Опис педагогічної діяльності
«Сучасні педагогічні знахідки в
умовах онлайн навчання.
Проєктна діяльність учнів
під час дистанційного навчання»
Івашкевич О.В. Вчитель початкових класів Костянтинівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 4
|
2021
«Усі діти народжуються геніями, але впродовж перших шести років їхнього життя ми допомагаємо їм позбутися цієї геніальності» Бакмінстер Фуллер «Революція в навчання» |
Навчання і виховання потребують змін, бо нове покоління дітей здатне неймовірно швидко змінити світ. Діти індиго від народження мають особливі здібності: у них надзвичайна природна інтуїція, дар передбачення, вони легко вчать іноземні мови, талановито малюють, співають, танцюють. Дослідники припускають, що у деяких із них навіть змінено генний код, вони мають імунітет проти невиліковних хвороб. Учені вірять, що діти індиго – представники наступної раси землян, втілені в земні істоти янголи, які прийшли врятувати світ.
У 80-ті роки минулого століття народжувалося 15% таких дітей, наприкінці 90-х- їх уже було більше, ніж звичайних, а сьогодні – майже 90% ново народжених. Учені пов'язують це з тим, що діти змалечку слухають радіо, дивляться телевізор, працюють з комп’ютером.
Діти індиго потребують спеціального виховання. Незалежно від віку, треба ставитися до дитини як до дорослої людини. Більше слухати дитину, розпитувати про її уявлення про світ і розвивати природні здібності (вони є в кожній дитини!). Ставитися до неї так, наче вона й справді маленький янгол і майбутній геній!
Зараз майже у кожного школяра вдома є вихід у мережу Інтернет. Кожен день вони переглядають різноманітну інформацію,спілкуються з однолітками та завантажують різні файли. Інтернет дозволяє учням підготувати домашнє завдання. Учні в одну хвилину можуть знайти потрібну інформацію. З книжками це зайняло б набагато більше часу. Тобто, у них з’являється час зайнятися своїм хобі, що також корисно для дитини і її розвитку. Також, у мережі набагато більший обсяг інформації, ніж у книжках. Тому це практичніше.
Через Інтернет діти можуть краще підготуватися до контрольної роботи або простого уроку. Знайти відповіді на свої власні питання, переглядаючи ролики та наукові фільми. Через соціальні мережі учень може спілкуватися з учителями і дізнаватися тему реферату або домашнього завдання.
Тому я вважаю, що основною метою роботи учнів в умовах онлайн -навчання є набуття знань, їх розуміння та використання, а також розвиток навичок мислення високого рівня, що полягає у здійсненні аналізу, синтезу та оцінювання. Організація навчального процесу повинна орієнтуватися на особистість учня, враховувати його індивідуальні особливості та здібності, сприяти розвитку навичок творчого і критичного мислення під час розв’язування завдань реального життя та в навчальній діяльності.
Наведу декілька етапів організації та здійснення проєктної діяльності учнів під час дистанційного навчання. Розгляну прийоми роботи з хмарними сервісами з прикладами завдань для роботи над проєктом та способи їх виконання.
Головна мета впровадження методу проєктів у навчально-виховний процес – це організація самостійної, парної дослідної або практичної діяльності учнів, яку вони виконують упродовж зазначеного проміжку часу.
Проєктна діяльність – це форма пізнавальної активності, спрямованої на вирішення особисто усвідомленої проблеми, яка виявляється у процесі реалізації навчального проєкту.
Технологія проєктування полягає в розв’язуванні учнем будь-якої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого –інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.
При застосуванні методу проєктів під час дистанційного навчання необхідно враховувати зміну ролі вчителя, його позиції (таб. №1). Основною його функцією є здійснення організації пізнавальної діяльності учнів, які перетворюються на активних учасників навчання.
Таблиця № 1
Учитель |
Учень |
Допомагає йому у визначенні мети діяльності |
Визначає мету діяльності |
Рекомендує джерела знань |
Відкриває нові знання |
Розкриває можливі форми, методи експерименту, допомагає організувати пізнавально-практичну продуктивну діяльність |
Експериментує, працює над створенням запланованого продукту |
Сприяє прогнозуванню результату вибору |
Обирає |
Допомагає оцінити отримані результати, виявити способи вдосконалення діяльності |
Відповідає за результат своєї діяльності |
Отже, учителю під час застосування методу проєктів у навчальному процесі необхідно бути готовим до взаємодії та співпраці з учнями для досягнення ними результатів, визначаючи тему дослідження, можливі напрями, складаючи план дій щодо здійснення роботи над проєктом.
Для організації процесу пошуку цікавої теми для дослідження проводжу опитування учнів, скориставшись для цього можливостями сервісу Google Форми та Kahoot! Google Форми –надають можливість визначитись із найбільш цікавими для учнів темами, з'ясувати інтереси учнів, що надасть їм змогу спланувати роботу над проєктом. За допомого сервісу Kahoot – онлайн створюю інтерактивні питальні ігри та вікторини, що складаються з низки запитань із кількома варіантами відповідей.
За допомогою сервісів Padlet та Lino lt організовую процес обговорення проблеми, що буде досліджуватися. Ми додаємо графічні, тестові та мультимедійні (відео або презентації) файли, посилання на веб-сторінки, нотатки, знімки з веб-камери. Увесь матеріал розміщуємо на одній сторінці. В режимі онлайн, спільно з учнями створюємо, редагуємо і форматуємо документи за допомогою Google Документ. Надаючи іншим користувачам право на редагування, додавання коментарів або перегляду того чи іншого документа, ми маємо змогу організувати спільне обговорення з учнями процесу роботи над проєктом, визначення груп і завдань, які вони виконуватимуть.
Повідомлення теми проєкту - це своєрідна рекламна кампанія. Форма її подачі впливає на створення відповідного мотиваційного середовища, на активність учасників проєкту. Вона може бути у вигляді сайта, блогу, презентації чи публікації.
Організація роботи над проєктом відбувається за допомогою сервісів Canva, TildaPublishing,Сервіс Preze,ПримWiki, BloggerGoogle,сервіс PaintKards, FloraIncognita, PlantNet, PlantIdentification,Vewiley.com., Arts&CultureGoogle та ін.
Для представлення своїх проєктів, пропоную учням розташувати створені роботи на онлайн - дошках, у блозі, на сайті (створеному вчителем спеціально для проведення проєкту чи учнями у процесі роботи); здійснюємо самооцінку та оцінюємо роботу один одного. Після цього можна провести підсумковий захід.
В контексті цієї роботи мною і ученицею Полуектовою Д. було розроблено і створено творчо-дослідний проєкт «Видужуй, наша планета Земля!». (Інформаційна картка проєкту додається)
Земля! Маленька блакитна кулька у безодні Всесвіту! Земля породжує джерельця і стрімкі потоки, трави і дерева. Вона тримає на собі океани, приймає дощі, сніги й тумани. Земля – це дім, у якому ми живемо! Дім, частиною якого ми є! І як ми будемо себе у ньому поводити, залежатиме наше життя. Ми отримали у спадок прекрасний сад, але біда наша у тому, що ми погані садівники, що не засвоїли найпростіших правил садівництва. У наш час, людство переживає надзвичайно важливий період своєї історії – період небаченого досі, загрозливого для існування цивілізації. З чого треба почати свої дії? Як організувати роботу, щоб зберегти надбання природи у нашому регіоні? Задумуючись над екологічними проблемами світу, перш за все потрібно дбати про чистоту тієї території, на якій ми проживаємо. Саме такі думки, які актуальні у наш час, і спонукали розробити проєкт «Видужуй наша планета Земля!». Природа забруднюється, піддається руйнуванню, знищується. Чи багатьом з нас щастило бачити прозору річкову воду, чистий пісок, насолоджуватись тишею без реву моторів, дихати чистим повітрям без домішок бензину, мазуту, пестицидів? Тільки людина може зупинити природні та техногенні катастрофи, які несуть за собою безліч людських смертей. Але ми маємо пам’ятати, що Земля не належить нам. Це ми належимо Землі.
Почали ми свій проєкт з визначення його підрозділів. За допомого сервісу Kahoot – онлайн, мною була створена інтерактивна питальна вікторина, в якій дитина визначилася, які теми вона хотіла б розглянути, дослідити і розкрити у цьому проєкті.
Обговорення проблеми, що досліджувалася відбувалося за допомогою сервісу Padlet (https://padlet.com/ivashkevic1977/m80giau9fcioy72a). Дошка була створена нами спеціально для цього проєкту. На неї ми додавали графічні, тестові та мультимедійні (відео або презентації) файли, посилання на веб-сторінки, нотатки, знімки з веб-камери.Увесь матеріал розмістили на одній сторінці. Дошка доступна для інших користувачів. (Рис. 1,2)
За допомогою Google Документів було надано доступ дитині до мого Google Диску, за допомогою якого в режимі онлайн, спільно з ученицею, ми створили, редагували і форматували документи. За допомогою цього сервісу було зроблено макет малюнка та поробки «Врятуй планету від сміття!» (Рис.3,4) Також надаючи дитині право на редагування, додавання коментарів або перегляду того чи іншого документа, ми мали змогу організувати спільне обговорення з дівчинкою процес роботи над проєктом, визначили групи і завдання, які вона виконувала. https://docs.google.com/drawings/d/15mmTt9ttOzY8sQ2qOd7xOTyszvmsMqL-EDeKXBEmoHE/edit?usp=sharing Також обговорення деяких питань у нас відбувалося за допомогою платформ Zoom та Meet.
Враховуючи те, що основною метою організації роботи учениці над проєктом є набуття нею вмінь та навичок мислення високого рівня, мені необхідно спрямувати її роботу таким чином, щоб вона вчилася ставити запитання, обґрунтовувала відповіді та відстоювала власну точку зору. Це ми робили за допомогою спеціально організованої таблиці, створеної в сервісі Google Таблиця та відкритої для спільного редагування. Наприклад, я учениці запропонувала увести своє прізвище та ім'я; пропозиції щодо можливих методів дослідження, пояснити, чому вона так вважає; припустити, що може бути результатом роботи над проєктом, та обґрунтувати свою думку. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1iP_6dpXmj9zvc_mvtWAnZrxyy9xuYCXi9y-IZ9tYyrQ/edit?usp=sharing
Свою тему проєкту Даша презентувала за допомогою Google Презентації, до якої я їй надала доступ. Я вважаю, що форма подачі теми проєкту є дуже актуальною, тому що вона впливає на створення відповідного мотиваційного середовища та на активність учасника проєкту. Під моїм керівництвом, для створення презентації, дівчинка використовувала різні шаблони оформлення, рамки, у галереї більше мільйона зображень: тварини, транспорт, фігури людей, природа, відомі логотипи та ін.. Для пошуку зображень використовували рядок пошуку. Для роботи з об’єктами в сервісі використовували такий принцип: вибираємо об’єкт в панелі та завантажуємо в область редагування, у якій можна змінювати колір, кут повороту об’єкта, копіювати його. Сервіс надає нам можливість безкоштовно використовувати велику кількість фотографій, а також завантажувати свої. https://docs.google.com/presentation/d/1GQRYgF6me2XYgK3EiYMLOjYi9MaCrcauy23N3IkuNiY/edit?usp=sharing
Після завершення роботи із сервісом, завантажили свої наробки на інтерактивну дошку Padlet.
Організація роботи над проєктом відбувалася за допомогою сайтів FloraIncognita та PlantNetPlantIdentification. Ці два додатки допомогли нам визначити рослин. За допомогою камери смартфона дитина фотографувала квіти і листки обраної рослини і вже через декілька секунд отримувала пропозицію щодо назви рослини. (Рис. 5,6)
Дивлячись на зацікавлення дитини проєктом, я запропонувала їй відвідати інтерактивну бібліотеку з біохімії та молекулярної біології Vewiley.com. Хоча пояснення англомовні, анімація нам дозволила цілком все зрозуміти. А флеш-ігри допомогли краще уявити молекулярні процеси.
В нагоді нам стала і онлайн-експозиція «Природознавство» від Arts&CultureGoogle, яка охоплює віртуальні екскурсії по 50 музеях природної історії. Ми вжитися в образ лауреата Нобелівської премії і провели віртуальний експеримент з іграми і моделями на цьому сайті. Цей розділ складається з 46 модулів, з яких 29 є інтерактивними навчальними іграми, присвяченими великим відкриттям лауреатів Нобелівської премії. Поряд з кожною грою ми знаходили посилання, де є детальна інформація про зміст наукового відкриття.
За домогою сайту Virtulab.net ми прийняли участь у деяких інтерактивних роботах. Де самостійно поставили експеримент: дослідили мікроскопічні об'єкти, розітнути жабу, склали раціон харчування, навіть створили свою затишну екосистему з пірамідою енергії і консументами.
За допомогою сайту Wordart.com під час конференції на платформі Zoom була створена хмара слів, присвячена нашому проєкту. (Рис.7)
Для представлення свого проєкту, розташували створену роботу на інтернет дошці, здійснили самооцінку та оцінили роботу. Після цього провели підсумковий захід на платформі Zoom. (Рис.8)
Виконаний проєкт «Видужуй, наша планета Земля», надихнув Дар'ю до написання авторської віршованої казки, яку вона презентувала разом зі своїм проєктом. Мені здається, що ця казка може стати висновком до нашої спільної дистанційної роботи над творчо-дослідницьким проєктом «Видужуй, наша планета Земля!»
«Мій сон»
Якось приліг я до ліжечка спати
І сниться мені один райдужний сон.
Попав я в Країну, а там так красиво:
Там люди співають, грають малята.
Добром там все сяє, там квітнуть лани.
Немає в страні тій ні злоби, ні бід –
На личках людей – усміхнений цвіт.
Там птиці співають, кружляє краса.
Панує там дружба і Мира роса!
Царицею там Добринка сливе.
Тому там так ясно і добро навкрузі:
Дівчата танцюють на маковом лузі.
Мені так приємно, спокійно і ладно.
І зовсім не хочу я прокидатись.
Я тут погуляю, походжу, помрію.
Добром тут іскриться, тут повно його!
Але, що таке? Хтось стукає в двері?
Це Зло теревенить: - «Пустіть мене, люди!
Я буду хорошим, не буду я злим!»
Відкрилися двері і Зло тут-як-тут:
Тихесенько шмигнуло, стало дивитись,
Ким в тій Державі можна живитись.
Спочатку воно налякало маляток,
А потім скривдило рижих більчаток.
Попленталось далі, як сіре п'ятно…
Мені стало сумно і якось образно.
Схопив я за чуба чорнеє Зло:
- «Навіщо ти кривдиш малих хлоп'ят?
Не дам ображати рижих більчат!»
І Зло налякалось, занило: - «Пробач!
Я більше не буду!», і кинулось вплач.
Повірив я Злу, його відпустив.
Пішло Зло, понуривши плечі.
А я подивився: навкруги – краса.
Грають малята, шепоче листва,
Літає метелик, цвірінькає птах.
Веселка у небі високо!
В страні тій панує одна Доброта:
Там люди щасливі, немає там Зла!
І тут я прокинувся – ранок настало.
І сонце в віконце моє завітало.
І пташка співає на моєм вікні.
І тут я подумав: - «Як ДОБРЕ мені!»
Додаток А
(Рис. 1) (Рис.2)
(Рис.3) (Рис.4)
(Рис.5) (Рис.6)
(Рис.7)
(Рис.8)
Додаток Б
Інформаційна картка проєкту
Повна назва проєкта: «Видужуй, наша планета Земля!»
Керівник проєкту: Івашкевич Оксана Володимирівна
Учасники: вчитель, учениця, батьки
Вид тип проєкту: творчо-дослідний, короткотривалий
Мета і напрямки діяльності проєкту: формування основ екологічної культури дітей молодшого шкільного віку
Форма проведення: дистанційна
Термін проведення: березень-квітень
Вік дитини: 7 років
Очікувані результати: сформованість у дітей знань про планету Земля та її природні ресурси.
Проблема: Існує проблема формування екологічної свідомості дітей.
Завдання проекту:
Перелік посилань
1. Биков В. Ю. Дистанційне навчання в країнах Європи та США і перспективи для України // Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби технології : монографія / [В. Ю. Биков, О. О. Гриценчук, Ю. О. Жук та ін.] / Академія педагогічних наук України, Інститут засобів навчання. – Київ : Атіка, 2005. – С. 77–140.
2. Клокар Н. Методологічні основи запровадження дистанційного навчання в системі підвищення кваліфікації / Н. Клокар // Шлях освіти. – 2007. – №4 (46). – С. 38–41.
3.https://sites.google.com/view/cloudinedu
4. http://onlinelabs.in/biology
5.http://www.occc.edu/biologylabs/
6.https://learningcenter.nsta.org/mylibrary/collection.aspx?id=ldPT0QtbY/w_E