Тема. Односкладні прості речення. Практичне визначення видів односкладних речень
Мета:
• закріпити і поглибити знання учнів з розділу “Односкладні речення";
•структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом виконання відповідних вправ;
•розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини;
•удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати;
• формувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми;
•виховувати розуміння про загальнолюдські цінності: національну свідомість, повагу до культури України, шанобливе ставлення до родини.
Тема. Односкладні прості речення. Практичне визначення видів односкладних речень
Мета:
• закріпити і поглибити знання учнів з розділу “Односкладні речення”;
•структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом виконання відповідних вправ;
•розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини;
•удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати;
• формувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми;
•виховувати розуміння про загальнолюдські цінності: національну свідомість, повагу до культури України, шанобливе ставлення до родини.
Обладнання: підручник, зошит, роздатковий матеріал, презентація.
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.
Форми і методи роботи: мозковий штурм, проблемне питання, дослідження-конструювання, робота з таблицею, лінгвістична гра.
Перебіг уроку
Девіз уроку: Недостатньо тільки отримати знання, треба їх вміти використовувати!
Епіграф до уроку:
В океані рідного народу відкривай духовні острови!
В.Симоненко
І. Організаційний момент.
СЛАЙД 1
Слово учителя (використання односкладних речень).
ІІ. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми й мети уроку.
СЛАЙД 2
1. Учитель.
мовленні.
СЛАЙД 3
2.Робота в зошитах
- Запишіть дату, тему та епіграф уроку.
- Робота з епіграфом.
* Назвіть тип речення за складом граматичної основи.
* Виконайте синтаксичний розбір речення.
В океані рідного народу відкривай духовні острови!(В.Симоненко.)
(Спонукальне, окличне, просте, односкладне, узагальнено-особове, поширене, неускладнене.)
3. Пропоную вам заповнити таблицю самооцінювання.
Прізвище, ім'я учня |
||
Перевірка знань |
Початок уроку |
Кінець уроку |
Знаю все |
|
|
Знаю майже все |
|
|
Знаю мало |
|
|
Нічого не знаю |
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
СЛАЙД 4
Сенкан.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
СЛАЙДИ 5-6
Види односкладних речень |
Способи вираження головного члена |
Приклади |
Означено-особові (художній і розмовний стилі) |
1)дієсловом у формі 1-ї або 2-ї особи тепер.чи майб.часу дійсн.способу; 2)дієсловом наказ.способу конкрет- ної особи, предмета) |
1)Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду. 2)За правду, браття, єднаємось щиро Ходімте в сад. Я покажу вам сад. |
Неозначено-особові (художній стиль) |
дієсловом у формі 3-ї особи множини тепер.чи майб.часу або у формі множини мин.часу(дія неозначеної особи) |
Дзвонять у всі дзвони Гей, рубали ворогів та по всіх фронтах
|
Узагальнено-особові (художній, розмовний стилі) прислів’я і приказки |
дієсловом у формі 2-ї особи однини (рідше – в інших особах); (дія узагальненої особи) |
Що посієш, те й пожнеш. Золоті гори обіцяє. Як дбаємо, так і маємо. Дарованому коневі в зуби не дивляться |
Безособові (художній, розмовний стилі)
|
1)безособовим дієсловом; 2) особовим дієсловом у безособовому значенні; 3) дієслівною формою на –но,-то; 4) словом нема(є) 5) предикативним прислівником; 6) інфінітивом. |
На сході вже світає 2)Вітерцем дихнуло з долини. 3)Хай слово мовлено інакше – та суть в нім наша зостається 4) Літа вже немає, сніг, дими навколо. 5)Прикро, геть нікудишньо стало на душі. 6) Писати тільки правду.не зраджувати її ні за яких обставин.. |
2. Проблемне питання.
СЛАЙД 7
- Як відрізнити просте односкладне називне речення від двоскладного з іменним складеним присудком? (На дошці з’являються пари речень. Учні за допомогою методу дослідження-зіставлення висловлюють свою думку щодо проблемної ситуації, пояснюють, у чому полягає їх точка зору).
Безмежне прекрасне небо. (Односкладне речення з узгодженим означенням).
Безмежне небо прекрасне. (Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).
Далека дорога. (Односкладне речення з узгодженим означенням.)
Дорога далека. (Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).
Учитель.
3. Мозковий штурм.
СЛАЙД 8
1. Які речення називаються односкладними? (Односкладні речення – це такі речення, у яких граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка), другий головний член не потрібен, оскільки зміст речення і так зрозумілий).
2. Чи можуть односкладні прості речення бути частинами складного речення? (Так).
3.На які типи поділяються односкладні речення залежно від способу вираження та значення головного члена? (Залежно від способу вираження та значення головного члена односкладні речення поділяються на називні та дієслівні).
4. На які типи поділяються прості односкладні дієслівні речення? (Особові – означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові; безособові).
5. На що вказує присудок означено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яку виконує певний предмет, особа).
6. На що вказує присудок неозначено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яка стосується неозначеної особи).
7. На що вказує присудок узагальнено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яка виконується усіма або кожною особою)
4. Фізхвилинка.
СЛАЙД 9
1 – нахил голови назад, 2 – нахил голови вперед. Вправу виконувати повільно, спину тримати рівно, голову нахиляти як можна далі.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
1. Пояснювальний диктант із коментуванням.
СЛАЙД 10
Ранок.(Називне.) Надворі світає.(Безособове.) Починається прекрасний день. (Двоскладне). Чарівна мелодія материнської колискової.(Називне.) Слухаючи її, поринаєш у дитинство. (Означено-особове.) Материн голос згадують навіть у глибокій старості.(Неозначено-особове.)
СЛАЙД 11
Здавна українці передавали рушник з роду в рід, з покоління в покоління. У багатьох регіонах України батьки понині бережуть його для дітей. Особливе місце відводять вони рушникові на весіллі. Батьки вистеляють ним дорогу від порога до столу. (Здавна рушник передавали з роду в рід, з покоління в покоління. По багатьох місцях України понині бережуть його для дітей. Особливе місце відводять рушникові на весіллі. Ним вистеляють дорогу від порогу до столу).
3. Створення ситуації успіху (Похвала учням, що добре впоралися із завданням; підбадьорити інших).
4. Лінгвістична гра «Знайди зайве»
СЛАЙД 12
Записати речення. Вказати, чим виражений присудок у запропонованих реченнях. Яке не є неозначено-особовим?
На Маковея збирають геть усяку городину: мак, кріп, цибулю, часник, моркву, соняшник, буряк.(н-о, 3-я особа мн. теп.ч.) Гарбузи на Поділлі намагалися садити в базарний день або в понеділок чи у вівторок. Вірили, що гарбузи краще садити дівчатам і молодицям.( н-о. 3-я особа мн. мин. ч.) Цілий рік барвінок шанували, вважали символом життя.(н-о, 3-я особа мн. мин. ч.) Влітку прикрашають ним святковий стіл, плетуть з нього весільні букетики. (н-о, 3-я особа теп.ч.) Взимку відвар барвінку використовуватимуть від простуди. (н-о, 3-я особа майб. ч.) До Миколи не сій гречки і не стрижи овечки. ( це речення не є н-о, бо головний член виражений дієсловом 2-ї особи одн.)
- На яку дію вказує присудок у цьому реченні? (Дію, яка стосується узагальнено всіх і кожного).
- Яке це речення? (узагальнено-особове)
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
1. Виконання тестових завдань.
СЛАЙД 13
1. Укажіть, на які групи поділяються односкладні речення:
а) Прості, складні, неускладнені, неповні;
б) Безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові;
2. Знайдіть односкладне речення з головним членом-присудком:
а) Зима. Криниця. Стук обмерзлого відра;
б) Повний місяць похиливсь над гаєм;
в) Вовчицею ніч за вікном чигала;
3.Виділіть означено-особове речення.
а) Їхали довго душними вулицями;
в) Ой, поділять тебе, земле, поділять;
г) Кирила повели на край міста.
4. Вкажіть узагальнено-особове речення
а) Прилітають до нашого поля із далеких країв журавлі;
б) У двері стукають;
в) Не корю, не нарікаю, прикрих слів не говорю;
5. Позначте називне речення.
а) Немає пісні без любові;
б) Людська творчість – це найбільша мука;
в) Життя без книги – це хата без вікна;
6. Позначте безособове речення, головний член якого виражений безособовим дієсловом.
а) Писати тільки правду;
б) А слова дружнього за гроші не купити;
г) Вже заволочено серпанком сіреньким небо.
2. Рефлексія.
- Заповнення таблиці самооцінювання.
Перевірка знань |
Початок уроку |
Кінець уроку |
Знаю все |
|
|
Знаю майже все |
|
|
Знаю мало |
|
|
Нічого не знаю |
|
|
VIІ. Домашнє завдання.
СЛАЙД 14
Стародавня християньська лигенда каже, що апостол Андрій первозваний проповідував християньство в самому Царгороді, на побережях чорного моря та в околицях столиці України – Київа (Складне, 2 двоскладні основи). В народі ще це св'ято називають Калита (Просте, односкладне, узагальнено-особове). Воно вважаєтся парубочим св'ятом (Просте, двоскладне). Саме у Андріївську нічь парубкам дозволено бишкетувати і робити різні збитки (Просте, односкладне, безособове). Дівчята цієї ночі можуть дізнатись свою долю (Просте, двоскладне). Св'ято Андрія є логічним продовженям молодіжних гулянь, де юнаки і дівчата шукають собі пару для майбутнього подружного житя (Складне, 2 двоскладні основи).
За традиціями наших предків, дівчата та хлопці сходилися до однієї хати ввечері 12-го грудня (Просте, двоскладне). Жартували, оповідали цікаві історії та грали в різні ігри (Просте, односкладне, неозначено-особове) . В нічь з 12-го на 13-е грудння ворожили (Просте, односкладне, неозначено-особове).