Не з дієсловами (повторення)

Про матеріал
У розробці уроку використано завдання, спрямовані на повторення правил написання частки не з дієсловами; вивчення нових правил і закріплення набутих знань на практиці, використовуючи творчість Л.Костенко.
Перегляд файлу

Тема. Правопис не з дієсловами (повторення)

Мета: повторити правила написання частки не з діє­словами; вивчити нові правила і закріпити набуті знання на практиці; формувати вміння правильно писати дієслова з часткою не, обґрунтовувати написання відповідними пра­вилами; розвивати спостережливість, пам'ять, увагу, твор­чі здібності учнів; виховувати почуття пошани до особисто­сті шістдесятниці Ліни Костенко, інтерес до її творчості, любов до рідного краю.

Соціокультурна тема: Відомі українці. Ліна Костенко

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація, підруч­ник, роздатковий матеріал, збірка поезій Л.Костенко.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Привітання.

Забезпечення емоційної готовності класу. Прийом «Подаруй усмішку»

Вчитель. Щоб я зрозуміла, що ви у гарному настрої, посміхніться один одному. Поділіться усмішкою зі мною. Пам'ятайте, що вчинки красномовніші за слова, а посміш­ка означає: «Ви мені подобаєтесь. Ви робите мене щасли­вим. Я радий чи рада вас бачити». Посміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, будуть тягнутися до вас!

Які дієслова будуть з нами на уроці? (Працювати, слу­хати, не перебивати, творити, поважати, думати, допома­гати, підтримувати...)

Девіз: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим».

  1. Актуалізація знань. Мотивація навчальної діяльності

А зараз пригадаймо, що нам відомо про важливу частину мови – дієслово.

Пропоную лінгвістичну гру «Так чи ні». Якщо ви згідні з твердженням, підніміть зелену цеглинку лего, незгідні – червону.

1. Дієслово – це самостійна частина мови.

2. Дієслово називає ознаку предмета.

3. Дієслово відповідає на запитання що робити? що зробити? що роблять? що робитимуть? тощо.

4. Дієслова мають час.

5. Дієслова мають вид.

6. Дієслова мають 5 форм.

7. Дієслова змінюються за відмінками.

8. У реченні дієслова найчастіше виконують роль додатка.

9. За підрахунками мовознавців, за поширеністю в мовленні дієслово посідає перше місце.

10. Дієзайменник – одна з форм дієслова.

11. У мовленні дієслова вживають тільки в прямому значенні.

12. Дієслова не входять до складу фразеологізмів.

Словниковий диктант

Завдання: запишіть слова, знявши риску. Не/мовля; не/чистий; не/достача; не/ук; не/друг; не/широкий, а вузький; не/горе, а радість; книга не/цікава; не/дочувати.

Запитання до учнів:

Якими правилами пояснюються орфограми в цих словах?

— Як ви написали слово недочувати?

  1. Повідомлення теми і мети уроку
    1. Цілевизначення та планування

Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми вивчимо пра­вила написання не з дієсловами, навчимося застосовува­ти здобуті знання на практиці.

Чого кожен з вас очікує від уроку?

Я очікую, що ...  (на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в парах...)

Цей урок навчить мене ... (робити висновки, склада­ти розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого...)

  1. «Мозковий штурм» - формування особистої мотивації'

Вчитель. Навіщо нам потрібні знання з цієї теми? Де їх можна використати?

3. Гра «Шифрувальник»

Погляньте на фото. Що ви знаєте про цю людину? Так, це письменниця Ліна Костенко.

Вона не просто геніальний поет – це складна, щедра на добро, спрагла до щастя і волі українська душа. Це – нові теми, образи, трагедії і гармонії, властиві українській землі, але співзвучні загальнолюдським. Її поезія дорога читачам тим, що в ній «чути голос віків». Вона написала чимало творів на історичну тематику. Причому в історії завжди вибирала найтрагічніші її сторінки: суд над легендарною  Марусею Чурай, спалення Жанни д'Арк, осліплення князя Василька, помста княгині Ольги древлянам, розіп'яття Христа.

Саме Ліні Василівні буде присвячений урок мови.

На уроці ми будемо вивчати правопис не з дієслова­ми, використовуючи текстовий матеріал творів Ліни Костенко.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Бесіда:

—- Якою частиною мови є слово не?

  •   На що воно вказує ? (На заперечення дії, ознаки)
  •     Які правила написання не з дієсловами ви пам'ятаєте з молодших класів?

Окремо

Разом

Частка не з дієсло­вами, як правило, пишеться окремо:

Не приніс, не поміти­ла

Якщо частка не ви­ступає для запере­чення дії, вираженої дієсловом із префік­сом до

Не досолила борщу, не додивився виста­ви, не дочув моїх слів

Залежно від значен­ня дієслова частка не може писатися й окремо:

Не здужати (не змог­ти), не славити (не прославляти), не покоїтися (не лежати)

Коли дієслово без не не вжи­вається:

Неволити, нехтувати, ненави­діти, нетямитися, нездужати, незчутися, непокоїти, непри­томніли, нетерпеливитися

У складі префікса недо-, який означає постійну неповноту дії, половинчастість дії: Недобачати, недоїдати, недо­люблювати, недочувати, недо­оцінювати, недовиконувати, недовиробити, недовипустити

Частка не надає словам нового значення Нездужати (хворіти), неслави­ти (ганьбити), непокоїтися (турбуватися), але не славити (не прославляти), не здужати (не змогти).

— Запам'ятайте! Треба розрізняти присудкове слово немає (нема), яке завжди пишеться з не разом, та дієслово третьої особи однини теперішнього часу: він, вона не має.

4. Робота з підручником

Учні читають правила, виконують вправи.

Робота з таблицею Не з дієсловами

5. Первинне закріплення

Робота з підручником. Вправа 57. Чому в першому реченні не з дієсловом пишеться разом, а в іншому – окремо.

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності

1. Гра «Збудуй вежу».

Завдання: на кожній цеглині лего на екрані написані дієслова. Складіть вежу з тих слів, які без НЕ не вживаються. Слова: нехтувати, ненавидіти, неволити, непритомніти, не чинити, не прибирати.

 

2.  Гра «Юні літературознавці»

Завдання. Виразно прочитайте уривки з творів Л.Костенко, випишіть дієслова з не, поясніть написання. (Використовуються слайди з ілюстраціями до поданих рядків із завданнями.)

Не забувайте незабутнє,

воно вже інеєм взялось!

І не знецінюйте коштовне,

не загубіться у юрбі.

Не проміняйте неповторне

на сто ерзаців у собі! («Вже почалось, мабуть, майбутнє…»)

 

А й правда, крилатим ґрунту не треба.

Землі немає, то буде небо.

Немає поля, то буде воля.

Немає пари, то будуть хмари. («Крила»)

 

І так нам вільно, так повільно,

Таке роздолля степове! –

Що так ніхто і не помітив,

Що човен далі не пливе! («Пливли ми ввечері лиманом»)

 

Ти знов прийшла, моя печальна музо,

Не бійся, я не покладаю рук. («Ти знов прийшла, моя печальна музо»)

 

Не бійтесь, зорі, я не розіб’юсь,

Я теж тут причепилась і катаюсь. («Заходить сонце за лаштунки лісу…»)

 

Що доля нелегка – в цім користь і своя є.

Блаженний сон душі мистецтву не сприяє.

 

Сонце, сонце, освітлюй тіні!

Не заходь, почекай хвилину! («Я прощаюся з рідним краєм»)

 

Ні однісінький сад з-під долоні не гляне,

бо немає вже в саду зелених долонь. («Над Везувієм сніг…»)

 

Не встигне поле зазимків злякатись,

Не встигне річка вийти з берегів, -

Весна пливе під парусом акацій,

Зима пливе під парусом снігів. («І сонце, й сніг…»)

 

Хай не розбудить смутку телефон.

Нехай печаль не зрушиться листами. («Хай буде легко»)

 

Страшні слова, коли вони мовчать,

коли вони зненацька причаїлись,

коли не знаєш, з чого їх почать,

бо всі слова були уже чиїмись. («Страшні слова, коли вони мовчать»)

  1.                Слуховий диктант

Завдання. Прослухайте вірш Ліни Костенко «Про життя» у виконанні наших учнів. Випишіть дієслова з не. Які дієслова ви виписали?

(не стишує, нема, не знаю, не втомлюється, не вимерли, не вичахли, не  бійся)

  1.                Робота в парах

4.1. Словникова робота

Подані тлумачення замініть словами з довідки і запи­шіть, розкриваючи дужки. Поясніть написання не з дієсло­вами.

  1. Примушувати до чогось, заставляти робити щось.
  2. Відчувати неприязнь до когось.
  3. Погано себе почувати.
  4. Відчувати хвилювання, тривогу, побоювання.
  5. Не надавати чомусь значення, не звертати уваги на щось.

Довідка. Не/здужати. Не/волити. Не/хтувати. Не/покоїтись. Не/навидіти.

4.2. Складання діалогу

Використовуючи фразеологізми, до складу яких входять дієслова з часткою НЕ, складіть діалог про свого товариша чи подружку.

Немає коли й угору глянути

Не знати сну і відпочинку

Не йняти віри

Не знаходити собі місця

Комар носа не підточить

Слова обценьками не витягнеш

Не впасти лицем в болото

 

4.3. Розподільний диктант

Випишіть слова у дві колонки: у першу - слова, які пишуться окремо, у другу - разом.

Не/засипали, не/скосили, не/досипають, не/зібрали, з/не/навидіти, не/тямитися, не/змінили, не/славити.

Ключ. У кожному слові підкреслити п'яту від початку букву. З цих літер прочитаєте закінчення фрази з вірша Ліни Костенко, яка стала девізом її творчості.


не заСипали

не скОсили

не зіБрали

не змІнили

недоСипають

зненАвидіти

нетяМитися

неслАвити


Я долю вибрала … (собі сама).

  1. Підбиття підсумків уроку

Тестування

Завдання: виконати завдання на платформі «Всеосвіта». Код завдання fnq920, час на роботу – 5 хвилин

2. Кубування «Незакінчені речення» (учні висловлюються по черзі)

«На цьому уроці мені стало зрозумілим...»

«Сьогодні я навчився...»

«Знання, отримані під час уроку, стануть мені у приго­ді...»

«Мені принесла задоволення така робота...»

  •   Чи справдились ваші очікування від уроку?
  •    Яке практичне значення для вас мають отримані знання?
    1. Домашнє завдання

 

docx
Додав(-ла)
Т Л
Додано
16 вересня
Переглядів
150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку