Урок у 8-му класі "Порівняльний зворот"

Про матеріал

Розробка є комбінованим уроком у 8-му класі на тему: "Порівняльний зворот". Теоретичний матеріал подано за підручником С.Я.Єрмоленко. В архіві міститься конспект заняття та презентація до нього.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Порівняльний зворот

Номер слайду 2

У якому реченні вжито обставину причини?А Син від розкоші вередує. Б Зима крізь вії дивиться на світ. В Вражень вистачить на все життя. У якому реченні використано обставину способу дії?А Дурний і в Києві не купить розуму. Б Приймачі підбадьорливо сиплють прогнозами. В Я загартований від часів воєнного дитинства. Чиїсь слова над головою раз у раз літають. Чиїсь слова над головою раз у раз літають.

Номер слайду 3

Мамина усмішка зігріє і звеселить душу. Мамина усмішка, як сонце, зігріє і звеселить душу.

Номер слайду 4

Уведіть у речення порівняльні звороти. Сонце повільно сідає за гори. Неначе вогняна куля. Сизий туман пливе над озером. Ніби хмаринка. Сонце, неначе вогняна куля, повільно сідає за гори. Ніби хмаринка, сизий туман пливе над озером.

Номер слайду 5

Маємо три речення. Слід прочитати й визначити граматичні основи, назвати порівняльні звороти (письм. у зошиті). У нього очі наче волошки в житі. У нього совість − мов діряве решето. Усю тривогу наче рукою зняло. У нього очі наче волошки в житі. У нього совість − мов діряве решето. Усю тривогу наче рукою зняло.

Номер слайду 6

Самостійна творча робота. Складіть і запишіть речення з порівняльними зворотами: мов ягода, мов стріла, як віслюк, наче казка, наче царівна, мов квіти, як веселка. Довідка. Мов ягода, росте червоне слово. Промінь сонця, мов стріла, проколе слово. Хлопчисько упертий як віслюк. Зимонька сріблом торкнула шибки, наче казку, візерунки гаптувала. Була ти наче лісова царівна у зорянім вінку на темних косах. Життя, мов квіти, відцвітуть, а навесні знов забуяють.І заряхтіли, як веселка, квіти.

Номер слайду 7

Прочитайте речення, назвіть порівняльні звороти. Як квочка, у соломі вимостилася його жінка Явдоха. Дяк лежав на вереті тихо, як мишка, а може, як комар, і навіть дихати забувся. Біля нього, як чорна, поставлена сторч колода, застигла Антониха. Сутінки гусли й гусли, як драглі. Дяку Григорію здавалося, що все це історія одна, як казка з продовженням.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Дякую!style.colorfill. Colorfill.typefill.on

Перегляд файлу

 

Урок української мови у 8-му класі

Тема. Порівняльний зворот. Виділення порівняльного звороту комами.

Мета: ознайомити учнів з порівняльним зворотом, його виражальними можливостями; формувати вміння виділяти порівняльні звороти розділовими знаками; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати повагу до української мови.

Тип уроку: комбінований.

Використана література:

1. Авраменко О. М. Українська мова та література. Довідник. завдання в тестовій формі. І частина / О. М. Авраменко, М. Б. Блажко. − К. : Грамота, 2011. − С. 147  152.

2. Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 8 кл. ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова, М. Г. Жук.  К. : Грамота, 2016. − С. 86  90. (Основний підручник).

3. Олійник О. Б. Українська мова. 8  9 кл. : підруч. / О. Б. Олійник. − К. : Альфа, 1997. − С. 114  117.

4. Шевчук В. О. Срібне молоко / В. О. Шевчук. − Львів : Кальварія, 2002. − 192 с.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Фронтальне опитування (сл. 2).

  • Що таке речення?
  • Яке речення ми називаємо простим?
  • Які члени речення ви знаєте?
  • Підкресліть члени речення.

Чиїсь слова над головою раз у раз літають.

2. Перевірка домашнього завдання.

У якому реченні вжито обставину причини?

А Син від розкоші вередує.

Б Зима крізь вії дивиться на світ.

В Вражень вистачить на все життя.

У якому реченні використано обставину способу дії?

А Дурний і в Києві не купить розуму.

Б Приймачі підбадьорливо сиплють прогнозами.

В Я загартований від часів воєнного дитинства.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку (сл. 3).

Прочитайте речення.

Мамина усмішка зігріє і звеселить душу.

Мамина усмішка, як сонце, зігріє і звеселить душу.

  • Чим 1-ше речення відрізняється від 2-го?

Сьогодні поговоримо про порівняльні звороти.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Опрацювання теоретичного матеріалу.

Слово вчителя. Робота з підручником.

1) Порівняльний зворот.

На С. 86 знайдіть відповіді на такі питання.

Бесіда за питаннями:

  • Що таке порівняльний зворот?
  • За допомогою яких сполучників утворений?
  • Для чого використовуються в мові?

2) Лінгвістичне перетворення (сл. 4).

Уведіть у речення порівняльні звороти.

Сонце повільно сідає за гори.

Неначе вогняна куля.

Сизий туман пливе над озером.

Ніби хмаринка.

Бесіда за питаннями:

  • Що змінилося в трансформованих реченнях?
  • Як утворюється порівняльний зворот?

3) Впр. 176, С. 86 (1, 2 − усно).

Цвіт дерев, як ранній снігопад, тихо осипається додолу.

Пісня любові й дитинства в серці бринить, як струна.

Наче священна молитва, з рідного краю луна.

Бесіда за питаннями:

  • Де в реченні може стояти порівняльний зворот?
  • Які розділові знаки вжито при порівняльному звороті?

Запишімо 1-ше речення.

2) Виділення порівняльних зворотів комами (сл. 5).

Подивімося на дошку. Маємо три речення. Слід прочитати й визначити граматичні основи, назвати порівняльні звороти (письм. у зошиті).

У нього очі наче волошки в житі.

У нього совістьмов діряве решето.

Усю тривогу наче рукою зняло.

На С. 87 знайдіть пояснення, чи правильно ми розставили розділові знаки, чи ні.

Бесіда за питаннями:

  • Що ми називаємо порівняльним зворотом?
  • Коли звороти відокремлюються комами на письмі?
  • За яких умов не відокремлюються?

Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, уставляючи розділові знаки. Підкресліть порівняльні звороти.


Вправа 182, С. 89.

1. Життя пройде, немов вода,

і відцвіте, немов вишнева гілка.

2. А вечір пролітає, наче крижень,

черкнувши місто синіми крильми.

3. У сріблі заворожених наближень

ми вже як тіні, ми уже не ми.

Вправа 183, С. 89.

1. Синє небо було прозоре та глибоке, неначе вода коло берега в морі.

2. У стінах храмів і колиб сіяє нам святково, як сонце, випечений хліб і виплекане слово.

3. Ти постаєш в ясній обнові, як пісня, линеш, рідне слово.

4. Мова, мов квітка в саду, розквітає.

5. Забриніла пісня, заспівало слово, мов струмок весною, ллється наша мова.

6. У душі виношуємо слово − лагідне і безжальне, ніби криця.

7. Шкварчала совість, наче на пательні, і одганялась од зелених мух.

8. Бо хто, як я, намучивсь на війні, тому життя підскочило в ціні.

Бесіда за питаннями:

  • Навіщо потрібен порівняльний зворот?
  • У яких текстах подибуємо порівняльні звороти?

Запишімо домашнє завдання: впр. 183 (3  8 реч.), С. 89. Слід розставити розділові знаки при порівняльних зворотах.

  • Що таке порівняльний зворот?

Самостійна творча робота (сл. 6).

Складіть і запишіть речення з порівняльними зворотами: мов ягода, мов стріла, як віслюк, наче казка, наче царівна, мов квіти, як веселка.

Довідка.

Мов ягода, росте червоне слово.

Промінь сонця, мов стріла, проколе слово.

Хлопчисько упертий як віслюк.

Зимонька сріблом торкнула шибки, наче казку, візерунки гаптувала.

Була ти наче лісова царівна у зорянім вінку на темних косах.

Життя, мов квіти, відцвітуть, а навесні знов забуяють.

І заряхтіли, як веселка, квіти.

V. Узагальнення й систематизація знань.

«Ланцюжок». Прочитайте речення, назвіть порівняльні звороти (сл. 7).

Як квочка, у соломі вимостилася його жінка Явдоха.

Дяк лежав на вереті тихо, як мишка, а може, як комар, і навіть дихати забувся.

Біля нього, як чорна, поставлена сторч колода, застигла Антониха.

Сутінки гусли й гусли, як драглі.

Дяку Григорію здавалося, що все це історія одна, як казка з продовженням.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Гра «Закінчи речення».

  • Обставини за значенням поділяються на такі види: місця, часу, причини, умови, мети, допусту, способу дії, міри й ступеня.
  • Для створення яскравого образу в реченнях може використовуватися порівняльний зворот.
  • Порівняльний зворот це частина простого речення, у якій зіставляється або порівнюється один предмет з іншим.
  • Порівняльний зворот складається з порівняльного сполучника та одного чи декількох слів.
  • На письмі зворот виділяється комою, тире.
  • Розділові знаки при порівняльному звороті не ставляться, якщо він виступає частиною ІСП або входить до складу фразеологізму.

VІІ. Домашнє завдання.

§ 16 (вивч. правила); впр. 183 (3  8 реч.), С. 89.

 

zip
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
1933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку