ВСТУП
Навчання - це праця, а не розваги. Але ця праця може бути різною: примусова і нецікава, добровільна і розвиваюча творчій потенціал, коли навіть важке діло приносить учням радість. Учнівська праця залишиться працею, але ефективність її буде більшою. В сучасній практиці дуже часто використовують фронтальні і індивідуальні форми роботи. Диференційний підхід в навчанні при фронтальних формах організації навчальної діяльності фактично не може бути здійснено. При індивідуальній роботі використання диференційованого навчання здійснюється важко. Досвід роботи в школі підказує, що саме групова і парна робота найкраще сприяє розвитку комунікативних здібностей учнів. Але треба розрізняти "діяльність в колективі" і "колективну діяльність". Колективна діяльність дітей в початковій ланці загальноосвітньої школи носить формальний характер. Групова робота - це перш за все гра, гра в організацію, гра в навчання. Гра допомагає учням зрозуміти навчальну тему, знайти незрозумілості.
Тенденції особистісної орієнтації розвитку системи освіти підтверджені результатами досліджень сучасних вітчизняних психологів і педагогів. Орієнтація на особистість учня у процесі педагогічного стимулювання розвитку їхніх творчих здібностей базується на тому, що від моменту народження дитина змінює, перетворює навколишній світ за власною ініціативою. Вона навчається, творчо освоює світ речей, створюючи нову гру, казку, малюнок.
Педагогічне стимулювання розвитку творчих здібностей на практиці відбудеться за умов зміни уявлень про характер стосунків між учителем та учнем, утвердження стилю довіри, співробітництва та співтворчості. Цьому сприяє віра вчителя у творчий потенціал, здібності та можливості учня, урахування індивідуальних психічних та інтелектуальних особливостей кожного вихованця, опора на прагнення учня самовиразитися і самореалізуватися серед інших особистостей як індивідуальність. Для цього потрібно, щоб учитель створював доброзичливу атмосферу на уроках, давав дитині можливість висловлювати власні думки без оцінних суджень, забезпечував багатогранність думок і суджень, толерантність до поглядів інших під час творчої діяльності та оцінки її результату, давав кожному учню право на помилку.
Для досягнення цієї мети пріоритетними є технології, спрямовані на впровадження в навчальний процес комп'ютерної техніки, різноманітних систем розвивального, індивідуального і диференційного навчання; нових технологій навчання обдарованих дітей; гуманізація навчального процесу. Вони сприяють створенню таких умов, за яких учень займає позицію суб'єкта навчально-виховної діяльності; внаслідок цього у нього розвиваються якості творчої особистості: ініціативність, прагнення до самоосвіти, самонавчання.
Формування особистості і її розвиток здійснюються в процесі навчання, якщо виконуються важливі умови:
Всі ці умови здійснюють інтерактивні технології кооперативного навчання: робота в парах і групах.
ОСОБЛИВОСТІ ПАРНО-ГРУПОВОЇ РОБОТИ НА УРОЦІ
Головна мета групової і парної роботи - розвиток мислення учнів. Як в кожній грі, тут існують свої правила. Правила можуть бути опрацьовані заздалегідь і використовуватись в подальшій роботі. Правила можуть опрацьовуватись тут і зараз, тобто тільки для роботи над конкретним завданням. Правила можна доповнювати, змінювати. Але складати і опрацьовувати їх треба разом з учнями. «Положення про групову і парну роботу» затверджуються колективно і потім вся робота підпорядковується цім правилам. Наведу приклад таких правил:
На початкових етапах навчання учнів роботі у малих групах особливо ефективна технологія роботи в парах. Її можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань. За умов парної роботи всі діти в класі отримують можливість говорити, висловлюватись. Робота а парах дає учням можливість подумати, обмінятися ідеями з партнером і потім озвучити це перед класом. Ця форма роботи сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, переконувати, вести діалог, дискусію. Така співпраця не дає можливості ухилитись від виконання завдання. Оскільки кожен урок має вклячати види діяльності по залученню учнів до роботи разом, важливо розробити метод організації дітей у пари, який би був швидким, легким, а головне справедливим. Раджу змінювати партнерів на кожний розділ, щоб забезпечувати різноманітність та заохочувати учнів знайомитись ближче із усіма своїми однокласниками, а не тільки із особистими друзями.
Спокусливою для вчителя може бути ідея розробити ідеальне партнерство, де здібні учні працюють у парі із менш обдарованими, таким чином творюючи хорошу ситуацію для навчання. Але, хоч це може спрацювати а одному уроці, не слід застосовувати таку стратегію надто часто, так як здібніші учні можуть легко обурюватись/опиратись цьому, а слабші учні втомляться постійно бути позаду своїх розумніших партнерів. Часто двоє менш здібних учнів можуть працювати набагато ефективніше у парі, досягнувши кращого результату, ніж працюючи окремо («Одна голова добре, а дві краще»).
Досвід підказує, що найкращим методом розподілу дітей на пари є ви- падковий вибір партнерів. Таким чином, учні бачитимуть, що це є максимально чесно, до всіх підходять однаково, і що вчитель не впливає на вибір партнера, тому протестувати немає сенсу. Сама процедура розподілу на пари може використовуватись ефективно з метою практикування мовленнєвих структур. Вчитель повинен починати кожен розділ із вибору партнерів, щоб пари учнів могли сидіти разом цілий тиждень без подальших перестановок. Якщо вчитель видозмінюватиме методи розподілу на пари, процес стане корисною вправою та не буде рутинним.
Пропоную наступні варіанти вибору партнера, які водночас сприятимуть активізації мовленнєвої діяльності учнів англійською мовою.
Витягування імен із капелюха. Вчитель пише імена всіх учнів на клаптиках паперу і на першому уроці відділяє половину імен, а решту кладе до капелюха. Учні з першої половини витягують імена своїх партнерів з капелюха. На наступний урок процедура змінюється - тепер навпаки друга половина витягує імена з капелюха. (З першого уроку всім має бути чітко зрозуміло, що не може бути жодних протестів стосовно вибраного партнера. Якщо ви зробите хоча б один виняток, вас постійно засипатимуть протестами!).
Номери/Цифри. Вчитель пише цифри від 1 до 10 на клаптиках паперу - по два на кожну цифру. Учні витягають цифри з капелюха. На перші кілька уроків учитель сам організовує розподіл на пари, але згодом учнів можна заохочувати ходити по класу запитуючи самостійно.
Вчитель: (до учня 1)What is your number?
Учень 1: Number 5.
Вчитель: Who else is number 5?
Учень 2: I am number 5!
Вчитель: Well, today you are Tanya’s partner.
Загальний словник. Вчитель малює або вирізає із журналу маленькі малюнки квітки, cніговика, собаки, пташки, кота, дзвіночка та ін. Кількість малюнків має відповідати половині кількості учнів у класі. Картинки потім розрізають надвоє і половинки роздаються по класу. Учні запитують один одного:
Учень 1: What is it?
Учень 2: It is a dog.
Учень 1: No, it is not. It is a cat.
Учень 2: Оh, уеs... It is a cat.
Учень 3: Look! It is a cat! Уоu аге mу раrtner!
Сім’я. Співставляють клаптики паперу зі словами: mother, father, sister, brother, granny, granddad, friend, baby.
Іграшки. Співставляють картинки іграшок: ляльку, машинку, м’яч та ін. Кольори можна змінювати, щоб було більше предметів. Діти запитують один в одного, яка в кого картинка, як у попередньому прикладі, таким чином шукаючи партнера. Учні можуть запитувати один в одного: «Have you got a …?».
Обличчя. Роздаються копії малюнків частин обличчя - по дві картинки кожної частини: очі, ніс, вуха, рот, волосся. Якщо треба більше картинок, можна змінювати колір волосся та очей. Учні запитують один в одного: «Have you got a … ?».
Тварини. Зразки тварин можна намалювати на одних клаптиках паперу, а на інших відповідні слова: elephant, crocodile,tiger, etc.
Використовуючи наведені приклади, вчителі можуть розробляти власні прийоми для практикування мови, відповідно до індииідуальних потреб учнів. Найчастіше на уроках можна використовувати такі види роботи в парах:
Для організації роботи в парах використовують такий алгоритм:
Співпраця в парах готує дітей для подальшої роботи в групах. Групова робота - це унікальна організація уроку. Вона забезпечує взаємодію між учнями і робить непрямим керування вчителя. Він виступає організатором початку і кінця роботи: формулює завдання, спільну інструкцію по його виконанню, разом з учнями приймає участь оцінки результатів. Етап спільної оцінки допомагає формуванню самооцінки і самоконтролю школярів. Дуже важливо, що оцінюється робота всієї групи, а не окремих учнів. Помилки дітей обговорюються тільки в групі. Робота учнів перетворюється із індивідуальної діяльності кожного учня в співпрацю. Учні вимушені навчитися домовлятися швидко, не враховуючи особисті інтереси. Поступово учень починає відчувати клас частиною свого світу, він зацікавлений в підтриманні дружніх стосунків. Ця форма роботи має велике значення для формування самостійності школяра. Працюючи в команді, учень має можливість проявляти ініціативу (вибрати завдання, порадити, як організувати роботу); вчитися планувати свої дії, переконувати, нести відповідальність за себе і команду.
Організація групової роботи на уроці — це дуже важливий етап у розвитку учнів. Від того, як вони будуть працювати в групах, залежить їхня здатність жити в демократичному суспільстві. Навчаючи співпрацювати в групі, я вчу дітей відповідальності за результати колективної роботи; вчу розуміти важливість внеску кожного учасника у фінальний результат; спонукаю сильніших підтримувати і вчити слабкіших, а слабкіших активно вчитись і тягнутись за сильнішими. Учнівський підхід «я слабенький, нічого не знаю — нехай сильніші відповідають за мене,» - не діє при правильно організованій роботі в групі. Кожен вчиться відповідати за колективний результат, і всі відповідають за підготовленість кожного. Чітка організація роботи і підтримування учнями дисципліни відіграють суттєву роль у досягненні належних результатів. Перший крок — усі разом розробляємо й приймаємо правила ефективного спілкування: 1) слухати уважно й активно; 2) думати, аналізувати почуте; 3) говорити по суті і по черзі, користуючись правилом піднятої руки; 4) практикувати повагу і толерантність; 5) критикувати конструктивно, тобто пропонуючи свій варіант вирішення проблеми; 6) інші пункти, які схвалює більшість. Другий крок — звикаємо до роботи у «випадкових» групах, а не за уподобаннями (вчимося плідно працювати не тільки з друзями, а й з усіма, з ким доводиться спілкуватись); звикаємо до чіткості і дисципліни (за кожне порушення правил група втрачає бали.) Третій крок — знайомимось і звикаємо до правил роботи у групах. Без обов'язкового дотримання цих правил робота в групах втрачає сенс.
Правила роботи в групах 1. Учні приймають на себе ролі:
► писаря (a secretary): один з членів групи, що занотовує усі висловлені думки та ідеї або обговорені варіанти відповіді;
► доповідача (a reporter): один з членів групи (але не той, хто занотовував!), який оголошує результати роботи групи;
► відповідального (a leader): не писар і не доповідач, а організатор плідної роботи в групі, який тримає хід дискусії у потрібному руслі — лідер і організатор роботи;
► інші ролі( a time keeper), якщо це потрібно і дозволяє розмір групи (наприклад, годинникаря, що стежить за часом);
2. Усяке обговорення припиняється, коли вичерпано час на нього (на прохання більшості груп можна подовжувати час обговорення, якщо в цьому є необхідність.)
3. Обов'язково проводиться беззастережна ротація при кожному новому завданні: ролі переходять за годинниковою стрілкою до наступного члена групи. Відповідальність групи полягає у підготовці слабкого учня до оголошення результатів її роботи чи наданні йому допомоги у занотовуванні їхніх думок (а не передача комусь іншому цього права).
Переваги групової роботи
Якщо робота групи організована добре, то:
► працюють усі учні одночасно, збільшується час говоріння іноземною мовою;
► підвищується мотивація до навчання через змагання між групами за перемогу і набір більшої кількості балів;
► взаємонавчання сприяє поглибленню знань як у кращих учнів, так і у слабкіших;
► учні вчаться працювати разом, за правилами й у відведений час, об'єктивно оцінювати себе та інших;
► підвищується діловий статус учня в колективі.
► працюючи в групі, учні виявляють самостійність, вони можуть допомагати, успішно коригуючи висловлювання
Можливі недоліки та як їх усунути
Якщо робота групи організована на низькому рівні, то як наслідок маємо: ► слабку дисципліну і галас під час виконання завдань (постійно і послідовно штрафую їх за порушення правил і вони вчаться працювати злагоджено і спокійно!);
► слабкий контроль за ходом виконання завдань (не стою осторонь — ходжу між групами, контролюю використання мови, роблю висновки на майбутнє і з більшою увагою ставлюся до результату роботи, а не до процесу підготовки);
► багато часу витрачається на організацію роботи (тільки на початку, коли учні вчаться працювати в групах і ще не звикли до чіткості).
Велике значення має процес розподілу дітей класу на групи. Дуже часто вчитель об'єднає дітей в групи з урахуванням їх особистих можливостей. Відомо, що слабкому учню потрібні не стільки сильні, скільки терплячі і доброзичливі партнери. Школяру з високою активністю потрібен партнер здібний слідкувати за ходом міркувань. Об'єднання дітей "по бажанню" не завжди дає продуктивний результат. Тому що особисті відношення стають головними в розподілі доручень і організації роботи.
Краще відразу визначити час на висловлення кожного в парі і спільне обговорення. Це допомагає досягти згоди щодо відповіді або рішення.
Виділяють головні напрямки при організації групової форми навчання:
1. Завдання треба сформулювати ясно і чітко. На початку роботи слід дати учням інструкції по виконанню роботи.
Наприклад, можна порадити учням розглядати предмет з різних точок зору. Або записати на дошці ключові слова для обговорення теми та інше.
2. Треба визначити, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем. Розподілення вчителем ролей в групі має особливе значення на перших етапах формування груп. Пізніше це можуть робити самі учні.
3. Поведінка учителя під час групової роботи. Учитель, працюючий з малими групами може:
Кожен педагог використовуючи роботу в групах повинен пам'ятати:
Педагогу не слід ходити по класу або стояти біля однієї парти. Учні дуже часто соромляться висказувати думку в присутності учителя. Але ближче до кінця роботи, коли учасники вже ведуть розмову, педагог може прийняти участь в обговоренні: слухати, направляти, відповідати на питання.
За технологією застосувань парну і групову роботу можна поділити на наступні види:
Далі наводжу приклади завдань для організації групової роботи, які широко використовую на своїх уроках.
► You will work in groups (or pairs — it depends on the teacher's choice). ► Every group will get a page from a record book, like this (the teacher shows the page). You see that there are some days have a timetable, the others - do not.
► Your first task is to write down what you should do at the lessons that you have on the page. For example, you have Literature on Monday, so opposite it you should write — read funny stories and discuss them. (The teacher writes it on the chalkboard.)
► When the first task is done, you should raise your hand to let me know you are ready.
► Your second task is to complete the timetable of the week. To do it you will ask questions like this: What should you do at the first lesson on Tuesday? The other group will answer without giving the name of the subject. For example, "We should do sums at the first lesson on Tuesday". ► The first group writes down the subject into the grid, in this case it will be Math. You should not check your answers at this moment.
► Then there is the second group's turn to ask a question.
► When you complete the timetable of the week, we will check it together. You read the timetable for the Tuesday and we check if you've guessed it right. Every right answer is a point for the group.
► The group that makes noise or cries out the answers loses points.
► The group that gets more points is the winner.
Роботу в малих групах варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму. Якщо витрачені зусилля й час не гарантують бажаного результату, краще вибрати парну роботу або будь-яку з наведених вище технологій для швидкої взаємодії. Використовуйте малі групи тільки в тих випадках, коли завдання вимагає спільної, а не індивідуальної роботи.
Як організувати роботу в малих групах
1.Переконайтеся, що учні володіють знаннями та вміннями, необхідними для виконання завдання. Якщо робота виявиться надто складною для більшості учнів - вони не стануть докладати зусиль.
2.Об'єднайте учнів у групи. Почніть із груп, що складаються з трьох учнів. П'ять чоловік - це оптимальна верхня межа для проведення обговорення в рамках малої групи. У процесі формування груп остерігайтеся навішування будь-яких «ярликів» на учнів.
3. Запропонуйте їм пересісти по групах. Переконайтеся в тому, що учні сидять по колу «пліч-о-пліч, один проти одного». Усі члени групи повинні
добре бачити один одного.
4. Повідомте (нагадайте) учням про ролі, які вони повинні розподілити між собою і виконувати під час групової роботи.
як член групи, повинен бути готовий висловити думки групи при підбитті підсумків чи допомогти доповідачу.
5. Будьте уважні до питань внутрішньогрупового керування. Якщо один з учнів повинен відзвітувати перед класом про роботу групи, забезпечте справедливий вибір доповідача.
6. Дайте кожній групі конкретне завдання й інструкцію (правила) щодо організації групової роботи. Намагайтеся зробити свої інструкції максимально чіткими. Малоймовірно, що група зможе сприйняти більш як одну чи дві, навіть дуже чіткі, інструкції за один раз.
Робота в малих групах дасть змогу учням набути навичок спілкування та співпраці. Після того як вчитель об'єднав дітей у малі групи і ті отримали завдання, група за короткий час (3-5 хв) повинна виконати це завдання та представити результати роботи своєї групи. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне - не перебивайте. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи. Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування. Стежте за часом. Дайте групам досить часу на виконання завдання. Подумайте, чим зайняти групи, які справляться із завданням раніше за інших. Подумайте про те, як ваш метод заохочення (оцінки) впливає на застосування методу роботи в малих групах. Забезпечте нагороди за групові зусилля. Будьте готові до підвищеного шуму, характерного для методу спільного навчання. Під час роботи груп обійдіть їх, запропонувавши допомогу. Зупинившись біля визначеної групи, не відволікайте увагу на себе. Подумайте про свою роль у подібній ситуації. Запропонуйте групам подати результати роботи. Запитайте учнів, чи була проведена робота корисною і чого вони навчилися. Використайте їхні ідеї наступного разу. Прокоментуйте роботу груп з точки зору її навчальних результатів та питань організації процедури групової діяльності. Приблизно таким чином ви маєте організовувати роботу в групах доти, доки вона стане звичною для учнів. Важливими моментами групової роботи є опрацювання змісту і подання групами результатів колективної діяльності.
ФОРМИ ГРУПОВОЇ РОБОТИ НА УРОЦІ
Наведу декілька прикладів форм групової роботи на уроках:
1. «Діалог». Суть його полягає в спільному пошуку групами узгодженого рішення. Це знаходить своє відображення у кінцевому тексті, переліку ознак, схемі тощо. Діалог виключає протистояння, критику позиції тієї чи тієї групи. Всю увагу зосереджено на сильних моментах у позиції інших.
Клас об'єднується у 5-6 робочих груп і групу експертів з сильних учнів. Робочі групи отримують 5-10 хвилин для виконання завдання. Група експертів складає свій варіант виконання завдання, стежить за роботою груп і контролює час. По завершенні роботи представники від кожної робочої групи на дошці або на аркушах паперу роблять підсумковий запис. Потім, по черзі, надається слово одному доповідачеві від кожної групи. Експерти фіксують спільні погляди, а на завершення пропонують узагальнену відповідь на завдання. Групи обговорюють і доповнюють її. До зошитів занотовується кінцевий варіант.
2. «Синтез думок». Дуже схожий за метою та початковою фазою на попередній варіант групової роботи. Але після об`єднання в групи і виконання завдання учні не роблять записів на дошці, а передають свій варіант іншим групам, які доповнюють його своїми думками, підкреслюють те, з чим не погоджуються. Опрацьовані таким чином аркуші передаються експертам, які знову ж таки зіставляють написане з власним варіантом, роблять загальний звіт, котрий обговорює весь клас.
3.«Спільний проект». Має таку саму мету та об'єднання в групи, що й діалог. Але завдання, які отримують групи, різного змісту та висвітлюють проблему з різних боків. По завершенні роботи кожна група звітує і записує на дошці певні положення. В результаті з відповідей представників груп складається спільний проект, який рецензується та доповнюється групою експертів.
4.«Пошук інформації». Різновидом, прикладом роботи в малих групах є командний пошук інформації (зазвичай тієї, що доповнює раніше прочитану вчителем лекцію або матеріал попереднього уроку, домашнє завдання), а потім відповіді на запитання. Використовується для того, щоб оживити сухий, іноді нецікавий матеріал.
Для груп розробляються запитання, відповіді на які можна знайти в різних джерелах інформації. До них можуть належати:
5. «Коло ідей» (Раунд робін, кругова система). Метою «Кола ідей» є вирішення гострих суперечливих питань, створення списку ідей та залучення всіх учнів до обговорення поставленого питання. Технологія застосовується, коли всі групи мають виконувати одне і те саме завдання, яке складається з декількох питань (позицій), які групи представляють по черзі. Коли малі групи завершують виконувати завдання і готові подати інформацію, кожна з них по черзі озвучує лише один аспект проблеми, що обговорювалась. Продовжуючи по колу, вчитель запитує всі групи по черзі, поки не вичерпаються ідеї. Це дасть можливість кожній групі розповісти про результати своєї роботи, уникаючи ситуації, коли перша група, що виступає, подає всю інформацію. Як варіант можуть подаватись по колу результати не тільки групової, та й індивідуальної роботи. Цей метод є ефективним для вирішення проблемних питань. Для створення списку думок, точок зору можна попросити кожного учня по черзі запропонувати одну ідею усно або написати свою думку чи ідею на картці-індексі без імені. Вчитель збирає всі картки і складає список зазначених у них ідей на дошці або починає дискусію, користуючись інформацією з карток.
Коло ідей: метою технології є залучення всіх до обговорення проблеми. Порядок проведення:
Магічні дрібнички:
Застосовуючи для записів результатів групової роботи великі листи паперу і маркери, пам'ятайте, що різні кольори є доречними в різних ситуаціях. Особливо це стосується червоного і чорного. Червоний - знак підвищеної уваги. Використовуйте його переважно для підкреслювання чи іншого виділення вже ним тоді, коли ви хотіли б ше більше підсилити увагу до написаного, або тоді, коли те, що ви пишете, є неприємним, небажаним, недобрим і його варто змінити.
Ще один варіант кооперативного навчання, що є формою діяльності учнів у малих групах, ефективний для розвитку навичок спілкування в малій групі, вдосконалення вміння дискутувати та аргументувати свою думку. Може бути запропонований тільки за умови, що учні вже мають добрі навички групової роботи.
Слід об'єднати учнів у групи по 4-6 учнів і запропонувати їм ознайомитися із завданнями. Одна із груп сідає в центрі класу. Ця група отримує завдання для проведення групової дискусії. Поки діюча група займає місце в центрі, вчитель знайомить решту класу із завданням і нагадує правила дискусії у малих групах. Групі пропонується впроголос упродовж 3-5 хвилин обговорити можливі варіанти розв'язання проблемної ситуації. Учні, які перебувають у зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у перебіг обговорення. По завершенні відведеного для дискусії часу група повертається на свої місця, а учитель ставить класу запитання:
На таку бесіду відводиться не більше 2-3 хв. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група й обговорює наступну ситуацію.Наприкінці вчитель повинен обговорити з учнями хід групової роботи, прокоментувати ступінь володіння навичками дискусії у малих групах і звернути увагу на необхідність та напрями подальшого вдосконалення таких навичок. У межах «акваріуму» можна підбити підсумки уроку або за браком часу обмежитись обговоренням роботи кожної групи.
Такий вид діяльності на уроці дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному вчитися, навчаючи.
Під час роботи за допомогою технології «Ажурна пилка» учні повинні бути готовими працювати в різних групах.
Типи уроків з груповими формами роботи
Розглядаються такі типи уроків за посібником Полетило Є.А.:
Урок - семінар;
Урок - прес - конференція;
Урок - змагання;
Урок - обговорення;
Урок-гра "Що? Де? Коли?";
Урок міжпредметного узагальнення (або інтегрований урок);
Урок експериментального випробування (або урок - експериментальне дослідження);
Урок винахідництва (або урок фантазії);
Урок - аукціон;
Урок - залік (урок - узагальнений огляд знань);
Здвоєний урок (бінарний урок);
Урок конструювання.
ВИСНОВКИ
Можу зробити висновок, що як вид навчальної діяльності школярів, групова діяльність є багатофункціональною. У груповій навчальній діяльності учні показують високі результати засвоєння знань, формування умінь. Групова форма роботи сприяє також організації більш ритмічної діяльності кожного учня.
Важливу роль групова діяльність відіграє у досягненні виховної функції навчання. У груповій навчальній діяльності формується колективізм, моральні, гуманні якості особистості. Важливу роль у формуванні цих якостей відіграють особливості організації групової роботи; розподіл функцій та обов’язків між учасниками діяльності, обмін думками, взаємна вимогливість і допомога, взаємоконтроль і взаємооцінка.
Організаційна функція групової навчальної діяльності полягає в тому, що учні вчаться розподіляти обов’язки, спілкуватися один з одним, розв’язують конфлікти, що виникають у спільній діяльності. В груповій роботі дитина бере на себе функції вчителя і виконує види діяльності, що розцінюються як дорослі.
Таким чином, групова форма навчальної діяльності, порівняно з іншими організаційними формами, має низку значних переваг:
1) за той самий проміжок часу обсяг виконаної роботи набагато більший;
2) висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь;
3) формується вміння співпрацювати;
4) формуються мотиви навчання, розвиваються гуманні стосунки між дітьми;
5) розвивається навчальна діяльність (планування, рефлексія, самоконтроль, взаємоконтроль).
На мою думку, в сучасній школі, в тому числі у початкових класах, слід ширше запроваджувати групові форми роботи. Це позитивно впливатиме як на навчальні досягнення учнів, так і на виховання комунікативності, толерантності, вміння співпрацювати. Уроки англійської мови відкривають вчителю великі можливості застосовувати різні форми групової роботи в залежності від підготовки учнів, ступеня сформованості колективу, теми і мети уроку. Звичайно, такі уроки потребують значної попередньої роботи вчителя (доцільно підібрати форми роботи, підготувати обладнання), вміння вчителя налаштувати учнів до роботи та направляти їх діяльність в необхідне русло, але результативність цих уроків набагато вища, ніж звичайних. В цьому я впевнилась з власного досвіду, тому в подальшій роботі на посаді вчителя планую широко використовувати групові форми роботи.
Отже, групова навчальна діяльність сприяє формуванню соціальних і комунікативних компетентностей, підвищенню успішності учнів, вирішує багато виховних і розвивальних завдань. Зокрема, це успішне, швидке занурення дитини у навчальну діяльність, формування самооцінки та саморегуляції, уміння пристосовуватися до темпу роботи групи, формування в школярів позитивного ставлення до навчання, підготовка учнів до спілкування. На думку Ж. Феррі, робота в малій групі відкриває широке "поле" вільної діяльності, тобто активності, зорієнтованої на інтереси учня в межах навчальної програми. Обмін думками із змісту уроку являє собою тренування логічного мислення в дитини і не має аналогів в інших ситуаціях
Парна і групова робота мають значні переваги. На відміну від лекції, де переважає монологічна мова педагога, і від самостійної роботи учнів на заняттях з використанням групової і парної роботи відбувається відпрацювання конкретних умінь і навичок у режимі діалогу. Невеликі групи дозволяють учителю бачити кожного у процесі практичної діяльності, сприяють виникненню стійких зв'язків між усіма присутніми, стимулюючи процеси глибокого осмислення діяльності. полегшують результативності процесу. Парна і групова діяльність - це спільна діяльність учителя й учнів, що дає змогу реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги та розвитку творчості. В. Сухомлинський зазначав, що "...без творчого життя особистість не може бути вихованою, без творчості немислимі духовні, інтелектуальні, емоційні, естетичні взаємовідносини". Саме творчість стимулює розвиток мислення, інтересів, дослідницьку діяльність.
Додатки
Конспект уроку, 3-й клас
Тема: My friend. My toys. Питальні слова.
Мета: закріпити лексику з теми; повторити вживання питальних
слів; розвивати діалогічне мовлення, навички письма, увагу,
спостережливість, пам'ять; виховувати бажання вивчати
англійську мову; відповідальність, комунікативність.
Обладнання: картки зі словами, тексти диктанту, ілюстрації.
( на перерві клас ділиться на 2 групи по 6 учнів )
Хід уроку
I. Greeting.
II. Speaking Тraining.
- Do you know any English poems? Let’s remember them. (кожна група розповідає по черзі). You must recite each poem all together. Do it in turn.
III. Lexical Work.
You can see two houses on the blackboard. One house has the name “School”, and other is “Toys”. Each group must inhabit one house with the word which you can see on the blackboard.
Зараз протягом 1 хвилини ви можете поспілкуватись в групі і вирішити, які ж слова «живуть» у вашому будиночку. Потім виходите по одному з групи і вписуєте кожен по одному слову. Зрозуміли? У вас є хвилина для спілкування.
book doll drum
ruler pen letter
ball robot car
vocabulary
IV. Dialogue Speaking.
1) Робота з підстановчою карткою.
- Now, you will get cards with questions, but they are not complete. The first interrogative word is missed. You must put the right word at the beginning of the sentence. First of all, let’s translate these words, then translate the sentances. Після цього визначіть, які слова слід вписати в речення, і призначений учень виконує це. (робота в групі)
What (3) When How
… is your friend’s name?
… was he(she) born?
… old is he (she)?
… form is your friend in?
… is your friend’s favorite toy?
2) «Діалог між групами».
- Now, you must ask each other these questions and answer them.
(робота в групі)
- Зараз групи по черзі ставитимуть питання представникам іншої групи. Той учень, якому адресували питання, відповідає і ставить питання члену іншої групи і т. д.
P 1( g.1 ) – Oxana, what is your friend’s name?
P2 ( g.2 ) – His name is Ihor. How old is your friend?
P 3( g.1 ) – My friend Diana is 11.What is your friend’s favourite toy?
P 4( g.2 ) - My friend’s favourite toy is monkey .Wher was your friend born?
P 5(g.1) – My friend was born in Odesa.What form is your friend in?
….
V. Dictation “Moving”.
- Now, you will write a dictation about Tommy’s friend. The pupils from your group will dictate you the sentences .
- На дошці прікріплено два примірники тексту. Ваше завдання: один учень з групи підходить до дошки, читає речення тексту, намагається запамятати його, повертається до групи, диктує своє речення (що запам'ятав), а група записує його в зошити. Потім іде наступний учень і т.д.
Tommy’s friend.
“ My friend’s name is Bill. He is a pupil. He studies in the 5th form. Bill is a very good friend. He is always ready to help me. I know him from my early age. We like to do lessons and to play together. Our favourite toys are robots.”
- It is the end of dictation. Let’s check your works. Give your neighbour your copy-books.
- Зараз ви отримуєте примірники з диктантом, перевірте слова на наявність орфографічних помилок.
( на перерві зошити перевіряє вчитель)
VI. Game «Football».
- Do you like to play football?
-Зараз ми пограємо у словниковий футбол. На дошці поле з словами-м’ячами, по краям – ворота. Вам потрібно забити гол у ворота іншої групи, тобто до слова у воротях дібрати з поля переклад - м'яч. Зараз протягом 1 хвилини ви можете поспілкуватись в групі і визначити, які слова вам потрібно назвати. Потім називаєте по однму слову з поля і його переклад з воріт по черзі. Якщо це зроблено вірно, то група «забиває гол». Будьте уважні, щоб не забити гол у свої ворота. Ваша хвилина почалась.
(робота в групі)
коричневий to read red good сірий
білий gray to run clean червоний
хороший shirt nice rain поганий
читати white snow count бігти
спідниця dress rain socks рубашка
дощ brown skirt bad сніг
VII. Summary.
Конспект уроку, 3-й клас
Тема: Meals. Вживання заперечної форми в Present Simple.
Мета: повторити ЛМ та ознайомити з новими словами;
закріплювати уміння використовувати заперечні структури в
мові; розвивати діалогічне мовлення, пам'ять, мислення, увагу; виховувати бажання вивчати англійську мову, колективізм.
Обладнання: ілюстрації, картки зі словами, підстановчі таблиці. Хід уроку.
I Greeting.
II. Мотивація навчальної діяльності.
IIІ. Speaking Тraining.
( робота групи )
- You are welcome. The first group, are you ready?
ІІІ. Повторення ЛМ.
- Look at the blackboard. You can see some words in transcription. Your task is to spell these words under transcription.
- У вас є 2 хвилини, ви в групі спілкуєтесь, визначаючи як правильно написати всі слова. Потім по черзі за годинниковою стрілкою члени обох груп виходитимуть до дошки і записують слова під відповідною транскрипцією.
(Подано транскрипції слів: meat, butter, fruit, fish, apple, dinner, orange, drink, chees, cook, pizza, onion, carrot.)
(робота в групах)
- Your is over. Come to the blackboard one by one and write down the words. Follow your turn.
Прошу всіх приготуватися до виконання завдання. Будьте уважними, слідкуйте, коли ваша черга виходити до дошки.
IV. Check on homework.
- What was your homework?
- I know that you have prepared reading for today. Now we shall check your home task in game “Interpreter”.
- Одна група читає текст «Making salads» «ланцюжком», а інша група перекладатиме теж «ланцюжком». Члени групи відповідають за годинниковою стрілкою.
P1 (g1) – On Sundays my sister and I like to make salads.
P2 g(2) – Щонеділі моя сестра і я любимо рoбити салати.
P 3 (g1) – I like making fruit salad.
P4 (g2) - … .
V. Skills Reading
1) Читання.
- Look at the ex.1, p.110. You can see some pictures. What do you think is this dialogue about?
- Listen to me. (вчитель читає діалог)
- А зараз ви читатимете діалог по черзі по одному реченні у групі, а ваші товариші виправлятимуть помилки. Зверніть увагу, що виправляти помилки слід після того, як учень прочитає речення, при чому кожен член групи висловлюється по черзі (від того, хто читав за годинниковою стрілкою). Ті помилки, що вже називали – не повторювати.
2) Перевірка усвідомлення прочитаного.
And now we shall check how well you understood the dialogue. I shall give you the cards with the sentences.
-. Ви повинні визначити, які з них відповідають змісту діалогу: лідер обирає учня, який читатиме речення з картки ( по одному ), а потім всі разом визначаєте, чи прочитане речення відповідає змісту діалогу. Потім лідер однієї групи читатиме речення, казатиме, підходить воно чині, а лідер іншої групи погоджуватиметься чи не погоджуватиметься з ним.
Робота в групі – 2хв.
Nick likes pizza. (+)
Mary likes pizza.(-)
Vicky likes pizza.(-)
Vicky likes ice-cream.(+)
Vicky is busy at the moment.(+)
VI. Learning new words.
а) Представлення.
- Look at the blackboard. Let’s read the words all together and translate them.
Hot-dog – хот-дог
Sandwich - бутерброд
Pizza - піца
Sausage – сосиски, ковбаса
Hamburger - гамбургер
Potato - картопля
б)Закріплення ЛO.
- Кожна група за схемою складає питання, використовуючи нові слова і ті, що ви вже знаєте. Потім один учень в групі відповідатиме на питання, а інші ставитимуть їх йому по одному кожен. Далі на питання відповідатиме наступний за годинниковою стрілкою член групи.
Схема
Do you like… ?
Yes, I like.
No, I don’t like … .
Робота в групі.
P 1 (g. 1) – Diana, do you like potatoes?
P 2 (g.1) – No, I don’t like potatoes.
P 3 (g.1) - Do you like pizza
P 1 (g.1) – Yes, I like pizza .
VII. Dialogue Speaking.
Рольова гра “We are in a cafe”.
- Have you ever been in cafe?
- What did you eat there?
- Who works in the cafe?
- На дошці ви бачите діалог – підстановку таблицю і меню – перелік страв. Кожна група повинна скласти діалог і про інсценізувати його. Дійові особи: відвідувачі і офіціант. Вас в групах по 5, тому один учень виконуватиме роль офіціанта, інші відвідувачів, по двоє за кожним столом. Продумайте діалоги, зверніть увагу на використання слів Twо/ Some.
(підготовка груп)
Menu: pizza, sandwich, fruit salad, cake, juice, tea.
Dialogue.
Friend 1: - I don’t like … , but I like … .
Friend2: - Let’s take … . Twо/ Some … please.
Waiter: - Here you are. What about … ?
Friend1: - Yes, please./ No, thanks.
(інсценізація)
VIIІ. Summary.
Фрагмент уроку, проведеного в 3 класі
Тема: Appearance. Вживання структур в Present Continuous.
Етап уроку Розвиток навичок читання. (Reading)
Sally
Sally is a new girl in our class. She is pretty. Her lips are red. Her cheeks are pink. Her eyes are green. Sally isn’t very tall. She has got long blond hair.
Look, she is wearing a white blouse and a brown skirt today. Her shoes are brown too. Her favorite book is “Mother Goose Rhymes”. She is reading now.
(робота в парі)
3)Перевірка усвідомлення прочитаного.
- Your next task is to change the title of the text. You will work in pairs again.
- У вас є 1 хвилина, щоб обговорити з товаришем по парті, який заголовок підібрати до тексту. Зверніть увагу, щоб він відповідав змісту.
Зрозуміли завдання? Час пішов.
(Робота в парі)
(“ New pupil ”, “Our new friend ”…)
Фрагмент уроку, проведеного в 4 класі
Тема: Professions. Вживання структур в Present Simple та Present Continuous.
Етап Розвиток зв’язного мовлення.
- Now you shall work in groups. This row is the first group, and that is the second group. Please discuss who will be the leader in your group. Also name your group.
"І see a girl on the picture. She is a schoolgirl. She is 11. I think that her name is Nell. She studies in the 5th form. She likes to read books and to sing".
(робота в групах)
P 1 (g.1) – We see a boy on the picture. I think his name is Ihor. He is 9. He is a pupil of the 4th form. Ihor plays football very well. He always does his homework. Ihor is writing the letter to his English friend now.
P 2 (g. 2) – We see a teacher on the picture. …
( на малюнках зображено пори року весна і осінь)
-You have 5 minutes. Let’s start.
(робота в групах)
Фрагмент уроку, проведеного в 4 класі
Тема: My holidays.
Етап Розвиток граматичних умінь.
Гра «Who Will Make Up Sentence with the Given Words?»
- Now you shall work in groups. This row is the first group, and that is the second group. Please discuss who will be the leader in your group. Also name your group.
- Зараз я кожній групі даю конверт, в якому знаходяться картки, на кожній з яких записано слово або словосполучення, взяте з будь-якого тексту. Ваше завдання - скласти речення з поданих слів, яке можна було б включити у текст з поданим заголовком: «Winter holidays» або «Summer holidays». Свою тему ви дізнаєтесь, склавши речення.
Попереджаю, щоб ви були уважними, оскільки у конверті є зайві картки, тобто зі словами, які за змістом не можуть бути введені у подане речення.
Дізнавшись тему, швидко складаєте відповідно до неї по одному реченню кожен із групи. Потім група відповідає. Лідер представляє тему у такій формі:
We shall speak about … holidays, because we made such sentence …
(зразок на дошці) і говорить перше речення до теми. Далі інші члени групи за годинниковою стрілкою говорять по одному реченню.
(робота в групах)
Завдання
1 конверт. My friends, yesterday, in the cinema, like, to ski and skate, my bag, I, with, to bath. (I like to ski and skate with my friends.)
2 конверт.Like, some milk, in the river, I, to bath, my brother, tomorrow, with, snow. (I like to bath in the river with my brother.)
Список використаної літератури
1