Освітня модель STEM – це один із трендів у світовій освіті, який має на увазі змішане середовище навчання, й показує підростаючому поколінню, як застосовувати науку та мистецтво разом у повсякденному житті. Розвиток умінь шукати, переробляти та практично використовувати отриману інформацію й лежить в основі програми STEM-освіти. Комплексний підхід, який ми використовуємо у навчанні починаючи із дитячого садочка сприяє найкращому розвитку особистості та відчиняє двері до вибору більш затребуваної професії у майбутньому.
Що таке STEM і STEM-освіта?
Взагалі, саме слово “STEM” розшифровується так: S - science (науки), T - technology (технології) – Е-engineering (інженерія) – М-mathematics (математика). Тобто, це є інтеграцією всього, що пов’язано з точними науками.
У Сполучених Штатах Америки ця технологія використовується вже близько 20 років. Багато країн вже навіть в вузах готує саме STEM-спеціалістів. Для України STEM поки ще є чимось новим і лише нещодавно цим почав займатись окремий інститут/
Особливе значення для розвитку особистості дошкільника має засвоєння ним уявлень про взаємозв'язок природи та людини, за допомогою дослідницько-пізнавальної діяльності. Здавалося б, дошкільнят часто цікавлять відповіді на прості, для нас дорослих, запитання з повсякденного життя: “Як рухаються хмари?", "Як з’являється веселка?", "Чому рухається кулька?", “Чому земля крутиться, а я цього не відчуваю?” та багато інших. Аби пояснити допитливій малечі всі ці процеси ми використовуємо STEM-підхід (Science, Technology, Engineering, Mathematics) до розвитку, виховання й навчання дошкільнят з урахуванням їх вікових особливостей. У даному підході акцентується увага на вивченні точних наук та виховується культура інженерного мислення.
Заняття, під час яких застосовується даний нестандартний підхід із використанням різноманітних STEM-іграшок обов'язково викличуть інтерес у дітлахів, сприятимуть їх зацікавленості до природничих наук та математики, підтримають бажання пізнавати світ та робити відкриття . На них особлива увага приділяється дослідженню явищ природи, а також формуванню уявлення маленьких вихованців про те, як все влаштовано у світі.
Окремо слід виділити напрям «робототехніка», за допомогою наявних сучасних наборів для конструювання й роботизованих пристроїв з полями-конструкторами на заняттях формуємо нестандартне, інженерне мислення юних дослідників.
STEM-освіта для дошкільників надихає наших дітей - майбутнє покоління винахідників, новаторів та лідерів, проводити дослідження як вчені, моделювати як технологи, конструювати як інженери, творити як художники, аналітично мислити, як математики та грати як діти.
STEM-заняття у дошкільному закладі повинно тривати 20 хвилин для старшої групи дошкільнят. Цього часу достатньо для опанування простих вимірювань, легкого конструювання та проведення простих спостережень. При цьому самі малюки не перевантажуються й нові знання отримують в ігровій формі. Це надзвичайно важливо, адже тільки створивши комфортні умови для отримання нових знань можна досягти того, що дитина не відвернеться від навчання та буде далі активно досліджувати світ, проявляючи живий інтерес до всього, що її оточує/
Оскільки заняття комбінують теорію та практику, то зацікавити малечу буде не важко, адже маленькі діти з задоволенням будуть брати участь у проведенні дослідів та експериментів/
Переваги STEM-освіти для малюків
Сучасні методики для навчання дітлахів покликані:
Комплексний підхід, який ми використовуємо у навчанні сприяє найкращому рівню розвитку розумових навичок.
Ми закладаємо міцний фундамент для гармонійного розвитку дитини та можливості набуття нею всіх необхідних умінь на шляху до щасливого майбутнього. Сучасна методика невимушено та легко залучає дітей до науково-творчої діяльності, що сприяє планомірному розвитку інтелектуальних здібностей, які необхідні у дорослому житті.
На чому будуються STEM-заняття?
Елементи, які ми можемо використовувати на наших заняттях:
Дидактична система Фребеля.
Це послідовна система для розвитку дитини раннього віку.
Ф.Фребель запропонував шість «дарів» (різноманітних предметів), які дають дитині поняття форм, об’ємів, кольорів.
Експерименти з живою та неживою природою.
Допомагають познайомитись з властивостями води, повітря, оптичних явищ. Вони дають дітям усвідомлення єдності всього живого в процесі научно-чуттєвого сприйняття, формують екологічну свідомість та уявлення про навколишній світ в дослідницько-експериментальній діяльності.
LEGO-конструювання.
Розвиває здатність до практичного і розумового експериментування, узагальнення, встановлення причинно-наслідкового зв’язку, процесу і результату власної діяльності. Допомагають дітям навчитись групувати предмети, створювати нові образи, фантазувати і так далі.
Математичний розвиток.
Для математичного розвитку можна використовувати настільки розвиваючі ігри, посібники для сенсорного розвитку, набори геометричних тіл та фігур, логічні головоломки і так далі.
Робототехніка.
Розвиває логіку та алгоритмічне мислення, здатність до абстрагування і знаходження закономірностей, формує основи програмування, вчить швидко вирішувати практичні завдання, дає знання про універсальні знакові системи та вміння ними користуватись.
Студія “Я створюю”.
Спочатку ми навчали дитину бачити та оцінювати, а тепер вже дитина може створювати щось сама. Діти можуть виражати своє бачення якогось STEM-проєкту в будь-якому варіанті.
Наприклад, ми можемо створити гончарну студію або спробувати побудувати щось з пластиліну та довгої вермішелі, створити штучний сніг з крохмалю та олії. Також можна влаштовувати STEM-заняття до якоїсь конкретної теми.
Розберемо деякі проекти, які ми можемо використати.
Кейси
“Крокуюча” вода.
Для цього експерименту вам потрібні будуть серветки, харчовий барвник, вода і прозорі склянки. Ми забарвлюємо воду і поміщаємо серветки так, щоб одна переходила в іншу, таким чином показуючи, як по ним перетікає вода. Тут ще діти можуть дослідити, як змішуються кольори.
Розлив нафти.
Потрібна лише олія та вода, які ми розташовуємо шарами, коли не відбувається змішування. Воду можна забарвити для яскравішого ефекту.
Знайдіть баланс.
Можна взяти будь-які речі, які можна співставити. Наприклад, камінці. Так діти вчаться співвідносити вагу (де більше, де менше, який камінець треба знайти, щоб урівноважити цей баланс).
Ростимо кристали.
Діти вивчають, з чого ростуть кристали, як вони утворюються в природі,та як їх можна використовувати. кожна дитина може додати якісь свої ідеї до таких занять.
STEM-освіта є дуже актуальною та потрібною і це саме те, що варто розвивати в нашій країні, адже зовсім скоро найбільш популярними та перспективними фахівцями у світі стануть програмісти, IT-фахівці, інженери та професіонали в галузі високих технологій, тож ми маємо готувати майбутніх спеціалістів вже сьогодні.
STEM-освіта - сучасна прогресивна система, яка на відміну від традиційного навчання, є змішаним середовищем та дозволяє на практиці продемонструвати, як даний науковий метод, що вивчається, може бути застосований у повсякденному житті. Інноваційна освітня концепція дозволить на професійному рівні підготувати дітей до технічно розвиненого світу. Саме за нею стоїть наше майбутнє.