Тема. Означення трапеції. Окремі види трапецій
Мета: сформувати в учнів поняття трапеції, її елементів; розглянути означення рівнобічної та прямокутної трапецій, зміст властивостей кутів трапеції, прилеглих до бічної сторони, та кутів рівнобічної трапеції.
Формувати вміння:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: конспект «Трапеція. Види трапеції».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель збирає зошити учнів із виконаним аналізом контрольної роботи.
III. Формулювання мети і завдань уроку
З метою створення позитивної мотивації навчальної діяльності учнів та формування розуміння логіки вивчення матеріалу можна звернутися до схеми, складеної на уроці № 10.
За цією схемою пропонуємо учням, користуючись раніше набутими знаннями, відповісти на запитання.
Таким чином, виділяється новий геометричний об'єкт. Увести означення цієї фігури, розглянути її властивості, види — основна мета уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
З метою свідомого розуміння та подальшого засвоєння учнями змісту означення, властивостей та ознак рівнобічної трапеції слід активізувати знання і вміння щодо ознак та властивостей паралельних прямих (перетнуті третьою), ознак рівності прямокутних трикутників, визначення відстані між паралельними прямими (див. 7 клас), а також означення чотирикутника.
Виконання усних вправ
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Якщо порівнювати зміст та послідовність вивчення матеріалу за новим підручником та за підручником, який було рекомендовано використовувати раніше (див. Геометрія. 7-9, О. В. Погорєлов), то помітна суттєва відмінність як у послідовності, так і в змісті пропонованого навчального матеріалу. А саме: в новому підручнику спочатку пропонується вивчити поняття трапеції та її види, а вже після цього вивчається теорема Фалеса та її застосування під час обчислення середньої лінії трикутника і трапеції. Така послідовність вивчення сприяє формуванню в учнів цілісного уявлення про поняття чотирикутника: більш логічно вивчивши поняття чотирикутника на виділивши один із його видів (із двома парами паралельних сторін), розглянути інший можливий випадок (з однією парою паралельних сторін). А вже далі більш поглиблено вивчити особливі властивості кожного з виділених видів чотирикутників.
Якщо порівнювати зміст матеріалу, то в новому підручнику він суттєво розширений за рахунок уведення в текст властивості кутів при бічних сторонах трапеції, властивості висот трапеції, виділення двох видів (прямокутної та рівнобічної) трапеції та уведення поняття ознаки рівнобічної трапеції (за кутами та при основі)- Оскільки зміст матеріалу, запропонованого у підручнику, майже повністю відповідає плану вивчення теми, то вивчення нового матеріалу на уроці можна організувати як самостійну роботу учнів із здобуття знань.
Залежно від рівня навчальних досягнень учнів класу та за наявності часу можна розглянути такі твердження (із доведенням):
Оскільки об'єм нового матеріалу в темі «Трапеція. Види трапецій» є достатньо великим, то, залежно від рівня математичної підготовки учнів, планування вивчення розділу може бути різним: новий матеріал можна викласти на цьому уроці, тоді на наступному уроці буде відпрацьовано його застосування; або ж на цьому уроці вивчити тільки зміст матеріалу підручника та закріпити знання учнів щодо його змісту, а на наступному уроці доповнити знання учнів додатковими властивостями та ознаками (див. вище) та відпрацювати навички застосування всіх тверджень, вивчених у темі «Трапеція. Види трапецій».
Повний зміст навчального матеріалу уроку міститься в конспекті «Трапеція. Види трапецій».
Конспект 5 |
||
Трапеція. Види трапецій |
||
|
Означення. Чотирикутник, дві сторони якого паралельні, а дві інші непаралельні, називається трапецією
АС і BD — діагоналі, ВК і TN — висоти |
|
|
Властивості Якщо ABCD — трапеція, основи ВС і AD, висоти ВК і TN, то: 1) A + B = С + D = 180°; 2) ВК = ТN |
|
|
Окремі випадки трапеції |
|
|
а) Означення. Трапеція, одна з бічних сторін якої перпендикулярна до основ, називається прямокутною
|
|
|
Властивості Якщо в трапеції ABCD BC || AD і A = 90°, то АВ — висота трапеції |
|
|
б) Означення. Трапеція з рівними бічними сторонами називається рівнобічною трапецією
|
|
|
Властивості |
Ознаки |
|
1) Якщо ABCD — рівнобічна трапеція з основами ВС і AD, то а)A = D, B = С;
б) A + С = в) AС = BD г) СAD = BDA |
1) Якщо в трапеції ABCD BC || AD, A = D, то ABCD — рівнобічна трапеція |
|
2) Якщо ABCD — рівнобічна трапеція. BC || AD, AB = CD i BAC = CAD, то АВ = ВС |
2) Якщо в трапеції ABCD BC || AD і AC = BD то ABCD — рівнобічна трапеція |
|
3) Якщо ABCD — рівнобічна трапеція, BC || AD і BCA = DCA, то CD = AD |
3) Якщо в трапеції ABCD BC || AD і CAD = ADB, то ABCD — рівнобічна трапеція |
VI. Формування первинних умінь Виконання усних вправ
а) Чи може трикутник AOD дорівнювати трикутнику ВОС?
б) Чи може трикутник АОВ дорівнювати трикутнику DOC?
Особливу увагу слід звернути на вправу № 3. Крім попередження типової помилки учнів (основи трапеції нерівні), це завдання має на меті повідомити учням про найпоширеніший спосіб зображення довільної трапеції: спочатку зображують два нерівних паралельних відрізки, а потім їх кінці з'єднують двома іншими відрізками.
Виконання графічних вправ
а) Визначте вид трапеції АВСН.
б) Чи є висотою трапеції будь-яка висота паралелограма? Наведіть контрприклад.
а) Визначте вид трапеції ABCD.
б) Проведіть діагоналі трапеції. Виміряйте і порівняйте їх довжини.
Виконання письмових вправ
а) трапеції ABCD з основами AD і ВС, якщо A = 40°, D = 50°;
б) рівнобедреної трапеції, один із кутів якої дорівнює 58°;
в) прямокутної трапеції, найбільший кут якої утричі більший за найменший.
VII. Підсумки уроку
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст означень, теорем та їх доведення. Розв'язати задачі.
а) рівнобедреної трапеції, висота якої, проведена з вершини тупого
кута, утворює з бічною стороною кут 22°;
б) прямокутної трапеції, яку діагональ, проведена з вершини тупого кута, ділить на два рівнобедрені прямокутні трикутники.