Нестандартний урок. « Світлові явища.»
Цілі уроку:
освітня: повторення й узагальнення вивченого матеріалу за світловими явищами;
розвивальна: розвиток уміння колективно працю-вати, застосовувати здобуті знання для розв'язання фізичних задач і використовувати їх у житті.
виховні: організація роботи в парах, групах.
Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого матеріалу.
Застосовані педагогічні технології: технологія розвитку критичного мислення.
Обладнання та матеріали: збиральна й розсію-вальна лінзи, картки із завданнями.
Нестандартний урок. « Світлові явища.»
Цілі уроку:
освітня: повторення й узагальнення вивченого матеріалу за світловими явищами;
розвивальна: розвиток уміння колективно працю-вати, застосовувати здобуті знання для розв’язання фізичних задач і використовувати їх у житті.
виховні: організація роботи в парах, групах.
Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого матеріалу.
Застосовані педагогічні технології: технологія розвитку критичного мислення.
Обладнання та матеріали: збиральна й розсію-вальна лінзи, картки із завданнями.
Хід уроку
Уч и т е л ь. Сьогодні ми з вами вирушаємо вдивовижний світ світлових явищ. Ми дізналися, що світло — це промениста енергія, що надходить в око й робить навколишній світ видимим. Тепер ви можете відповісти на найцікавіші запитання.
І. Стадія виклику
1. Скласти кластер «Світлові явища» — парна робота (4 бали).
2. Заповнити таблицю «товстих» і «тонких» запитань — парна робота (1 бал за «тонке» запи-тання, 2 бали — за «товсте»).
Товсті запитання |
Тонкі запитання |
||||
|
|
|
|
|
|
Поясніть, чому ?... |
|
Що? |
|
|
|
Чому ви думаєте... |
? |
Коли? |
|
|
|
Чому ви вважаєте... |
? |
Чи може... |
? |
|
|
У чому полягає відмін- |
Чи буде... |
? |
|
||
ність... |
? |
|
Чи міг...? |
|
|
Припустіть, що буде, |
Як звати... |
? |
|
||
якщо... |
? |
|
Чи було... |
? |
|
Що, якщо ?... |
|
Чи згодні ви... |
? |
||
|
|
|
Чи правильно... |
? |
|
|
|
|
|
|
|
Для чого одяг сталеварів виготовляють із блис-кучої тканини?
Навіщо водії в темний час доби в разі зустрічі машин перемикають фари з дальнього світла на ближнє?
Для чого під час зйомок усередині будівель фо-тографи застосовують білі екрани?
Чому, оцінюючи на око глибину будь-якого водоймища, ми помиляємося?
Чому тіні, навіть від точкового джерела світла, ніколи не бувають цілком темними? (Відповідь: область тіні висвітлюється відбитими від навколишніх предметів променями світла.)
Чому вікна будинків удень здаються темними? (Відповідь: прозорі вікна відображають менше світ-ла, ніж стіни будинків.)
На рецепті лікаря написано: «Окуляри +1,5 Д».
Розшифруйте, які це окуляри й для яких очей? (Відповідь: окуляри для далекозорих очей, оптична сила — +1,5 дптр).
Чому ми бачимо не тільки яскравий серп Міся-ця, але й частково ту її область, на яку не по-трапляють прямі сонячні промені? (Відповідь: ми бачимо частина темної області Місяця, тому що вона висвітлюється сонячними променями, від-битими від земної атмосфери.)
ІІ. Стратегія осмислення Індивідуальна робота (1 бал за правильну відповідь.)
1. Яке фізичне явище (об’єкт) відображено в за-гадці?
2. Про які властивості, явища й об’єкти сказано в загадках?
Що в скрині замкнути не можна? (Світло.)
Прийде в дім — не виженеш дрючком, пора прийде — сам піде. (Світловий промінь.)
Попутниця за мною ходить слідом, мені від неї ні зла, ні користі немає. (Тінь.)
І мови немає, а правду скаже. (Дзеркало.)
Перед нами — вверх ногами, перед тобою — догори головою. (Відображення у воді.)
Піднялися ворота, усьому світу краса. (Веселка.) Своїх очей немає, а іншим бачити допомагає.(Окуляри.)
У мені грає чиста вода, хоча я сухий. У мені блискає вогонь, хоча я й не пекучий. Я коштую багато золота, хоча й мало важу. (Діамант.)
Групова робота
3. «Чи знаєш ти фізичні терміни?» Склади крос-ворд для одного — групова робота (1 бал за пра-вильну відповідь).
Нестандартний урок
Кросворд 1
1. Точка, у якій збираються всі промені, що про-йшли через збиральну лінзу.
2. Частково освітлений простір.
3. Одиниця вимірювання оптичної сили лінзи.
4. Один з основних елементів оптичних приладів.
5. Вигляд предмета на екрані.
6. Випромінювання, видиме оком.
7. Оптичний прилад, що дозволяє розглядати предмети, розташовані на великій відстані від спостерігача (бінокль).
8. Розділ фізики, у якому вивчають світлові явища.
9. Оптичний прилад, який утворює зображення предмета шляхом відображення променів, що падають на нього.
Кросворд 2
1. Прилад для демонстрації дослідів з оптики.
2. Оптичний прилад, що діє завдяки заломленню світла.
3. Точка, у якій лінза збирає промені, паралель-ні до її оптичної осі.
4. Вид лінзи.
5. Властивість променів світла, що проходять че-рез лінзу.
6. Оптичний прилад, що діє завдяки віддзерка-ленню світла.
7. Вид лінзи.
8. Характеристика джерела світла.
Уч и т е л ь. Якщо ви складете кросворд правильно, то на першому кросворді у виділеній го-
ризонтальній смузі з’явиться назва оптичного явища (відображення).
На другому кросворді у виділеній вертикальній смузі прочитають назву одиниці оптичної сили лінзи (діоптрія).
4. Розв’язати експериментальні задачі: кожна група презентує відповіді (4 бали за правильну відповідь).
Перша група.
Є дві лінзи з рівним поперечником: одна — збиральна, друга — розсіювальна. Як визначити, яка з них має більшу оптичну силу, не користуючись жодними приладами? (Відповідь: слід скласти обидві лінзи впритул. Якщо отримана систе-ма діятиме як збиральна лінза, оптична сила збираль-ної лінзи більша. В іншому випадку більшу оптичну силу має розсіювальна лінза.)
Друга група.
Аркуш паперу розміром 15 × ×15 см розкреслити олівцем на квадратики( 2 × 2 мм) і розфарбувати в шаховому порядку у два кольори — жовтий і блакитний. Показати цей аркуш спочатку здалеку, а потім — зблизька.
У першому випадку він здається зеленим. Поясніть явище. (Відповідь: якщо розфарбований аркуш перебуває далеко, то зображення сусідніх жовтих і бла-китних квадратиків укладаються на одному світло-чутливому елементі сітківки ока, тому дають відчут-тя, яке відповідає змішаному світлу.)
5. Розв’язати задачу біля дошки. Індивідуальна робота (2 бала за правильне розв’язання).
Задача 1. Оцініть мінімальну висоту плоского дзеркала, установленого вертикально в кімнаті, щоб, ставши перед ним, не змінюючи положен-ня голови, бачити своє зображення на весь зріст. (0,5 висоти свого зросту.)
Завдання 2. Промені пучка проходять систему з двох тонких збиральних лінз із різними фокус-ними відстанями. Як розташовані лінзи цієї системи, якщо по виходу з неї промені пучка залишаються паралельними? (Лінзи розташовані так, що їхні головні фокуси збігаються.)
6. Скласти сінквейн із теми «Світлові явища» — парна робота (4 бали).
ІІІ. Рефлексія
Заповнити таблицю: «З» — знаю, «У» — ді знався, «Х» — хочу дізнатися.
я знав |
я дізнався |
я хочу дізнатися |
|
|
|
|
|
|
Обговорюють у парах і доповідають класові.
IV. Підбиття підсумків
Контрольний аркуш Ф. І. ученика_____________
Завдання 1 |
Завдання 2 |
Завдання 3 |
Завдання 4 |
Завдання 5 |
Завдання6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Література
1. Аганов А. В. Фізика навколо нас / А. В. Аганов, Р. К. Сафіуллін. — М. : Будинок педагогіки, 1998.
2. Ланге В. Н. Експериментальні фізичні завдання на кмітливість / В. Н. Ланге. — М. : Наука, 199.
3. Тихомирова С. В. Фізика в прислів’ях і приказках, віршах і прозі, казках і анекдотах / С. В. Тихомирова. — М. : Нова школа, 2002.