Тема. Обернено пропорційні величини
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст поняття обернено пропорційних величин; навчити відрізняти прямо і обернено пропорційні величини, розв'язувати обернено пропорційні величини складанням пропорції.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
|
|
|
|
II. Актуалізація опорних знань
Чи є прямо пропорційними величинами?
а) s і t, якщо v стала;
б) вартість товару, купленого по одній і тій самій ціні, і його кількість;
в) площа квадрата і довжина його сторони;
г) кількість робітників, які виконують якусь роботу з однаковою
продуктивністю праці, і час виконання роботи;
д) ціна товару і його кількість, якщо сталою залишається вартість покупки.
(Дуже важливо під час розбору цього завдання спиратися на життєвий досвід учнів, у випадках виникнення утруднень з пошуком відповіді, пропонувати наводити відповідні числові приклади, в яких спостерігаємо, як зміниться одна з величин за умови збільшення або зменшення другої у кілька разів.)
III. Засвоєння знань
По закінченні виконання усних вправ учні можуть самі дати відповідь на запитання: чи всі величини, що оточують нас, є прямо пропорційними (тобто збільшення (зменшення) якоїсь з величин тягне за собою збільшення (зменшення) іншої величини у стільки ж разів).
Звертаємо увагу на приклади г) і д) і робимо висновок: у цих прикладах дві величини такі, що збільшення однієї в декілька разів тягне за собою зменшення іншої величини у ту саму кількість разів і навпаки — такі величини будемо називати обернено пропорційними. (Можна запропонувати учням спробувати навести інші приклади обернено пропорційних величин з повсякденного життя.)
Окрім розуміння змісту поняття обернено пропорційні величини, маємо навчитися розв'язувати задачу складанням пропорції.
Задача. Для будівництва стадіону 5 бульдозерів розчистили ділянку за 210хв. За який час 7 бульдозерів розчистять цю ділянку?
Розв'язання
Одразу повідомляємо учням, що запис короткої умови задачі робимо так само, як і в задачах на прямо пропорційні величини.
|
Кількість бульдозерів |
Час |
||
І раз |
|
5 |
210хв |
|
ІІ раз |
7 |
х хв |
Дуже важливо, щоб учні побачили, що в цій задачі саме обернено пропорційні величини (підключаємо життєвий досвід), і оскільки величини є обернено пропорційними, стрілки ставимо в протилежних напрямках, тому і відношення будемо брати в протилежних напрямках:
=; 7х = 5 · 210; (хв.).
Відповідь. 150 хв.
IV. Формування вмінь
Усні вправи
Письмові вправи
Додаткові вправи
б) Троє мулярів можуть закінчити роботу за 5 днів. Для прискорення
роботи їм дали ще 2-х мулярів. За який час вони закінчать роботу,
якщо всі муляри працюють з однаковою продуктивністю?
в) Розв'яжіть рівняння: а) ; б) .
IV. Підсумки уроку
Ігровий момент
Уявіть собі, що на Землі відбулась плутанина і для процесів, що описуються прямою пропорційністю, використовують обернену пропорційність і навпаки.
Тоді б ми говорили:
- Чим більше купуємо цукерок, тим .... (менше сплачуємо грошей).
- Чим довше горить свічка, тим... (вона довша і т. ін.)
Придумайте свої подібні переплутані висновки.
V. Домашнє завдання
а) 3,6х – 4,5 = 15,3; б) 0,4(х + 1,6) = 3,24; в) .