«Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»

Про матеріал
Урок-підсумок за твором Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі". Цікаві завдання для учнів - запорука успішного уроку.
Перегляд файлу

План-конспект на тему: «Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»

Мета: продовжити вивчати повість З.Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», зацікавити нею; зясувати , що які образи є позитивними та негативними;

удосконалювати вміння переказувати  прозовий твір, давати оцінку прочитаному;

розвивати усне мовлення, логічне і критичне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість;

виховувати в учнів інтерес до історичного минулого рідного народу,  моральні цінності, патріотизм.

Обладнання: текст твору, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок-підсумок.

Епіграф:

Душу й тіло ми положим за нашу свободу,

І покажем, що ми браття козацького роду.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

  1.                                            Привітання
  2.                                            Налаштування класу до уроку

Аутотренінг ( покласти руки на стіл та промовити за вчителем)

  •                                                Я- творча особистість!
  •                                                Я все знаю і все вмію!
  •                                                Мені завжди все вдається!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Лови помилку»

  •              Перевіримо знання твору за допомогою гри «Лови помилку». Відповідаємо тільки «Так» або «Ні». Виправляємо помилку.
  1.          У квартирі пана Богдана уподобав собі зявлятися один патріотично налаштований привид. (Так)
  2.          Він порадив шукати старовинну реліквію на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України. (Так)
  3.          У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі. (Ні)
  4.          Першочерговою метою своєї подорожі визначили Берестечко. (Так)
  5.          Наталка потрапила в пастку і впала в колодязь без води у замку в м. Дубно. (Ні. Тараканівська фортеця)
  6.          Дівчинка в колодязі знайшла золоті монети і самоцвіти. (Ні)
  7.          У Берестечку Руснаки приїхали у девяту пятницю після Великодня, коли туди збираються українці вшанувати память загиблих козаків. (Так)
  8.          У Берестечку Наталка загубилася і в неї украли гроші. (Ні)
  9.          У підгір’ях дівчинку викрали і притягли силоміць на відьмацький бал. (Ні)
  10.     Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку. (Ні)
  11.     Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти шаблю, вона мусила б брехати. (Так)
  12.     Розгадати загадку Антипка допомогла пісня про Богдана Хмельницького. (Ні)
  •              Результат гри «Лови помилку» свідчить, що ви добре знаєте зміст повісті, а це допоможе сьогодні у подальшій роботі на уроці.

2.Робота з епіграфом

– Як ви розумієте рядки з епіграфа? ( Висловлювання учнів)

V. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

4.1. Робота над теорією літератури.

  • «Таємниця козацької шаблі» - за жанром пригодницька повість. На уроках української  літератури ми уже знайомилися з повістю Галини Малик «незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
  • Давайте пригадаємо, який твір називаємо повістю?

( Повість – це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу).

  • Назвіть ознаки, які властиві повісті. ( Прозова мова; великий обсяг; декілька або багато героїв; розповідь про події.)
  • Пригодницьким  називається той твір, зміст якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій (запис у зошити).

4.2. «Асоціативний кущ» «Шабля» (складання на дошці)

  • Які асоціації викликає у вас слово «шабля»?

 

                   

 

   

                   козаки              пригоди

 

 

скарб                       шабля                    музей

 

                           мужність                битва  

4.3. Музична хвилинка.

4.4. Пошукове завдання. Знайти у творі опис шаблі.

4.5. Прислівя про шаблю.

А чи знаєте ви прислівя про шаблю?

Учні зачитують знайдені прислівя.

  • Береженого Бог береже, а козака шабля стереже.
  • Дай, Боже, воювати і шабель не виймати.
  • Кінь, шаблюка, вітер в полі – і ніхто не здолає козацької волі.
  • Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного.
  • В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.

4.5.1. Асоціативний кущ «Козаки», « Шабля».

Козаки – сміливі, відважні, вимогливі до себе та інших, винахідливі, мають почуття гумору, лицарі, непереможні.

Шабля – зброя, захист, перемога, відвага, смерть.

  • Що для козаків значить щабля?
  • Чому саме шабля є символом у творі?

4.5.2.Історична довідка.

Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок ( довжиною більше 100 см) , хрестовину (гарду) та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я. Козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою. Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.

4.6. Порівняльна характеристика образів Наталки та Антипка.

НАТАЛКА                                   АНТИП

Сміливість                              Хитрість

Довірливість                          Підступність

Уміння дружити                    Самовпевненість

Розвинута фантазія               Безжальність

Любов до пригод                   Відсутність патріотизму

Наполегливість                       Нахабство

Патріотизм

4.7.«Займи позицію»

- Чи вірите, що Антипка можна змінити? 

  Яка таємниця козацької шаблі?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

  • Як одним словом ми можемо назвати таких людей? (патріоти)

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

– Як називають людей, які шанують  історичне минуле рідного краю,  ставляться з повагою до реліквій, мають гордість  за своїх предків та державу? (Патріотами)

– Чи вважаєте ви себе патріотами? (Відповіді учнів)

– У чому сила українського народу? ( В єдності)

Слово вчителя.

  • Наш урок завершується. Ми дійшли висновку, що наша сила в єдності. Усі ми – українці, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів – козаків! Адже непоборним є той народ, який відчуває себе єдиним цілим!

Домашня робота.  Прочитати казку О. Сенатович «Малий віз».

 

 

 

docx
Додано
7 листопада
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку