О. Довженко «Мати». Світлий образ жінки-матері в творчості О. Довженка.

Про матеріал
: О. Довженко «Мати». Світлий образ жінки-матері в творчості О. Довженка. Мета: допомогти учням усвідомити виховне значення жіночих образів твору, довести новаторство О. Довженка в розкритті проблеми терпимості української жінки в роки війни; розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності; виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.
Перегляд файлу

 

Урок №

Тема: О. Довженко «Мати». Світлий образ жінки-матері  в творчості 

            О. Довженка.                                                                  

Мета: допомогти учням усвідомити виховне значення жіночих образів твору,  довести новаторство О. Довженка в розкритті проблеми терпимості  української жінки в роки війни;     

 розвивати навички образного та логічного мислення, творчі та артистичні здібності;                                                                                                            виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.

Обладнання: портрети письменника, виставка його творів.

Тип уроку: урок  застосування  знань, умінь та навичок.

Епіграф:                                                                 Я - жінка,

                                                                               Я - мати!

                                                                               Запалена Богом

                                                                               Одвічна свіча.

                                                                               Я - все-таки сильна.

                                                                               Я- щось-таки значу,

                                                                               Я світ цей дивую

                                                                               Красивим дитям.

 

                                                                                                Ганна Чубач

 

 

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань учнів

1.1. Декламування  вірша учнем.

                                             Все упованіє моє

                                             На тебе, мій пресвітлий раю,

                                             На милосердіє твоє,

                                             Все упованіє моє

                                             На тебе, мати, возлагаю,

                                             Святая сила всіх святих,

                                             Пренепорочная благая!

                                            Молюся, плачу і ридаю:

                                            Возри, пречистая, на їх,

                                            Отих окрадених, сліпих

                                            Невольників. Подай їм силу

                                            Твойого мученика сина,

                                            Щоб хрест-кайдани донесли

                                            До самого, самого краю

                                            Достойнопітая! Благаю!

                                            Царице неба і землі!

                                            Вонми їх стону і пошли

                                            Благий кінець, о всеблагая!

                                            А я, незлобний, воспою.

                                           Як процвітуть убогі села,

                                           Псалмом і тихим, і веселим

                                           Святую доленьку твою.

                                           А нині плач, і скорбь, і сльози

                                           Душі убогої - убогій

                                           Останню лепту подаю.

(звучить запис творів І.-С. Баха)

 Саме таку лепту сьогодні ми принесемо найдорожчій нам людині – матері.

1.2. Слово вчителя

Слово "мама" входить у наше життя тихо і непомітно. Так тихо ростуть дерева, сходить сонце. Із букв-краплинок і щастя-сльозинок зродиться воно на вустах янголятка, святеє слово "ма-мо" й осяє хатину, як дар Божий. Ніжний, людинолюбивий, світлий образ жінки-матері ми зустрічаємо і на сторінках творів  Олександра Довженка. Жіночі образи О. Довженка - це найболючіша рана його серця.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми, навчальної мети.

  Отже, тема нашого уроку : «О. Довженко «Мати». Світлий образ жінки-матері  в творчості  О. Довженка.  Мета уроку: допомогти учням усвідомити виховне значення жіночих образів твору,  довести новаторство О. Довженка в розкритті проблеми терпимості  української жінки в роки війни, розвивати навички образного та логічного мислення,              творчі              та артистичні здібності,  виховувати вміння учнів орієнтуватися на справжні життєві цінності та пріоритети.

 2.2. Робота з епіграфом

Прочитайте епіграф уроку, запишіть його в зошит. У ході нашого уроку подумайте, над словами Г. Чубач.

 ІІІ. Застосування знань, умінь та навичок

3.1.Слово учителя

У новелі «Мати», де в основі лежить подвиг і благородство однієї людини, що втілює в собі весь народ, Довженко насправді кількома штрихами дає яскраве масове тло, наявність якого поглиблює розуміння благословенної справи Марії Стоян як єдино можливої в її народній суті. «Мати» такою ж мірою належить до публістики, як і до красного письменства. Велика і надзвичайна тема  – українська жінка і війна. Хто виніс і винесе на своїх плечах найбільше лиха, жорстокісті, ганьби, насильства. Українська мати, сестра, жінка улюблена. Ці слова ішли з серця письменника, проблема хвилювала і потребувала втілення. У березні 1942 року з'явились у записнику рядки, в яких знову порушувалась  «велика тема»  – тема про долю жінки, а 1 квітня – фрагменти майбутньої новели «Мати». У новелі глибоко розкрито характер жінки, цьому сприяють продумано дібрані, умотивовані обставини. Поєднання прочуленої живої мови великого письменника й суто публіцистичних прийомів створило цей простий за формою й глибинний змістом твір про материнське почуття, яким керується Марія Стоян, рятуючи льотчиків-росіян. Вони для неї такі ж сини, як забитий Іван і живий Василь, бо мати – всім мати, коли вони сини Вітчизни, її захисники. Важко знайти в літературі тих воєнних років твір, який так просто й переконливо втілив би почуття спільності українського й російського народів, почуття інтернаціоналізму, так сильно відтворив би закладене в самій суті української жінки материнське почуття до кожного, хто потребує її допомоги, коли він – справді людина, а тим більше – герой. Сила й разючий вплив оповідання «Мати» ще й тому, що Довженко розкрив притаманну чесним батькам чесного роду рису не думати про себе, коли треба рятувати людину, до того ж поранену ворогом. В образі Марії Стоян і її земляків втілено найтиповіше, що в ті грізні роки являло сотні, тисячі подібних прикладів.

3.2. Робота над образом Марії.

  1. Якою ви уявили зовнішність Марії під час прочитання твору?  Ось якою її уявила ваша однокласниця. Чи відповідає ілюстрація вашій уяві?
  2. Чи часто зовнішність відповідає внутрішньому світу людини?
  3. Які риси характеру притаманні Марії Стоян? Щоб дати відповідь на це запитання, потрібно попрацювати з картками.

          І варіант називає рису характеру Марії Стоян          

          ІІ варіант добирає і зачитує цитати  характеру героїні.

  1. Охарактеризуйте мову головної героїні.
  2. Як автор ставиться до Марії Стоян?

        5. А яке ваше ставлення до головної героїні?  

        6. Що спільного в матері Божій і Марії Стоян? (турбота про дитину, її долю)

       7. З  ким порівнює митець жінку? ( чайкою)                                                                  

       8. А що символізує образ чайки? (символ бідної матері з малими дітьми. В одній з народних легенд про походження чайки, мовиться що це перетворена вдова. Коли помер її чоловік, вона стала пташкою, літала над його могилою та цигикала.)

      9.Чи хоче смерті своєй героїні автор? (Шевченко не хоче, щоб дівчина вмерла, тому трансформує її в тополю)

 

3.3. Рольова інсценізація 

 Учні знайомлять нас із життєвим пріоритетом Марії Стоян .

З'являється Марія, яка знайомить нас із своїм життєвим      шляхом.

 

3.4. Випереджальне завдання

 Ск ладання підсумкового  плану - характеристики Марії

3.5  Робота в парах "Кубування"( усно або письмово учні відповідають на запитання, написані на гранях куба. Запитання можуть стосуватися певної проблеми, літературного героя та ін.)

а) Як би ви прослідкували долю головної героїні ?.

б) Чи була щасливою доля героїні ?

 

3.6. "Синтез думок" (обмінявшись думками в парі (четвірці), учні складають висловлювання, яке відображало б позиції всіх, хто взяв участь в обговоренні)

VІ. Підсумок уроку

4.1. Робота з епіграфом. Розвязання випереджувального проблемного завдання.

Діти, прочитавши й обдумавши слова Г.Чубач, дайте відповідь на поставлене на початку уроку запитання.

  4.2. Слово вчителя

Матуся... Вона завжди з нами, вона живе в нас, в наших дітях та онуках, оберігає від усього злого - добра і вічна Берегиня роду нашого.

Любіть, шануйте, бережіть своїх матерів - це найдорожче, найцінніше, що в нас є.

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Написати твір- мініатюру «Образ української жінки - матері у творчості О.Довженка

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мехеда Тетяна Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 січня 2019
Переглядів
11553
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку