ТЕМА. Оздоблення виробу аплікацією
(декоративна прикраса для кухні)
Мета: формувати вміння розпізнавати шви та застосовувати їх для з’єднання деталей аплікації з волокнистих матеріалів; навчитися оздоблювати і виготовляти прикраси для кухні своїми руками;
розвивати творчі здібності учнів в оздобленні виробів, вміння працювати за технологічними картами, навички аналізу та самооцінки в ході роботи над виробом; розвивати художній смак, фантазію, навички дотримання правил техніки безпеки;
виховувати акуратність і старанність під час виконання швейних робіт, доброзичливість під час оцінювання результатів роботи товаришів, цікавість до предмету, небайдужість до прекрасного, охайність, старанність, наполегливість під час роботи.
Обладнання: квітка «Правила безпечної праці», «Санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних швейних робіт», технологічні картки, презентація, проектор.
Тип уроку: урок – подорож.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
• Перевірка присутніх учнів на уроці.
• Призначення чергових.
Доброго ранку діти! Давайте посмішкою один до одного створимо хороший настрій, тому що з ним краще працюється та все збувається. Наш урок пройде у вигляді подорожі в країну знань із зупинками на таких станціях
Повторинка Загадкова Пізнавальна Практична Презентація
II. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.
Станція «Повторинка»
На цій станції ми пригадаємо, що ми вивчили і чому навчились на попередніх уроках.
Гра «Лотарея» (інтерактивна частина уроку)
Учитель пропонує кожному вибрати собі самостійно запитання. Учень повинен опустити руку в «лототрон», дістати папірець, розгорнути його, зачитати запитання і дати відповідь.
1. Що таке технологія?
2. Що називають конструкційними матеріалами?
3. Назвати відомі вам конструкційні матеріали.
4. Який конструкційний матеріал потрібен для пошиття одягу?
5. Назвати властивості тканини.
6. Як відрізнити лицьову сторону тканини від виворітної?
7. Якого походження волокна ви знаєте?
8. Що таке аплікація?
9. Назвати конструкційні матеріали для виготовлення аплікації.
10. Які види аплікації ви знаєте?
11. Скільки способів перенесення малюнка на основу ви знаєте?
12. Назвати способи перенесення малюнка на основу.
13. Для чого використовують шов «уперед голкою»?
14. З якою метою використовують петельний шов?
III. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів. Станція «Загадкова»
Всім потрібна.
Усіх обшиваю,
Сама одягу не маю ( Голка)
Ми поріжемо для тебе
І тканину, і папір.
Як не віриш — перевір. (Ножиці)
3. У чистім полі він росте,
На високих ніжках, у зелених панчішках,
квіточки блакитні, оченьки привітні. (Льон)
4. Біжить свинка, срібна спинка, а хвіст конопляний. (Голка з ниткою)
5. Вона тоненька та міцна, латає нам кожух і свитку, і зветься штука чарівна
звичайно ж... (Нитка)
6. Рівне поле полотняне, рівно ткане, чисто пране. (Тканина)
7. Я пухнастий та м'який, круглий та хвостатий. ( Клубок)
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
До вашої уваги декілька слайдів. Що на вашу думку всі ці вироби об*єднує? (слайд №1 – 8)
В наш час комп*ютеризації та електроніки, так хочеться просто посидіти пов*язати чи повишивати. А як приємно створити виріб своїми руками, вложити в нього все своє вміння, душу і подарувати близькій людині. Відображаються на екрані за допомогою проектора. Учні записують в зошит дату і тему уроку (слайд №9)
Оздоблення виробу аплікацією. Прихватка - прикраса для кухні.
Завдання уроку:
• закріпити знання про вивчені шви;
• вірно за допомогою шаблона розкроювати деталі виробу:
• виконати заплановану практичну роботу
V. Вивчення нового матеріалу. Станція «Пізнавальна»
Вибір об’єкта проектування: прихватка - декоративна прикраса для оздоблення кухні.
Повідомлення про історію виникнення прихватки.
Вже давно минули ті часи, коли роль кухонних рушників і прихваток виконували старі ганчірки і непотрібні клаптики. Зараз у господарочок є маса можливостей для придбання симпатичних кухонних рукавиць і прихваток для кухні в будь – якому стилі і на ваш смак.
Безперечно, що сама перша прихватка з*явилась, коли людина почала здобувати перші свої навики в кулінарії і почали користуватися вогнем. Гарячі горщики обпікали руки і для того щоб їх захистити, люди використовували шкуру тварин, а можливо і пучечок трави.
Жінка багато свого часу віддає приготуванню їжі, а отже довгий час знаходиться саме на кухні. На кухні її оточує маса речей так потрібних для роботи, серед них, важливе місце посідають і прихватки. Господиня прикрашає своє робоче місце, а саме речі і предмети які її оточують. Так проста ганчірочка перетворилась в модний і стильний аксесуар для кухні. А тепер прихватку використовують як звичайну декоративну прикрасу.
Переглянемо декілька видів сучасних прихваток. (слайд № 10 – 23)
Мета: створити виріб, корисний для людини.
Вибір матеріалів: наш виріб має декоративне призначення, він не потребує прання, тому в підборі матеріалів можна не враховувати їх стійкість до фарбування та зсідання. Кольорове співвідношення матеріалів: за задумом автора.
VI. Практична робота. Станція «Практична»
Виготовлення виробу (декоративна прикраса для кухні - прихватка)
Інструменти й матеріали: шаблон, волокнисті матеріали для основи й виготовлення деталей аплікації, голка, ножиці, шпильки, олівець, вишивальні нитки, сухий шматочок мила.
Вступний інструктаж
Учитель нагадує учням правила безпечної праці під час виконання роботи.
Поточний інструктаж
Учитель звертає увагу учнів на:
• дотримання технологічної послідовності виготовлення прикраси;
• робочу позу під час виконання роботи.
Учитель тримає в руках різнокольорові пелюстки квітки, на яких записані основні правила безпечної роботі під час виконання швейних виробів. Учні по черзі дістають пелюстки і зачитують правила.
Правила безпечної роботи під час вирізування деталей аплікації і пошиття виробу.
1. Ножиці під час роботи класти на столі праворуч, із зімкнутими лезами. Не класти ножиці на підготовлені до роботи волокнисті матеріали.
2. Під час вирізування притримувати матеріали пальцями лівої руки, розміщуючи їх на безпечній відстані від леза ножиць.
3. Передавати ножиці із зімкнутими лезами кільцями вперед.
4. Вишивати й шити треба сидячи на стільці зі спинкою. Сидіти потрібно прямо, не сутулячись.
5. Під час роботи світло має падати зліва або спереді.
6. Інструменти і пристосування зберігати у спеціальній шкатулці чи ящичку.
5. Голкою працювати обережно. Не підносити голку близько до обличчя.
7. Після роботи голку й шпильки зберігати тільки в гольнику чи покласти у спеціальну коробку. Не залишати голку без нитки. Забороняється зберігати голку, вколовши її в одяг.
8. Ножиці на робочий стіл класти із зімкненими лезами, направленими від себе.
9. На робочому місці слід дотримуватися чистоти й порядку.
Етап уроку Фізкультхвилинка
Назва прийому «Іван - покиван»
Опис прийому
Початкове положення: всі сидять; учитель, закривши очі (краще відвернувшись), задає класу число - і викидає над головою відповідну кількість пальців (якщо число більше п’яти, знадобляться обидві руки,- це зауваження не для математиків). Потім він вимовляє: «Раз-два-три! Замри!» - розплющує очі (повертається до учнів). У класі має стояти рівно стільки учнів, скільки пальців їм було пред’явлено. Під час виконання ігрового завдання кожному з учнів доводиться швидко зорієнтуватися: якщо кількість менше заданої - схопитися самому; якщо ж більша - то миттєво сісти. Родзинка цієї вправи - у своєрідній мобілізації всіх учасників.
Виконання практичної роботи.
Учням потрібно за зразком виготовити прихватку і оздобити її аплікацією. Учитель демонструє зразок аплікації, якою буде прикрашений наш виріб.
Діти виконують аплікацію, користуючись шаблонами та схемою «Технологічна послідовність виготовлення виробу».
Інструкційна карта. «Технологічна послідовність виконання прихватки»
1. Підготовлений учителем шаблон наклади на тканину.
2. За допомогою шпильок прикріпи шаблон за верхній край.
3. Притримуючи рукою, обведи шаблон олівцем.
5. Підніми обережно шаблон. Перевір якість переведеного малюнка.
6. Якщо малюнок переведений повністю і якісно, зніми шпильки. Якщо є пропуски в
зображенні чи малюнок на якійсь ділянці не видно, переведи ще раз цей елемент зображення.
8. Виріж деталі , дотримуйся правил безпечної праці під час
роботи з ножицями.
9. За допомогою шва «вперед голкою» прикріплюємо аплікацію на тканину (на одну частину прихватки).
10. Закріпити деталі аплікації за допомогою «петельного шва».
11. Скріпити частини прихватки між собою швом «голка вперед», обробити краї «петельним швом»
12.Пришити петельку на прихватку.
13. Перевірити якість виконання швів.
VII. Підсумки уроку. Станція «Презентація»
Робота в парах.
Учитель пропонує оцінити виконану роботу товариша (взаємооцінювання).
Учитель аналізує причини типових помилок, демонструє кращі вироби. Оцінює вироби.
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати: Інструменти й матеріали: шаблон, волокнисті матеріали для основи й виготовлення деталей аплікації, голка, ножиці, шпильки, олівець, копіювальний папір, картон, вишивальні нитки, сухий шматочок мила, лінійка. Підготувати повідомлення: «Історія створення прихватки».