Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авторки: Масол Л. М., Просіна О. В.)
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Підручник: Мистецтво: підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Олена Гайдамака, Наталія Лємешева. – К.: Генеза, 2022
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140)
Календарно-тематичне планування уроків з образотворчого мистецтва
5 клас
«Види і мова візуальних мистецтв»
№ з/п |
Дата |
Тема, завдання уроку |
Орієнтовна тематика практичних завдань |
Орієнтовні твори для сприймання |
Примітки |
Вступ |
|||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Палітра видів мистецтв. Роль мистецтва у житті людини. Художній образ – основа сприймання і розуміння змісту твору мистецтва. Спільні поняття для різних видів мистецтва: ритм, гармонія, форма тощо. |
|
|
|
Розділ І. Народне і професійне мистецтво |
|||||
Види і мова візуальних / образотворчих мистецтв |
|||||
2 |
|
Мистецтво навколо. Задум художника. Формат картини. |
Створення панно «Як гарно було влітку!» Проєкт. Створення власного каталогу «Земна краса» (протягом року). |
Віктор Зарецький. Витоки мистецтва, Дерево; Оксана Шапкаріна. Вишневий компот. |
стор. 6-7 |
3 |
|
Народження мистецтва. Виникнення образотворчого мистецтва. Художні матеріали й інструменти. Сюжет. Контур. Розміщення зображення. |
Вправа. Малювання контурів тварин. Виконання замальовки тварини імітуючи роботу первісного художника. |
Наскельний живопис. Франція. Печера Ласко; Прадавні скульптури тварин (мамонта, бізона). |
стор. 10-11 |
4 |
|
Від народних джерел. Народне декоративне мистецтво у дзеркалі традицій і сучасності. Декоративне мистецтво. Стилізація. Композиція. |
Створення композиції для оздоблення приміщення зі стилізованих паперових листочків. |
Цікаві факти про петриківський розпис; Мурал у Харкові; Олена Скицюк. Вечірня тиша. |
стор. 14-15 |
5 |
|
Від народних джерел. Образи українського декоративного мистецтва у світі. Види орнаментів за змістом (мотивом). Особливості побудови стрічкового орнаменту. Візерунок. Ритм. |
Створення стрічкового орнаменту «співзвучного» колисковій. Дослідження мотивів орнаментів речей своєї родини. |
Кімоно «Україна»; пам'ятник українській писанці в Канаді; світлини виробів декорованих орнаментом. |
стор. 18-19 |
6 |
|
Мистецтво і спілкування. Професійне мистецтво. Графіка. Засоби виразності графіки (лінія, крапка, штрих, пляма, силует, світлотінь, тон). Види графіки. Особливості проведення різних за характером ліній. Спілкування завдяки і через графіку. |
Вправа. Малювання різних за характером ліній. Виконання рисунків лінією, не відриваючи олівця від паперу. |
Джеоф Слетер. Лінійне мистецтво («Amaze Art»). |
стор. 22-23 |
7 |
|
Мистецтво і спілкування. Штрих у графіці. Різновиди штрихів та особливості їх нанесення. Спілкування завдяки і через графіку. |
Вправа. Вправляння у виконанні штрихів. Малювання за допомогою штрихів тварин (графітний олівець, кольорові олівці) з відтворенням їхніх характерів. |
Морган Деніс. Це мудра дитина; Сюй Сіньці. Пташки і котеня. |
стор. 26-27 |
8 |
|
Мистецтво і довкілля. Прикладна графіка. Види прикладної графіки. Силует. Особливості утворення силуету. Мистецтво про довкілля. |
Створення композиції, що привертатиме увагу до проблем екології в техніці силует (фарби, кольоровий папір). Міні дослідження Екологія рідного краю. |
Франтишк Чаннер. Ілюстрація. Емблема Міжнародної еко-організації Greenpeace; еко-знак українського екологічного сертифікату. |
стор. 30-31 |
9 |
|
Мистецтво і довкілля. Комп'ютерна графіка. Алгоритм створення комп’ютерного графіка. Статична та динамічна композиція. Сучасні способи обробки зображень за допомогою комп'ютерних програм. Тематичне оцінювання. |
Вправа. Складання з паперових метеликів динамічних композицій. Створення динамічної композиції в техніці гратаж. |
Роботи Віктора Вазареллі; Зразки робіт комп'ютерної графіки. |
стор. 34-35 |
10 |
|
Різнобарв'я багатоголосся в мистецтві. Живопис. Види і техніки живопису (станковий, монументальний – фреска, мозаїка, вітраж). Основні та похідні кольори, насиченість кольору, відтінок. |
Малювання веселого (сумного) дерева, використовуючи поєднання насичених (ненасичених) основних (похідних) кольорів (акварель). Спостереження різнобарв’я природи. |
Йосип Бокшай. Осінь; Рейчел Суггс. Ілюстрація. |
стор. 38-39 |
11 |
|
Різнобарв'я багатоголосся в мистецтві. Живопис. Колорит. Наближений колорит. Колірний тон. Контраст, нюанс. |
Вправа. Утворення відтінків споріднених кольорів та нанесення різними способами акварелі на папір. Малювання осіннього пейзажу спорідненими кольорами (акварель по-вологому). |
Ольга Кваша. М'які обійми вечора, Ніч. |
стор. 42-43 |
12 |
|
Почути і побачити мистецтво. Живопис. Теплі і холодні кольори. Види живопису (станковий, монументальний). Авторська манера. |
Вправа. Замальовки з натури кімнатної рослини в холодному колориті. |
Вінсент Ван Гог. Ірис, Соняшники; світлини квітів. |
стор. 46-47 |
13 |
|
Почути і побачити мистецтво. Живопис. Контрастні кольори. Контрастний колорит. Авторська манера письма. |
Малювання натюрморту з овочів і фруктів у контрастному колориті (гуаш). |
Анрі Матісс. Натюрморт з апельсинами, Червоні рибки. |
стор. 50-51 |
14 |
|
Середовище, наповнене мистецтвом. Скульптура. Засоби виразності скульптури (форма, силует, фактура, об’єм). Прийоми ліплення. |
Ліплення рельєфної композиції із зображенням зимового парку (пластилін). Створення фотовиставки «Скульптура мого краю». |
Парк «Ефтелінг». Дерево, що говорить; Ольга Рапай. Принцеса і свинопас (фрагмент панно); Робін Уайт. Фея з дроту. |
стор. 54-55 |
15 |
|
Середовище, наповнене мистецтвом. Види скульптури (кругла, рельєф). Матеріали скульптури. Інсталяції: креативні рішення для естетизації середовища. |
Ліплення казкового персонажа та прикрашання ним ялинкової підвіски-кульки (легкий пластилін). Виготовлення 3-Д новорічного рельєфу (пластилін). |
Відео «Як видути зі скла ялинкову прикрасу»; Джо Йонг Хо. Лев; Джеймс Доран-Вебб. Коні; Гаррієт Мід. Вівці.
|
стор.58-59 |
16 |
|
У мандри до далеких країн. Китай. Китайський живопис. Розпис ширм – розсувні стіни у кімнатах. Сучасний живопис Китаю. Змішана техніка (поєднання акварелі з нетрадиційними для образотворчого мистецтва матеріалами). |
Виконання зимового пейзажу у оригінальній змішаній техніці (акварель, сіль, силікатний клей, харчова плівка). |
Традиційний китайський живопис; Бай Хаоран. Акварельні етюди; Китайська ширма ХVІІІ ст..
|
стор. 62-63 |
17 |
|
Перевір свої досягнення. Тематичне оцінювання. Семестрове оцінювання. |
Гра «Професійне мистецтво» |
|
|
Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв |
|||||
Види і мова візуальних / пластичних мистецтв |
|||||
18 |
|
Дружнє єднання у творчій співпраці. Дизайн. Види дизайну. Графічний дизайн. Виражальні засоби графіки. Професія графічного дизайнера. Сучасні арт-практики (інсталяція, стріт-арт, реді-мейд). |
Виконання графічних замальовок для оформлення розділів мистецького словничка («Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» та ін.) |
Зразки робіт графічного дизайну. |
стор. 68-69 |
19 |
|
Дружнє єднання у творчій співпраці. Дизайн книги. Діяльність дизайнера книги та його співпраця з іншими митцями книговидання. Специфіка оформлення книги та роль обкладинки / палітурки. |
Створення та оформлення розкладної книжки «Мистецький словничок» |
Обкладинки дитячих книг про мистецтво. |
стор. 72-73 |
20 |
|
Театр та архітектура. Архітектура. Ознаки архітектури. Засоби виразності архітектури. Архітектурна композиція та композиційний центр.
|
Виконання начерків архітектурної споруди. Створення макета архітектурної будівлі дитячого театру з паперу. |
Київський академічний театр ляльок; Музей писанки. Україна (Коломия); Театр опери. Австралія (Сідней); Концертний зал імені Волта Діснея США (Лос-Анджелес); Театр опери і балету. Україна (Одеса); Музей науки та мистецтва в Сингапурі. |
стор. 76-77 |
21 |
|
Театр та архітектура. Інтер'єр театру. Театральні ляльки. Синтез мистецтв у ляльковому театрі. Специфіка професії актора-ляльковода.
|
Створення ляльок для шкільної лялькової вистави: їжака Колька Колючки, зайчика Кося Вуханя, вовченяти Вовчика, лисеняти Рудика та ін. (картон, фломастери, клей, тощо) за повістю-казкою Всеволода Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі». |
Світлини інтер'єру Чернігівського обласного театру ляльок ім. Олександра Довженка. |
стор. 80-81 |
22 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн. Сценографія. Оформлення сценічного простору. Передача плановості у площинній та просторовій композиції. |
Створення декорації, живописного задника сцени до театральної вистави «Лис Микита»
|
Світлини: афіша та сцена з вистави «Лис Микита; Вистава «Лис Микита» (фрагмент); Ольга Кваша. |
стор. 84-85 |
23 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн. Специфіка створенням зорового образу вистави: сценографія, костюми, грим. |
Виготовлення з цупкого кольорового паперу об'ємної маски Лиса Микити для шкільної театральної вистави. Ескіз гриму лиса / лисиці. |
Сценографія та костюми персонажів опери «Лис Микита»; Іван Небесний опера «Лис Микита» (фрагмент). |
стор.88-89 |
24 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн. Дизайн одягу. Роль костюма у театральній виставі. Пропорції фігури людини. |
Вправа. Відтворення пропорцій фігури людини (м’який дріт). Створення одягу для ляльок (пластичні матеріали). На дозвіллі. Створення динамічних фігурок, нанизуючи на основу з м’якого дроту матеріали, що були у вжитку (ґудзики, намистини, кришечки, частини соломинки для коктейлю тощо). |
Жуль Массне. Опера «Сандрильйон» («Попелюшка») (фрагмент). |
стор.92-93 |
25 |
|
Мистецтво перевтілень і дизайн. Особливості сценічних костюмів танцівників балету. Роль дизайнера у створенні ексклюзивного образу персонажу балетного спектаклю. |
Створення паперового костюму одного з персонажів балету С. Прокоф'єва «Попелюшка» (олівці). |
Світлини персонажів Попелюшки з різних спектаклів; П'єр Вільямс. Ескізи костюмів персонажів балету «Попелюшка». |
стор.96-97 |
26 |
|
Народні й хореографічні візерунки. Декоративне-ужиткове мистецтво. Види декоративно-ужиткового мистецтва. Композиція декору на виробах декоративно-ужиткового мистецтва Особливості оздоблення виробів орнаментами. |
Дослідження особливостей оздоблення виробів орнаментами: мотиви, кольори, розміщення та форми декору. Ескіз розпису футболки (сумки), з лініями та штрихами.
|
Світлини виробів декоративно-ужиткового мистецтва України та народів світу.
|
стор.100-101 |
27 |
|
Народні й хореографічні візерунки. Іграшка – від найдавніших часів до сьогодення. Екологічність матеріалів народних іграшок. Сучасні еко-іграшки. Тематичне оцінювання. |
Ліплення з повітряного пластиліну магнітика на холодильник (брелка). |
Світлини народних іграшок та сучасних еко-іграшок; Відео як твориться глиняний коник від Михайла Діденка. |
стор.104-105 |
Види і мова візуальних / екранних мистецтв |
|||||
28 |
|
Мистецтво через об'єктив камери. Фотомистецтво. Роль фотомистецтва у житті людини. Можливості відтворення повсякденного життя. Виражальні засоби фотомистецтва та уміння фотохудожника. Ракурс зйомки. Композиція кадру. |
Створення фотографій інструментів (музичних або художніх) з різних ракурсів зйомки (або з різним освітленням). Фотокрос «Школа в об’єктиві» |
Фотографії сучасних фотомитців.
|
стор.108-109 |
29 |
|
Мистецтво через об'єктив камери. Художня фотографія – її особливості. Специфіка фотомистецтва (ідея художньої фотографії, тло, атрибути, локація, ракурс зйомки). Що потрібно для фотографування. |
Створення художніх фотографій, які розкриватимуть мистецькі здібності друга (подруги) (робота у групах). |
Фото: Олександра Сляднєва, Алека Сота, Йота. |
стор.112-113 |
30 |
|
Мистецтво через об'єктив камери. Види кінематографу: художнє, анімаційне, документальне. Робота художників і дизайнерів у кіно. Сучасні цифрові технології у створенні кіно. Мова ігрового кіно. Дизайн шрифту та його роль в кіно. «Мова» ліній і плям. |
Розробка цікавих незвичайних літер та створення з них назви улюбленого фільму.
|
«Поліна і таємниця кіностудії» (фрагмент); Кадри з кінофільмів; Грим акторів; Афіші до кінотворів. |
стор.116-117
|
31 |
|
Мистецтво через об'єктив камери. Створення мультфільму та особливості роботи художників-мультиплікаторів (аніматорів). Послідовність роботи аніматорів. Композиційна побудова кадру. Види мультфільмів (мальовані, лялькові, пластилінові, комп’ютерні). |
Ліплення персонажів майбутньої анімації (пластилін). Створення пластилінової GIF-анімації на смартфоні. |
Кадри з м/ф: «Пригоди Котигорошка та його друзів» (режисер Ярослава Руденко-Шведова); «Микита Кожум'яка» (режисер Манук Депоян); м/ф «Зоотрополіс» (фрагменти); персонаж мультфільму з різних боків у 3D-проєкції. |
стор.120-121
|
32 |
|
Мистецтво видовищ. Візуальні (світлові, відеопроєкційні, лазерні) шоу. Фрізлайт.
|
Створення ескізу для фрізлайту (воскові олівці та акварельні фарби). |
Світлини шоу, видовищ; Візуальна 4D проєкція; Фестиваль світла; Театр, що співає; Лазерні шоу та шоу голограм. |
стор.124-125
|
33 |
|
Перевір свої досягнення. |
Гра «Різні види мистецтва» |
|
|
34 |
|
Презентації мистецьких проектів (індивідуальних, групових, колективних). |
|
|
|
35 |
|
Заключний урок. Підведення підсумків. Тематичне оцінювання. Семестрове оцінювання. Річне оцінювання. |
Колективна робота Техніка за вибором. |
|
|