Що таке індивідуальна програма розвитку (ІПР)?
Основною умовою у забезпеченні успішності навчання дитини з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому навчальному закладі є індивідуалізація навчально-виховного процесу
- Індивідуальне планування навчально-виховного процесу починається з розроблення індивідуальної програми розвитку (ІПР), яка допомагає педагогічному колективу закладу пристосувати освітнє середовище до потреб дитини та забезпечити доступність загальноосвітньої навчальної програми.
- Індивідуальна програма розвитку – це письмовий документ, який загалом є контрактом між педагогічним колективом та батьками чи опікунами дитини. Він закріплює вимоги до організації навчання дитини, зокрема визначає характер освітніх послуг та форм підтримки.
Функції ІПР:
- комунікативна;
Складові індивідуальної програми розвитку:
- загальна інформація про дитину;
- загальний рівень знань та вмінь;
-спеціальні додаткові послуги;
- адаптація / модифікація;
- строки дії ІПР.
Загальна інформація про дитину:
• ім’я, прізвище;
• вік;
• телефони батьків;
• адреса;
• особливості психофізичного розвитку (інформація про особливі освітні потреби);
• дата зарахування дитини в навчальний заклад;
• строк, на який складається програма.
Наявний рівень умінь і знань:
• її вміння, сильні якості та труднощі, стиль навчання
(візуальний, кінестетичний, полісенсорний та ін., осо-
бливо якщо один зі стилів домінує), у чому їй потрібна
допомога;
• інформація про вплив порушень розвитку дитини на
її здатність до навчання (відомості надані психоло-
го-медико-педагогічною консультацією).
• наводяться відомості про рівень розвитку дитини, за-
фіксовані під час спостережень та оцінки розвитку фа-
хівцями (що дитина не вміє робити, у чому їй потрібна
допомога тощо).
Спеціальні та додаткові послуги
В індивідуальній програмі розвитку треба передбачити заняття з відповідними фахівцями (логопедом, фізіотерапевтом,
психологом та іншими спеціалістами).
Модифікація - трансформує характер представлення матеріалу шляхом зміни змісту або концептуальної складності навчального завдання (зазвичай рекомендується для розумово відсталих)
Наприклад, скорочення змісту навчального мате- ріалу; модифікація навчального плану або освітніх цілей і завдань для конкретної дитини, корекція за- вдань, визначення змісту, який необхідно засвоїти. Водночас точно оцінити знання, уміння й навички окремих учнів доволі складно, навіть із застосуван- ням модифікацій.
|
Адаптація - змінює характер представлення матеріалу, не змінюючи зміст або концептуальну складність навчального завдання. Зокрема, можуть використовуватись такі види адаптацій: (збільшення інтенсивності освітлення в класних кімнатах, де є діти з порушеннями зору, зменшення рівня шуму в класі, де навчається дитина зі зниженим слухом, забезпечення її слуховим апаратом, створення відокремленого бло- ка у приміщенні школи для учнів початкової ланки); (використання навчальних завдань різного рівня складності, збільшення часу на виконання навчального завдання, зміна темпу занять, чергування видів діяльності тощо); (адаптація навчальних посібників, наочних та інших матеріалів, використання друкованих текстів з різним розміром шрифтів, картки-підказки тощо). |
Строк дії ІПР
Індивідуальна програма розвитку розробляється на один рік.
Двічі на рік (за потреби частіше) програма переглядається з метою її коригування.
Це може виявитись необхідним, наприклад, якщо:
дитина досягла визначених у ІПР навчальних цілей;
у дитини виникають труднощі із засвоєнням визначеного змісту навчального матеріалу;
виникає необхідність перейти до наступного рівня складності виконання завдань;
у дитини виникають труднощі у процесі досягнення визначених цілей;
виникла потреба збільшити кількість послуг дитині;
дитину переводять в іншу школу;
у дитини спостерігаються проблеми з поведінкою тощо.