Нестандартний урок-гра "Орієнтир" можна провести у 8-му класі як підсумок вивчення теми "Координатна площина" , як повторення матеріалу теми пе5ред вивченням теми "Координати в просторі" чи при повторенні матеріалу в 11 класі перед ЗНО.
НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК МАТЕМАТИКИ
УРОК - ГРА “ОРІЄНТИР”
ТЕМА. Декартові координати на площині.
МЕТА. Закріпити уміння і навички застосовувати формули відстані між двома точками , формули координат середини відрізка, рівняння прямої та рівняння кола .Розвивати навички знаходити точку на координатній площині та розв’язувати обернену задачу. Виховувати уважність , відповідальність за колективну справу.
ТИП УРОКУ. Урок узагальнення та систематизації знань.
ХІД УРОКУ
ВСТУП
1). Історична довідка ( Підготував учень 10-го класу )
Ідея методу координат з’явилась ще в стародавньому світі. Однією з причин була необхідність орієнтуватись під час плавання у відкритих акваторіях , а не тільки біля берегів . Уже грецький вчений Анаксимандр ( 610-546 рр до н.е.) чітко описував широту і довготу місця та складав географічні карти з використанням прямокутних проекцій . Та не тільки потреби мореплавства, а й перехід до осідлого землеробства вимагали розвитку астрономії . І тут для визначення положення сузір’я і окремих яскравих зірок , планет корисними виявилися координати .Тепер люди так звикли до координат , що іноді просто не помічають , як два числа допомагають правильно і швидко орієнтуватися: квиток до театру містить інформацію про певний ряд і номер місця; залізничний квиток- про номер вагона і номер місця .Широке застосування координати знайшли в будівельній справі , особливо під час монтажних робіт .На заводах працюють координатно-розточувальні верстати.
Без використання методу координат не могла б успішно розвиватись космонавтика. На основі складних розрахунків космічний корабель запускають так , щоб він після кількох обертів навколо Землі вийшов в той район космічного простору , в якому в цей момент на відстані прямого бачення буде космічна автоматична станція , що рухається навколо нашої планети .
Метод координат міцно увійшов у математику ( а потім і в інші науки і техніку ) у сімнадцятому столітті. Найбільший вклад в її розробку внесли французькі вчені Рене Декарт ( 1596-1650 ) та П’єр Ферма (1601-1665) . Книга Декарта “Геометрія” ( 1637) набула більшого поширення ,ніж праці Ферма , і через це прямокутні координати часто називають декартовими .
2).Коментар учителя щодо умов проведення гри : У проведенні уроку допомагають учні 10-го класу. Клас поділено на три рівносильні команди. Лідером команди стає учень який першим виконає правильно 1 завдання. До кожної команди прикріплено 2 учня 10-го класу , які є консультантами та спостерігачами. Лідер команди корегує дії товаришів , а також має право надавати консультації. Кожна консультація зменшує оцінку за дане завдання на 2 бали .
Кожне завдання учні виконують на окремих листках.
Якщо учень підняв руку, це означає , що він закінчив виконання завдання. Якщо учень підняв ручку , то він просить допомоги консультанта.
Перевіряють роботи учитель та асистенти – учні 10-го класу.
Команда одержує на кожному етапі суму балів своїх членів.
1 етап. Учні кожної команди повинні відтворити один із опорних конспектів: 1). Координати середини відрізка .
2).Відстань між точками.
3).Рівняння прямої.
Опорні конспекти:
1). Випадок: АВ не паралельний осі ОY
А1С1 =С1В1 у
x – x1 = x – x2 А(х1;у1)
x – x1 =x – x2 , або x – x1 = - (x – x2 ) А2
не може бути , 2 x = x1 + x2 С2 С(х;y)
бо x1 x2 x = (x1 + x2) В2 В(х2;у2)
Аналогічно y = ( y1 + y2 ) 0 А1 С1 В1 х
Якщо АВ паралельний осі ОY , то формули ті ж .
2). A1B1=BC= - y
A2B2=AC= -
A(x1;y1)
AB2=AC2+BC2 за т. Піфагора A2
B2 B(x2;y2)
AB2=(x2-x1)2+(y2-y1)2 C
d2 =(x2-x1)2 + (y2-y1)2 O A1 B1 x
-
3). hA1A2 , A1C = A2C , A(x;y)
AA1 = AA2 , бо ACA1 = ACA2 A1(a1;b1)
AA12 = (a1 – x)2 + (b1 – y )2
AA22 = (a2 – x )2 + (b2 – y )2 C
h A2(a2;b2)
( a1 – x )2 + ( b1- y )2 = (a2 – x )2 + ( b2 –y )2
2 ( a2 –a1)x + 2 (b2-b1 )y + (a12+b12-a22-b22) = 0
ax + by +c = 0 -загальне рівняння прямої h.
II етап. Учням пропонується серія карток : червоного кольору – до 12 балів , синього кольору – до 9 балів , зеленого кольору – до 7 балів. Можливі відповіді записані на дошці у хаотичному порядку .Учитель має відповіді до карток відповідно номерів. Кожен учень вибирає у капітана картку за кольором (за рівнем своїх знань).
ЧЕРВОНІ КАРТКИ
B(2;5) , C(3;2) , D(-2;-2) , паралелограм.
СИНІ КАРТКИ
3. АВ= 13.
8. ні , бо (3+7):2 = 5 , а не 4 .
9. ( 0,5 ; 1).
10..
ІІІ етап . естафета “КОНКУРС ХУДОЖНИКІВ “
На дошці записано координати точок .Командам видається листок паперу з нанесеною системою прямокутних координат. Кожен член команди ставить одну точку на рисунку і сполучає її з попередньою .У результаті команда одержує рисунок 3. Команда яка першою виконала завдання одержує 10 балів , наступна – 9 балів , остання –8 балів , за кожну неправильно нанесену точку – штраф 1 бал.
Точки : (-2;-1) , (-4;1) , (2; 1) , (1;3) , (2;5) , (6;5) , (7;3) , (6;1) , (12;1) , (10;-1) , (7;-2) , (1;-2) , (2;-1).
ІY етап .Вікторина “ ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК”
Кожна команда одержує максимум 10 запитань протягом 2-х хвилин. Кожна правильна відповідь приносить команді по 1 балу.
1-й конверт
1). Яка відстань від точки А(3;4) до осі ОХ . (В:4).
2). Як називається горизонтальна вісь координат. (В: Абсцис).
3). Назвати формули середини відрізка .
(В: х=(х1+х2):2;у=(у1+у2):2 ).
4). Де знаходиться центр кола х2 + у2 =4 . (В: (0;0). )
5). Як розташована пряма у = х на координатній площині ?
(В: Це бісектриса І та ІІІ координатних чвертей ) .
6). Що таке кутовий коефіцієнт прямої ?
( В: Це тангенс кута між прямою та віссю ох ).
7). Чому дорівнює Sin 900 ? ( В: 1) .
8). Які взаємні розміщення двох кіл на площині ?
(В: Дотикаються, перетинаються у двох точках ,не перетинаються).
9). В якій чверті знаходиться точка ( -1;2) ? (В: В ІІ чверті).
10).Де знаходиться геометричне місце точок площини ХоУ , для яких
=5 ? (В: Це паралельні прямі х=5 та х=-5 ).
2-й конверт
1). Яка відстань від точки (3;4) до осі оу ? (В: 3).
2). Як називається вертикальна вісь координат ? (В: Ординат).
3). Записати формулу рівняння кола. (В: (х-а)2+(у-в)2=r2 ).
4). Як розташована пряма у=5 на координатній площині ?
(В: паралельно осі абсцис і проходить через точку (0;5) ),
5). Ім’ям якого вченого названо прямокутні координати на площині ?
(В: Рене Декарта ) .
6). Чому дорівнює Cos 900 ? (В: нулю).
7). Чому дорівнює радіус кола х2 + у2 = 25 ? (В: 5).
8). Які взаємні розміщення прямої і кола ви знаєте ? (В: Перетинаються у двох точках , дотикаються , не перетинаються ).
9). В якій чверті знаходиться точка (-2;-3) ? (В: ІІІ чверть ).
10). Де знаходиться геометричне місце точок площини , для яких
=7 ? (В: Це прямі у=7 та у=-7 ).
3-й конверт
1). Яка відстань від точки (3;4) до початку координат ? (В:5).
2). В якій точці знаходиться початок координат ? (В: (0;0) ).
3). Записати формулу рівняння прямої на площині. (В:ах+ву+с=0).
4). Чому дорівнює Sin 1800 ? (В: Нулю ).
5). Як розташована пряма у = -х на площині ?
(В: Бісектриса II та IY координатних чвертей ).
6). Чому дорівнює радіус кола х2 + у2 =100 ? (В: 10).
7). В якій чверті знаходиться точка (2;-5) ? (В: В четвертій ).
8). Як розташована пряма у = -3 на координатній площині?
(В: Паралельно осі ох.)
9). Які особливості розміщення прямої у = кх +в в залежності від значень в ? (В: Якщо b>0 , то пряма у = кх піднята вверх на , якщо b<0 , то пряма у = кх опущенна на вниз .
10). Як називають координати (х ;у) ? (В: Абсциса та ордината ).
Y ПІДСУМОК ГРИ .
Д/З : Розв’язати по одній задачі ІІ етапу .