Образ головного героя у казці О. Уайльда «Хлопчик - Зірка».

Про матеріал
вчити учнів характеризувати образ головного героя казки О. Уайльда «Хлопчик – Зірка», простежити, як відбувається переродження хлопчика; розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву школярів, вміння працювати з підручником; сприяти формуванню в учнів любові і поваги до рідних та близьких, до всього живого у світі.
Перегляд файлу

Тема:   Образ  головного героя  у  казці  О. Уайльда  «Хлопчик - Зірка».               

Мета:    вчити  учнів  характеризувати  образ  головного  героя  казки  О. Уайльда    «Хлопчик – Зірка»,  простежити, як  відбувається переродження  хлопчика;                                   розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву школярів,  вміння  працювати  з  підручником;                                                                                                                                 сприяти формуванню в учнів  любові  і поваги  до рідних та близьких, до всього живого   у  світі.

Тип  уроку:  урок  вивчення  та  аналізу  художнього  твору

Методи і прийоми, види діяльності: слово  вчителя,  перегляд  відеофрагменту  фільму,  словникова  робота,  робота  з  підручником,  головоломка,  складання  формули  краси  людини,  коментування  епіграфа,  вправи  «Склади  прислів’я»,  «Зірочка», виразне  читання  вірша,  підсумкове  слово  вчителя.

Обладнання:  аркуші  з  цілями  уроку,  мультимедійна  презентація,  відео  «Загадковий  космос», уривок  фільму  «Зірковий   хлопчик»,  паперові  зірочки.

Цілі.

Після  проведення  уроку  учні

знають:

  • зміст  казки;
  • героїв  твору  та  особливості  їх  поведінки;

 

вміють:

  • виразно читати  текст казки;
  • визначати  головну думку прочитаного;
  • аналізувати  окремі  фрагменти  казки ;
  • висловлювати  враження і власне ставлення до подій твору;
  • характеризувати  казкових персонажів, оцінювати  їхні вчинки, моральні якості;
  • розкривати  гуманістичний зміст казки, моральні цінності, втілені в ній.

 

Чини з людьми так, як  ти  хотів  би,

  щоб  чинили з  тобою. 

Біблія

                                            Хід  уроку

І.   Мотиваційний  етап

  •   Забезпечення  емоційного настрою.

 

Перегляд відео «Загадковий космос».   (СЛАЙД  1)

Слово вчителя.  Погляньте на це загадкове небо. Воно приваблює, манить, надихає  заворожує…

Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Вона  приходить  на  землю,  а  потім  знову  повертається   на  небо.   Тільки  тут  вона відчуває себе щасливою, пізнаною і в той же час загадковою, невідомою…

Послухайте! 
Якщо зірки засвічують — 
виходить — це комусь треба? 
Виходить — хтось хоче, щоб вони були..

  •   Актуалізація  опорних  знань  і  суб’єктивного  досвіду.

 

ІІ.  Цілевизначення  та  планування

  • Представлення  концепту  теми.

 

      Десь там, на якійсь  планеті, народився  зірковий хлопчик. І туди, на небо, повернулася його душа. Він   пройшов тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою  зіркою. 

      Герой казки – жива людина,  вважав   себе сином зірки. Чому ж хлопчик вирішив, що його дружби і уваги негідні прості смертні?   Як стати тією зіркою, яка яскраво світить на небі? Про це ми сьогодні поговоримо. 

Отже,  тема  нашого  уроку  «Образ  головного  героя  у  казці  О. Уайльда  «Хлопчик – Зірка»     (Запис  теми  уроку  у  зошити)                                (СЛАЙД  2)           

  • Вибір  особистісно  значущих  цілей  із  запропонованого  переліку.

 

ІІІ. Опрацювання  навчального  матеріалу

  1. Слово  вчителя

Є зірки яскраві і не дуже. Якою ви б хотіли б стати?                     (СЛАЙД  3)

  1. Словникова  робота                                                               (СЛАЙД  4)                                        

Зірка

1. Небесне тіло.

2. Геометрична фігура.

3. Видатна, прославлена людина  (перен.)

 

  • Яке  значення  з  перелічених  стосується  нашого  головного  героя?  Чому?
  1. Робота над образом Хлопчика-зірки 
    • Як Хлопчика-зірка з’явився на землі?
    • Хлопчик-зірка ріс й виховувався вкупі з дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався разом з ними. Чому став іншим?  (Відокремив себе від смертних, вирішив, що є значно  вищим, бо – є красивим. Таємничий плащ, розшитий зірками, бурштинове намисто вселили в  нього думку про те, що він незвичайне дитя. Вважав, що його зовнішність і походження дають йому право керувати людьми.)
    • Зачитайте портрет героя. Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя?
    • З чим автор порівнює хлопчика?   квіткою).
    • Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик? ( Квітка – символ краси.)
    • З якими ж саме квітками порівнюється хлопчик і чому?         

 

(СЛАЙД  5)

                                         «золоті  кучері, як  пелюстки нарциса»

Хлопчик, «немов «губи, як  пелюстки  троянди»

квітка в полі» «очі, як  фіалки»

                                         

  • Що  уособлює  собою  квітка? (Квітка – краса – ніжність – любов – добро)     (СЛАЙД  6)

 

(СЛАЙД  7)

Троянда – любов.     

Фіалка – ніжність,  доброта.

Нарцис – гордість, себелюбство.

(СЛАЙД  8)

  • Якими  були  вчинки  хлопчика – зірки?  (Ганебні)
  • Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні?
  • Діти, а від чого залежить духовна краса людини?  (Від її вчинків)
  • Яким ми бачимо хлопчика на початку твору до зустрічі з матір’ю? (Злим,  жорстоким)

 

  • Чому  у  мене  на  столі  є  камінь?  (Бо  в  нього  було  кам’яне  серце.)
  • З  чим  асоціюється  у  вас  вислів  «кам’яне  серце»?  (Кам’яне серце – жорстокість,  гордість,  себелюбство,  грубість,  зневага,  ненависть,  зло.)          (СЛАЙД  9)
  • З якими словами звертаються до нього названі батьки? (Чому ти такий жорстокий до всіх, хто потребує співчуття?) (Батьки) 
  • Чи послухав він названих батьків ? (Ні)
  • Про яку рису характеру це свідчить?
  • Як він впливав на своїх товаришів?
  • Чому змінилась зовнішність хлопчика?
  • Які зміни відбулися з Хлопчиком-зіркою? Знайдіть це в тексті. (Читання уривка, стор. 111)
  • Знайдіть  в  тексті епізод,  де  Хлопчик-зірка усвідомив свій гріх. (стор. 111.  «Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її».)
  • Яке він прийняв рішення?
  • Коли врода до нього повернулася знову і чому? (Він  пройшов  важкі випробування)
  • Чи можна за зовнішністю судити про вчинки людини, її душу? (Ні. Зовнішність оманлива.)

 

  1. Слово  вчителя з  елементами  бесіди

Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

  • Перелічіть , що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (Пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав,  дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому) .
  • Чи  змінився  він  на  краще?
  • Такі  зміни  називаються  еволюція.

 

  1. Словникова  робота                     (СЛАЙД  10)

Еволюція − процес зміни, розвиток,  рух  вперед. 

 

  1.  Фізкультхвилинка

Ми  на  пальчики  стаєм.

Зірку  з  неба  дістаєм

Обережно  ми  тримаєм

І легесенько  гойдаєм.

З  нею  разом  присідаєм

І  додому  відпускаєм.

 

  1. Робота  в  зошитах                               (СЛАЙД  11)

Давайте на один  бік  цих   терезів  покладемо риси героя, якими він був наділений на початку твору  (самозакоханий, жорстокий, грубий, безжалісний, невдячний),  а   на інший бік – його нові риси.  яких він набув,  розшукуючи свою матір (наполегливий, витриманий, милосердний, чутливий, справедливий, щирий). 

Учні  розподіляють  риси  характеру  у  два  стовпчика.

Отже, терези переважили у бік гарних рис.

 

  1. Перегляд  буктрейлера  до  казки

Давайте  переглянемо  фрагменти  фільму  і  ще  раз  пройдемо  разом  із  героєм  тернистий  шлях  до  добра,  милосердя  та  любові.

(СЛАЙД  12)

 

  1. Слово  вчителя                                      (СЛАЙД  13)

  Зірка світиться. Це зірка любові. Вона  повернула  хлопчику  його  красу та дала йому щастя, бо він турбувався  про інших.

 

  1.      Розв’яжіть  і  прочитайте  головоломку           (СЛАЙД  14)
  • Чи згодні ви з тим, що у цьому прислів’ї   міститься головна думка  твору?
  • У чому полягає справжня краса людини?

                       Н  Е               Ь :     Ю                              Д  Ь.

   Г              И        З           Д      Л     Д   И                   У        

       Л       Д             А    У                           Н  О       Б

            Я                     Б                                       Ю

 

  1.   «Моя  формула  краси  людини»                         (СЛАЙД  15)
  • Спробуйте  скласти  свою  формулу красивої людини і поясніть,  чому саме таку формулу ви  запропонували, чи відповідає ваша формула духовному світу  Хлопчика – зірки ?

…? + …? + …? + …?   = КРАСИВА ЛЮДИНА

(Наприклад, ДУША, СЕРДЕЧНІСТЬ, НАМІРИ, ДІЇ,  ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ, ЗОВНІШНІСТЬ, ЛАГІДНІСТЬ, ТАКТОВНІСТЬ, МИЛОСЕРДЯ  тощо)

 

  1.  Коментування  епіграфа
    • Як  ви  розумієте  слова,  що  стали  епіграфом  нашого  уроку?

 

  1. Прочитайте  прислів’я,  правильно  з’єднавши  їх  частини             (СЛАЙД  16)  

За добро

лихого стережись

Той мені брат,

добром  платять.

З добром дружись , а

хто  моєму добру рад.

Хто людям добра бажає

той і собі має.

 

ІV.  Рефлексивно – оцінювальний  етап.

  1. Вправа  «Зірочка»               (СЛАЙД  17)  

    На   партах  перед  вами  лежать маленькі зірочки, напишіть на одній з них, яких рис характеру ви хотіли б позбутися, а на іншій, які риси характеру хотіли б придбати.

Давайте  негативні  риси  складемо  у  конверт  і  таким  чином  символічно  позбудемось  їх.  А добрі  риси  характеру  нехай  залишаються  у  вас,  щоб  ви  виростали  гарними  людьми.

 

  1. Слово  вчителя

   Тільки від самої людини залежить, що переможе в її  серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба творити добро  і  любити  найрідніших  людей,  а  в  першу  чергу – свою  матір.

 

  1. Виразне  читання  вірша  учителем                 (СЛАЙД  18)  

«Яке найкраще слово в світі?»-                                                                                                                           Раз мудрий хтось спитав в людей                                                                                                                      «Здоров’я», - відповів  недужий                                                                                                                  «Ні, молодість», - сказав старий.                                                                                                      «Найкраще – хліб», - жебрак  говорить                                                                                        «Ні,  Перемога». – відповів  борець.                                                                                                        «Найкраще – воля,»  - раб промовив                                                                                            «Ні, правда» , - вигукнув  мудрець                                                                                                                 Аж  тут озвався  несміливо                                                                                                                 Сирітка , ще  малий хлопчак:                                                                                                         «Найкраще слово  в  світі  «мама»,                                                                                                                                    І всі сказали : «Мама, так!»

  1. Підсумкове  слово учителя   (СЛАЙД  19)  

     Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: «Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. По-справжньому любити своїх батьків – означає приносити в дім мир і спокій».

   Не будьте байдужими до своїх батьків. Будьте гідними своїх батьків і не губіть своєї  «зірки»!

     Мені хотілося б подарувати вам по зірочці. Нехай вона стане знаком , емблемою вашого життя і допоможе віднайти ту красу, яка здатна врятувати світ, допоможе віднайти шлях розуміння добра, адже, цей шлях доступний кожному. Навчіться робити добро і тоді ви відчуєте єдність зі світом , вам відкриється краса, що живе в усьому: в квітці, камені, власній душі. Пам’ятайте про добро, милосердя, красу, не забувайте про співчуття, любіть життя, одним словом, навчайтеся жити за законами  Добра і Краси.

 

     Домашнє  завдання.                (СЛАЙД  20)  

Обов’язкове.  Підготуватись  до  написання  листа  улюбленому  казковому  персонажу.

За  вибором.  Намалювати  ілюстрації до  казки  О. Уайльда   «Хлопчик-Зірка

1

 

doc
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
1065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку