Відкритий урок у 8 класі за темою: "Звертання. Вставні та вставлені конструкції. узагальнення та систематизація вивченого матеріалу"

Про матеріал

Показовий урок у формі відомого телевізійного шоу "Майсершеф". Було дібрано схожі конкурси, але з мовної теми. Архів уміщає розробку уроку та презентацію до нього. Матеріал розрахований для учнів 8 класу. Урок було проведено і дітям дуже сподобалося.

Мета уроку : узагальнити й систематизувати знання учнів про речення зі звертаннями, вставними та вставленими конструкціями; удосконалювати пунктуаційні вміння й навички; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова та надбань попередніх поколінь.


Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Битва на мовній кухніРозробила. Учитель української мови та літератури. Казанківської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4 Милобог Елеонора Миколаївна

Номер слайду 2

. І. Організаційний момент. Привітання команд

Номер слайду 3

. Тема: Речення зі звертаннями, вставними і вставленими конструкціями. Систематизація та узагальнення вивченого

Номер слайду 4

. Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про речення зі звертаннями, вставними та вставленими конструкціями; удосконалювати пунктуаційні вміння й навички; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова та надбань попередніх поколінь. Очікувані результати: учні знаходять у реченні звертання, вставні слова (словосполучення, речення); аналізують й оцінюють виражальні можливості речень зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями) в тексті;правильно розставляють розділові знаки при них; знаходять та виправляють помилки на вивчені правила; конструюють та інтонують речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями)

Номер слайду 5

Правила:1 . Ми робимо спільну справу.  Це потрібно пам'ятати.2 . Потрібно вміти вислухати інших .3 . Якщо вважаєш, що хтось помиляється, потрібно ввічливо сказати про це. Не потрібно кричати і перебивати, тим більше ображати інших .4 . Свою думку потрібно висловлювати чітко. Якщо хтось не згоден з тобою, вислухай чужу думку, і тільки потім можна відстоювати свою точку зору.5 . Якщо ти помилявся, не переймайся. Кожен може помилитися.6 . Не смійся над чужими помилками. Сам можеш опинитися в такому становищі.7 . Важливо – розподілити обов'язки .8 . Необхідно створити доброзичливу атмосферу в групі; це допомагає досягти найкращих результатів.9 . Повинна бути чітка мета. Якщо її немає, то учасники групи можуть не зрозуміти свої безпосередні обов'язки, їх важливість і пряму залежність від основного завдання, що може викликати плутанину, неоднозначність, іноді халатність.10 . Всі члени групи повинні виявляти готовність вчитися один у одного в процесі роботи.

Номер слайду 6

ІІ. Знайомство з командами

Номер слайду 7

ІІІ. Кулінарний спринт.

Номер слайду 8

Як називаються речення, що мають звертання або вставні, вставлені конструкції ?Що називається звертанням ?Які звертання бувають за будовою ?Як виділяються звертання в письмовому та усному мовленні ?У яких відмінках вживається звертання? На яке питання найчастіше відповідає звертання? Чим виражаються звертання?Які слова називаються вставними ?Назвіть групи вставних слів ?Якими членами речення найчастіше бувають вставні та вставлені конструкції ?З якою метою в речення вводяться вставлені конструкції? Як найчастіше виділяються на письмі вставні та вставлені конструкції ?

Номер слайду 9

ІV. «Я – су-шеф».

Номер слайду 10

І команда. Страва з помилками. Скачи ворог як козак скаже. Моя ти доля молодая не покидай мене.І ніколи можливо сучасник маю на увазі художника-творця не мав такого вдячного грунту для створення зразків мистецтва,високих і зичливих, як у наш час. Удосконалена страва. Скачи, враже, як козак скаже. Моя ти доле молодая, не покидай мене.І ніколи, можливо, сучасник (маю на увазі художника-творця) не мав такого вдячного грунту для створення зразків мистецтва,високих і зичливих, як у наш час.

Номер слайду 11

ІІ команда. Страва з помилкамиІ тебе загнали мій друг єдиний мій Яків добрий. Гуляй душа в тілі доки кості цілі. Здається така непривітна й колюча так говорив М. Коцюбинський про гостю з півдня – кактус а як зацвітає. Удосконалена страваІ тебе загнали, мій друже єдиний, мій Якове добрий. Гуляй, душе, в тілі доки кості цілі. Здається, така непривітна й колюча (так говорив М. Коцюбинський про гостю з півдня – кактус), а як зацвітає.

Номер слайду 12

V. «Коробки-загадки».

Номер слайду 13

Назвіть слово, яке може бути як вставним, так і виступати членом речення. Наведіть приклад.

Номер слайду 14

Що таке риторичні звертання? Наведіть приклад таких звертань

Номер слайду 15

VІ. Готуємо страви «Звертання» та «Вставні і вставлені конструкції»

Номер слайду 16

Страва «Звертання»Член речення, виділяємо комою, родовий відмінок, Оленко, кличний відмінок, інверсійне звертання.

Номер слайду 17

Страва «Звертання»Член речення, виділяємо комою, родовий відмінок, Оленко, кличний відмінок, інверсійне звертання.

Номер слайду 18

Страва «Вставні та вставлені конструкції»Члени речення, виділяємо комою, кажуть, отож, причому, оформлення думки.

Номер слайду 19

Страва «Вставні та вставлені конструкції»Члени речення, виділяємо комою, кажуть, отож, причому, оформлення думки.

Номер слайду 20

VІІ. Додаємо прянощі

Номер слайду 21

І команда Мова – наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив, вигодував і виховав. Коли Леся вийшла, Сергієві, незважаючи на веселий вечір, стало журно. ІІ команда Мова – це великий дар природи, розвинутий і вдосконалений за тисячоліття з того часу, як людина стала людиною. Коханий заграє мені в сопілку, щоб вона все лихе зачарувала.

Номер слайду 22

VІІІ. Відгадай інгредієнти

Номер слайду 23

І команда. Поспішай … вже вранішня година. Гуляймо… я до тебе, а ти до мене. Сиди… бо ще рано. Довідка: Тетяна, людина, Семен

Номер слайду 24

ІІ команда. Тягни … хоч тобі не мило. Балакай … побачим, що вийде. Нерозумний … ходиш по ярмарку, ні купуєш, ні торгуєш, тільки робиш сварку. Довідка: Свирид, Марк, кобила

Номер слайду 25

Метод «Мікрофон»«Сьогодні мені сподобалося…»«Сьогодні мені запам’яталося…»«Сьогодні я дізналася…»«Сьогодні мені було цікаво під час…»

Номер слайду 26

Номер слайду 27

НАГОРОДЖЕННЯ ФАРТУХАМИ

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту

Казанківська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4

 

 

 

 

Відритий урок у 8 класі

Тема: «Звертання. Вставні та вставлені конструкції. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу»

 

 

 

 

Розробила:

Учитель української мови та літератури

Милобог Елеонора Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

Казанка, 2018 рік

 

            Урок № 48

Клас: 8

Дата: 23.03.2018

Тема: Речення зі звертаннями, вставними і вставленими конструкціями. Систематизація та узагальнення вивченого.

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про речення зі звертаннями, вставними та вставленими конструкціями; удосконалювати пунктуаційні вміння й навички; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова та надбань попередніх поколінь

Очікувані результати: учні знаходять у реченні звертання, вставні слова (словосполучення, речення); аналізують й оцінюють виражальні можливості речень зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями) в тексті; правильно розставляють розділові знаки при них; знаходять та виправляють помилки на вивчені правила; конструюють та інтонують речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями).

Тип уроку: узагальнення й систематизації

Форма проведення: урок-гра за відомим телевізійним шоу «Майстер-шеф. Битва на мовній кухні»

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, екран, проектор, презентація, музичний супровід, картки, емблеми, червоні та білі фартухи.

 

Слайд № 1,2,3

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

Очікувані результати учнів від уроку

Привітання команд

Слайд № 4

Слово вчителя: Доброго дня, шановні присутні. Сьогодні ми з вами знаходимося не просто в класній кімнаті. Це мовна кухня, на якій відбудеться найзапекліша битва між 2 командами весняного сезону «Майстер-шеф». Скажіть, будь ласка, чи знаєте ви таке телевізійне шоу «Майстершеф»?

Відповіді учнів

Доповнення вчителя: ви знаєте, що це шоу проводиться як для дітей, так і для дорослих. За основу нашого уроку послужило шоу для дітей.

Саме в такому форматі пройде наш урок, де будуть дуже схожі завдання, але замість їстівних справ ми готуватимемо мовні одиниці.

Настав час познайомитися з командами. До вашої уваги команда «Синтаксичні звершення» на чолі з Трощинською Яною. З іншого боку кухні ви можете спостерігати команду «Мовні фантазії» на чолі з Скакуном Дмитром.

Що ж, здавалося, нібито все готово. Та й це ще не все. Бачу, що ви вже з нетерпінням чекаєте початку, але… треба оголосити правила, за якими ми діємо. Тож увага на екран (діти по черзі зачитують):

Слайд № 5

Правила:

1 . Ми робимо спільну справу.  Це потрібно пам'ятати.
2 . Потрібно вміти вислухати інших .
3 . Якщо вважаєш, що хтось помиляється, потрібно ввічливо сказати про це. Не потрібно кричати і перебивати, тим більше ображати інших .
4 . Свою думку потрібно висловлювати чітко. Якщо хтось не згоден з тобою, вислухай чужу думку, і тільки потім можна відстоювати свою точку зору.
5 . Якщо ти помилявся, не переймайся. Кожен може помилитися.
6 . Не смійся над чужими помилками. Сам можеш опинитися в такому становищі.
7 . Важливо  розподілити обов'язки .
8 . Необхідно створити доброзичливу атмосферу в групі; це допомагає досягти найкращих результатів.
9 . Повинна бути чітка мета. Якщо її немає, то учасники групи можуть не зрозуміти свої безпосередні обов'язки, їх важливість і пряму залежність від основного завдання, що може викликати плутанину, неоднозначність, іноді халатність.
10 . Всі члени групи повинні виявляти готовність вчитися один у одного в процесі роботи.

Слово вчителя: Тепер до роботи, шановні.

Слайд № 6

ІІ. Знайомство з командами.

Учитель: перше завдання, це візитка команди. Вам треба назвати команду, проголосити девіз і продемонструвати емблему. Що ж поїхали, почнемо з команди, яка витягне номер один з цього чудового лантуха.

І так, починає команда ____________

Команди представляють себе

Учитель: Дякую, шановні учні. За цей конкурс команда Трощинської Я. отримує __, а  Скакуна Д. - __.

ІІІ. Кулінарний спринт.

Слайд № 7

Учитель: тепер перейдемо до більш цікавих завдань. Це кулінарний спринт, мета якого швидко відповідати на поставлені мною питання.

Умови конкурсу: якщо команда відповідає правильно, то отримує один бал, якщо під час відповідей учасники заважають, не слухають питання до кінця, викрикують, то за це їм знімаються бали. Усього пропонується відповісти на 12 запитань. Якщо команда суперника відповідає, то отримує 2 бали. Поїхали.

Слайд № 8

  1.         Як називаються речення, що мають звертання або вставні, вставлені конструкції (ускладнені)
  2.         Що називається звертанням (звертання – слово або словосполучення, що називає особу або предмет, яким адресовано мовлення того, хто говорить або пише)
  3.         Які звертання бувають за будовою (поширені та непоширені)
  4.         Як виділяються звертання в письмовому та усному мовленні (комами, паузами)
  5.         У яких відмінках вживається звертання? (кличний)
  6.         На яке питання найчастіше відповідає звертання? (на жодне, воно не є членом речення)
  7.         Чим виражаються звертання (іменником, субстантивованим прикметником)
  8.         Які слова називаються вставними (мовні одиниці, що виражають ставлення мовця до висловлюваної ним думки, указують на його джерело, зв'язок із попереднім або наступним висловленням)
  9.         Назвіть групи вставних слів (ступінь достовірності повідомлюваного, різноманітні почуття, джерело повідомлення, звернення до співрозмовника, оформлення думки)
  10.     Якими членами речення найчастіше бувають вставні та вставлені конструкції (не є членами речення)
  11.     З якою метою в речення вводяться вставлені конструкції? (містять у собі додаткове повідомлення, побіжні зауваження)
  12.     Як найчастіше виділяються на письмі вставні та вставлені конструкції (комами)

Учитель: молодці, впоралися з завданням. (Оцінки команд помічник записує в таблицю на дошці)

ІV. Настав час показати свої кулінарні задатки і удосконалити страву суперника. Наступний конкурс «Я – су-шеф».

Слайд № 9

Кожна команда підготувала страви з помилками, ваше завдання удосконалити їх. Зараз я вам роздам картки з завданнями. Після того, як ви впораєтеся, на екрані я виведу правильні варіанти страв. У вас є 2 хвилини.

Слайд № 10,11

І команда

Скачи ворог як козак скаже. Моя ти доля молодая не покидай мене.

І ніколи можливо сучасник маю на увазі художника-творця не мав такого вдячного грунту для створення зразків мистецтва,високих і зичливих, як у наш час.

Скачи, враже, як козак скаже. Моя ти доле молодая, не покидай мене.

І ніколи, можливо, сучасник (маю на увазі художника-творця) не мав такого вдячного грунту для створення зразків мистецтва,високих і зичливих, як у наш час.

ІІ команда

І тебе загнали мій друг єдиний мій Яків добрий. Гуляй душа в тілі доки кості цілі.

Здається така непривітна й колюча так говорив М. Коцюбинський про гостю з півдня – кактус а як зацвітає.

І тебе загнали, мій друже єдиний, мій Якове добрий. Гуляй, душе, в тілі доки кості цілі.

Здається, така непривітна й колюча (так говорив М. Коцюбинський про гостю з півдня – кактус), а як зацвітає.

Учитель: дякую, шановні учасники.

V. Далі ми перевіримо на міцність ваших шеф-кухарів. Конкурс «Коробки-загадки».

Слайд № 12 

Перед вами коробки, під якими заховані пікантні питання щодо наших мовних страв. Ваше завдання прочитати питання і дати відповідь. Якщо відповіді ви не знаєте, то у вас є можливість покликати одного члена команди на допомогу. Оцінюємо повноту відповіді у 5 балів максимум.

Слайд № 13,14

(2 питання на вибір залежно від регламенту)

  1.         Назвіть слово, яке може бути як вставним, так і виступати членом речення. Наведіть приклад.

(Може, сьогодні піде дощ. Він може поїхати хоч на край світу з його статками)

  1.         Що таке риторичні звертання? Наведіть приклад таких звертань (Чом ти, дубе, похилився?)
  2.         Скажіть, будь ласка, чи часто ми використовуємо вставні слова в повсякденному житті?
  3.         Чи бувають випадки, коли звертання можна сплутати з іншими членами речення? Думку аргументуйте.

VІ. А зараз ми перевіримо, настільки добре ви вмієте готувати страви «Звертання» та «Вставні і вставлені конструкції»

Слайд № 15

Учитель: ваше завдання: знайти зайві інгредієнти в двох названих мною стравах. Після того, як ви їх відшукаєте, на екрані з’являться правильні варіанти. Оцінюємо завдання 3 балами максимум.

Слайд № 16, 17

Страва «Звертання»

Член речення, виділяємо комою, родовий відмінок, Оленко, кличний відмінок, інверсійне звертання.

Слайд № 18,19

Страва «Вставні та вставлені конструкції»

Члени речення, виділяємо комою, кажуть, отож, причому, оформлення думки.

VІІ. Переходимо до наступного завдання. Вам треба додати до страви  звертання та вставні слова.

Слайд № 20, 21

І команда

Мова – наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив, вигодував і виховав. Коли Леся вийшла, Сергієві, незважаючи на веселий вечір, стало журно.

ІІ команда

Мова – це великий дар природи, розвинутий і вдосконалений за тисячоліття з того часу, як людина стала людиною. Коханий заграє мені в сопілку, щоб вона все лихе зачарувала.

VІІІ. Що ж, добігає кінця наш двобій. Але залишилося останнє завдання нашого шоу. Ви маєте відгадати інгредієнти, яких не вистачає у стравах. Зараз я вам запропоную картки з прислів’ями та приказками, а ви маєте їх наповнити, використовуючи продукти, що є в довідці. Оцінюємо правильну відповідь 1 балом за кожну приказку

Слайд № 22, 23,24

І команда:

Поспішай … вже вранішня година.(людино)

Гуляймо… я до тебе, а ти до мене.(Семене)

 Сиди… бо ще рано.(Тетяно)

ІІ команда

Тягни … хоч тобі не мило.(кобило)

Балакай … побачим, що вийде. (Свириде)

Нерозумний … ходиш по ярмарку, ні купуєш, ні торгуєш, тільки робиш сварку. (Марк).

Учитель: дякуємо. Тепер я пропоную пограти в гру «Мікрофон». Починати своє висловлення словами «Сьогодні мені сподобалося…»

Слайд № 25

Слайд № 26

Перегляд відеоролику «Звертання. Вставні та вставлені конструкції. повторення»

Якщо залишається час, учні зачитують свої дослідницько-пошукові роботи.

ІХ. Підведення підсумків.

Учитель: я вважаю, що сьогодні обидві команди гарно приготували свої мовні страви, тож на згадку про цей день нагороджую вас червоними та білими фартухами. На них ви можете побачити отримані оцінки.

Слайд № 27

 

 



 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Воєвода Вікторія Олександрівна
    Творчий учитель! так тримати!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
2309
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку