План-конспект на тему: «Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»
Мета: продовжити вивчати повість З.Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», зацікавити нею; з’ясувати , що які образи є позитивними та негативними;
удосконалювати вміння переказувати прозовий твір, давати оцінку прочитаному;
розвивати усне мовлення, логічне і критичне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість;
виховувати в учнів інтерес до історичного минулого рідного народу, моральні цінності, патріотизм.
Обладнання: текст твору, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок-підсумок.
Епіграф:
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми браття козацького роду.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Аутотренінг ( покласти руки на стіл та промовити за вчителем)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Лови помилку»
2.Робота з епіграфом
– Як ви розумієте рядки з епіграфа? ( Висловлювання учнів)
V. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу
4.1. Робота над теорією літератури.
( Повість – це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу).
4.2. «Асоціативний кущ» «Шабля» (складання на дошці)
козаки пригоди
скарб шабля музей
мужність битва
4.3. Музична хвилинка.
4.4. Пошукове завдання. Знайти у творі опис шаблі.
4.5. Прислів’я про шаблю.
А чи знаєте ви прислів’я про шаблю?
Учні зачитують знайдені прислів’я.
4.5.1. Асоціативний кущ «Козаки», « Шабля».
Козаки – сміливі, відважні, вимогливі до себе та інших, винахідливі, мають почуття гумору, лицарі, непереможні.
Шабля – зброя, захист, перемога, відвага, смерть.
4.5.2.Історична довідка.
Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок ( довжиною більше 100 см) , хрестовину (гарду) та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я. Козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою. Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.
4.6. Порівняльна характеристика образів Наталки та Антипка.
НАТАЛКА АНТИП
Сміливість Хитрість
Довірливість Підступність
Уміння дружити Самовпевненість
Розвинута фантазія Безжальність
Любов до пригод Відсутність патріотизму
Наполегливість Нахабство
Патріотизм
4.7.«Займи позицію»
- Чи вірите, що Антипка можна змінити?
Яка таємниця козацької шаблі?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
– Як називають людей, які шанують історичне минуле рідного краю, ставляться з повагою до реліквій, мають гордість за своїх предків та державу? (Патріотами)
– Чи вважаєте ви себе патріотами? (Відповіді учнів)
– У чому сила українського народу? ( В єдності)
Слово вчителя.
Домашня робота. Прочитати казку О. Сенатович «Малий віз».