Організація уроків узагальнення матеріалу в кінці навчального року

Про матеріал

У роботі представлено розробки цікавої організації узагальнення матеріалу в кінці навчального року шляхом використання методу інциденту, опис варіантів використання методу. Уроки стануть дійсно продуктивними, сприятимуть активізації учнів.

Перегляд файлу

Організація уроків узагальнення і систематизації матеріалу в кінці року.

Дуже часто на останніх уроках літератури, коли вже виставлено всі оцінки, здано всі підручники, учнів запрошують просто передивитись програмовий фільм, відповісти на декілька питань вікторини або, чого гріха таїти, просто посидіти… І це зрозуміло: кінець року, бали отримано, всі розслабились… У такому разі ніхто, навіть самий активний і літературно обдарований учень не буде нічого готувати…

Пропоную розробку матеріалів, щоб останній урок літератури пройшов активно, цікаво і дійсно виконав свою роль узагальнення матеріалу. Для цього нам знадобиться інформація про метод інциденту.

Цей метод полягає у тому, що за обмежений час потрібно розв’язати завдання, що потребують участі  кожного учня для перемоги команди (на уроках математики це змагання між командами (рядами) під час розв’язування «ланцюжкових» прикладів, у яких відповідь одного є початком іншого).

На уроках літератури такі змагання можна створити під час перевірки засвоєння теорії літератури: кожному ряду надається листок з однаковими завданнями, після одночасного старту кожна парта виконує завдання, що за номером відповідає її положенню у класі і передає за ланцюжком наступній. Таким чином перемагає той ряд, хто швидше і правильніше виконав всі завдання.

Наприклад, на узагальнюючому уроці в 7 класі учням пропонуються завдання за трьома розділами: «З якого втору?», «Про якого героя йдеться?», «Яке з поданих визначень є правильним?». Як видно із тематики, питання охоплюють всі необхідні знання учнів.

Спочатку кожний ряд одночасно (!) отримує листки розділу «З якого твору?».Парта № 1 відповідає на питання № 1, передає другій і так далі. Остання парта повертає листок вчителю. Чим більше «парти» будуть затримуватись над відповіддю, тим менше у них шансів перемогти у даних перегонах. Спочатку переможцем оголошується ряд, який завершив роботу якнайшвидше, однак… за цим слідує перевірка якості виконання (можна колективно), і тоді переможець може змінитись. Діти завжди з охотою беруть участь у таких змаганнях, допомагають один одному.

**** можна, якщо кількість питань перебільшує кількість парт у ряду, запропонувати виконати по 2 питання або передати на першу парту і знову почати відповіді другий раз.

Далі роздаються листи з завданнями 2 і 3. Процедура повторюється.

Матеріали для роботи:

  1. З якого твору? Назвіть твір і автора

1. Великі змагання почалися після полудня. Двадцять лучників вийшли на поле для турнірів і приготувалися до боротьби за золоту стрілу.

 

2. Їхав король шотландський

                                 По вересовій землі;

               Дзинчали завзято бджоли,

                                 Курликали журавлі.

               Та був можновладець похмурий,

            Думу він думав свою…

3. Становище англійського народу за тих часів було тяжке. Король Ричард був відсутній. Він перебував у полоні в зрадливого та жорстокого герцога австрійського. Ніхто не знав про місце його ув’язнення.

4. Десь із глибини туманного валу почулося негучне чітке дріботіння. Біла стіна була від нас уже ярдів за п’ятдесят, і ми всі втрьох пильно в неї вдивлялися, не знаючи, яке жахіття ось – ось може вихопитися звідти. Раптом їхній погляд непорушно застиг… Я скочив на ноги й схопився обважнілою рукою за револьвер, майже паралізований страхітливим привидом, що вихопився з туману.

5. Хто пізно так мчить у час нічний?

То їде батько, з ним син малий.

               Чогось боїться і мерзне син -

               Малого тулить і гріє він.

6. У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми…

7. Якось теплого, тихого вечора, на початку літа, уся родина сиділа за грубим столом, на якому стояла миска з кашею. Раптом всі прислухалися: знадвору щось зашаруділо по стінах… То був один із сліпих кобзарів, дід, що ходив зі своєю дванадцятиструнною бандурою по селах і співав про велику славу козаків…

8. Волхви не бояться земних владарів,

                                Волхвам – за пророче їх слово -

               Не треба багатих князівських дарів, -

                                Правдива і вільна їх мова.

9. Хочеться мені сказати вам, панове, що таке є наше товариство… Нема зв’язку, святішого від товариства! Батько любить свою дитину, мати любить свою дитину, любить і звір свою дитину. Але поріднитися рідністю по душі, а не по крові, може сама тільки людина.

 

  1. Про якого героя йдеться? Назвіть героя, твір, автора

1.Серце тут напружилося в неї,

З болю серце в неї розірвалось

По синах по дев’ятьох із горя…

2. 2 героя! Минулої ночі, близько другої години, мене розбудили скрадливі кроки біля моєї кімнати. Я встав, відчинив двері й визирнув. Коридором повзла чиясь довга чорна тінь. Вона падала від чоловіка, який йшов майже нечутно. Він був у спідній сорочці, штанях і босий. Я бачив тільки його обриси, але зріст чоловіка підказав мені, що це…

3. Але, зійшовши під крики бучні,

Він рукавичку в лице їй кинув:

«Подяки, дамо, не треба мені»-

Сказав і її покинув.

4. 2 героя! Я назву лицаря, спис якого через простий випадок та необачність мого коня скинув мене додолу: то був лицар… З усіх шести лицарів він, відповідно до своїх років, здобув найбільшої слави на турнірі.

5. Сила почувалася в його тілі, і лицарські його якості набрали широкої сили якостей лева.

- О! Та з нього буде колись добрий полковник! – казав старий Тарас. – Єй-єй, буде добрий полковник, та ще такий, що й батька за пояс заткне!

6. Так! Поцілунком своїм вам у душу

                   Смертної влив я отрути.

     Гляньте – у муках конати я мушу, -

                    Вам таких мук не минути!

7. Мій батько мав невеликий маєток у Ноттінгемпширі; я був третій з п’ятьох його синів. На чотирнадцятому році мене віддали до коледжу… Невдовзі… я найнявся лікарем на корабель «Ластівка». Там я прослужив три з половиною роки. Повернувшись в Англію, я працював лікарем, однак практика моя почала підупадати… І тоді я вирішив знову податись у море.

8. Позавчора вранці двірник знайшов старого в його кімнаті, безпорадного від страждань. Його черевики і одяг геть промокли й були холодні, як лід. Ніхто не міг збагнути, куди він ходив такої жахливої ночі. Потім знайшли ліхтар, який ще горів, драбину, перетягнуту в інше місце, кілька розкиданих пензлів і палітру, на якій було змішано зелену і жовту фарби…

9. Як тільки він міцно зіп’явся на ноги, одразу й понад усе уподобав блукати з батьком по лісу. А коли замужніла його рука, він навчився спритно натягати лук і пускати несхибну стрілу.

10. Іноді не спиш уночі, дивишся в темряву порожніми очима й думаєш: «За що ж ти, життя, так мене скалічило? За що так покарало?» Та нема мені відповіді ні в темряві, ні при ясному сонечку…

 

3. Яке з поданих визначень є правильним?

1. Гуманізм – моральний принцип, в основі якого лежить ставлення до людини як до найвищої цінності.

2. Оповідання – невеликий прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, напруженою дією і чіткою композицією

 

3. Новела – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному одному епізоді з життя одного персонажа.

4. Національний колорит – особливості культури, історії народу, які спостерігаються в особливостях побуту, архітектури, одягу, мовлення людей.

5. Епітет – слово у переносному значенні. Перенесення значення слова на інші предмети за схожістю.

6. Повість – прозовий твір середньої форми (між романом і оповіданням), який має розгорнутий сюжет, опис не тільки головних, а й другорядних персонажів, можуть бути ліричні відступи автора.

7. Анафора – повтор протягом всього твору окремих слів або словосполучень

8. Епіфора – повтор однакових слів і словосполучень на початку віршованих рядків

9. Детектив – різновид пригодницької літератури, у якому головною фігурою є детектив.

10. Антитеза – зіставлення протилежних явищ, образів для посилення вражень.

 

Аналогічний урок у 9 класі:

1. Розминка для всіх команд – теорія літератури:

1.1. Знайдіть відповідності між літературним напрямом і його ознаками:

 

БАРОКО

 

КЛАСИЦИЗМ

 

ПРОСВІТНИЦТВО

 

РОМАНТИЗМ

 

РЕАЛІЗМ

 

1. Раціоналізм, віра в перетворюючу і всепереможну силу розуму й освіти

2. Відмова від нормативності, свобода творчості, культ почуттів, увага до особистості, мотиви самотності, бунту, неприйняття буденності (незвичайний герой у незвичайних обставинах)

3.Дивний, химерний, контрастний, пишність, надмірна метафоричність, бажання вразити

 

4. Мистецтво відображає дійсність, взаємини людини і суспільства (середовища), залежність особистості від соціума, типова людина у типових обставинах

 

5. Взірцевий, першокласний, класичні ідеали, чітка регламентація, дотримання норм і правил

 

 

Змагання 1. «Впізнай твір, назви автора»

1. У цьому творі головний герой ставить експеримент над власним сином…

2. Скориставшись аналогією, назвіть твір (Світ – лабіринт, світ – ярмарок, світ – театр, світ - книга)… (Кальдерон «Життя – це сон»)

3. У цьому творі автор повинен був висміяти  турецькі церемонії, а висміяв аристократів. (Мольєр «Міщанин - шляхтич»)

4.До якого твору доречним буде прислів’я «Не у свої сані не сідай»? (Мольєр «Міщанин - шляхтич»)

5. Події цього твору починаються на березі Франції, куди несподівано швартується англійське судно… (Вольтер «Простак»)

6.Твір розв’язує одвічні питання: «Що таке людина?», «У чому її призначення і сенс земного буття?» (Гете «Фауст»)

7. «Народна драма», за яку автор удостоївся титулу національного драматурга іншої країни. (Шиллер «Вільгельм Телль»)

8. Твір, у якому загостренню основного конфлікту сприяло звичайне яблуко. (Шиллер «Вільгельм Телль»)

9. Дія цього твору відбувається у незвичайному князівстві, де живуть феї і маги, митці і філістери. (Гофман «Крихітка Цахес…»)

10. Героями цього твору э маг Проспер Альпанус і Фея Рожа Гожа, студент – митець Бальтазар, професор Мош Терпін і його донька Кандида. (Гофман «Крихітка Цахес…»)

11. Сюжет цього твору автор взяв із наукової роботи Вольтера «Історія Карла ХІІ» (Байрон «Мазепа»)

12. Цей соціально – психологічний роман по праву називають «енциклопедією російського життя». (Пушкін «Євгеній Онєгін»)

13.Назвою цього роману автор свідомо кинув виклик суспільсту, нмалювавши портрет, «складений із пороків усього нашого покоління в повному їх розвитку». (Лермонтов «герой нашого часу»)

14. Цей твір – яскравий приклад того, як незначний факт або анекдот, що його до того сотні разів усі чули й звикли до нього, під пером генія стає значним і навіть етапним явищем літератури. (Гоголь «Шинель»)

 

Змагання 2. «Впізнай героя. Назви твір і автора»

1. Цей герой «Родился на брегах Невы», був схожий на Чайльд  - Гарольда. (Євгеній Онєгін, Пушкін, однойменний роман)

2. Тоді ж таки в село дідизне

Новий поміщик прибува,

Про нього теж говорять різне

Рішучих присудів слова.

На ймення ___________________ (????) (Володимир Ленський)

3. «Они сошлись. Волна и камень, стихи и проза, лед и пламень не столь различны меж собой…» (Ленський і Онєгін)

4. «У мене нещасливий характер… знаю лише, що коли я э причиною нещастя інших, то й сам не менше нещасний… » (Печорін)

5. «Облиште мене, навіщо ви мене кривдите?», «Я брат твій…» (Акакій Акакійович)

6. Що дивує вас? Чи дивно,

Коли сон був мій учитель,

І боюсь, як не противно,

Що прокинутися можу

Знов у замкнутій темниці? (Сигизмундо – Кальдерон «Життя – це сон»)

7. «Я сьогодні вбрався так, як убирається шляхетне панство, а мій кравець прислав мені такі вузькі шовкові панчохи, що я втратив був усяку надію, щоб їх натягти…  » (Журден)

8. «Прекрасна маркізо, ваші чудові оченята віщують мені смерть від кохання…» (Журден до маркізи Дорімени)

9. «Мене завжди називали Простаком, в Англії це імя за мною залишилося, бо я завжди говорю простосердно те, що думаю, і роблю все, що хочу». (Гуронець)

10. «Я тої сили часть, що робить лиш добро, бажаючи лиш злого». (Мефістофель)

11. «Спинись, хвилино, гарна ти!.. Провидячи те щасне майбуття, Вкушаю я найвищу мить життя» (Фауст)

12. Месник , імя якого співзвучне зі словом «toll» - безрозсудний, шалений. (Вільгельм Телль)

13. «Голова в потвори глибоко запала між плечима, на спині виріс горб, як гарбуз, а зразу ж від грудей звисали тонкі, немов ліщинові палички, ноги, тож весь він був схожий на роздвоєну редьку».(Цахес)

14.Кого це кінь несе у полі

З скаженим тупотом у синь?

І за конем у далі голі  

Між довгих трав стрибає тінь.

Юнак, прив’язаний до нього,

З спини його звисає вниз… (Мазепа)

 

Змагання 3. «Вгадай особу письменника»

1. Його ім’ям називали літературну течію   й навіть стиль життя. Лорд, який очолив боротьбу за незалежність в Греції, кульгавий, однак чудовий фехтувальник, боксер, гравець у крикет і один із найкращих танцюрів. Ще його називали «англієць – риба» за неперевершені досягнення у плаванні. (Байрон, байронізм)

2. Родоначальник нової польської літератури, вигнанець, пілігрим, автор сонетів, що пронизані тугою за Батьківщиною. (Міцкевич)

3. Він «пам’ятник собі воздвиг нерукотворний», його помітив «Державін сивий».

4. Серед багатьох письменників бувають такі, у творчості яких концентровано проявляються дух і національна ментальність усього народу. Для іспанців це Мігель де Сервантес, для англійців - ______ (В. Шекспір), для шотландців - _____ (р. Бернс), для поляків - __________ (А. Міцкевич), для українців - _______ (Т. Шевченко), а для росіян - _______________ (О. Пушкін).

5. Поет, письменник, військовий, перебував на Кавказі довше, навіть, чим на своїй Батьківщині, здатний передбачати майбутнє, навіть свою смерть… (Лермонтов)

6. Українська тематика і проблематика притаманна багатьом його творам. Російський і український письменник. (Гоголь)

7. Драматург, поет, закінчив єзуїтський коледж, брав участь у воєнних походах, духовник короля.(Кальдерон)

8. Син шпалерника, видатний королівський комедіограф, автор «високих» комедій. (Мольєр)

9. Іменем цього письменника стали називати всіх людей, що відрізнялись вільнодумством, скептичним ставленням до авторитетів («вольтерьянці»).

10. Як поет, драматург, природознавець, державний діяч він вважається одним із останніх універсальних геніїв. (Гете)

11. Поет, автор безсмертних балад, драматург, «німецький Шекспір», який цінував свободу і волю, зробив театр ареною боротьби за свідомість сучасників. (Шіллер)

12. Бажаючи уславитись як музикант, він здобув визнання як письменник. На нагробку його висічено: «Він був однаково видатним юристом, поетом, музикантом і живописцем » (Гофман)

13. Про нього говорили: «Хай би що писав – від бухгалтерського рахунку до судового припису – з – під його пера все одно виходять вірші». Книги його палили на площах. (Гейне)

 

 

 

1

 

docx
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку