Олімпіадні завдання до I етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури

Про матеріал

Даний матеріал можна використати при проведенні I (шкільного) етапу Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури у 7, 8, 9, 10, 11 класах, а також під час повторення у кінці навчального року.

Перегляд файлу

8 клас

Українська мова

  1. Скласти твір-роздум на тему: «Іду душею до Тараса»(моє ставлення до Т.Шевченка)

(10  балів)

  1. Підібрати до поданих фразеологізмів синоніми

Гріти руки –

Зарубати на носі –

Зуби гострити –

І вухом не вести –

Дбати про свою шкуру –

Нуль без палички –

Іти на дно –

Як кіт наплакав –

1 фразеологізм – 0,25 б.

(2 бали)

  1. Записати слова разом, окремо або через дефіс

Анти/корозійний, англо/американський, англо/мовний, м´ясо/молочний, жовто/гарячий, темно/синій, кисло/солодкий, матеріально/технічний, медико/хірургічний, мало/каліберний, слабо/вільний, складно/скорочений, сто/процентний, тридцяти/семи/мільйонний, військово/полонений

1 слово – 0,2 б.

(3 бали)

  1. Записати слова, у яких не відбувається спрощення приголосних звуків

1 слово – 0,25 б.                                    (4 бали)

  1. Розкрийте дужки, поставте у правильному відмінку іменники з числівниками (числівник запишіть словами)

25 (рік), 1 (шафа), 1 (чоботи), 1 (граблі), 2 (хата), 2 (город), 4 (явір), 3 (тополя), 34 (учень), 43 (день), 145 (машина), 2 (порося), 6 (курча), обидва (хлопець), шести(тиждень), 375 (дівчатами), ¾ (завдання), півтора (відро), півтораста (гектар)

(5 балів)

 

Українська література

  1. Написати твір на одну з тем:
  • Українська пісня – це душа народу
  • Мій улюблений герой із фольклорної спадщини

(12 балів)

  1. Що таке історична пісня? Яка тематика історичних пісень?

(5 балів)

  1. Що таке дума? Чим вона відрізняється від історичної пісні?

    (5 балів)

 

Всього        46 балів

 

 

 

 

Перегляд файлу

10 клас

Українська мова     

1. Написати твір-роздум на одну з тем:   

  • Чи здатна книга змінити життя людини?

 

  • Вплив творчості Т.Шевченка на розвиток української літератури, мистецтва, духовної культури

(10 балів)

2. Записати слова разом, окремо або через дефіс

До/пізна,  до/вподоби, на/жаль, кінець/кінцем, по/козацьки, з/давніх/давен, хоч/не/хоч, раз/у/раз, будь/що/будь, на/гора, в/цілому, пліч/о/пліч, по/тихеньку, на/поготові, всього/на/всього, на/добра/ніч, без/угаву, в/наслідок, не/начеб/то

(5 балів)

3. Перепишіть подані речення, замінюючи підкреслені слова та словосполучення фразеологізмами

Оповідач несподівано замовк

Було дуже тихо

Довелося вирушати дуже рано

Мати була весь вечір у роботі

Його батько був великим майстром

Молоді жили дружно

1 фразеологізм – 0,5 балів

(3 бали)

4. Знайдіть помилки у побудові словосполучень. Запишіть правильні варіанти

Попадати у скрутне становище -

Згідно розпорядження –

Відповідно з постановою –

Виключення з правил –

Прийняти участь –

Дякую Вас –

Любе питання –

Вести себе –

1 позиція – 0,5 балів

(2 бали)

5. Записати речення, розставляючи пропущені розділові знаки; побудувати структурну схему, виконати синтаксичний розбір (підкреслити головні та другорядні члени речення, надписати частини мови, пронумерувати частини, визначити тип складного речення, засоби зв´язку в ньому, види підрядних)

Як заллє Вербівку літнє палке сонце як засипле зверху золотом та сріблом сонячне марево то вся кучерява долина здається залитою буйними зеленими морськими хвилями що десь набігли з моря й затопили долину

( 8 балів)

Українська література

  1. Написати твір на одну з тем:
  • Монолог Чіпки Вареника «Чому я став пропащою силою»? (за романом «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»  П.Мирного)
  • Причини морального виродження героїв повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім´я» через призму сьогодення

(10 балів)

  1. Закінчити речення
  • «Великий артист зору», «колосальне всеобіймаюче око» - це…
  • Символічне ім´я Франкові дав вірш …
  • Збірка інтимних поезій І.Франка називається…
  • Твір  П.Мирного «Хіба ревуть воли…» за жанром –

(4 бали)

  1. Дати відповіді на запитання:
  • Хто такий корифей? Назвіть сузір´я корифеїв українського театру другої половини 19 століття
  • Назвіть письменників рідного краю та їх твори

(3 бали)

  1. Визначити віршовий розмір поезії. Які засоби виразності використовує автор?

Так ніхто не кохав. Через тисячі літ

Лиш приходить подібне кохання.

В день такий розцвітає весна на землі

І земля убирається зрання

(5 балів)

Всього   50 балів

Перегляд файлу

11 клас

Українська мова

  1. Написати роздум на одну з тем:
  • Життя Т.Шевченка – це подвиг, перед яким я схиляюсь
  • Що робить людину Людиною

(10 балів)

  1. Пояснити значення фразеологізмів

Опустити руки –

Поставити крапку над «і» -

Як на голках –

Хоч на край світу –

Ламати слово –

Зарубати на носі –

Ласим оком поглядати –

Хоч сядь та й плач –

(4 бали)

  1. Відредагувати словосполучення

Відповідно з постановою –

Проводити боротьбу –

Виписка з протоколу –

Підняти питання –

У повній мірі –

Вести себе –

(3 бали)

  1. Записати слова , знявши скісну риску

Радіо/фізичний, військово/спортивний, військово/полонений, молочно/білий, м´ясо/молочний, фізико/математичний, народно/визвольний, історико/культурний, пів/аркуш, західно/сибірський

(5 балів)

  1. Записати речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудувати структурну схему (підкреслити головні і другорядні члени речення, надписати над кожним словом частину мови, пронумерувати частини речення, визначити тип складного речення, засоби зв´язку у ньому, види підрядних)

Ніколи не треба забувати про своє призначення і завжди пам´ятати що митці покликані народом для того аби показувати світові що життя прекрасне що воноє найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ

(10 балів)

 

Українська література

1.Написати твір на одну із тем:

  • Прощений чи непрощений гріх героя новели М.Хвильового «Я (Романтика)»
  • «Тому роду не буде переводу, в якому браття милують згоду» (за новелою Ю.Яновського «Подвійне коло»)

(10 балів)

2. Чітко і лаконічно дати відповідь

  • Як ви розумієте вираз «класична література»? Назвіть прізвища письменників-класиків
  • Що таке «Розстріляне відродження»? Назвіть митців цього руху

3. Установіть відповідність

Автор, назва твору

1.М.Хвильовий «Я(Романтика»)

2.Ю. Яновський «Вершники»

3.М.Коцюбинський «Intermezzo»

4.П.Мирний, І. Білик «Хіба ревуть воли, як ясла повні»

 

Проблема

А. Розпад роду, родини як трагедія народу

Б. Внутрішнє роздвоєння людини між гуманізмом і обов´язком

В. Проблема душевної рівноваги

Г. Життєвий вибір людини між пошуками правди та розбійництвом

(3 бали)

4.Визначити віршовий розмір. Які  художні засоби використовує автор?

Я на вбогім, сумнім перелозі

Буду сіять барвисті квітки,

Буду сіять квітки на морозі,

Буду лить на них сльози гіркі

(6 балів)

Всього 55 балів

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

7 клас

Українська мова

1. Напишіть твір-роздум(обсяг 0,5-1стор.)на тему «Гортаючи сторінки «Кобзаря»

12 балів

2. Напишіть правильно слова: бур…ян,   без…язикі, тьм…яно, Солов…йов, харків…янин, різьб…яр, пів…яблука, дит…ясла, корис…ний, шіс…надцятий, бе…жалісний, різ…бяр.

2 бали

3.Утворіть прикметники від іменників: Кривий Ріг,  Буг, Калуш, Запоріжжя, Німеччина, Прага, Галич, Рига                                                               

4 бали

4. Відтворіть текст, виправте помилки

Лигенько тінь ночи упала у землю. Заблищали зори у чистому небі показав… місяць зза гори – повний червоний неначе в бані парився. Сумно позерав він кріз пилл та куряву на людську біганину на чудний гук місто.

4 бали

5. Запишіть слова-відгадки.

1.Працівник аптеки - … . 2. Синонім слова пасічник - … . 3. Книжка для початкового навчання грамоти - … . 4. Людина, яка вирощує виноград, - … . 5. Оповідач, автор казок - … . 6. Робітник, що готує їжу, - … . 7. Учень загальноосвітньої школи - … . 8. Співробітник газети - … .

4 бали

6. Утворіть дієприкметники від поданих дієслів, троє із них уведіть у словосполучення

Тремтіти, змарніти, зів′янути, підсилити, обвиснути, пожовкнути, осісти, розвивати, взути, дарувати.

6 балів

 

Усього  -  32 бали

Українська література

1. Напишіть твір на одну з тем:

  • Українська пісня – це справжня поезія серця і почуття.
  • Проблеми честі й зради в повісті І. Франка «Захар Беркут».

12 балів

2. Дайте відповіді на запитання.

  • Які ви знаєте види усної народної творчості?
  • «Дивне, все ж таки, це всемогутнє покликання. Я добре знав, що живопис – моя майбутня професія, мій хліб насущний. І замість того, щоб вивчати його глибокі таємниці, я складаю вірші, за які мені ніхто гроша не заплатив. І які позбавили мене волі, і, які, незважаючи на заборону, я все ж таки нишком пописую. Покликання – і нічого більше». Хто є автором цих слів ?
  • Різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, у властивостях предметів чи явищ – це …
  • Будова пісні цього жанру продиктована ритмікою руху, вона може бути приспівкою до танцю або існувати самостійно, її виконують за мелодією усталеного типу.  Про яку народну пісню йдеться?
  • Назвіть письменника, який підписував твори власним прізвищем, псевдонімами та криптонімами (мав їх близько ста). Найчастіше використовував такі: Руслан, Мирон, Микита, Молодченко, Тага, Живий, Не-Давид, Кремінь
  • У чому полягає секрет розміру коломийкового вірша?
  • Назвіть ознаки автобіографічного твору.

7 балів

3. Які мовні засоби надають повісті І. Франка «Захар Беркут» особливого колориту, неповторності?

2 бали

4. Дайте визначення понять: соціально-побутова пісня, коломийка.

2 бали

Усього – 23 бали

Разом – 55 балів

Перегляд файлу

9 клас

Українська мова

  1. Записати слова, поставивши наголоси

Вимова, ознака, дефіс, випадок, новий, завжди, легкий, кроїти, дочка, приятель, колія, олень, отаман, Сумщина, ненавидіти, середина, журячись

(2 бали)

2.Подані іменники поставити в родовому відмінку

Фікус, понеділок, жаль, жах, яр, характер, Туніс, Донбас, цукор, оцет, гіпс, батальйон, Марс, розвиток, ритм, самоаналіз, синтаксис, майдан, ніс

(5 балів)

3.Розкриваючи дужки, об´єднати прості речення в складні за допомогою сурядних сполучників

Серпень ще називають порою меду та яблук (найбільше свято цього місяця – жнива). Помітно скорочується довгота світлого дня (вона поступово наближається до осіннього рівнодення). Чистими й прозорими стають зорі (перша половина місяця мало чим відрізняється від кінця липня). Для лисиць, козуль починається осіннє линяння (ховрашки готуються до сплячки)

(4 бали)

4.Записати речення, вставляючи пропущені букви, розкриваючи дужки та розставляючи розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення, побудувати його структурну схему. Надписати над кожним словом, якою частиною мови воно є

Настає літо й розлившись (не)стримною повінню хату затоплює зелень здіймаються (темно)зелені хвилі кукуру…и й водоспадами л…ється витка квасоля  пливуть  задумливо погойдуючись (ясно)чолі соняшники

(6 балів)

5.Написати твір-роздум на тему: «Гортаючи сторінки «Кобзаря»…»                                                        (10 балів)

Українська література

1.Що таке фольклор? Назвіть ознаки народних творів.

Що таке народна пісня?

                                                                                                 (3 бали)

2.З´ясуйте поняття: Біблія, притча, літопис                                        

                                                                                                  (3 бали)

3. Назвіть найдавніші рукописні книги Русі-України. З яких частин і творів яких жанрів складається Біблія? За яким принципом Біблію розділено на Старий і Новий Заповіт?

                                                                                                   (3 бали)                4.Написати твір на одну з тем:

  • У чому актуальність «Слова о полку Ігоревім»
  • Чому українські пісні живуть у віках

                                                                                       (13 балів)

Всього 50 балів

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Romanenko Nadija
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Каптур Світлана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Каптур Світлана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Задорожко Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Шеремет Людмила Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
zip
Додано
27 травня 2018
Переглядів
107578
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку