Один і багато. Число і цифра. Назви цифр: одиниця, двійка, трійка
Мета. Уточнити значення понять «один» і «багато». Розвивати вміння показувати один предмет і багато. Ознайомити дітей з поняттями «число» і «цифра».
Урок 5.
Один і багато. Число і цифра. Назви цифр: одиниця, двійка, трійка
Мета. Уточнити значення понять «один» і «багато». Розвивати вміння показувати один предмет і багато. Ознайомити дітей з поняттями «число» і «цифра».
Хід уроку
І. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за таблицями.
Учитель вивішує на дошці таблиці з малюнками предметів і уточнює з учнями поняття: спереду, позаду, між, поруч, під, над, на, внизу, вгорі, праворуч, ліворуч, посередині.
2. Лічба предметів.
Учитель викладає на набірному полотні 9 ромашок. Учні рахують їх в різному порядку. Четверту і п'яту ромашки вчитель замінює маками. Учні знову рахують квіти і переконуються, що їх кількість не змінилася. Учитель замінює маками решту ромашок. Учні знову їх рахують.
3. Фронтальна робота з демонстраційним матеріалом.
Учитель вивішує на дошці малюнок акваріума з прорізами, у які вставляє зображення 2 рибок. Одна рибка розміщена біля акваріума.
— Скільки рибок в акваріумі? Скільки рибок поза акваріумом? Аналогічно проводиться робота за малюнками: пташенята у гнізді, козенята в хатці, і т. д.
Фізкультхвилинка «Бджоли»
Бджілки вікна відчинили і швиденько полетіли:
Хто на луки, хто на поле... Мед у вулик носять бджоли.
(Діти імітують хаотичний політ бджіл. Присідають, виглядають із-за парт, бігають між рядами парт та дзижчать. Потім знову промовляють слова і за командою: «Бджоли, до вулика!» — сідають на місця.)
II. Вивчення нового матеріалу
1. Учитель демонструє учням по дві множини предметів: одноелемент-ну й багатоелементну.
— Скільки ластівок сидить на дротині, а скільки летить? Скільки грибів у лівому кошику? У правому? Скільки тюльпанів у вазі? Поза вазою? Скільки каченят? Скільки качок?
Ви назвали 3 ластівки, 9 грибів, 9 тюльпанів, 5 каченят. Як можна закінчити одним словом речення: «Ластівок, грибів, тюльпанів і каченят ми нарахували ...». (Багато.)
2. Робота з підручником (с. 7). Учні дають відповіді на запитання вправи 1.
3. Бесіда.
— Назвіть усі числа від 1 до 10. Що може означати, наприклад, число З? (Три вишні, три години, три портфелі, і т. д.) Правильно. Число означає кількість якихось предметів. Якщо на квітці сидить 2 метелики, це означає, що їх кількість позначається числом 2, і т. д.
До цього часу ми лише називали числа. Але числа можна позначати і на письмі за допомогою спеціальних знаків. Ці знаки називаються цифрами. (Учитель показує на розрізних картках цифри 1, 2, 3 і називає їх).
— Цифра — це не число. Цифра — це запис числа. Учитель викладає на набірному полотні 2 гриби.
— Скільки тут грибочків? (Два.) Що ми назвали: число чи цифру? (Число.) Ми назвали число. Воно означає, що кількість грибочків — два. Якби ми хотіли записати це число, ми б написали цифру 2 (показує).
4. Закріплення понять «число», «цифра» за вправою 2 підручника.
III. Робота в зошитах
2. Діти малюють за зразком стилізовані сонечка або гриби і розфарбовують їх.
IV. Підсумок уроку
— Що означає число? (Кількість предметів.) Що таке цифра? (Це запис числа.) Які цифри ви бачили сьогодні на уроці? (1, 2, 3.)