Урок " Цикл уроків .Прислівник як частина мови"

Про матеріал

У роботі представлено цикл уроків з української мови у 7 класі за темою « Прислівник». Дані уроки будуть корисними для впровадження у практику викладання української мови у школах. Продуманість змісту, розмаїття прийомів і методів, вдалий добір матеріалу, доцільна структура - прикметні ознаки уроку. А ще : створення нестандартних навчальних ситуацій, емоційно – формуючих завдань як при вивченні нового матеріалу, так і на етапі закріплення, перевірки знань, унаслідок чого діти отримують можливість стати співтворцями,співавторами уроків. Система пізнавальних проблемних запитань спрямована на опанування форм і процесів мислення: окреслення ознак, порівняння, виявлення причиново – наслідкових зв'язків . Такі завдання допомагають глибше пізнати певні закономірності і сприяють розвитку уяви, бо саме яскраві уявлення є основою творчої діяльності.

Перегляд файлу

Пропонуємо до вашої уваги моделі уроків рідної мови у 7 класі. Вивчення теми « Прислівник» з використанням інноваційних методів навчання

 

 

 

  1. Урок 1. Прислівник: загальне значення, морфологічні

             ознаки, синтаксична роль. Розряди прислівників(практично)………………     .…..5

 

  1. Урок 2. Ступені порівняння прислівників……………………………………………………………………………………..6

 

  1. Урок 3. Способи творення прислівників………………………………………………………….…………………………8

 

  1. Урок 4. Одна і дві букви н  у прислівниках…………………………………………………………………………………...10

 

  1.  Урок 5. Написання прислівників через дефіс………………………………………………...11

 

  1. Урок 6. Написання  прислівників разом та окремо………………………………………..…13

 

  1. Урок 7.  Тематична контрольна робота…………………………………………………..…..16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема : Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди прислівників(практично)

Мета :     Пригадати й поглибити навчальний матеріал про прислівник як незмінну самостійну частину мови; формувати в учнів уміння розпізнавати прислівник  у реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль;розвивати творчі здібності учнів, пам'ять ; виховувати повагу до народних вірувань.

Тип уроку :засвоєння нових знань.

Обладнання : підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Розряди прислівників»

 

 

                                                                          ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя.

   Розкажу вам пригоду, у якій одна частина мови допомогла зрозуміти дітям їх помилки. Ви повинні слухати уважно, запам’ятовувати слова, які використовуються героями пригоди, а потім дати відповіді на поставлені у кінці пригоди запитання.

Жили три сестрички. Тато з мамою день у день працювали. Отож, дітям і доводилося часто господарювати одним. Та не всі сестрички були до цього охочі.

   Старша сестричка вчора, сьогодні і в кімнаті прибрала, і сніданок  зготувала, на городі працювала. Середня знехотя взялася до роботи, а до кінця її не довела. Їй би в ліжку полежати і ні про що не думати. А найменша зовсім про роботу не думає. Вона гойдається на гойдалці  то вгору , то вниз. От і вся робота.

   Важко старшій сестрі самій все робити , але вона не розповідає це мамі й татові, бо знає, що вони прийдуть з роботи втомлені, хай краще відпочинуть. Вона просто часто говорить сестричкам, що гуляти можна тоді, коли робота зроблена. Адже можна так розлінитися, що коли і хотітимеш щось зробити, то не зможеш. Лінь не дозволить. Та сестрички тільки сміялися і продовжували  лінуватися.

   Спостерігав за цим маленький іграшковий гномик, якому старша сестра розповідала про свої образи. Одного разу він вирішив провчити ледачих дівчаток : написав віршика на великому аркуші паперу і прикріпив його над ліжком у дівчаток. А там було написано:

Ой, ледачі ж ви,  дівчатка,

  Прокинувшись, дівчата почали читати. А коли ще дізналися , хто підписався під віршем, то й зовсім не знали, що робити та гадати. Потім вони швидко прибрали ліжко, одяглися, вмилися і побігли до старшої сестри. Вони їй сказали, що все зрозуміли, що будуть допомагати їй сьогодні і завтра, вдень і ввечері, влітку і взимку, працювати будуть уважно і добре, тут і там, старанно і залюбки.

Завдання: назвіть слова, які говорили дівчатка, обіцяючи все робити добре. Яка ж частина мови допомогла дівчаткам бути чемними?

Що ви пам’ятаєте про прислівник?

На які питання відповідають прислівники?

Яка найголовніша ознака прислівників?

Які морфологічні ознаки мають?

Яка їх синтаксична роль?

Закінчуючи вивчати дієприслівник, ми зазначали, що він має з прислівником спільні ознаки. Які?

ІІІ Повідомлення теми і мети уроку

ІV Мотивація навчальної діяльності школярів

Робота з таблицею

Заповніть І і ІІ колонку таблиці

Що знаємо про прислівник?

Про що хочемо дізнатися?

Про що дізналися?

 

 

 

V Опрацювання навчального матеріалу

  1. Робота з підручником.

(Прочитати та осмислити матеріал параграфа в підручнику, роблячи позначки олівцем (+ - відоме, - - нове.)

2.Аналіз мовного матеріалу

Переписати словосполучення  і зазначити, з  якими частинами мови  вжиті прислівники

               Пожовкнути раптово, падаючи додолу, приємний дуже, Добре дуже, забарвлений занадто, читання вголос.  ( відповіді учнів)

3.Робота з таблицею « Розряди прислівників.»

Розряди

 

На які питання відповідає

 Приклади

Способу дії

Як? Яким способом?

Добре,погано,пішки,верхи,бігом

Міри і ступеня

Скільки ? Наскільки? Якою мірою?

Мало,багато,надвоє,зовсім,цілком

Місця

Де ? куди? Звідки?

Тут, там, далеко,туди,вниз,угору,звідти,здалеку

Часу

Коли? З якого часу? До якого часу?

Вчора,завтра,звечора,доти,довіку

Причини

Чому? Через що? З якої причини?

Згарячу,спересердя,спросоння

Мети

Для чого? З якою метою? Навіщо?

Навмисне, наперекір,напоказ

4. Виконання вправ.

 1)Розподільний диктант

Записати словосполучення , розподіливши їх на три групи залежно від того,що означають прислівники – причину, мету чи міру і ступінь дії.

             Трохи повернути, забути спохвату, говорити наздогад, дуже хвилюватися, повторювати утретє, набрати чимало,залишитися навмисне,чинити неспроста, виставляти напоказ, забути спросоння,викинути зозла ,перевершити набагато.

2) Вправа на відновлення тексту.( картки з текстом роздаються учням)

Вставте відповідні за змістом  прислівники.

   До Х ст. новий рік у Київській Русі __________________ починався з нового місяця _______ , у  дні, близькі до весняного рівнодення________ , після прийняття християнства, з’явився  юліанський календар, нове літочислення – від народження Христа і новий початок року – 1 березня. До того часу_____ на Україні було літочислення від  сотворення  світу, за яким 1992 рік, наприклад, рахується 7500 роком. ( О.Ковальчук).

Д о в і д к а : завжди, навесні, пізніше, всюди

3) Вибірковий диктант ( 2учня працює біля дошки, інші – в зошиті)

Виписати з тексту прислівники , визначити розряд.

Світ по-новому відкривати, поете, обов’язок твій . І той в житті повік не згине, кому далося в пісні жить і розуміть народний геній. ( М.Рильський) Ми підемо вперед, історія не жде. Бути поетом – це означає 6 розростатися вшир, пустити корінь вглиб,піднестись думкою у височінь. ( П.Тичина)

3) Гра « Одним словом» ( перевірка в парах)

Передати зміст словосполучення , речення одним словом – прислівником.

-З почуттям  подяки, з готовністю віддячити за послугу. (Вдячно)

- Догори обличчям ( Горілиць)

- Завзято, непохитно у здійсненні своєї мети ( наполегливо)

- Без бажання, мляво,повільно.( Нехотя)

- Услід за тим, що віддаляється ( Навздогін)

- Послідовно, одне за одним ( Підряд)

- Високо в небі, в повітрі ( Вгорі)

 -У гніві, дуже розсердившись ( Спересердя)

- Не шкодуючи ділитися чим – небудь, охоче витрачаючи щось  ( Щедро)

- Охоче, із задоволенням і любов’ю до якого – небудь заняття (Залюбки)

VI   Закріплення знань

   1. «Клоуз – тест»

  1. Прислівник – ….
  2. Найголовніша ознака прислівника – (незмінність)
  3. Найчастіше ця частина мови виконує в реченні функцію….
  4.  Прислівник має такі розряди :…
  5. Прислівники місця означають …
  6. Прислівники міри і ступеня характеризують…
  7. Прислівники, що означають, яким способом відбувалася дія чи виявляється її ознака відносяться до розряду…
  8. Прислівник має такі морфологічні ознаки:…
  1. Робота з сигнальними картками: визначити прислівники.

              Здалеку, далекий, далеко, тихо,голосистий, тихенький, височина, голосно, голосочок, стиха,високо, височина,вгору, високий.

VII Підсумок уроку

Робота з таблицею

  • Заповнити колонку ІІІ таблиці, яку ви розпочали заповнювати на початку уроку.

VIII Домашнє завдання

1.вивчити параграф підручника, виконати вправу

2. записати словниковий розподільний диктант з 12 слів – прислівників.

 

Тема : Ступені порівняння прислівників

Мета : домогтися засвоєння учнями ступенів порівняння прислівників, фомувати вміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння; розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення; виховувати сумлінне ставлення до навчання.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

Обладнання : підручник, дидактичний матеріал, таблиця « Ступені порівняння прислівників», кольорові олівці.

 

ХІД УРОКУ

 

 

І Організаційний момент

Учні зображують на аркушах паперу себе і настрій, з яким вони прийшли нам урок.

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Записати речення, підкреслити прислівники, з’ясувати до якого розряду за значенням вони належать.

         Людське око бачить глибоко. Сова вдень мовчить , а вночі кричить. Він солодко говорить, та нудно його слухать. На голові густо , а в голові пусто. Він такий бідний , як мак начетверо.  Одна голова добре, а дві удвічі краще. Спросоння меле, як з гарячки. Всюди добре, а дама найліпше.

3.Запитання до учнів. 

- Розкажіть, що ви знаєте про ступені порівняння прикметників

4.Практична робота.

На дошці записано прислів’я. Прочитайте, вкажіть прикметники, визначте їх ступені порівняння.

 Майська роса краще вівса. Краще правду терпіти, як кривду чинити. Нема гіршого ворога, як дурний розум. Упертий гірше свині. Найбільше багатство – здоров’я. Найбільше вір своїм очам, а не чужим речам.

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку.

ІV Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

Уважно послухайте казку.

Жило два брати. У старшого було дві дочки, у меншого – одна. Одного разу брати вирішили піти в місто, а дочкам загадали виконати роботу на  городі. У старшого брата одна дочка виконала роботу швидше, друга – значно швидше, а дочка молодшого брата найшвидше.

   Потім вони почали гратися у різні ігри з іншими дітьми. Усім було весело. Але одній дочці старшого брата було веселіше, другій – веселіше за інших, а дочці меншого брата – найвеселіше ( бо вона була найменшою і дуже  любила гратися).

   Повернулися батьки з далекої дороги. Побачили, що робота була виконана, й похвалили своїх дочок.

      Назвіть усіх героїв казки своїми іменами; поясніть, як утворюються форми вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників.

  1.  Зверніть увагу на прислів’я, що записані на дошці, знайдіть у них прислівники, визначте їх ступені порівняння. Як на вашу думку, чи однаково творяться ступені порівняння прикметників та прислівників ?Відповідь аргументуйте.

V Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  1. Робота з підручником. Учні самостійно опрацьовують теоретичний матеріал підручника.
  2.  Пояснення вчителя з використанням таблиці.

Яскравий – яскрав-іш-ий -  най- яскравіший

 

 

Суфікс  -ок-  випадає

Суфікс  -к-  випадає

 

Яскраво – яскрав-іш-е  -  най-яскравіше

Гарячий  -  гаряч-іш-ий -  най-гарячіший

Гаряче  - гаряч-іш-е  -  най-гарячіше

Широкий  - шир-ш-ий  -  най-ширший

Широко  -  шир-ш-е  -  най-ширше

Низько  - ниж-ч-е   -  най-нижче

Проста форма вищого ступеня прислівників твориться за допомогою суфіксів –ше-, -іше-.

Складена форма вищого ступеня прислівників твориться шляхом додавання до прислівників вищого ступеня слів значно, набагато, куди, ще, трохи.

Найвищий ступінь твориться за допомогою префікса най-, для підсилення можуть вживатися префікси як-,  що-.

Деякі прислівники вищого і найвищого ступенів утворюються від прислівників з іншим коренем. Наприклад, добре – краще - найкраще; погано – гірше – найгірше.

VI Закріплення набутих знань

  1. Утворіть і запишіть  прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння.

Глибоко, швидко, вузько, близько, дорого,важко,добре, мало, весело, цікаво, тихо, голосно.

  1. Дослідження - констуювання

З-поміж поданих прислівників виписати тільки ті, від яких можна утворити ступені порівняння . Утворити просту й складену форми вищого ступеня.

Взимку, надворі, весело, вправно, нарешті, вдвоє, мудро, професійно, занадто, по-нашому, пошепки, ясно, звідти, надалі, по-українськи, мимо.

  1. Розподільний диктант.

Подані прислівники записати в дві колонки за ступенями порівняння.

Дотепніше, найдосконаліше, щонайрішучіше, якнайменше, дедалі краще, нижче, гідніше, якнайпривабливіше, натужніше.

  1. Виконання вправ з підручника.
  2. Кросворд « Заповни клітинки»

Впишіть у порожні клітинки першої фігури антоніми до поданих  слів, а в клітинки другої – синоніми. Від можливих утворіть прислівники вищого і найвищого ступеня.

 

 

 

1

 

А

 

 

1

 

 

С

 

 

 

 

 

2

 

Н

 

2

 

 

И

 

 

 

 

 

3

 

Т

 

3

 

 

Н

 

 

 

 

4

 

 

О

 

4

 

 

О

 

 

 

 

5

 

 

Н

 

5

 

 

Н

 

 

 

 

6

 

 

І

 

6

 

 

І

 

 

 

 

 

7

 

м

 

7

 

 

м

 

 

 

1)1.Мало. 2. Раніше. 3. Всерйоз.                           2) 1.Інколи. 2.Як-небудь. 3. Неодмінно. 4.Вниз                                               

4.Дешево. 5. Уночі. 6. Вірно. 7.Влітку.                         5.Голосно. 6.Повік. 7. Ввічливо.

   6. Робота в парах

Переписати прислів’я, на місці крапок вставляючи прислівники у формі вищого ступеня порівняння.

  1.  … орати - …хліба мати. 2. Безчестя … смерті. 3. … діла – … слів. 4. … на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину … . 5. Борг чим … лежить, тим … росте. 6. Живи так, щоб тобі було добре, а іншим ще … .7. … менше та краще.

Д в і д к а : Гірше, довше, більше, краще, більше, глибше, ліпше, менше, пізніше.

VII Підсумок уроку

Метод « Мікрофон»

  • Чи змінився ваш настрій? Чому?
  • Яка робота на уроці була вам найцікавіша?
  • З якою роботою справлятися було легше, а з якою важче?
  • Прислівники якого ступеня  я вживала у запитаннях?

VIII  Домашнє  завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал з теми.
  2. Виписати з художньої літератури речення, в яких вживаються прислівники вищого та найвищого ступеня.

 

 

Тема  : Способи творення прислівників.

Мета : Досягти засвоєння учнями основних способів творення прислівників; формувати вміння визначати спосіб творення прислівників та утворювати прислівники самостійно, удосконалювати вміння здійснювати морфемний та словотвірний  аналіз прислівників;розвивати інтерес до навчання; виховувати любов до природи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання : підручник, дидактичний матеріал, кодоскоп ,  тематично-опорні таблиці, схема « Способи творення прислівників.»

 

ХІД УРОКУ

Якби краса душі людини

Могла природи досягти

Тоді б ніколи не зазнали

Ні сліз, ні горя, ні біди

Євген Ковальчук

 

І Організаційний момент

1.З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

Учні пишуть один одному побажання на уроці.

ІІ Актуалізація знань учнів

1 Перевірка домашнього завдання

2  Фронтальне опитування

  • Пригадаємо, який розділ науки про мову зараз вивчаємо?
  • Що вивчає морфологія?
  • На які дві великі групи поділяються частини мови?
  • До якої частини мови належать слова : високо, сумно, влітку, восени, назустріч?
  • Що вже вивчали про прислівник?( користуємось тематично-опорними таблицями)
  • Чим найчастіше виступає прислівник у реченні?
  • Назвіть морфологічні ознаки прислівників, що вказують на ознаку дії.

3 Індивідуальне опитування

Картка 1

1.Утворіть ступені порівняння прислівників:

Добре –

Погано –

Тепло –

       2.Складіть логічну схему «Творення ступенів порівняння прислівників»

      Картка 2

     1.Утворіть від поданих прислівників складену форму вищого ступеня:

       Гарно –

      Важко –

      Глибоко –

     Тепло –

  2.Складіть речення , використовуючи форми обох ступенів.

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку

ІV Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання

  • Доведіть чи спростуйте твердження

Оленка з Семеном посперечалися. Семен твердить, що прислівник  жаль утворився шляхом переходу іменника чоловічого роду  в прислівник , а Оленка запевняє, що прислівник  жаль утворився від слова жалко  безсуфіксним способом. Розсудіть, хто правий у даному випадку.

  • Яких знань вам для цього не вистачає?
  • Пригадаймо, які способи творення слів ми вже вивчали?

Способи творення слів :

  1. Суфіксальний
  2. Префіксальний
  3. Префіксально-суфіксальний
  4. Злиття основ
  5. Повторення однакових або близьких за значенням слів
  6. Перехід однієї частини мови в іншу(у прислівник)
  • Чи вичерпна ця інформація щодо способу творення прислівників? На це питання ми зможемо дати відповідь лише після того, як виконаємо певний вид роботи, а саме роботу з текстом.

V  Сприйняття і усвідомлення учнями навчального матеріалу

  1. Робота над схемою « Способи творення прислівників»  та» Походження прислівників»

1.

Префіксальний

Пізно –запізно,

Довго – недовго

Тоді – відтоді

Усюди – повсюди

2.

Суфіксальний

Низько, добре, рішуче

3.

Префіксально-суфіксальний

По-іншому, вгорі, здалека

4.

Складання слів( повторення слів, однакових чи близьких за значенням)

Подекуди, деінде,часто-густо,ледь-ледь,близько-близько, де-не-де

5.

Лексико-синтаксичний( злиття сполучень слів в одне слово)

Горілиць,мимоволі,запанібрата

6.

Морфолого-синтаксичний(перехід у прислівники інших частин мови)

Лежачи,бігом,шкода, жаль,часом,гуртом

 

Первинних прислівників небагато: тут,там,тоді,сюди,де,куди,коли,скрізь,як, досі,доки,поки ( утворилися давно від коренів та основ займенників, утрачених зовсім сучасною українською мовою)

Прислівники походять

Від прикметників

Начисто, востаннє, по-людськи,голосно, вороже,зрідка, зліва,вліво,звисока

Від іменників

Навесні,щоночі, надворі,напам’ять, верхи, кругом,підтюпцем,повагом

Від числівників

По-перше,двічі, натроє,вчетверо,заодно,утрьох,поодинці

Від займенників

Чому, тому,надто, зовсім, потім, тому, нащо, чомусь, по-моєму, по-своєму

Від дієслів

Гопки, лежма,нехотя, хвилююче,навпомацки,навстоячки, загодя

Від прислівників

Кудись, куди-небудь, подекуди, відтоді, назавжди,дотепер,позавчора

  1. Робота з текстом ( спроектовано через кодоскоп)

Перед вами текст. Прочитати його, визначити тему тексту, стиль, тип мовлення. Підкреслити орфограми і пояснити. Виписати прислівники, дослідити спосіб їх творення. Останнє речення виписати, зробити синтаксичний розбір.

              Ранок. Тиша навколо. Ліворуч від мене стоїть замріяний осінній ліс. Аж ось спросоння обізвалася пташка. Здалеку ледь-ледь почувся шурхіт листя . Потім з’явився їжачок. Стривожено  подивився праворуч і безслідно зник у пожовклому сухому листі.

 Жаль мені покидати цю красу.

( Діти дописують у схему « Способи творення слів №5 і 6 нові способи творення)

 

  1. Робота в групах

1 група – від поданих слів утворіть прислівники, укажіть спосіб їх творення.

Тяжкий, важкий -                                                   На, двір –

В, літо -                                                                      гаряче –

Босі, ноги -                                                               щирий –

В, осінь -                                                                   тихий-тихий –

2  група – укажіть способи творення прислівників.

Нелегко -                                                                 сповна –

Відтепер -                                                                тричі –

Нашвидкуруч -                                                       більш-менш

Весело –

До прислівника весело підібрати антонім, а до слова нелегко – синонім

 

  1. Цифровий диктант ( схема – опора «Способи творення прислівників»)

Уперше, навколо, тишком – нишком, на світанку, відколи , по щирості, швидко,звідусюди, поночі, босоніж,щоночі, високо

К л ю ч : 3, 2, 4, 6, 1, 2, 6, 1, 2, 3, 5, 3, 1   ( записано на дошці)

VI  Закріплення вивченого матеріалу

       1.      Словниковий диктант

Записати прислівник, виділити префікси та суфікси, за допомогою яких вони  утворені. Скласти три – чотири речення з прислівниками.

Дотепер, збоку, надвечір, сповна, вчетверо, спідлоба, недобре, ніколи, щонайкраще, ніскільки, відтак, додому, вдруге, звечора, точнісінько, відмінно, цінно.

  1. Гра « Хто швидше»

Утворити прислівники  а) префіксальним способом, б) суфіксальним

а) В ( день, голос, плав, низ);  на ( добре, багато, радісно); ні ( коли, звідки, де, як);

б) два, швидкий, тихий,серйозний, точний, самовідданий,поважний,щоденний,три.

4. Тестові завдання

                1) У якому рядку всі слова прислівники

                       А)  надвоє, гарно, тричі, веселі

                        Б)  влітку, весна, зимовий, три

                        В) щиро, весело, вранці, точно

               2) У якому рядку всі слова – непохідні прислівники

                        А) прямо, рясно. Цікаво, чемно

                        Б) вручну, напевно, напоготові, довіку

                        В) тут, куди, тепер, завжди, там

                3)  Встановити відповідність

                          А)  По-батьківському, заодно, потайки                        1- суфіксальний

                          Б) двічі, ніжно, білесенько                                               2 – префіксальний

                          В) надвоє, учотирьох,  по-друге                                     3 – префікс. –суфікс

 

VII Підсумок уроку

Метод « Мікрофон»

  • Що нового для себе ви дізналися на уроці?
  • Чим збагатили свої знання?
  • Прокоментуйте епіграф, використовуючи прислівники

Слово вчителя

Любі діти! Я вважаю, що сьогодні ми зуміли заповнити ще одну сторінку нашого уроку глибоким змістом і знаннями про прислівник, способи його творення . І разом з цим зрозуміли, що:

Природа нам – як рідний дім

Вона усім – як мати.

Щоб лад завжди був в домі тім,

Про це нам треба дбати.

VIII  Виставлення і коментар оцінок

IX  Домашнє завдання

    1 Опрацювати теоретичний матеріал підручника.

     2 Написати твір – мініатюру « Мій робочий день», використовуючи прислівники.

Тема :  Одна і дві букви н  у прислівниках.

Мета : ознайомити учнів з правилами написання однієї і двох букв н у прислівниках ; формувати вміння знаходити відповідну орфограму,; розвивати логічне мислення , пам’ять; виховувати допитливість, оптимізм, любов до рідного слова.

Тип уроку : засвоєння нових знань.

Обладнання : дидактичний матеріал,  підручник, кодоскоп

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. «Мудрий не вагається, сміливий не боїться»

Учні за певний час мають виконати запропоновані завдання.

  1. Утворіть від поданих прислівників і запишіть прислівники вищого й найвищого ступеня.

Глибоко, швидко, вузько, важко, добре, весело, цікаво.

  1. Уведіть чотири прислівника в одне речення.
  2. Визначте способи творення прислівників
  3. Зробіть синтаксичний розбір речення.

Геолог піднімається високо в гори.

Утворіть суфіксальним способом прислівники від поданих слів.

 Два, швидкий, тихий, легкий, три, старанний, глибокий.

  1. Брейн-ринг  « Хто перший ?»
  • Як написати прислівник у прислів’ї : « вчитися ні/коли не/пізно» ?
  • Закінчіть думку: « якщо в реченні є протиставлення, виражене сполучником а , то не з прислівником пишеться …»
  • Назвіть слово, яке утворене префіксально - суфіксальним способом.

Красиво, швидко, напам’ять, по-українськи, вгору, вбік.

ІІІ   Оголошення теми і мети уроку

IV  Мотивація навчання

  • Ситуативне завдання.

Уявіть, що ви вчитель. Вам необхідно пояснити правопис  н та  нн у прислівниках . Прочитайте пари слів, порівняйте написання і зробіть висновок. Сформулюйте правило вживання  н та нн у прислівниках.

       Певний    - певно                                             туманний    - туманно

       Студений    - студено                                      нездоланний   - нездоланно

        Невгамовний   - невгамовно                        старанний - старанно

       Духмяний    - духмяно                                    буденний  - буденно

       V  Опрацювання нового матеріалу

  1. Робота з підручником

Порівняння власних висновків з теоретичним матеріалом підручника.

  1. « Лови помилку!»

Знайдіть і виправте помилки в правописі слів. Слова спроектовано на дошку через кодоскоп.

Незбагненно, збуджено,відданний,  спросоння, впевнено, шалений, зраня, стримано, щоденно, збудженно, серйознно, несказанний, натхненно,бесстрашно, законно.

  • Підкресли відповідні букви у словах, які записані з помилками і прочитай побажання.

1слово – 1,2 букви

2слово – 2 букву

3 слово – 3 букву

4 слово – 1,2 букви

5слово – 1,2 букви

  1. Робота у зошитах з плівки

( аркуші з надрукованим завдання вставляємо у файл, і виходить один аркуш зошита з плівки. На плівці працюємо маркером.)

Сон…о, плин…о,  старан…о, безімен…о,віддан..о, відповідальн…о, прихован…о, впевнен…о, багрян…о, шален…о, відмін…о, безперечн…о.

  1. Диктант з обґрунтуванням

Записати словосполучення, замінивши іменники з прийменниками однокореневими прислівниками. Пояснити написання н та нн  у прислівниках.

            П р и к л а д : вчитися з успіхом – вчитися успішно.

         Працювати з захопленням, слухати з увагою, сперечатися з впевненістю, говорити з роздратуванням, , грати з натхненням, наближатися з обережністю, прислухатися з тривогою, вчитися з ретельністю.

             VI  Закріплення матеріалу

Цифровий диктант

  1. Прислівники з н  -  1, з нн  -2

Юно,дисципліновано, вірно, несказанно, сонно,  щогодинно,  навмисне, полум’яно, попідтинню,виправдано.

К л ю ч : 11121221121

            VII   Підсумок уроку

  • Чи була тема сьогоднішнього уроку для вас складною? Якщо так, то поясніть ,що саме.

Слово вчителя

Друзі! Летить невпинно час,                      Навчаючись, духовно ви ростіть,

І сторінки історія все пише.                          Нехай лише на благо діє слово.

Можливо, там згадають і про нас,             У пам’яті найкраще збережіть

І кожний, впевнена, свій слід залишить.       І в серці – материнську рідну мову.

  • Знайдіть у вірші прислівники з орфограмою, що вивчили сьогодні і поясніть правопис.

VIII  Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
  2. Скласти словниковий диктант для однокласників на вивчену орфограму.( 15 – 18 слів)

Тема : Написання прислівників через дефіс.

Мета : пояснити правила написання прислівників через дефіс, досягти практичного засвоєння учнями правил написання прислівників через дефіс, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати орфографічну зіркість, мовлення учнів; виховувати повагу до образного слова.

Тип уроку : засвоєння нових знань

Обладнання : підручник, кодоскоп,квітка з великими пелюстками, аркуш зошита з плівки, маркери.

                                                                            ХІД УРОКУ

 

І  Організаційний момент.

- Заповніть таблицю настрою

Настрій

Колір

Початок уроку

Кінець уроку

Захоплення

Червоний

 

 

Радісний

Жовтогарячий

 

 

Приємний

Жовтий

 

 

Спокійний

Зелений

 

 

Сумний

Синій

 

 

Тривожний

Фіолетовий

 

 

Нудьга

Чорний

 

 

 

ІІ Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2. Гра «Квіточка»

На пелюстках квітки – запитання з теми Учень читає запитання і дає відповідь.

Запитання на пелюстках:

  • Чому прислівник належить до самостійної частини мови, хоча й не змінюється?
  • У чому подібність і відмінність прислівників і дієприслівників?
  • Назвіть способи творення прислівників. Приклади.
  • Наведіть приклади прислівників, утворених способом переходу однієї частини мови в іншу.
  • Наведіть приклади речень, коли прислівник виступає присудком.

3.Робота за варіантами.

 Скласти речення із словами, визначити ступінь порівняння прислівників.

1варіант : дужі, впевненіше, руки, кермо, тримати, батькові, комбайна ( Дужі батькові руки впевненіше тримали кермо комбайна)

2варіант : було, молоко, житнього, від, хліба, смачніше, чи, що, з ( Чи було що смачніше від житнього хліба з молоком)

  1. Словниковий диктант.

Пояснити творення прислівників.

По-братськи, по-вовчи, поночі, тричі, восени, навкруги,анітрохи, довгенько,босоніж,замолоду,по-перше,мимохідь.

ІІІ Оголошення теми і мети уроку

ІV  Мотивація навчання

Розгляньте подані прислівники. Спробуйте сформулювати правило написання прислівників через дефіс

По-перше, по-друге, по-третє

По-нашому, по-моєму, по-українськи

Будь-де, коли-небудь, казна-куди,хтозна-як, якось-то

Де-не-де, коли-не-коли, ось-ось, далеко-далеко,вряди-годи

V  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  • Давайте порівняємо ваші висновки з матеріалом підручника

1.Робота з підручником

- До яких висновків, поданих у підручнику, ми дійшли самостійно?

Який висновок не вдалося зробити? Чому?

    2.Робота біля дошки.

Утворити від поданих слів і записати прислівники. Пояснити правопис.

По, перший;по, другий; по,наш; по, ваш; по, новий; по,старий;по,мій;по, український;по,братський;по,інший.

  1. Записати прислівники, розкриваючи дужки. З п’ятьма скласти речення.

З давніх(давен), раз (у, раз), кінець(кінцем), довго (довго), пліч (о,пліч), рік( у, рік),час(від, часу), любо ( дорого),з дня ( на, день).

4.Робота у зошитах з плівки.

( аркуші з надрукованим завдання вставляємо у файл, і виходить один аркуш зошита з плівки. На плівці працюємо маркером.)

Завдання : вставити пропущені розділові знаки, букви.

     Коли по…доброму сусіде живи по…своєму і розцвітай (М.Самійленко) Між соснами ледь…ледь бр…нить промун…я. ( Є.Гуцало) Де…не…де лиш дощик запізніло прошумить. ( І.Гнатюк) Калина у гаптованій сорочці із солов’єм зустрілась ві…на…віч. ( Є.Гуцало) Коли став підкрадатися ранок до лісу по…лисячи місяць гірко всміхався над бер…гом обрію висячи. ( Є.Гуцало).

5. Виконання вправ з підручника

VI  Закріплення знань

Робота на самоконтроль .

Як (небудь), будь(що)будь, десь(то), по ( християнському), хоч (не) хоч, (по)третє, (будь) коли, де(не)де, (по) нашому, віч (на) віч, (по) людськи, ( хтозна) як.

  Через кодоскоп спроектовано відповідь , учні перевіряють самостійно.

VIIПідсумок уроку

1.«Вільне письмо»

  • Що сподобалось і що не сподобалось на уроці. Пишемо одну хвилину, не зупиняючись.
  1. Заповнення таблиці настрою.

VIII  Домашнє завдання

Завдання обирають учні .

  1. Написати казку про правопис прислівників через дефіс;
  2. Підготувати усне повідомлення « Правопис прислівників через дефіс»
  3. Скласти кросворд або вправу, яка перевіряє правопис прислівників через дефіс.

 

 

Тема : Написання  прислівників разом та окремо.

Мета : домогтися засвоєння учнями правил написання прислівників разом і окремо;формувати учнів уміння знаходити відповідну орфограму, правильно писати слова з нею; виховувати сумлінне ставлення до предмета.

Тип уроку : засвоєння нових знань

Обладнання : підручник, таблиці  « Написання прислівників разом та окремо», сигнальні картки, дидактичний матеріал.

 

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

ІІ  Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка  домашнього завдання.
  2. Вибірковий диктант
  • Запишіть у чотири колонки подані слова: 1- іменник,2 – прикметник, 3 – дієслова, 4 – прислівник. Той, хто правильно виконає це завдання, з перших букв прочитає хороше побажання.

Удосконалюймося, уявлення, велетенський, віч-на-віч, совість, працелюб, ім’я, незчувся, чимдуж, абияк, хазяїн, акуратний, натщесерце, нашвидкуруч, інерція, інколи, афішувати, вілла, м’який.

( Побажання : Успіхів вам у навчанні!)

  • Підкреслити орфограми і пояснити їх.

ІІІ  Мотивація навчання

Проблемне завдання

1) - Порівняйте два стовпчики і скажіть, чому у першому  слова записані окремо, а у другому разом?

У день народження         - удень працювати

В останнє вікно       -  востаннє запрошувати

У двох хлопців     - удвох змагатися

Йшла назустріч  - на зустріч з друзями

  • До якої частини мови належать виділені слова? Як це можна довести?

 2.До якої частини мови належать слова :  ( записані на дошці)

1.Врешті – решт, ось-ось, часто-густо;

2. Час від часу  душа в душу, раз  ураз;

 3. Кінець кінцем , слово за словом;

4. З рук у руки;

5. Лицем до лиця;

6.Напамять,  набік,втретє, знизу.

- Спробуйте пояснити правопис прислівників. Чи легко це зробити ? Яких знань не вистачає?

IV  Визначте тему, завдання уроку

 Учні  самостійно формулюють тему, мету уроку і заповнюють таблицю

Опитування : гра « Мікрофон».  Закінчи речення : « Сьогодні на уроці я хочу навчитися …»

V Сприйняття  та усвідомлення матеріалу.

  1. Робота з таблицею

Робота в групах « Навчаючись – навчу»

1 – опрацьовує написання прислівників окремо

2 – написання прислівників разом

Виступи представників груп

Написання прислівників

окремо та прислівникових сполучень

1.Сполучення прийменника з іменником (між ними можна вставити слово

Без кінця, до речі, з радості, з горя, на щастя, без відома, в ногу, в міру, до речі, на мить

2.Прислівникові сполучення слів у формах Н.в. + Ор.в. одн., а також вирази в основному, в цілому

Кінець кінцем, один одним, сама самотою

3.прийменникові конструкції з повторенням слова

День у день, рік у рік, раз у раз, час від часу

Написання прислівників разом

1.Прислівники, утворені за допомогою префіксів прийменникового походження

Набік, зараз, заміж, повік, отут, униз

2.Прислівники з префіксами прийменникового походження, якщо в слові є суфікси –о, -е(є); -и, -ки; - у(ю), а(я).

Напевно, втретє,безвісти, знизу, справа, вгорі

3.Прислівники, утворені за допомогою злиття основ слів

Горілиць, праворуч, мимохідь

 

  • Доповнення вчителя

Запам’ятайте !

З дому      додому

До смаку      всмак

На весну      навесні

У сто крат     стократ

Не даром ( не безплатно)      недаром

Прислівники, що пишуться разом, слів відрізняти від звучних з ними форм непрямих відмінків іменників, прикметників, числівників та займенників.

Розпізнаються прислівники й однозвучні з ними відмінювані частини мови з прийменником (або часткою) тільки в контексті, за синтаксичними зв’язками.

Якщо слово :

 1) має означення або залежний від нього іменник у Р.В.;

2) є означення,

то прийменник  пишеться окремо   .

Н а п р и к л а д : Зверху цього не видно .-  з верху гори видно далеко.

В окремих випадках прислівники й однозвучні з ним відмінювані слова з прийменником можна розрізнити за наголосом : навіки – на віки; набік – на бік; насміх – на сміх; восени – в осені.  

2.В групах

Із кожної групи складів утворіть і запишіть прислівники. Поясніть, чому їх так згруповано.

  1. Ве, не,ло,се; но,не.руш,по; да, ко,не,ле; ку,вліт; хто,ні; зим, в,ку;  ру,вго; би,а,що; я,де,кий;   руч.,во,лі;
  2. Є,по мо,му; ків,ськи, бать,по; будь,не,де;зна,що,хто;  пер,по,ше;
  3. Нець,кі,цем,кін; від,час,су,ча; день, з, на, дня; у, рік, рік; ні, без,ву,сум; чі,до,ре; у,раз,раз. 

3.Робота з сигнальними картками

Знайти серед  словосполучень ті, до яких входять прислівники і підняти сигнальну картку.

       Загнати в ногу колючку, йти в ногу;мріяти на око, накласти пов’язку на око;

Одяг до лиця, наблизити дзеркало до лиця; оповідання без кінця, говорити без кінця; робити на сміх,  не звертати уваги на сміх;

В цілому правильно, в цілому світі; говорити у вічі, дивитися у вічі.

  1. Виконання вправ з підручника.
  2. Лексико – орфографічна робота

Перекладіть українською мовою слова і запишіть їх. Порівняйте написання прислівників російською та українською мовами. При потребі скористатися словником.

Невдалеке, навзничь ,врасплох,  изо дня в день,  наконец,  под. мышкой,  ниоткуда, издавна,  понемногу ,налегке,  наспех, куда-то, на дом, сзади, на цыпочки, насилу, вглиб.

VI  Закріплення матеріалу

 Цифровий диктант  

1 – прислівники пишуться разом

2 – через дефіс

3 – окремо

Поволі підростати, підтримати по-товариськи, запам’ятати назавжди, святкувати рік у рік, думати по-сучасному, хтозна-де пропадати, повторити слово в слово,  зустрітись будь-коли, злетіти вгору, на жаль ,відстав,  від роду до роду.

К л ю  ч : 12132232133

VII   Підсумок уроку

1.- Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

  • Що було для вас найлегше?
  • Коли виникали труднощі ?
  •  Чи зможете тепер пояснити правопис  прислівників, які записані на дошці?

2.Заповнення таблиці.

Знаю

Вмію

Сумніваюсь

Потребую допомоги

 

 

 

 

 

 VIII Домашнє завдання

  1. Повторити  відомості про прислівник, звернувши особливу увагу на теми, що потрапили в останні два стовпчики.
  2. Виконати вправу з підручника. 

 

 Тема : Тематична контрольна робота

Мета:  з’ясувати рівень засвоєння знань про прислівник; розвивати пам’ять , увагу, логічне мислення, удосконалювати навички застосування на практиці теоретичних знань; виховувати відповідальність, старанність, охайність.

 

ХІД УРОКУ

 

І Організаційний момент

Емоційна готовність до уроку

Учні пишуть побажання сусіду по парті.

ІІ  Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

 Виконання учнями тестових завдань.

I  рівень           ( кожне питання  0,5 б)

  1. Прислівник – це :

А)особлива незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію;

Б) частина мови, яка означає дію предмета;

В) особлива форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією;

Г) невідмінювана частина мови, яка виражає ознаку дії, предмета чи іншої ознаки.

      2. Виділіть словосполучення з прислівником.

              А) Запитайте у двох сестер;                                   В) гостювати у двох тіток;

               Б) вийти удвох зі школи;                                       Г) побувати у двох країнах.

      3. Знайди прислівник, який означає спосіб дії:

             А) вночі;                              В) схвильовано

             Б) глибоко;                         Г) всюди.

      4. У якому рядку всі слова – прислівники мети дії?

             А) Навмисно, наперекір, на зло, напоказ;

             Б) восени, вниз, праворуч, здавна;

             В) зопалу, зосліпу, спересердя, згарячу;

              Г) урочисто, добре, надзвичайно, вщерть.

      5. Знайдіть прислівник, в кінці якого пишеться  -і:

             А) опівноч…                              В) навшпиньки…

             Б) навкруг…                               Г) трох…

      6. У якому рядку всі слова – непохідні прислівники?

              А) прямо, рясно, цікаво, чемно;

              Б) вручну, напевно, напоготові, довіку;
              В) тут, куди, тепер, завжди, там;

              Г) потім, всупереч, втретє,абикуди.

ІІ рівень

  1. Встановити відповідність   ( Кожна правильна відповідь 0,5 балів)

Яким способом утворені прислівники:                 1. суфіксальний

А) вдвічі                   Г)по-доброму                             2. префікс. – суфікс.                        

             Б) вперемішку        д) назустріч                                3. основоскладання     

В) голосно               Е)босоніж                                   4. Перехід з інш. частини мови

                                                                                                       5. префіксальний

  1. Яким членом речення виступає прислівник у реченні:  ( 0,5 б)

У хаті надовго запала мовчанка.

А) підметом;                                 В) обставиною;

Б) присудком;                               Г) додатком.

      3.  Знайди речення,  в якому не з прислівником пишеться разом: (0,5 б)

             А) Скоро казку повідати, та (не) скоро путь верстати.( Н.Забіла)

              Б) Хлопець ще (не) скоро  вийшов зі своєї схованки ( О.Донченко)

            В) А воно й ніяк ( не) смішно, бо  між наших вороних появились тії коні, що вже     

                знала я про них. ( П.Тичина)

             Г) Обіцяне було виконати (не) легко, а з великим напруженням. ( О.Гончар)

ІІІ рівень ( кожне питання 1 б)

1.Запишіть п’ять складних прислівників, що пишуться через дефіс.

2. Складіть речення, у якому  прислівник виступав би присудком.

3.Розібрати прислівники за будовою.

Відтоді, спросоння, важче, вдруге, зсередини.

IV рівень  ( 2б)

Скласти словниковий диктант на всі вивчені орфограми у прислівниках.

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Донченко Т.І. до проблеми методів навчання української мови//Українська мова і література в школі . № 7, 2005.- с.2

2. КопаліаніЛ.М. До теми «Прислівник» // Дивослово № 2, 1999.-с.45

3.Лозова В.І. Пізнавальна активність школярів. – Х.:Основа, 1990.- 88с.

4. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-

    методичний посібник / за ред. О.І.Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2003.

5.Савченко О.Я. Розвиток пізнавальної активності молодших школярів. – К.: Рад.школа,

     1982.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
1.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. 123 123
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
docx
Додано
15 жовтня 2018
Переглядів
9844
Оцінка розробки
1.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку