Нестандартний урок з розвитку зв'язного мовлення в 7 класі. Тема: "Складання діалогів".

Про матеріал

Дана розробка поєднує в собі елементи уроку з використанням ІКТ, уроку-вистави, уроку-змагання, віршованого уроку, що робить урок цікавим і незабутнім.

Перегляд файлу

Нестандартний урок з розвитку зв'язного мовлення в 7 класі.

Тема уроку: «Складання діалогів».

Мета (формувати компетентності):

-                      предметні: поглибити знання учнів про діалог; навчити оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; 

-                      ключові: розвивати мовленнєво-комунікативні вміння складати і розігрувати діалоги, використовуючи формули мовленнєвого етикету; розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, творчу уяву учнів;

-                      загальнокультурні: виховувати культуру спілкування; любов до української мови як засобу формування життєвих цінностей.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

—    Чом, вітриську, розходився, хазяйнуєш у саду?

— Це я в листі заблудився і дороги не знайду. —    А навіщо трусиш сливи у некошену траву? —    Бо удався нелінивим, без роботи не живу!- писала Тамара Коломієць. 

Доброго ранку, діти! Сьогодні надворі не вітрисько, а тепла, гарна погода, тож бажаю і вам гарного, сонячного настрою. На уроці нас чекає незвичайний матеріал.  Подібне ми вже робили, але, що ж все-таки буде незвичайного, ви дізнаєтесь, якщо будете… Давайте всі разом прочитаємо, що ви будете (девіз уроку спроектовано на інтерактивній дошці):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

► Перевірка домашнього завдання

Учні з достатнім рівнем знань виконують комп’ютерні тестові завдання, розроблені за допомогою програми “MyTestXPro”.

Учні з середнім рівнем знань по черзі виконують завдання, спроектовані на інтерактивній дошці. Наприклад, розставляють розділові знаки у реченнях (попередня тема).

Учні з високим рівнем знань виправляють допущені на дошці помилки, відповідь обгрунтовують.

► Бліцопитування.

1.      Пригадайте визначення діалогу.

2.      Що таке монолог?

3.      З чого складається діалог?

4.      Розділові знаки при діалозі.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. 

       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Привели одного разу до давньогрецького філософа Сократа (469 до н. е) юнака, щоб той навчив хлопця мистецтву ораторства (вміння красиво говорити). І Сократ, щоб перевірити здібності юнака, сказав: "Заговори, щоб я тебе побачив ..."

"Яка людина, така його і мова", - вважав Сократ. Звідси і з'явився цей чудовий сократовский афоризм.

Вміння красиво говорити дано від природи не кожному. Але ці навички можна розвинути.

Природно, мова дана нам у спадок. Цей дар можна і потрібно тренувати.

Красиво говорити - значить правильно вимовляти слова, вірно інтонувати речення, вміти яскраво і образно висловити свою думку. 

Сьогодні, за допомогою діалогу, ми будемо розвивати наше вміння красиво і ввічливо говорити зі своїм співрозмовником.

Як ви вже зрозуміли, мова в на піде про діалог.

Про діалог  в нас піде мова, Це двох чи більш осіб розмова.

Із реплік він складається,

З рядка нового починається.

Тож, тема  нашого  уроку:  «Складання діалогів».  На  уроці  ми  будемо  формувати  та  удосконалювати  мовленнєво – комунікативні  вміння,  складати  і  розігрувати  діалоги, використовуючи мовленнєвий  етикет, виховувати  повагу  до  співрозмовника.

ІV. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ СИТУАТИВНИХ ЗАВДАНЬ І ВПРАВ НА

СПОСТЕРЕЖЕННЯ, РОЗІГРУВАННЯ ТА СКЛАДАННЯ ДІАЛОГІЧНИХ ТЕКСТІВ

- Чотирьом учням нашого класу домашнім завданням було підготувати сценку «Скажи людині: «доброго дня!». Давайте подивимося.

Учні, одягнуті в героїв діалогічного тексту, розігрують діалог. При цьому, слова автора

супроводжуються    відео, спроектованим          на інтерактивній дошці. 

Скажи людині: «доброго дня!»

Лісовою стежинкою ідуть батько і  маленький син.

Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.

Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.  

— Тату, куди бабуся йде? — питає син.

— Зустрічати або проводжати,— каже батько й усміхається.— Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!»

— Навіщо ж казати ці слова? — дивується син.— Ми ж її не знаємо.

— А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.

Ось і бабуся.

— Доброго дня, бабусю! — каже син.

— Доброго дня,— каже батько.

— Доброго вам здоров’я,— відповідає бабуся і усміхається.

І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло.

У кущах заспівали пташки — раніше їх і не чути було.  

На душі в хлопчика стало легко.

— Чому це воно так? — питається син.

► Аналіз розіграного діалогу

  Дайте відповіді на запитання.

-     Чи зрозумів хлопчик, чому так сказав йому батько? Чи буде він чемним і надалі? -   Яка основна думка даного діалогу?

Завдання. Прочитайте останній рядок тексту (текст, спроектований на дошці). Уявіть ситуацію та продовжте текст діалогу.

Робота з підручником. Діалог, який доповнює прочитаний текст.

Завдання       1.         Прочитайте    текст. Визначте        речення,         ускладнені однорідними членами, звертаннями та вставними словами.

Який кущ наймиліший українцеві? Звичайно, калина! Про яку рослину складено найбільше пісень? Звісно, про калину! Квітне калинове диво в казках, легендах, прислів’ях і приказках.

Звідки ти взялася, калино? Чому до тебе, скромний кущику, українці ставляться з такою повагою?

Кажуть, напали якось на нашу землю вороги. Схоплена ними дівчина вирвалася й побігла. Розірвалося її червоне намисто, розсипалися по землі яскраві намистинки. Через деякий час повиростали з них калинові кущі.

Калина — спогад про рідну домівку, про матінку, її турботу й пестливі руки. Калина символізує дівочу красу, вірність і любов. А ще калина уособлює силу та безсмертя. «А ми тую червону калину підіймемо, а ми нашу славну Україну розвеселимо!» — співають українці. Завдання 2 (робота в парах). Передайте зміст тексту в формі діалогу між двома школярами. Один із них розпитує, чим пояснюється прихильність народу до калини, другий розповідає те, що почув від старших родичів, та прочитав. Уживайте речення, ускладнені однорідними членами, звертаннями та вставними словами.

Фізкультхвилинка (виконується за допомогою відео «Супер-фізкультхвилинка для дітей 5-7 класів», спроектованого на інтерактивній дошці).  

Складання та розігрування діалогу, який відбувається відповідно до ситуації спілкування.

Учні діляться на групи по четверо чоловік (окремо – дівчата, і окремо – хлопці). Складання та розігрування діалогу, який відбувається відповідно до ситуації спілкування, здійснюється у вигляді змагання між дівчатами та хлопцями. Оцінюються діалоги окремих груп, потім, за загальним рейтингом оцінок дівчат і хлопців, визначається, хто був кращим у спілкуванні: дівчата чи хлопці.

Завдання для дівчат.  Двом учасникам групи необхідно скласти і розіграти діалог між самотньою бабусею та її сусідкою семикласницею, котра прийшла дізнатися, якої допомоги потребує старенька. Один учасник групи повинен вставити слова автора до цього діалогу. Ще один учасник – добавити до даного діалогу співрозмовника. Що за людина буде цим співрозмовником, обирайте самі.

У репліках уживайте деякі з поданих на дошці звертань і вставних слів. Не забувайте про етикетні формули (слова ввічливості). 

Завдання для хлопців. Умови завдання такі ж, як у дівчат, тільки основу становить діалог між відомим спортсменом, котрий приїхав до школи, яку він закінчив років з десять тому, та семикласником.  

Деякі звертання, вставні слова, етикетні формули, які можуть бути використанні при складанні діалогу хлопцями, теж спроектовані на інтерактивній дошці.

 

Як приклад уживання звертань, етикетних формул у репліках діалогу, учням пропонується переглянути відео «Діалог доньки з мамою».  

Складання діалогів. Визначення переможців. V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

► Учням у віршованій формі подається узагальнення матеріалу про діалог, його складові,

з

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа «Неуважний учень». Учень, якому було завданням розставити розділові знаки при діалозі, допустив помилки при розставленні розділових знаків. Виправте помилки, допущені при оформленні діалогу.    

Рефлексія. 

1. На уроці я:

-  дізнався (-лась):  

-  зрозумів (-ла):

-  навчився (-лась):

2.    Найбільше мені сподобалося…

3.    Я мав (-ла) труднощі з…

4.    Які форми роботи ви хотіли б застосувати на наступному уроці? 

► Міжпредметні зв’язки       

► Оцінювання роботи окремих учнів, праці всього класу.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Домашнє завдання диференційоване:  середній рівень –   ст 30, впр. 46; 

достатній рівень – скласти і записати діалог -повідомлення на самостійно обрану тему;

високий рівень – скласти і записати діалог дискусійного характеру на самостійно обрану тему.

Завантаження...
pdf
Додано
14 жовтня 2018
Переглядів
3065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку