQLaQYE/edit