Франція знаходиться в Західній Європі, має площу приблизно 643,801 кмІ. Країна межує зі Швейцарією, з Бельгією та Люксембургом, з Німеччиною на північному сході та північному заході, з Андоррою на південному заході та з Іспанією на південному заході. На півночі Франції розташований регіон Ла-Манш, а на заході - Атлантичний океан. На півдні країни простягаються Альпи, включаючи Монблан - найвищу точку Європи, яка знаходиться в межах Франції. На сході Франції знаходяться річки Рона та Рейн.
Франція є членом Європейського Союзу, НАТО, ООН та інших міжнародних організацій. Столицею Франції є Париж. Інші важливі міста включають Ліон, Марсель, Тулузу та Ніццу. Франція є однією з провідних світових економік та є членом Групи G7 та G20. Країна має багату культурну та історичну спадщину, включаючи знамениту Ейфелеву вежу, Лувр, Нотр-Дам-де-Парі та Версальський палац. Французька кухня є відомою своєю гастрономічною традицією та включає такі страви, як круасани, сир, вино та різноманітні види м'яса. Французька мова є однією з найпопулярніших мов у світі та є офіційною мовою в більш ніж 25 країнах. Франція також відома своїми видатними письменниками, акторами, спортсменами Ірина Сергіївна Горбач географічні відомості про францію Франція знаходиться в Західній Європі, має площу приблизно 643,801 кмІ. Країна межує зі Швейцарією на південному сході, з Італією на південному сході, з Бельгією та Люксембургом на північному сході, з Німеччиною на північному сході та північному заході, з Андоррою на південному заході та з Іспанією на південному заході. На півночі Франції розташований регіон Ла-Манш, а на заході - Атлантичний океан. На півдні країни простягаються Альпи, включаючи Монблан - найвищу точку Європи, яка знаходиться в межах Франції. На сході Франції знаходяться річки Рона та Рейн, які утворюють кордон зі Швейцарією та Німеччиною відповідно. Клімат Франції досить різноманітний. Північні регіони мають помірний клімат з прохолодними зимами та теплими літами. Середземноморські регіони мають теплий та сухий клімат з м'якими зимами та спекотними літами. Гірські регіони Альп та Піренеїв мають холодний клімат з багатою кількістю опадів та снігом узимку.
Загальні відомості про Україну Площа України становить 603,7 тис. кв. км. За територією та населенням Україну можна порівняти з Францією. Населення України становить близько 41,4 млн. Україна - багатоконфесійна держава. Україна - президентсько-парламентська республіка. Найбільші міста держави – Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Львів. Столиця України Київ – одне з найстаріших міст Європи та світу.
Управління освітою у Франції здійснюється на різних рівнях - національному, регіональному та місцевому. Національний рівень управління забезпечується Міністерством національної освіти, молоді та спорту (Ministиre de l'Йducation nationale, de la Jeunesse et des Sports); Регіональний рівень управління здійснюється регіональними дирекціями національної освіти (Direction rйgionale de l'Йducation nationale, de l'Enseignement supйrieur et de la Recherche); Місцевий рівень управління забезпечується місцевими установами освіти, такими як школи, коледжі та університети; У Франції також діє система громадського управління освітою.
Основні принципи системи освіти у Франції: Освіта безкоштовна; Є обов'язковою для дітей від 6 до 16 років; Освіта не має релігійного змісту; В Франції співіснують приватна та державна система освіти; Всі шкільні програми для приватних і державних шкіл затверджує Держава; Тільки держава має право на видачу дипломів до рівня бакалавра (baccalaureat).
Основними реформами останніх років були наступні: розвиток мережі дитячих садків (ecoles maternelles); скасування перехідного іспиту від початкової школи в коледж, створення адаптаційних класів (classes de soutien) для учнів з низьким рівнем досягнень; організація основної освіти (tronc commun) без спеціалізації та розподілу на групи з початкової школи до коледжу; безкоштовність освіти - видача учням необхідних посібників на термін навчання, оплата проїзду до школи; введення нових предметів: інформатики, фізики, основ цивільної освіти.
Дошкільна освіта ( ії особливості) 1.Дитячі садки приймають дітей з 2 років (при наявності вільних місць) і до 6 років; 2. Освіта до початкової школи не є обов'язковою, але практично всі діти з 3 до 6 років відвідують дитячий садок; 3. Класи добре оформлені, діти щасливі. навчаються, граючись, багатьом корисним речам і одержують навички спілкування; 4. Садки працюють п'ять днів у тиждень, по шість годин в день (три зранку і три після обіду); 5. У великих містах садки працюють з шостої ранку до 18 - 19 годин, і під час канікул, тому щоб батьки мали можливість працювати.
Діти в садках поділяються на три вікові групи: Перша з 2 до 4 років, де діти тільки грають. Друга (середня) з 4 до 5 років - навчаються ліпленню, малюванню й іншим практичним навичкам, а також усному спілкуванню Третя (старша) з 5 до 6 років готується до навчання читанню, листу і рахунку.
Ліцей – середній навчальний заклад, куди учні вступають після третього класу коледжу на 3 роки: другий перший випускний В кінці навчання випускники здають іспит на ступінь бакалавра (baccalaureat, або скорочено ВАС),який робить доступною для них вищу освіту. Щоб отримати можливість навчатися у ВНЗ, слід набрати не менше, ніж 10 балів на випускних іспитах.
Система фінансування вищої освіти у Франції Система французької освіти складалася протягом останніх двох сторіч. Основні особливості системи французької освіти - практично однакова якість навчання як у столиці, так і в провінції. Ще одна особливість - перевага державних навчальних закладів і безкоштовність навчання для всіх, включаючи іноземців. Фінансування вищої освіти у Франції здійснюється майже на 90% з коштів центрального бюджету. Їхнім розподілом займається Головне управління фінансів і адміністрації Міністерства національної освіти. Всі штатні співробітники вищої школи Франції є державними службовцями й у цій якості наймаються на роботу не окремими вузами, а міністерством. Їхня заробітна плата становить близько 70% всіх державних витрат на вищу освіту; приблизно 10% витрачається на соціальну допомогу студентам (стипендії, медичне страхування, різні пільги); 2-3% щорічно виділяється на будівництво й інші капітальні роботи. У безпосереднє розпорядження вузів надходить тільки залишок (17-20% державних засобів), що проводиться по статті “субсидії вузам”
Найвідоміші вищі навчальні заклади Франції Паризький університет (Universitй de Paris) - старійший та найбільший університет у Франції, заснований у 12 столітті. Еколь нормаль сюперьєр (Йcole Normale Supйrieure) - з фокусом на гуманітарні та природничі науки. Паризька вища школа соціальних наук (Йcole des Hautes Йtudes en Sciences Sociales) Політехнічна школа (Йcole polytechnique) Університет П’єра та Марії Кюрі (Universitй Pierre et Marie Curie) - провідний університет у Франції, спеціалізується на науці та медицині. Паризький інститут політичних досліджень (Sciences Po Paris) Університет Сорбонна (Universitй Sorbonne) - один з найстаріших університетів у світі, заснований у 13 столітті. Еколь де манажмент Парижу (ESCP Europe) - провідна бізнес-школа у Франції, з розташуванням у Парижі та інших містах Європи.
Цікаво знати! Навчальний тиждень триває 4 дні з робочим часом з 8.30 год. до 16.30 год. класи у Франції рахуються навпаки:11, 10, 9, ... 2, 1 і випускний; - У французькій школі 20-бальна система оцінок. При цьому вища оцінка, як правило, 18 балів. Французи впевнені, що 20 балів - може отримати лише Господь Бог, а 19 - пан Учитель. - У Франції досить поширеними є “вільні слухачі” – дорослі особи, які за символічну плату можуть відвідувати за власним бажанням академічні програми університетів, але без права складати іспити і отримувати диплом про вищу освіту;
Принципи побудови системи освіти в Україні Характерною особливістю сучасної системи освіти в Україні є гуманізм і демократизм, зв'язок із розбудовою української державності, формуванням національної самосвідомості громадян України. Закон України «Про освіту» (ст. 3)право на безкоштовну освіту в усіх державних навчальних закладах незалежно від статі, раси, національності, соціального і майнового стану, роду і характеру занять, світоглядних переконань, належності до партій, ставлення до релігії, віросповідання, стану здоров'я, місця проживання та інших обставин.
Структура й доцільність створеної в державі системи освіти характеризують її ефективність і перспективність розвитку. На початку XXI ст. структура освіти в Україні така. 1. Дошкільна освіта її здійснюють дошкільні навчальні заклади: ясла, ясла-садки, дитячі садки, ясла-садки компенсуючого типу, будинки дитини, дитячі будинки інтернатного типу, ясла-садки сімейного типу, ясла-садки комбінованого типу, центри розвитку дитини, дитячі будинки сімейного типу.
2. Загальна середня освіта. Основним видом закладів, у яких здобувається загальна середня освіта, є середня загальноосвітня школа трьох ступенів: перший — початкова школа, що забезпечує початкову загальну освіту, другий — основна школа, що забезпечує базову загальну середню освіту, третій — старша школа, що забезпечує повну загальну середню освіту. Для розвитку здібностей, обдарувань і талантів дітей створюються профільні класи, спеціалізовані школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, а також різні типи навчально-виховних комплексів, обґєднань. Для здобуття загальної середньої освіти можуть створюватися вечірні (змінні) школи, а також класи, групи з очною, заочною формами навчання при загальноосвітніх школах.
4. Професійно-технічна освіта. Професійно-технічними закладами освіти є: професійно-технічне училище, професійно-художнє училище, професійне училище соціальної реабілітації, училище-агрофірма, училище-завод, вище професійне училище, навчально-виробничий центр, центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів, навчально-курсовий комбінат, інші типи закладів, що надають робітничу професію.
Післядипломна освіта. До закладів післядипломної освіти належать: академії, інститути (центри) підвищення кваліфікації, перепідготовки, вдосконалення; навчально-курсові комбінати; підрозділи вищих закладів освіти (філії, факультети, відділення та ін.); професійно-технічні заклади освіти; відповідні підрозділи в організаціях та на підприємствах.
Київський національний університет імені Тараса Шевченка - найстаріший та найпрестижніший університет в Україні, заснований у 1834 році. Національний університет "Києво-Могилянська академія" - один з найстаріших незалежних університетів в Східній Європі, заснований у 1632 році. Львівський національний університет імені Івана Франка - один з провідних навчальних закладів в Україні, заснований у 1661 році. Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна - один з найстаріших і найпрестижніших університетів в Україні, заснований у 1804 році. Острозька академія - одна з найстаріших навчальних установ в Україні, заснована у 1576 році. Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара - один з провідних університетів України, заснований у 1918 році. Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут" - провідний технічний університет в Україні, заснований у 1898 році. Національний університет "Львівська політехніка" - провідний технічний університет в Україні, заснований у 1844 році.
Типи навчально – виховних закладів Відповідно до ст. 9 Закону України «Про загальну середню освіту» загальну освіту здобувають у таких навчальних закладах: — середня загальноосвітня школа — загальноосвітній навчальний заклад І—III ступенів (І ступінь — початкова школа, II ступінь — основна школа, III ступінь — стариша школа з профільним спрямуванням навчання); — спеціалізована школа (школа — інтернат) — загальноосвітній навчальний заклад І—III ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів; — гімназія — загальноосвітній навчальний заклад II—III ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів відповідно до профілю; — ліцей — загальноосвітній навчальний заклад III ступеня з профільним навчанням і допрофесійною підготовкою; — колегіум — загальноосвітній навчальний заклад III ступеня філологічно-філософського та (або) культурно-естетичного профілю; — вечірня (змінна) школа — загальноосвітній навчальний заклад II—III ступенів для тих, хто не має змоги відвідувати школу з денною формою навчання.
Система загальної середньої освіти України передбачає також Сучасна система загальної середньої освіти передбачає також можливість індивідуального навчання, метою якого є забезпечення умов для здобуття загальної середньої освіти або задоволення інших загальноосвітніх потреб особистості з урахуванням її індивідуальних особливостей.
Наявність інклюзивної освіти Франція У Франції інклюзія забезпечується на всіх рівнях освіти, що визначається відповідним законодавством. Французьких дітей з інвалідністю або з особливими освітніми потребами зараховують до загальної початкової школи за винятком тих, хто мають важкий ступінь інвалідності та потребують спеціальної медичної допомоги. Україна Закон України «Про освіту» від 2017року; Ще одним важливим кроком, який ініціювало Міністерство освіти та його партнери – це створення інклюзивно-ресурсних центрів; концепція «Нової української школи» передбачає вміння вчителя працювати з дітками ООП.
Особливості фінансування освіти в Україні Україна Стаття 78 Закону України «Про освіту» визначає, що держава забезпечує асигнування на освіту в розмірі не менше ніж 7% валового внутрішнього продукту за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів та інших джерел фінансування, не заборонених законодавством
3 листопада 2022 року ВРУ прийняла ЗУ «Про Державний бюджет на 2023 рік». Основні видатки передбачено на обороноздатність України та соцзабезпечення. «В умовах воєнного стану не може бути по-іншому. Та навіть попри складні часи, Уряд знайшов можливість збільшити видатки державного бюджету МОН на 2023 рік до другого читання на 555 млн грн.», – прокоментував Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет. З них: 50 млн грн – для здобуття професійної (професійно-технічної) освіти за спеціальностями загальнодержавного значення; 20 млн грн – для продовження навчання молоді за програмами підготовки магістрів, докторів філософії та докторів наук у провідних українських ЗВО і за кордоном; 30 млн грн – для проведення всеукраїнських заходів із позашкільної освіти для молоді; 215 млн грн – для здійснення зовнішнього оцінювання, моніторингу якості освіти УЦОЯО; 150 млн грн – на забезпечення організації здобуття освіти за дистанційною формою навчання, зокрема дітям, які вимушено перебувають за кордоном; 90 млн грн – для Національного фонду досліджень. Загалом за ухваленим Держбюджетом на 2023 рік МОН передбачено видатки обсягом 142,8 млрд грн. З них за загальним фондом – 122,1 млрд грн. Загальнодержавні видатки (субвенції) – 90,3 млрд грн. Додалися дві нові субвенції: 1,5 млрд грн – на облаштування безпечних умов у школах; 1 млрд грн – на придбання шкільних автобусів.
Освітня система України може бути покращена шляхом застосування деяких рекомендацій, які були успішно введені в Франції. Ось кілька можливих напрямків реформ: 1. Підвищення фінансування освіти: Уряд України повинен збільшити фінансування освіти, зокрема забезпечити достатній бюджет для університетів та інших навчальних закладів. Це дозволить підвищити якість освіти та забезпечити більше можливостей для наукових досліджень. 2. Українська система оцінювання повинна бути більш об'єктивною та стандартизованою. Зокрема, можна вивчити досвід Франції, де здійснюється централізована система оцінювання, яка включає стандартизовані тести та іспити. 3. Україна повинна зосередитися на розвитку професійної освіти та наданні студентам більше можливостей для отримання практичних навичок та досвіду на робочих місцях. Франція має досвід використання професійної освіти, що забезпечує студентів робочими місцями та дозволяє їм отримувати реальний досвід у відповідних галузях.
4.Важливо забезпечити рівний доступ до освіти для всіх студентів незалежно від їхнього соціального та економічного стану. У Франції були введені заходи для забезпечення рівності в освіті, зокрема, програми підтримки для студентів з низькими доходами. 5.Україна може взяти на озброєння досвід Франції в розвитку міжнародного співробітництва у галузі освіти. Наприклад, Франція має дуже активну програму міжнародного обміну студентами та науковцями, яка дозволяє отримувати досвід та знання з інших країн. 6. Україна повинна зосередитися на підвищенні кваліфікації вчителів та наданні їм можливості професійного розвитку. Франція має розвинуту систему підвищення кваліфікації вчителів, що дозволяє їм оновлювати свої знання та навички. 7. Використання сучасних технологій: Україна повинна використовувати сучасні технології у навчальному процесі. Отже, Україна може вивчити досвід Франції та інших країн з розвитку освіти та використовувати його для покращення власної системи освіти. Важливо пам'ятати, що реформи у сфері освіти повинні бути поступовими та зосередженими на підвищенні якості навчання та забезпеченні рівних можливостей для всіх учнів та студентів.
Використані ресурси https://mon.gov.ua/ua Барру, М. (2018). Освіта у Франції: від дитячого садка до вищої освіти. Отримано з https://www.education-in-france.com/education-in-france-from-nursery-to-higher-education.html Бере, Н., та Бекко, Ж. К. (2017). Освіта у Франції: вступ. Отримано з https://www.ciep.fr/sites/default/files/atoms/files/education-in-france-en_0.pdf Демонсант, Ж. Л., та Бонне, П. (2017). Система освіти у Франції. У: С. Шварцман (Ред.), Cambridge Handbook of International Education (с. 363-380). Кембридж: Cambridge University Press. Ланган, А. (2017). Система освіти у Франції: короткий огляд. Отримано з https://www.mastersportal.com/articles/1957/france-s-educational-system-a-brief-overview.html World Data on Education. (2019). Франція. Отримано з https://www.researchgate.net/publication/332701481_France_World_Data_on_Education_20192020_36th_edition Закон України "Про освіту" від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. Отримано з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 Стратегія розвитку освіти та науки в Україні на 2021-2031 роки. Отримано з https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/osvita%202031/Strategiya_rozvitku_osviti_ta_nauki_v_Ukrayini_na_2021-2031_roki.pdf Волошинова, Т. А. (2019). Реформування вищої освіти в Україні: тенденції та проблеми. Науковий вісник Ужгородського національного університету, 48(2), 145-150. Концепція розвитку освіти в Україні на 2016-2025 роки. Отримано з https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/osvita%202025/2016-2025%20Koncepcia%20rozvytku%20osvity%20v%20Ukraini.pdf