Тема: Означення узгоджене і неузгоджене. Розділові знаки при відокремлених означеннях.
Мета: пояснити учням умови відокремлення і невідокремлення означень та відповідні пунктуаційні правила; удосконалювати навички самостійної роботи з текстом.
Очікувані результати: учні знаходять у реченнях відокремлені й невідокремлені означення; правильно розставляють розділові знаки при них; уміють розрізняти узгоджені й неузгоджені відокремлені означення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, таблиці «Узгоджене означення», «Неузгоджене означення».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні ми поговоримо про умови відокремлення і невідокремлення означень. Навчимося розрізняти узгоджені й неузгоджені відокремлені означення
2. Створення проблемної ситуації.
- Відокремлені означення можуть бути виражені прикметниками, дієприкметниками, прикметниковими і дієприкметниковими зворотами. На письмі відокремлені означення (як узгоджені, так і неузгоджені) виділяються комами, а у вимові — інтонацією.
- Що називається означенням? (другорядний член речення, який називає ознаку предмета і відповідає на запитання який? чий? котрий?)
Відокремлюємо означення
Поширене узгоджене означення (дієприкметниковий зворот) або непоширене, якщо воно стоїть після слова, яке описує: |
Ген килим, витканий із птиць, летить над морем; |
Поширене узгоджене означення, відділене від означуваного слова іншими членами речення: |
Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ (слово, яке описується); |
Якщо означення стосується особового займенника я, ти, він тощо: |
Кидався Ярема їй назустріч, обіймав її, закурену, засмаглу на сонці й вітрі. |
Означення вказує на причину того, що відбувається в реченні: |
Заглиблена в спогади, Ніна не почула, як розчинилися двері і мати переступила через хатній поріг |
Наприклад:
▪ І ми із реготом жбурляєм крижані кулі на дівчат.
▪ Верби вмиваються росами чистими, міниться обрій хмарками барвистими.
- Якою частиною мови найчастіше виступає означення? (прикметником, займенником, числівником, рідше — іншими частинами мови (іменником, дієсловом, прислівником).
Означення бувають поширені й непоширені.
▪ До непоширених належать означення, виражені одним словом.
▪ До поширених — означення, виражені прикметниковим або дієприкметниковим зворотом. Означення залежить від члена речення, вираженого іменником, — підмета, додатка.
Зверніть увагу!
▪ Якщо прикметник або дієприкметник стоїть перед підметом, то він є означенням. Гостинний хазяїн зустрів нас біля входу. Вишитий мамою рушник.
▪ Якщо ж після підмета, то — іменною частиною складеного іменного присудка. Тут хазяїн гостинний. Рушник вишитий мамою
Найчастіше роль означення виконують прикметники, дієприкметники, займенники, іменники, рідше — дієслова та прислівники.
ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Узгоджені означення
Узгоджені означення стоять у тому самому роді, числі й відмінку, що й означуване слово (тобто те, яке вони описують). Якщо означуване слово змінює форму, то й означення так само змінюється.
Приклад: ▪ До найближчого села дісталися вночі. Означуване слово села й означення найближчого мають однакові характеристики: родовий відмінок, однина, середній рід.
Способи вираження узгодженого означення
прикметник |
Попід ногами білий пух. |
дієприкметник |
По нивах недожатих блукала Полудниця із серпом. |
дієприкметниковий зворот |
Князь куняв у кріслі, заколисаний мушиним дзижчанням. |
числівник |
Йому нелегко було дійти до сьомого класу. |
займенник |
А в таємну днину під твоїм вікном зацвіте калина небувалим сном. |
Не є узгодженими означеннями прикметники, що є складовими фразеологічного чи сталого синтаксичного словосполучення (сізіфова праця, ахіллесова п'ята, дамоклів меч, лихе око).
Вони виконують роль єдиного члена речення.
Неузгоджені означення
Неузгоджені означення виражаються іменниками, особовими займенниками, прислівниками, інфінітивами, сполученнями слів.
Неузгоджене означення НЕ змінюється.
Приклад: ▪ Ми підійшли до будинку з каменю.
Змінимо речення: ▪ Ці будинки з каменю з'явилися тут наприкінці ХІХ століття. Означуване слово (слово, яке описується) «будинки» має форму називного відмінка множини. А означення з каменю свою форму не змінило.
Отже, це неузгоджене означення.
Зверніть увагу! Інколи неузгоджені означення можна трансформувати в узгоджені: шафа з дерева — дерев'яна шафа; басейн сусіда — сусідів басейн; парасолька сестри — сестрина парасолька.
Способи вираження неузгодженого означення
іменник |
Казка на ніч не має бути страшною |
займенник |
Подарунок для тебе ми готували усі разом. |
прислівник |
І дороги вперед тут тобі не підкажуть. |
інфінітив |
Уміння готувати в цій родині передається від батька до сина. |
1. Знайдіть у тексті означення. Визначте, що сприяло їх відокремленню.
Слова ті, сміливі й пекучі, здіймали в голові рої думок. Осяяний сонцем, перед нами розкрився новий світ. Озеро, оточене густими кущами та високими вербами, було не широке, але довге. Над приморавськими лісами підіймалося сонце, велике, ласкаве.
2. Перебудуйте подані речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими.
Зразок. Змиті дощем хліба яскраво зеленіли.— Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли.
Срібний та круглий місяць виринув з-за скелі і став серед неба. До воріт вибігли зацікавлені появою незнайомої дівчини діти. Піднята греблею річка тече ліниво й утворює затоки й плеса. Оповитий туманом високий берег мріяв удалечині.
ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого. Виконання практичних завдань
Непроглядна мряка, жовте листя, квіти з лісу, холод осені, осінній вітер, барвистий килим, вихор із листя, дорога осені, зачарований світ, місяць у повні, сніг з дощем, людина середнього віку, година для праці, дорога ліворуч, бажання творити, лісові квіти, сувора вимога, лісові насадження, великий будинок, квіти з лісу, вимога читати, насадження з дубків, будинок праворуч, голосом любові, панство свободи.
До поданих словосполучень з узгодженими означеннями доберіть словосполучення-синоніми з неузгодженими означеннями. Зразок. Електрична сила — сила електрики.
Тест
А. На південному сході хмари, просвічені сонцем.
Б. Дитячі очі виглядали з гущини.
В. Спочатку у мене була думка відмовитись.
Г. Карета швидкої допомоги забрала її в лікарню.
Д. Година для праці настала.
Ключ. 1-Б. 2-А. 3-Д. 4-В. 5-Г
V. Рефлексія
* Сьогодні я навчився…
* Про узгоджене означення я запам’ятав…
* Неузгоджене означення виражається…
VІ. Домашнє завдання
Скласти твір-мініатюру в художньому стилі за темою «А в серці тільки ти, єдиний мій, коханий рідний краю!», використовуючи узгоджені та неузгоджені означення.
VІІ. Оцінювання.