Відділ освіти,молоді та спорту
Великобагачанської районної державної адміністрації
Методичний кабінет
Великобагачанська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів
УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Розвиток поетичних здібностей учнів.
Складання віршів за фотоілюстраціями з теми
“Красо природи, рідний краю...” .
Крахмілець Світлана Василівна,
учитель української мови
та літератури
Великобагачанського ЗЗСО
I – III ступенів
Велика Багака
Тема. Розвиток поетичних здібностей учнів. Складання віршів за фотоілюстраціями з теми “Красо природи, рідний краю...” .
Мета.
Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення (з елементами гри).
Обладнання.
1.Виставка ламінованих фото «Красо природи, рідний краю...»(прикріплені на дошці).
2.Звуковий запис співу солов'я, тиха мелодія з пташиним співом.
3.Костюм Допитливика і Цікавинки.
4.Ноутбук.
5.Дерево” Пори року”(намальоване на дошці).
6Листочки зеленого, червоного, жовтого і білого кольорів із завданнями.
7. Запис на дошці епіграфа уроку.
8. Конверти з деформованими віршами.
9.Таблички «Рима». «Ритм», «Творча уява», «Натхнення».
10.Надруковані завдання для визначення паралельної і перехресної рими.
11.Сигнальні картки для конкурсу(зі словом “так”,”ні”).
12.Сигнальні картки для журі («3», «4», «5»).
13.Призи для переможців.
14.Листочки клена ,що символізують різні пори року.
Люби природу не для себе,
люби для неї...
Хід уроку
І. Оргмомент
В час осінній, в світлу днину
Завітали на часину
На урок, ніби на свято,
В клас до нас гостей багато.
До гостей ви поверніться,
Їм чемненько поклоніться.
Раді ми гостей вітати.
Прошу всіх тепер сідати.
ІІ. Перевірка готовності до уроку
Учитель.
На запитання скажіть мені :
Так чи ні.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель.
Бо урок в нас – незвичайний,
Цей урок у нас - навчальний…
Будем вчитись римувати,
Слово влучне підбирати,
Щоб зловити мить натхнення,
Пошукаємо знамення
Серед рідної природи,
Там, де Псел розлив он води,
Де співають солов'ї,
Кучерявіють гаї...
Нумо, діти, до роботи...
Але хтось до класу входить...
Учитель, Допитлик і Цікавинка.
Стук у двері. Заходить до класу двоє незнайомців.
- Доброго ранку.
- Добридень. Діти, подивіться хто до нас завітав.
- Так, це ми — Допитлик і Цікавинка .
- То ви вмієте складати вірші?
- Не зовсім так. Не подобаються вони друзям. Ми хотіли б навчитися справжньому мистецтву віршування.
- Тоді ви потрапили саме туди, куди потрібно, бо сьогодні на уроці ми познайомимося з «секретами віршування» і кожен із вас спробує скласти вірш на конкурс за фотоілюстраціями. Сідайте, будь ласка, і до роботи!(далі працюють разом із класом,допомагають учителю, беруть участь у конкурсах).
.- От зараз над цим ми і попрацюємо, а заодно і Допитлику з Цікавинкою допоможемо.
IV..Основний зміст уроку. Робота над розвитком поетичних здібностей..
1.Розкриття «секретів віршування». Робота в групах ”Розкрий секрет”
Учитель.
- Що означає слово секрет?(щось таємне,іншим невідоме).
- А як ви розумієте поняття «секрети віршування»? Що станеться, коли ми відкриємо ці секрети?(навчимося римувати, складати вірші, станемо поетами)
- А що ж це за секрети віршування?
- У цих конвертах – назви тих понять, без яких не можна навчитися віршувати. Та відкрити їх можна тільки тоді, коли ви виконаєте завдання на конвертах. А завдання ці – прості. Потрібно відновити вірші, перегрупувавши слова чи рядочки. Разом зі своєю групою попрацюйте і запишіть у зошити правильний варіант вірша(до дошки викликаються по 1 учаснику з кожної групи,записують відновлений куплет на дошці).
1.Холодні ранки в росах.А вже туман…
Достигле літо двері прикрива.
і за дверима – осінь, туман А вже
жнива І на полях закінчились
А вже туман…Холодні ранки в росах.
Достигле літо двері прикрива.
А вже туман, і за дверима – осінь,
І на полях закінчились жнива.
2. і за туманом слідом,А вже туман,
Мов сонячні веселі промінці,
розтане літо, За обрієм – ген-ген
на щоці. Лишивши теплий подих
А вже туман, і за туманом слідом,
Мов сонячні веселі промінці,
За обрієм – ген-ген - розтане літо,
Лишивши теплий подих на щоці.
3.місяць відпрягають. Від воза
конопляне небо. Широке
Обвіяна далінь безкрая,
лісу гребінь. І в сивім димі
Від воза місяць відпрягають.
Широке, конопляне небо.
Обвіяна далінь безкрая,
І в сивім димі лісу гребінь.
4. яворове листя лине. З гір
і півень, і колиска. Кужіль,
до долини, Вливається день
Мов свіже молоко до миски.
З гір яворове листя лине.
Кужіль, і півень, і колиска.
Вливається день до долини,
Мов свіже молоко до миски.
У конвертах - слова :
РИМА,
ТВОРЧА УЯВА,
РИТМ,
НАТХНЕННЯ (закріплюються на дошці).
2.Гра «Злови риму ».(грають усі, Допитливик і Цікавинка також)
Учитель.
- Що ж таке рима?(співзвучне закінчення рядків).
- Що таке точна рима?(збігається кожен звук кіцівки рядка).
--Яка це рима — приблизна? (збігається не кожен звук кіцівки рядка).
Раз про риму добре знаєм,
Зараз в гру таку пограєм:
Я слівце якесь підкину,
А у відповідь ви — риму.
3.Гра «Подай сигнал».
Учитель.
- Оберіть пари слів, що римуються, використовуючи сигнальні картки “ТАК” і “НІ (показують потрібні картки).
4.Визначення виду рим. Конкурс” Я - дослідник”
Учитель.
- А чи знаєте, яким же буває римування?( паралельне,або суміжне, перехресне, кільцеве)
Визначте вид рими у рядочках:
1.На лугах, де колишуться трави,
Цілий день метушня і забави.
Все під сонцем радіє і грає,
Про кохання до літа співає.
(паралельне,або суміжна,аабб).
2.Кринична прохолода
Б’є з пазухи землі
Ясна тверда погода
Смак сонця на чолі
(перехресне, абаб)
3.Поезіє, на світі стільки зла,
Такі хиткі надії на грядуще!
Даруй же людям слово невмируще
І не жалій ні світла, ні тепла.
(кільцеве,абба)
5.Релаксація.”Пошук натхнення”.
Учитель.
- У вільну хвилину відвідайте золотисто — пурпуровий ліс, засніжену галявину, весняний садок чи пройдіться піщаним берегом нашого Псла, присядьте на хвилинку і в тиші послухайте звуки природи, спів
пташок, свої думки... Після такого відпочинку у вас виникне бажання творити.
Тож уявіть зараз себе у вишневому садочку на рідній Полтавщині поряд із соловейком(включається звуковий запис співу солов'я).Що уявляєте, що бачите, відчуваєте? Через 2 хвилини словесне усне малювання бачених вами картин(ця вправа виконується для розвитку творої уяви)
6.Робота з тропами. Твір — перевтілення.
Учитель.
-Чи досить для складання віршів лише уміти римувати?(ні)
Що ще треба вміти?
(Підбирати гарні слова.)
- Які це слова?
(Образні вислови, багатозначні слова, слова в переносному значенні, метафори, порівняння, епітети, синоніми.)
Єдина умова — обов'язкове використання тропів(учитель зачитує, знявши по одному листочку різних кольорів).
V.Фізкультхвилинка - гра. Добір римованих слів до складів(говоримо разом і одночасно виконуєм названі дії) .
Учитель.
7. Поетичні спроби ”Я - поет”
Слово вчителя. Настрій дітей на творчість
Натхнення так: являється нізвідки.
Ось воно є, ну, просто є і все...
Тут не спитаєш випадкових свідків,
Як народились пісня,вірш,есе...
Натхнення, ручка, зошита листки…
І у вірші складаються рядки.
Таємні струни щоб зуміть торкнути,
Ще скільки треба гір перевернути!
Але ця сила є у кожного із Вас,
Із миті-зірочки – в зірковий час!
Класс поділено на чотири групи. У дітей на партах таблички з написами: «Шанувальник поезії», «Поет - початківець», «Поет», «Майстер поезії».
У кожної групи – завдання на аркушах різного кольору.
1. Шанувальники поезії (на білих аркушах) підбирають риму
Осінь казку нам дарує,
Навкруги усе … (фарбує.)
Землю листям застеляє,
Пташок у вирій … (проводжає).
2. Поети – початківці (жовті аркуші) вставляють пропущені слова – прикметники у вірші.
Горобинка (яка?)…(червоненька),
Ніби дівчинка (яка?)… (маленька),
У (якому?) .. (у кораловім )намисті,
В (якому?)… (золотому) платті – листі.
3. Поети (на оранжевих аркушах) складуть другий і четвертий рядочки до вірша.
У багрянім листі,
(В червонім намисті)
Стоїть калинонька,
(Ніби дівчинонька.)
4. Майстри поезії (червоні аркуші)мають скласти вірш за словами, що римуються.
(У гаї) і села,
(Осінь йде) весела.
(Все кругом) малює.
(Радість)нам дарує.
Зачитування вдосконалених робіт, обговорення, корегування.
.8.Конкурс”Найкращий вірш”
Звучить тиха музика, яка супроводжується пташиним співом.
Учитель. Чи задумувалися ви над тим, як багато об'єднує в собі одне слово — "природа"? Сонце, земля, вода, повітря, рослини і тварини — усе живе і неживе нерозривно взаємопов'язане і називається природою. Степи та річки, гори й пустелі, моря й малі джерельця, найменша мурашка і величезний слон, могутній дуб та тонка билинка не можуть існувати одне без одного . Ми з вами також є частинкою живої природи. Фотографи передають красу навколишнього світу завдяки фотооб'єктиву(показ ілюстрацій),художники пишуть пейзажі пензлем, композитори – чарівну музику, насолодившись красою довкілля, поети – народжують вірші, використавши влучне і яскраве, образне слово. Допитлик.
Учитель.
Допитлик.
Цікавинка.
- Обов’язковою умовою конкурсу є знання і використання у віршах «секретів віршування».
Допитлик.
- А оцінювати будуть наші гості на чолі з вельмишановною...(оцінюють присутні на уроці вчителі.)
Успіхів Вам!
Учитель:
- Підніміть руку, хто бажає взяти участь у конкурсі..
- Ви володієте секретами віршування. Тепер можна спробувати написати вірш на конкурс. До роботи! (звучить музика, працюють у чернетках ) Учитель зачитує власний вірш « ЗЛОВИ ЦЮ МИТЬ!»
Мандрує осінь багачанським краєм,
І злато-барви сипле з рукавів…
Спокійно й ніжно в душу заглядає:
Чи ти відчув, побачити зумів
Таку красу, недоторканне диво,
Що будить, і лікує, і п’янить…
Чи ти відчув себе на мить щасливим?
Злови цю мить!
Поглянь навкруг, аж погляд не вміщає,
Он стільки тут відтінків й кольорів…
А осінь сипле, і не видно краю,
Як навесні у річки берегів.
Мандрує осінь багачанським краєм,
Берізок гай просвічує блакить…
Ти не прогав цього земного раю,
Поки ще осінь впевнено царить.
А то змахне крилом цього розмаю
І жовтим птахом миттю відлетить!
Зачитування віршів. Визначення переможця. Вручення призу.
Учитель.
ХІХ.. Завдання додому.
Записати складені вірші у зошити, скласти до них продовження.
ХХ. Підсумок уроку.
ДОДАТКИ ДО УРОКУ
1.Холодні ранки в росах.А вже туман…
Достигле літо двері прикрива.
і за дверима – осінь, туман А вже
жнива І на полях закінчились
2. і за туманом слідом,А вже туман,
Мов сонячні веселі промінці,
розтане літо, За обрієм – ген-ген
на щоці. Лишивши теплий подих
3.місяць відпрягають. Від воза
конопляне небо. Широке
Обвіяна далінь безкрая,
лісу гребінь. І в сивім димі
4. яворове листя лине. З гір
і півень, і колиска. Кужіль,
до долини, Вливається день
Мов свіже молоко до миски.
Осінь казку нам дарує,
Навкруги усе …
Землю листям застеляє,
Пташок у вирій ….
Осінь казку нам дарує,
Навкруги усе …
Землю листям застеляє,
Пташок у вирій ….
Осінь казку нам дарує,
Навкруги усе …
Землю листям застеляє,
Пташок у вирій ….
Осінь казку нам дарує,
Навкруги усе …
Землю листям застеляє,
Пташок у вирій ….
Осінь казку нам дарує,
Навкруги усе …
Землю листям застеляє,
Пташок у вирій ….
Осінь казку нам дарує,
Навкруги усе …
Землю листям застеляє,
Пташок у вирій ….
Горобинка (яка?)…(),
Ніби дівчинка (яка?)… (),
У (якому?) .. ()намисті,
В (якому?)… () платті – листі.
Горобинка (яка?)…(),
Ніби дівчинка (яка?)… (),
У (якому?) .. ()намисті,
В (якому?)… () платті – листі.
Горобинка (яка?)…(),
Ніби дівчинка (яка?)… (),
У (якому?) .. ()намисті,
В (якому?)… () платті – листі.
Горобинка (яка?)…(),
Ніби дівчинка (яка?)… (),
У (якому?) .. ()намисті,
В (якому?)… () платті – листі.
Горобинка (яка?)…(),
Ніби дівчинка (яка?)… (),
У (якому?) .. ()намисті,
В (якому?)… () платті – листі.
Горобинка (яка?)…(),
Ніби дівчинка (яка?)… (),
У (якому?) .. ()намисті,
В (якому?)… () платті – листі.
У багрянім листі,
.............................
Стоїть калинонька,
................................
У багрянім листі,
............................
Стоїть калинонька,
..............................
У багрянім листі,
.............................
Стоїть калинонька,
................................
У багрянім листі,
............................
Стоїть калинонька,
..............................
У багрянім листі,
.............................
Стоїть калинонька,
................................
У багрянім листі,
............................
Стоїть калинонька,
..............................
У багрянім листі,
.............................
Стоїть калинонька,
................................
У багрянім листі,
............................
Стоїть калинонька,
..............................
У багрянім листі,
.............................
Стоїть калинонька,
.........................
(...) і села,
(...) весела.
(...) малює.
(...)нам дарує.
(...) і села,
(...) весела.
(...) малює.
(...)нам дарує.
(...) і села,
(...) весела.
(...) малює.
(...)нам дарує.
(...) і села,
(...) весела.
(...) малює.
(...)нам дарує.
(...) і села,
(...) весела.
(...) малює.
(...)нам дарує.
(...) і села,
(...) весела.
(...) малює.
(...)нам дарує.
(...) і села,
(...) весела.
(...) малює.
(...)нам дарує.