Тема: "Літературна казка. О.С.Пушкін. Вступ до поеми "Руслан та Людмила" "
Любов до багатства казкового світу через поетичну замальовку О.С.Пушкіна.
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
КНВК№ 4.Учитель Лазоренко В.П.
Т е м
а
у
Мета: розкрити красу і багатство творчості О.С. Пушкіна; показати, як поєднуються фольклорні та р літературні елементи в пролозі до поеми ,,Руслан і Людмила’’; о
крозвивати пам’ять, логічне мислення, увагу, зв’язне мовлення, навички виразного читання та уаналізу твору;
: виховувати любов до художнього слова, кращі людські якості.
О. С. Пушкін. Вступ до поеми ,,Руслан і
ХІД УРОКУ
Людмила’’1. Організаційний момент
-привітання;
-психологічне налаштування
11. Актуалізація опорних знань
Бесіда
-Який твір ми називаємо казкою?
-На які дві групи поділяються казки?
-Назвіть три групи народних казок та їх ознаки.
-Що спільного і чим відрізняється літературна казка від народної?
111.Оголошення теми та мети уроку
1V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу 1.Розповідь вчителя, демонстрування слайдів про факти з життя О. С. Пушкіна
*Які таланти та захоплення мав Пушкін?
2.,,Чарівна скринька’’(слайди з ілюстраціями до казок- вгадати назву)
№19. ,,Казка про царя Салтана, про сина його славного й могутнього богатиря Гвідона
Салтановича та про прекрасну царівну Лебедицю’’
№20,,Казка про попа й наймита його Балду’’
№21,,Казка про золотого півника’’
№22,,Казка про мертву царівну і сімох богатирів’’
№23,,Казка про рибака та рибку’’
2. ,,Чарівна торбина’’
-Знайомство учнів з першим поетом пушкінської доби Василем Жуковським, який подарував поету свій портрет з надписом: ,,Переможцю – учневі від переможеного вчителя’’ в той високоурочистий день, коли він . закінчив свою поему ,,Руслан і Людмила’’.
На уроці ми познайомимся лише прологом. -Цікавинка:
Дехто з українських дослідників творчості О. С. Пушкіна вважає, що казкове лукомор’є розташоване на українському Причорномор’ї, де колись було багато гаїв зі столітніми дубами. Російсьскі дослідники висувають різні припущення: деякі вважають, що лукомор’є слід шукати на узбережжі Балтійського моря а інші твердять, що воно знахлдиться на Псковщині. В Пушкінському заповіднику, хоча там ніякого моря немає.
Морських заток і бухт багато , проте пушкінське лукомор’є одне.
4.Казкова фізхвилинка
В казковому лісі розминка Настала фізична хвилинка. Щось не хочеться сидіти, Треба трохи відпочити. Руки вгору, руки вниз, Руки в боки, руки так.
Руки вгору , як вітряк.
Вище руки підніміть і спокійно опустіть.
Плесніть , діти , кілька раз. За роботу, все гаразд!
5. Словникова робота
-Поема- великий віршований твір, у якому розповідається про життя та подвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам.
-Пролог- вступ.
-Лукомор’я- вигін морського берега у формі лука.
-Витязь- воїн, лицар.
-Смарагдовий – яскраво-зеленний.
-Ватаг – ватажок, командир
6. Виразне читання прологу
- 7.Чарівні жителі Лукомр’я
Назовіть казкових жителів (Лісовик, русалка, хатка на курячих ніжках, тридцять витязів, чаклун , богатир, царівна, бурий вовк, Баба-Яга, цар Кощій, королевич, грізний цар, ватаг морський)
8. Знайти цитату до ілюстрації (слайд №26): про царя Кощія, про 30 витязів, про чаклуна, про русалку, про вченого кота ,про ватага.
9.Національний колорит казки і засоби його створення.
-Чому у пролозі 14 разів повторюється слово ,,там’’? (підкреслюєтья дія: там- у казці)
-У кінці ,,Прологу’’ автор говорить, що він ,,там був’’, ,,і мед …пив’’, ,,бачив дуб зелений’’, ,,і кіт учений своїх казок’’ його учив. Як це розуміти? (поет, увійшовши в світ казки, насолоджується нею).
-Чому поет використовує так багато застарілих слів? (Підкреслюєтья чарівність,казковість, відчуваємо давнина)
-Які народні казки ви згадуєте ,слухаючи Пролог? (,,Царівна жаба’’, ,,Мар’я – Царівна’’, ,,Баба-
Яга’’, ,,Казка про Івана-царевича, Жар-птицю і Сірого Вовка’’, ,,Кощій Безсмертний’’)
V. Закріплення вивченого. Підведення підсумків.
Визначити:
-тема твору- …
-Ідея твору- … -Основний тон- …
VI. Домашнє завдання.
*Вивчити на пам’ять вступ до поеми ,,Край Лукомор’я дуб зелений’’
*Створити рекламний ролик до твору
V.