Знайдіть неповні речення.
З’ясуйте, у яких неповних реченнях пропущений член можна встановити з контексту, а в яких – із ситуації?
Перетворіть подані повні речення на неповні.
Проаналізуйте, у яких реченнях можливе вживання тире? Від чого це залежить?
Мій рідний дім був на краю села –
Тиша панує навколо –
Надворі піднялась сильна заметіль –
Кружляє осіння заметіль у саду –
Навколо розлилась осіння мелодія –
У небі пропливають пухнасті клапті хмар –
Поширте подані речення обставинами.
Дослідіть, як змінилася структура речень.
Дайте загальну характеристику кожної групи речень.
Срібний місяць. Лебедина зграя. Рясний дощ. Бабусина казка. Красива осінь. |
Срібний місяць … Лебедина зграя… Рясний дощ… Бабусина казка… Красива осінь… |
1. За будовою – 2. За складом граматичної основи – 3. За наявністю другорядних членів речення – 4. За наявністю всіх членів речення – |
1. 2. 3. 4. |
Прочитайте два уривки висловлень.
Дослідіть, як впливає зміна дієслівної форми на вид речення за повнотою вираження думки.
Визначте, у якому уривку вжито двоскладні неповні речення, а в якому – односкладні повні.
З’ясуйте, який член (головний чи другорядний) пропущений у неповних реченнях.
Бреду осіннім лісом. Підкидаю ногами опале листя, милуюсь чарівною позолотою струнких беріз. Нагинаюсь і підбираю у кошик тугого боровичка. Бачу руду білку, привітно махаю їй рукою. Зненацька помічаю і швидко фотографую зграйку полохливих козуль. Проводжу довгим поглядом журавлиний ключ і розумію: це вже осінь! |
Брів осіннім лісом. Підкидав ногами опале листя, милувався чарівною позолотою струнких беріз. Нагнувся і підібрав у кошик тугого боровичка. Побачив руду білку, привітно помахав їй рукою. Зненацька помітив і швидко сфотографував зграйку полохливих козуль. Провів довгим поглядом журавлиний ключ і зрозумів: це вже осінь! |
У поданих висловле ннях виділіть неповні речення.
Чи зрозумілий зміст цих речень без відновлення пропущеного члена?
Змоделюйте висловлення так, щоб зміст неповного речення можна було визначити з попереднього контексту.
Запишіть змодельовані висловлення, поєднавши за змістом речення правої й лівої колонок.
1.Село поет любив усе життя. 2.З трави здіймалася розміреними помахами чайка. 3.Виводить свою нехитру пісеньку невтомний деркач. 4.Пишні левади пропахли медовим ароматом. |
А Он вона блиснула проти сонця й щезла у високості (М. Гоголь). Б Скільки він у косовицю скрасив купальських вечорів (М. Стельмах). В Бавляться на них білі, салатові й голубенькі метелики (М. Яценко). Г Віднедавна це місце стало улюбленим (О. Рижко). Д У найскрутніші дні воно давало йому притулок (В. Яременко). |
Прочитайте речення. Визначте в них функцію тире.
Упишіть номери речень у відповідну колонку таблиці.
Тире на місці пропущеного члена речення |
|
|
|
Запишіть народні вислови, розставляючи потрібні розділові знаки.
Дослідіть, яку роль виконує тире в неповному реченні.
Запишіть речення, уникаючи невдалого повтору слів.
Поясніть уживання тире у відредагованих реченнях.
Виразно прочитайте відредаговані речення. Яка інтонація властива неповним реченням на місці пропущеного члена?
1. Коли це на яблуні тьохнув соловейко, а десь між вербами обізвався другий, а далі обізвався третій (І. Нечуй-Левицький).
2. З одного боку вже зрубаний ліс, а з другого боку незайманий, непролазний ліс (О. Грищенко).
3. У нашому синьо-жовтому прапорі відбита ідея, у якій синій колір пов’язаний із водою, а жовтий колір пов’язаний із вогнем (С. Наливайко).
4. Тут стояли довгі та широкі дубові столи зі стільцями, а під стіною стояла великих розмірів шафа (А. Чайковський).