Тема: Хліб усьому голова!
Мета: Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу.. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним. Виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.
Обладнання: плакат, малюнки хліба,малюнок
Доброго дня діти.
Щоб дізнатися тему нашого заняття, давайте відгадаємо загадку.
Хоч не солодкий,
Та дуже смачний,
Хоч сам маленький,
Проте дорогий,
Сядем обідати, -
Він на столі.
Люблять його
І дорослі, й малі.
(Хліб.)
Так, ви вірно відгадали загадку, тема нашого заняття Хліб усьому голова!
Мабуть , ці слова ви чуєте вже багато років, і вони стали звичними і буденними. Але до хліба
не можна ставитися по-буденному. Це — святиня людська.
І скільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається
святим і величним завжди. В народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю. Ще з пелюшок дитину привчали любити і шанувати хліб. Замість сучасних сосок дітям-малюкам давали обгорнуту тканину м’якушку-смоктунця. Старі люди казали дітям: „Їжте на здоров’я та сил набирайтеся”. ( а як ви вважаєте наше покоління відноситься до хліба так само, як відносились до нього наші пращури?)
З давніх часів і до наших днів в усіх народів вважалося найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Український народ над усе цінує хліб, сіль і честь.Будь-яке свято не обходиться без паляниці, хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей, з хлібом проваджають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого (на здоров’я і достаток), виряджаючи сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. В останню дорогу виряджають людей, теж з хлібом. Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті; в горі і в радості.
- Діти,Ви знєте, як хліб потрапляє до нашого столу?
Сьогодні ми пройдемо той шлях, яким проходить хліб з поля до столу.
- Я виріс із зернятка, яке восени посіяли у землю.
Взимку спочивав під пухким шаром снігу.
Весною проріс маленьким росточком. Ріс, ріс, набирався сил і став прекрасним колоском.
У жнива мене скосили, обмолотили і відвезли на елеватор, посушили.
- У млені змололи і я перетворився на біле борошно.
На хлібопекарні з мене спекли духмяний хліб.
-У давнину хліб вирощували у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев’яний плуг) зерно висівали вручну. А коли зазеленіють хліба, то за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. Жали також серпом, в’язали у снопи, снопи складали у копички. А перший вижатий сніп приносили додому, ставили на покутті. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах.У наш час роблять все машини.
А зараз давайте з вами пограємо в гру:
Хліб - усьому голова.
Без хліба суха бесіда.
Без солі, без хліба немає обіду.
Де хліб і вода, там голоду нема.
Розмовами ситий не будеш, якщо хліба не здобудеш
Без хліба —не обід; без капусти — не борщ.
Зима з снігами - літо з хлібами.
Яка пшениця, така й паляниця.
Земля-годівниця аж парує, та хліб людям дарує.
Поганого хліба немає - погано, як нема хліба.
Без хліба люди — сироти, а земля — страдниця. І нав-паки, земля — наше багатство, наша щедра годувальниця,
коли вона в бережливих, добрих руках господаря.
Друже! Може, ти поет, а може, збираєшся ним стати.
Може, ти станеш трактористом чи шахтарем, але хто б ти
не був і ким би ти не став, ти ніколи не зможеш обійтися
без хліба.
Живи так, щоб хліб твій був завжди справедливий і чес-ний, стався до нього так, щоб і для твоїх дітей і правнуків
він назавжди лишився прекрасним дивом, витвором рук
людських. Запам’ятай і скажи всім: у хлібі душа твоєї зем-лі, долі багатьох людей, їхня невтомна праця.
Не топчи хліба, не кидай недоїденим, не гордуй ним.
Пам’ятай: за хліб платять життям. Шматок хліба, поді-лений навпіл, робить людей друзями.
Головним твоїм годувальником був завжди твій народ.
Намагайся віддячити йому за хліб добром.
Про людину можна судити з того, як вона цінує хліб:
тільки сильний духом вдячний за хліб! Будьмо ж вдячними, друже!
На цьому наше заняття закінчується. До побачення