Урок № 13
Тема. Одиниці мови. Тематичне тестування.
Мета: закріпити знання про одиниці мови (звуки мовлення, значущі частини слова, слово, словосполучення, речення, ССЦ); з’ясувати рівень засвоєння вказаної теми; розвивати логічне мислення, пам'ять, уміння використовувати теоретичні знання на практиці, формувати навички самостійної роботи.
Тип уроку: комбінований (закріплення знань та навичок; перевірка й облік здобутих знань, умінь та навичок).
Обладнання: підручник, тести.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Відтворення теоретичних відомостей.
◊ Бесіда.
ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
◊ Словниковий диктант.
Виділені слова передати фонетично транскрипцією. Підкреслені слова розібрати за будовою.
Сприяння, розрісся, якнайкращий, безіменний, переливається, численність, шістнадцятиповерховий, щонайдужче, Славутич, Київщина, під’яр’я, безбатченко, недолюблювати.
◊ Попереджувальний диктант.
Самостійно почленувати речення на словосполучення. В одному з речень підкреслити члени речення.
Є таке слово, аж проситься в пісню, є таке слово в народу мого: «Будьмо сьогодні, завтра і прісно, будьмо в хуртечу, в дим і в огонь!» Будьмо в моїй і твоїй Україні, будьмо на Клені, на Клині чи де – серце нехай озветься чаїно, чуючи слово Вкраїна святе. Батьківське слово щире застольне сину своєму колись я повім. Є таке слово, на вірі настояне: «Будьмо! Собою! А отже, - усім!»
(В. Мельник)
Блиснула мечами хмарна вись над нами, і ударив грім. Небо пролилося срібними сльозами – дощиком дрібним. Лине дощ ласкаво, нагинає трави, квіти колиха. А у небі блиска вогненно й криваво ляскіт батога. Дощик так і ллється, дощик так і лине, срібний і рясний… А земля сміється, й неба п’є краплини колос наливний.
(В. Сосюра)
ІV. Перевірка самостійної роботи учнів (членування речень на словосполучення, визначення членів речення).
V. Повідомлення способів перевірки рівня сформованості знань, умінь і навичок (інструктаж до тестування).
VІ. Проведення тестування.
1. Найменшим членороздільним елементом потоку мовлення, що утворюється органами мовлення за одну артикуляцію, є:
а) звук мовлення; V
б) склад слова;
в) корінь слова;
г) слово.
Дібрати і записати пару слів, у яких заміна звуку спричиняє зміну лексичного значення (напр.: сум – сам; дуб - зуб)
2. Головною значущою частиною слова, що виражає основне лексичне
значення слова, є:
а) основа слова;
б) корінь слова; V
в) суфікс;
г) префікс.
Дібрати й записати слово, що відповідає схемі: префікс – префікс – корінь – суфікс – закінчення (напр.: розподілений, беззастережний).
3. Мінімальною одиницею мови, що виражає поняття про предмети, процеси, явища дійсності, їхні ознаки чи відношення, є:
а) слово; V
б) словосполучення;
в) сполучення слів;
г) речення.
Будь-яке увести до словосполучення та до сполучення слів (напр.: прислів’я – влучне прислів’я – прислів’я та приказки).
смисловим і граматичним цілим і виражає закінчену думку, це:
а) словосполучення;
б) речення;
в) складне синтаксичне ціле;
г) текст.
Скласти (пригадати)1 і записати речення, виділити 2-3 словосполучення, головне слово в кожному підкреслити (напр.: Облетіло щире золото з дерев. (В. Сосюра.) Щире золото; облетіло з дерев.
І листя золотий пасьянс на лаві розкладають клени. (В. Сироватко.) Розкладають пасьянс; розкладають на лаві; пасьянс листя; золотий пасьянс).
а) земля і небо; розумний і завзятий; думайте і читайте;
б) царює осінь; вітер налетів; урок триває;
в) дотепне слово; попросити вибачення; виступити вдало; V
г) після уроків; буду мріяти; більш вдалий.
Дібрати і записати дієслівне словосполучення (напр.: розповідати натхненно; писати грамотно).
________________________
1На власний розсуд учитель може дозволити учням не складати речення, а добирати відомі їм приклади з фольклору, художньої літератури тощо. До більшості тестових завдань додаються приклади з художніх творів, які вчитель може, по-перше, у разі потреби прочитати школярам, щоб зорієнтувати їхню творчість, по-друге, використати в процесі аналізу виконання тестових завдань.
6. Предикативні сполучення (речення) – це:
а) усміхнене сонце, жовте листя, сумувати гірко;
б) всміхнулося сонце; листя опадає; сумують дерева; V
в) до сонця, серед листя, будуть сумувати;
г) сонце і місяць, жовті та брунатні, весло і втішно.
Дібрати та записати предикативне сполучення (напр.: Наближається
зима).
VІІ. Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як тестові завдання виконано та здано на перевірку).
VІІІ. Підбиття підсумків уроку.
ІХ. Домашнє завдання. Вправа 18.