ОСВІТНЯ ПРОГРАМА «ЧИРЛІДІНГ»
Вік учнів: 12-16 років (Юніори)
Термін реалізації: 3 роки
Обсяг реалізації:
Пояснювальна записка
Зміст даної програми додаткової освіти дітей відповідає фізкультурно – спортивної спрямованості.
В останні роки все більшу популярність набуває черлідінг. Разом з тим, стрімке зростання числа займаються черлідингом визначив необхідність пошуку засобів і методів підготовки спортсменів. Особливе значення при цьому відводиться підготовці спортсменів до змагань, рівень яких також стрімко підвищується.
Основу багаторічного навчально-тренувального процесу спортсменів в чирлідінгу складають засоби загальної фізичної, спеціально-фізичної та технічної підготовки. Структуру змагальних дій складають основні компоненти: складність і техніка виконання програми; хореографія (композиційна побудова, виразність, оригінальність, динамічність); синхронно-групова діяльність (взаємодія, переміщення) і робота з помпонами.
У свою чергу змагальна композиція черлідингу включає в себе виконання різноманітних рухів як самим предметом (кидки і ловля, отбивы, маніпуляції), так і їх поєднання з рухами програми: равновесиями, поворотами, стрибками, нахилами, елементами полуакробатики.
Характерними параметрами в чирлідінгу є рухи, що лежать в основі кидка. Рух змінюється в залежності від цілей діяльності. Відповідно, цілі мають відношення до горизонтальній відстані, часу знаходження в повітрі, точності або швидкості руху.
Процес технічного вдосконалення, у ході якого спортсмени накопичують рухові навички, тісно пов'язаний з процесом навчання. Аналіз результатів змагальної діяльності дає підставу припустити, що в процесі технічної підготовки спортсменів відсутні раціональні та ефективні методи формування і вдосконалення техніки виконання роботи з помпонами. Тому є гостра необхідність концентрувати увагу в тренувальному процесі навчання і вдосконалення техніки володіння предметом.
Робота виконується за планом НДР ХДАФК у сфері фізичної культури і спорту на 2006-2010 рр. в рамках теми 2.2.4 «Удосконалення механізмів управління руховою діяльністю спортсменів».
Цілі і завдання програми з черлідингу
Мета –
Розширення рухових можливостей через прищеплення морально - естетичного виховання засобами черлідингу.
Викладений у програмі матеріал об'єднано в цілісну систему спортивної підготовки і передбачає рішення наступних завдань:
1. У навчанні:
- навчання різноманітним комбінаціям в чирлідінгу
- Сформувати поняття техніки виконання акробатичних елементів, підтримок, тактики побудов і переходів.
- Дати знання щодо застосування різного виду розминок комплексів і стрейчинг.
2. У розвитку:
- сприяння основних рухових якостей (витривалості,
швидкості реакцій, спритності, м'язової сили, гнучкості).
- виховання почуття колективізму;
- формування моральних якостей займаються;
- формування і вдосконалення рухових якостей.
3. У вихованні:
-Виховувати потребу до самоосвіти;
-Виховувати художній смак, акуратність і артистичність.
Сформульовані цілі і задачі відображають основні напрямки педагогічного процесу з розвитку фізичної культури особистості: теоретичної, практичної і фізичної підготовки учнів.
Сприяють вихованню морально-вольових якостей: сміливості, рішучості, самостійності, здатності до мобілізації зусиль, емоційної стійкості, свідомого і активного ставлення до здоров'я та здорового способу життя.
Форми проведення занять: включають в себе теорію і практику. Кожне заняття містить розминку ( стрейчинг), ЗФП, СФП, елементи гімнастики і акробатики, складання і розучування танцювальних рухів, розучування підтримок, розробка кричалок.
Два рази в рік відбувається здача спортивних нормативів. Протягом року відбуваються як заплановані, так і позапланові виступи (за запрошеннями).
У програму включена теоретична частина, яка реалізується наступними принципами і методами:
- Принципи: науковості, доступності, систематичності, динамічності, взаємодії теорії з практикою.
- Методи: поетапних відкриттів, діалогічний, порівняння, метод активізації діяльності і мислення, метод емоційного залучення, візуального та побутового досвіду учнів.
Практична частина побудована на наступних методах:
Повторний, ігровий, круговий, рівномірний, змагальний (в контрольно-педагогічних випробуваннях).
Основні засоби тренувального впливу:
- загальнорозвиваючі вправи з предметами (помпони) і без;
- комплекс стрибкових вправ;
- силові вправи (з обтяженнями і без)
- елементи акробатики (перекиди, повороти, групування, перекати і т. д.);
- елементи гімнастики («міст», махи, шпагати і т. д.);
- елементи хореографії
- комплекс стрибкових вправ;
- музичний супровід;
- вивчення «вигуків і скандувань».
Здійснення загальної фізичної підготовки:
1. Розвиток гнучкості: активні і пасивні вправи спрямовані на розвиток гнучкості в плечових, тазостегнових суглобах і гнучкості хребетного стовпа (різні махи, нахили, скручування, випади, кругові рухи в різних площинах).
2. Розвиток витривалості: стрибки зі скакалкою, біг з різною швидкістю і тривалістю, а так само за рахунок збільшення щільності та інтенсивності занять.
3. Розвиток сили: статичні та динамічні вправи з власною вагою, з обтяженнями (набивні м'ячі, гантелі, амортизатори, опір партнера), спрямовані на розвиток сили м'язів рук, черевного преса, спини, ніг.
4. Розвиток координації рухів: вправи, які пред'являють високі вимоги до точності рухів (акробатичні вправи, вправи у рівновазі); вправи, в яких є елемент раптовості (рухливі ігри, спортивні ігри); вправи в яких в залежності від ситуації або сигналу необхідно змінювати напрямок руху (човниковий біг, танцювальні вправи).
5. Розвиток швидкості: вправи, пов'язані з необхідністю миттєвого реагування на різні сигнали, за мінімальний час долати короткі відстані (біг на короткі дистанції, човниковий біг, стрибки зі скакалкою, рухливі і спортивні ігри).
Здійснення спеціальної фізичної підготовки:
1. Стройові вправи: перешикування в колоні, в шерензі; рух в колоні по діагоналі, протиходом, змійкою, колом, схрещенням;
2. Силові вправи: акробатичні стійки (стійка на лопатках, стійка на руках), спеціальні стійки, використовувані в чирлідінгу (стійка на стегні, стійка на плечах, стійка сидячи на плечах), станты-побудови (1,5 зростання і 2 рівня, 2 росту і 2 рівня), піраміди;
3. Швидкісно-силові вправи: різноманітні стрибки, підскоки, вистрибування, спеціальні стрибки (чер-стрибки, лип-стрибки);
4. Координаційні вправи: основні положення рук і ніг, використовувані в чирлідінгу, акробатичні вправи (перекиди, колеса, перевороти), піруети, подвійні піруети;
5. Розвиток гнучкості: шпагати, махи, випади, прогини, мости;
6. Танцювальні вправи: вісімки, танцювальні блоки, чер-данс – танцювальний блок з використанням основних елементів черлідингу;
7. Кричалки: використовуються для залучення до участі глядачів.
-Чант (скандування) - повторюване слово або фраза, що використовується для залучення глядачів до участі у програмі;
- Чер (двовірш і т. д., інформують глядачів і уболівальників команди черлідерів, про що грає на полі команді, про події і т. п.)- у змісті повинна бути задана певна інформація для глядачів (вболівальників): про команди черлідерів, про що грає на полі команді, про події і т. п.
8. Постановка голосу: модуляція, гучність, висота звуку, виразність, розучування і виконання гімнів, командних пісень.
9. Дихальні вправи: (вправи на вдиху і видиху). Вправи для тренування голосу і сили звуку.
10. Хореографія: виправлення постави (підтягування м'язів живота, сідничної області, розправлення плечей, випрямлення хребта). Елементи класичного танцю.
11.Акробатика: перекати, перекиди, випади, міст з положення лежачи і стоячи, стійка на руках, переворот убік (колесо), шпагати, полушпагат.
12. Піраміди (станты):групові акробатичні вправи в парах, трійках.
Форми підведення підсумків:
• Здача спортивних нормативів
• Різні показові виступи
Очікувані результати
По закінченні навчальної програми 1 року навчання
Учні повинні знати:
• Правила особистої гігієни, дотримуватися санітарно-гігієнічні норми
• Правила техніки безпеки
• Знати техніку виконання вправ
• Виконання рухів
• Орієнтування у просторі
• Вміння повторювати за педагогом
• Уміння слухати музику і виконувати певні вправи
• Танець групи підтримки
По закінченні навчальної програми 2 року навчання
Учні повинні вміти, знати:
• Збільшення рухового досвіду. Уміння управляти своїми рухами, правильно використовувати свій фізичний потенціал;
• Виконання високих вимог до точності кожного рухового акту;
• Освоєння музичного ритму;
• Поєднання рухів з музичним темпом;
• Підвищити функціональні можливості організму і емоційну стійкість до стресів;
• Музично – ритмічна вихованість.
Способи здійснення результативності: тести, змагання, показові виступи, ЗФП.
Форми і методи підведення підсумків: ЗФП, показові виступи на змаганнях.
Навчально-тематичний план
I рік навчання
№ Перелік розділів, тем 1.р.про. Спортивно – оздоровчий етап
Теорія Практика Всього
1 Вступне заняття 2 - 2
2 Особиста гігієна та зовнішній вигляд черлидера 2 4 6
3 Теорія та історія черлідингу 2 - 2
4 Програма «Чир» 2 48 50
5 Програма «Данс» 2 42 44
6 Художні заняття 2 28 30
7 Здача контрольних нормативів 2 4 6
8 Участь у змаганнях та показові виступи
.