Тема: односкладні речення та їх типи Мета уроку : закріпити і поглибити знання учнів із розділу «Односкладні речення»; структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом виконання відповідних вправ; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати пізнавальні завдання, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати,систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; формувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми; виховувати розуміння про загальнолюдські цінності: громадянську свідомість, повагу до держави, шанобливе ставлення до природи.
Односкладні речення (група присудка) Означено-особові речення - це речення, у яких дію буде виконувати конкретна особа. ЇЇ можна встановити за допомогою займенників І та ІІ особи однини та множини. (І особа – я (одн.), ми-(мн.) ІІ особа – ти (одн.), ви – (мн.) Наприклад: Йду поміж дерев.(підставляємо особу – Я) – значить односкладне, означено – особове. Не шукай щастя над морем.(підставляємо - ТИ) – значить односкладне, означено – особове. Неозначено-особові речення – це речення , у яких дію виконує невизначена особа. ЦІ речення допомагає визначити займенник ІІ особи множини-вони. Наприклад: Працювали наполегливо.(підставляємо – ВОНИ) – значить односкладне, неозначено – особове. Про мої успіхи ще складуть легенди.(підставляємо – ВОНИ) – значить односкладне, неозначено – особове.
Узагальнено-особові – це речення, дія у яких стосується всіх та кожного, вона властива будь-якій особі. Тут в нагоді стануть наші прислівя та приказки. Наприклад: Серцю не накажеш ( Нар. тв.). (Стосується всіх) Не брудни криниці, бо схочеш водиці( Нар. тв.). Безособові речення – це речення, у яких дія або стан сприймається без особи, сама собою. Наприклад: Світало. Надворі смеркало. Як визначити безособові речення?. Тут є декілька підказок: - безособові дієслова(сніжить, морозить, сутеніє); Наприклад: Завіяло снігом поля. - дієслова – нема(немає), не було ( не буде). Наприклад: Нема святої волі. Не буде там добра ніколи. - дієслівна форма на но -, то -. Наприклад: Багато слів написано про природу. - інфінітивом (неозначена форма дієслова – що робити?, що зробити? Наприклад: Тут мені у даль дивитися (що робити?). - прислівником. Наприклад: Блакитно на душі. Так радісно кругом.
Односкладні речення (група підмета) Називні речення – це речення, у яких головний член підмет, і вони стверджують існування предмета чи явища. Наприклад: Холодний день. Сніги і стужа. Ніч. АЛЕ!!!! І.Якщо в реченні присутня обставина – це не односкладне речення, а двоскладне, бо в ньому пропущений присудок. Його легко виявити. Наприклад: Тиша навкруги. (пропущено дієслово – стоїть)- двоскладне речення. Коврове покриття на підлозі.(пропущене дієслово - лежить) - двоскладне речення. ІІ. Якщо в реченні означення стоїть перед підметом – це односкладне речення. Наприклад: Безхмарне небо. Якщо після – то слово «безхмарне» буде виступати в ролі іменної частини складеного присудка. Наприклад: Небо безхмарне. Родючий чорнозем. Чорнозем родючий. !!! Запам’ятайте наголос у слові «ЧОРНОЗЕМ»
Схема “Типи односкладних речень” (з підказками) Односкладні речення ↓ ↓ присудок підмет означено-особові називні Я, МИ, ТИ, ВИ !!! (обставина,означення) неозначено-особові ВОНИ узагальнено-особові ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ безособові безособові дієслова; но-, то-; нема, не буде; інфінітив; прислівник.
Релаксація “СНІЖИНКА” А зараз сідайте зручніше, закрийте очі і намагайтесь уявити собі все, про що я буду говорити… До тебе прилетіла пухнаста біла сніжинка і сказала: “Збери у мішок все те, що тобі заважає - втому, смуток, невдачі, переживання і міцно зав’яжи. Сідай на мене і вирушаємо в дорогу”. Летимо над білосніжними лісами, сніговими долинами. Сніжинки забирають втому, смуток, наповнюють тіло силою, радістю, впевненістю. Хочеться радіти, посміхатись і працювати далі.
Робота в групах Визначити односкладні чи двоскладні речення. Вказати вид односкладних речень №1 Небо затягло сизими хмарками. Я не збираюся вчитися. №2 Лови летючу мить життя. Мовчанка мудрості довкола. №3 Безмежний степ. Дніпро могутній. № 4 В далині синє сяйво. З ким поведешся, того й наберешся. №5 Так пахне материнка. Працювали наполегливо.
Робота в групах “Перевір себе” №1 Небо затягло сизими хмарками. (односкладне, безособове) Я не збираюся вчитися. (двоскладне) №2 Лови летючу мить життя. (односкладне, означено-особове) Мовчанка мудрості довкола. (двоскладне) №3 Безмежний степ. (односкладне, називне) Дніпро могутній. (двоскладне) № 4 В далині синє сяйво. (двоскладне) З ким поведешся, того й наберешся. (односкладне, узагальнено-особове) №5 Так пахне материнка. (двоскладне) Працювали наполегливо. ( односкладне, неозначено-особове)
Самостійна робота. Завдання ЗНО Установіть відповідність між типом речення та його прикладом. 1.Узагальнено-особове. 2. Неозначено-особове. 3. Безособове. 4. Означено-особове. А. Не хвали мене в вічі, не гудь поза очі. Б.Завіяло,заговорило снігом у полі, попід садом і в саду. В. Мовчить мій цілий світ, загорнутий в лихі словесні целофани. Г. Зелене море зроблять із Дніпра. Д. Доберемося за три годиночки, за стонадцять верст до родиночки. ________________________________________________________ Установіть відповідність між типом речення та його прикладом. 1. Називне. 2. Означено-особове 3. Неозначено-особове. 4. Безособове. А. Допоки горіти буде долоні твоєї дотик. Б. Поверни золоті її очі, сині хвилі і вітер весни. В. Кришталевий промінь сміливого сонця. Г. Шкода даремно згаяного часу. Д. Гостей зустрічали щиро, з хлібом-сіллю. __________________________________________________________ Установіть відповідність між типом речення та його прикладом. 1.Неозначено-особове. 2. Називне. 3. Безособове. 4. Узагальнено-особове А. Мене втомили люди. Б. Нас пам’ятатимуть і через сотні років. В. Багато будеш знати – швидко постарієш. Г. Обідня спека. Д. Мені завжди щастить. _________________________________________________________ Установіть відповідність між типом речення та його прикладом. Означено-особове. Безособове. Називне. Узагальнено-особове. А. Хоч вовком вий! Б. Сікло гострим дощем. В. Іду поміж люди. Г. День прекрасний. Д. Чарівна мелодія материнської колискової.
Домашнє завдання 1.Опрацювати теоретичний матеріал у підручнику. 2.Виписати з художньої літератури односкладні речення для повідомлення й визначити їх вид. 3. «Тест-самоперевірка» https://www.youtube.com/watch?v=Mp1CrYCuV2M *Підготувати повідомлення на тему: «Односкладні речення та двоскладні речення» (2 приклади речень ) «Групи й типи односкладних речень» (4 приклади речень ) «Означено – особові речення» (4 приклади речень ) «Неозначено-особові речення» (2 приклади речень ) «Узагальнено - особові речення» (3 приклади речень ) «Безособові речення» (5 прикладів речень ) «Називні речення» (3 приклади речень ) «Схема односкладних речень» (накреслити) «Підказки у визначенні односкладних речень» (записати у схемі ) Висновок з теми «Односкладні речення» (5 прикладів речень )