Називні речення :когнітивно-комунікативні вправи

Про матеріал
Пропоновані вправи з теми «Другорядні члени речення» підлягають основній класифікації когнітивно-комунікативної методики: аналітичні, комунікативні, асоціативні та дослідницькі. Вони мають на меті залучення учнів до активної комунікативної діяльності, до творчості через пошук, шляхом створення й розв’язання проблемних ситуацій, спрямованих на формування інтелектуально-креативних якостей учнів: мовного чуття, дару слова, мислення, мовлення, уяви, уваги, спостережливості тощо. Тож пріоритетними є вправи продуктивного характеру, що потребують від школярів творчого застосування знань, використання їх у новій ситуації, володіння способами діяльності, необхідними для виконання завдань типу «порівняйте, замініть, утворіть, згрупуйте, доведіть, сформулюйте, відтворіть, виділіть, аргументуйте» тощо.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Знайдіть неповні речення.

З’ясуйте, у яких неповних реченнях пропущений член можна встановити з  контексту, а в яких –  із ситуації?

  1. У тому ставку коропи живуть. Отакенні коропи. Дзеркальні.
  2. В лісі ростуть і ясенки, і берестки, і сосни. Найбільше дубів та сосен.
  3. Заєць робить невелике коло, лисиця  – більше, а вовк – той іще більше.
  4. На озері плаває якась птиця. Прикинули – гагара.
  5. Ох, і очеретяна ж річка Оскіл! А яка вода в Осколі!
  6. Розчудесні місця на Північнім Дінці… Вам ніколи там не доводилось бувати ?
  7. А ось іде камбала.  Розчепірилась на шнурі, настовбурчила всі свої плавники. 
  8. А от уявіть собі таку картину… Сидите ви тихо під лозою, в руках у вас удочка, на однім кінці на тій удочці червак, а на другім ви – рибак. 
  9. Чудесна пташка. Сіренька, з чорненькими на пір’ячку крапочками.
  10. Наш обов’язок – із дитинства прищеплювати  любов до природи, до рослин, до тварин. І до свійських, і до диких.  
  11. На вовка ви берете з собою тачку… Для ведмедя чи лося – трьохтонку.
  12. І якось так воно вийшло, що з одного берега у ставок сосни заглядають, а з другого, протилежного, – дуби.
  13. А праворуч і ліворуч – стіна озимої пшениці. А на межі ромашки, і молочай, і чебрець, і дзвоники (Із тв. Остапа Вишні).

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Перетворіть подані повні речення на неповні.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Проаналізуйте, у яких реченнях можливе вживання тире? Від чого це залежить?

 

Мій рідний дім був на краю села –

Тиша панує навколо –

Надворі піднялась сильна заметіль –

Кружляє осіння заметіль у саду –

Навколо розлилась осіння мелодія –

У небі пропливають пухнасті клапті хмар –

 

 

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Поширте подані речення обставинами.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Дослідіть, як змінилася структура речень.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Дайте загальну характеристику кожної групи речень.

 

Срібний місяць.

Лебедина зграя.

Рясний дощ.

Бабусина казка.

Красива осінь.

Срібний місяць …

Лебедина зграя…

Рясний дощ…

Бабусина казка…

Красива осінь…

1. За будовою –

2. За складом граматичної основи –

3. За наявністю  другорядних членів речення –

4. За наявністю всіх членів речення –

1.

2.

3.

4.

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Прочитайте два уривки висловлень.

Дослідіть, як впливає зміна дієслівної форми на вид речення за повнотою вираження думки.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Визначте, у якому уривку вжито двоскладні неповні речення, а в якому – односкладні повні.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351З’ясуйте, який член (головний чи другорядний) пропущений у неповних реченнях.

 

Бреду осіннім лісом. Підкидаю ногами опале листя, милуюсь чарівною позолотою струнких беріз. Нагинаюсь і підбираю у кошик тугого боровичка. Бачу руду білку, привітно махаю їй рукою. Зненацька помічаю і швидко  фотографую зграйку полохливих козуль. Проводжу довгим поглядом журавлиний ключ і розумію: це вже осінь!

 Брів осіннім лісом. Підкидав  ногами опале листя, милувався  чарівною позолотою струнких беріз. Нагнувся і підібрав у кошик тугого боровичка. Побачив руду білку, привітно помахав їй рукою. Зненацька помітив і швидко  сфотографував зграйку полохливих козуль. Провів  довгим поглядом журавлиний ключ і зрозумів: це вже осінь!

 

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351У поданих висловле ннях виділіть неповні речення.

Чи зрозумілий зміст цих речень без відновлення пропущеного члена?

 

  1. Богдана зупинилась на вершечку Лисої гори. Віднедавна це місце стало улюбленим (О. Рижко).
  2. Горислав піднявся на риштування і поклав ще кілька мазків на лик Богородиці. Довго вдивлявся в її сяйливе обличчя і відчув потоки світла на собі (К. Мотрич).
  3. У невеличкій книжці, що ім’я їй «Кобзар», клекоче ціле море горя народного, у ній – невільницький поклик і порив до свободи (О. Гончар).
  4. На воді ряска, немов руда кора, по ній стрибають швидкі довгоногі павуки (М. Коцюбинський).
  5. Подвір’я аж сяяло чистотою, й острівці квітів цвіли по ньому там і там. Посеред двору стара верба, а під нею колодязь із дерев’яним на два схили дашком (М. Красуцький).

 

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Змоделюйте висловлення так, щоб зміст неповного речення можна було визначити з попереднього контексту.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Запишіть змодельовані висловлення, поєднавши за змістом речення правої й лівої колонок.

 

1.Село поет любив усе життя.

2.З трави здіймалася розміреними помахами чайка.

3.Виводить свою нехитру пісеньку невтомний деркач.

4.Пишні левади пропахли медовим ароматом.

А Он вона блиснула проти сонця й    щезла у високості (М. Гоголь).

Б Скільки він у косовицю скрасив купальських вечорів                (М. Стельмах).

В Бавляться на них білі, салатові  й голубенькі метелики             (М. Яценко).

Г Віднедавна це місце стало улюбленим (О. Рижко).

Д У найскрутніші дні воно давало йому притулок (В. Яременко).

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351 Прочитайте речення. Визначте в них функцію тире.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Упишіть номери речень у відповідну колонку таблиці.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Сформулюйте правила вживання тире між підметом і присудком у повному реченні й уживання тире в неповному реченні.

 

Тире між підметом і присудком

Тире на місці

пропущеного члена речення

 

 

  1. Пам’ять – непогана розвага, особливо якщо ти сам.
  2. Я не ставав від цього слабшим, а мій суперник – дужчим.
  3. А далі, за полями, – ліси.
  4. Наша хата в селі була крайньою, далі – кілька чиїхось наділів, безкраї колгоспні поля.
  5. Факти – це щось незаперечне, незалежне. 
  6. Я прокидаюсь, і день мій насущий здавався мені днем учорашнім, а вчорашній – сьогоднішнім.
  7. Наші рішення – це своєрідна магія.  
  8. На небі – світле хмар’я.
  9. Спробую проілюструвати на пальцях, тобто – картинкою.
  10. Армія – це вам не жарти, слабаків тут не люблять (Л. Дереш).

 

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Запишіть народні вислови, розставляючи потрібні розділові знаки.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Дослідіть, яку роль виконує тире в неповному реченні.

 

  1. Дві гори єднають хмари а двох людей справи.
  2. Ухопив борщу швайкою а меду голкою.
  3. Багаття ніколи не насититься дровами а земля дощами.
  4. Папуга хвалиться пір’ям сорока хвостом а соловей голосом.
  5. Розумному потрібен натяк а дурному кийок.
  6. Черв’як точить дерево а сумління душу.
  7. Не вчи орла літати а солов’я співати (Нар. тв.).

 

 

 

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Запишіть речення, уникаючи невдалого повтору слів.

stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351stock-vector--satined-web-button-with-check-sign-colored-round-shapes-with-shadow-on-white-67972351Поясніть уживання тире у відредагованих реченнях.

Виразно прочитайте відредаговані речення. Яка інтонація властива неповним реченням на місці пропущеного члена?

1. Коли це на яблуні тьохнув соловейко, а десь між вербами обізвався другий, а далі обізвався третій (І. Нечуй-Левицький).

2. З одного боку вже зрубаний ліс, а з другого боку незайманий, непролазний ліс (О. Грищенко).

3. У нашому синьо-жовтому прапорі відбита ідея, у якій синій колір пов’язаний із водою, а жовтий колір пов’язаний із вогнем (С. Наливайко).

4. Тут стояли довгі та широкі дубові столи зі стільцями, а під стіною стояла великих розмірів шафа (А. Чайковський).

 

doc
Додано
16 жовтня 2022
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку