Нетрадиційний урок (брейн-ринг) на тему "Лексикологія. Фразеологія"

Про матеріал
Урок побудований у вигляді гри, яка сама по собі активізує мислення, сприяє азарту у швидкості і правильності відповідей. Цей „мозковий штурм” розвиває розумові здібності дитини, її ерудицію, показує загальний рівень знань з теми "Лексикологія. Фразеологія"
Перегляд файлу

Урок української мови у 10 класі

Тема. Брейн-ринг „Лексика і фразеологія

Мета: Повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми; підвищувати інтерес до предмета, активізувати діяльність учнів, стимулювати різні види спілкування, розвивати мовлення.

Хід заняття

І. Повідомлення теми, мети, завдань заняття. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами повинні повторити, закріпити, узагальнити і систематизувати знання, уміння та навички з теми: „Лексика і фразеологія”. Це заняття ми проведемо у формі гри-змагання „брейн-ринг”.

Словникова робота:

Брейн – блискуча думка, ідея.

Ринг – майданчик для змагання, арена.

Ареною гри буде клас. Нам потрібно для гри дві команди, учасниці турніру. Потрібно обрати журі.

ІІ. Проведення брейн-рингу

І тур

Назвати одним словом тлумачення іншомовних слів (максимальна кількість балів – 10)

Наприклад: винагорода, яку вручають переможцеві у конкурсі – приз.

Команда № 1

  1.              Площадка для зльоту, посадки і стоянки літальних апаратів. (Аеродром).
  2.              Прилад для накопичення енергії. (Акумулятор).
  3.              Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком днів. (Календар).
  4.              Прилад для визначення сторін світу. (Компас).
  5.              Свято, бал, куди приходять в масках та особливих костюмах. (Маскарад).
  6.              Прилад для стрибка людини або для спуску вантажу з літака. (Парашут).
  7.              Музичний супровід. (Акомпанемент).
  8.              Льодова гора, що плаває в морі. (Айсберг).
  9.              Масове інфекційне захворювання. (Епідемія).
  10.         Поширення та ідей, вчення, знань. (Пропаганда).

Команда № 2

  1.              Група спеціалістів, яка вирішує питання про присудження премії. (Журі).
  2.              Свідоцтво про тимчасову непрацездатність через хворобу. (Бюлетень).
  3.              Особа, що керує оркестром чи хором. (Диригент).
  4.              Розучування або пробне виконання твору, призначеного для виставки концерту. (Репетиція).
  5.              Застосування рухів тіла (головним чином рук) при розмові з метою посилення їх виразності. (Жестикуляція).
  6.              Виразне читання художніх творів. (Декламація).
  7.              Зазначений шлях слідування, екскурсії, походу. (Маршрут).
  8.              Спеціаліст у науці про хвороби тварин та про їхнє лікування. (Ветеринар).
  9.              Прилад для вимірювання температури. (Термометр).
  10.         Публіцистичний твір, спрямований проти певної особи, суспільного устрою, політичного явища. (Памфлет).

ІІ тур

Підбери синонім запозиченим словам зі слів української лексики (максимальна кількість балів – 10).

Команда № 1

Чемпіон (переможець).

Мемуари (спогади).

Протест (заперечення).

Конкурс (змагання).

Аплодисменти (оплески).

Раціональний (розумний)

Абсурд (нісенітниця, безглуздя)

Біографія (життєпис)

Конкурент (суперник)

Фактор  (чинник)

Команда № 2

Фініш (закінчення).

Сигнал (знак).

Рекомендувати (радити).

Еволюція (розвиток).

Гігант (велетень).

Компетенція (обізнаність)

Дистанція (відстань)

Процент (відсоток)

Оптимістичний (життєрадісний)

Суверенітет (незалежність, самостійність)

ІІІ тур

Складання пам’ятки „Як запобігти помилкам у вживанні іншомовних слів”.

Протягом чотирьох хвилин учні у групах складають пам’ятку за пунктами. Оцінюється кількість положень у пам’ятці.

Зразок:

Як запобігти помилкам у вживанні іншомовних слів

  1.              Правильно наголошуй слова іншомовного походження.
  2.              Не використовуй запозичених слів, якщо не розумієш їх значення.
  3.              Не зловживай іншомовними словами. Надмірне використання їх призводить до засмічення нашої мови.
  4.              Намагайся, де можна, замінювати запозичені слова українськими відповідниками.
  5.              Викорінюй суржик, підвищуй рівень культури власної мови.

ІV тур

Мовна гра „Коректор”.

Знайдіть помилки у словосполученні, відредагуйте

(максимальна кількість балів - 10)

-                    отримати освіту -  здобути освіту;

-                    приходить в голову – спадає на думку;

-                    приймати участь – брати участь;

-                    на протязі тижня – протягом тижня;

-                    дати вірну відповідь – дати правильну відповідь;

-                    відношення до учнів – ставлення до учнів;

-                    відкрити очі – розплющити очі;

-                    прийняти міри – вжити заходів;

-                    попередити хворобу – запобігти хворобі;

-                    перевернути сторінку – перегорнути сторінку

V тур

Конкурс капітанів

Гра „Скажи без затримки”.

Учитель називає слова, а капітани, чергуючись, швидко називають антоніми.

У разі затримки відповідає суперник.

(Перемагає той, у кого було найменше пауз, рахується кількість правильних відповідей).

Сухий (мокрий), добро (зло), увійти (вийти), високо (низько), чистий (брудний), шкідливий (корисний), скупість (щедрість), хвалити (лаяти), дружба (ворожнеча), згадати (забути).

VІ тур

Загадки-жарти

Відгадати загадки із словами-омонімами, пояснити їх значення.

(Хто швидше відгадає. той отримує бали).

-                    Яке місто ширяє над головами? (Орел).

-                    З якого крану не набереш води? (З підйомного).

-                    Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).

-                    Яку державу влітку можна носити на голові? (Панаму).

-                    Слово пил – це мій синонім, а омонім – у патроні. (Порох).

-                    Що спільного між неслухняним хлопцем і порожнім будинком? (І перший, і другий пустують).

VІІ тур

Чи знаємо ми фразеологізми?

Передайте одним словом значення фразеологічних зворотів

(максимальна кількість балів – 10)

Команда № 1

  1.              Кури не клюють. (Багато).
  2.              Ведмідь на вухо наступив.( Глухий).
  3.              Запахло смаленим. (Небезпечно).
  4.              Вітер у голові. (Легковажний).
  5.              Сім п’ятниць на тиждень. (Не постійний).
  6.              Допекти до живого. (Схвилювати).
  7.              До розуму довести. (Виростити).
  8.              З відкритим серцем. (Відверто).
  9.              З одного маху. (Миттю).
  10.         Мов заціпило. (Замовкнути).

Команда №2

  1.              На сміх брати. (Кепкувати).
  2.              Наче муха в окропі. (Метатись).
  3.              Повним ходом. (Успішно).
  4.              Скорчитись в три погибелі. (Згорбитись).
  5.              Ставити на карту. (Ризикувати).
  6.              Почуватися не у своїй тарілці. (Незручно, непевно).
  7.              Топтати в болото. (Принижувати).
  8.              Хоч око вийми. (Темно).
  9.              Шкірити зуби. (Сміятися).
  10.         Крокодилячі сльози. (Нещирі).

 

ІІІ. Підбиття підсумків змагання. Визначення переможців.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

-                    Чи справдились очікування від заняття?

-                    Оцінювання учнями власної участі у роботі малої групи (за індивідуальними картками).                                            

  Зразок картки

Оцінювання учнем власної участі в роботі малої групи

Прізвище, ім’я учня.

 

Оцініть себе по кожному з напрямів від 0 до 2 балів.

 

  1. Ви брали активну участь у роботі групи. ______________________________________
  2. Ви пропонували вдалі пропозиції, які врахувала група. __________________________
  3. Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи. ____________
  4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим. __________________________
  5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед. ____________
  6. Ви доповідали класу про результати групової роботи. ___________________________

 

Всього балів – ________

 

V. Підсумки заняття

VІ. Домашнє завдання.

Підготуватись до контрольної роботи з теми  „Поглиблення і систематизація знань з фонетики, лексики, фразеології”.

1

 

docx
Додано
7 січня
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку