Тема: Ознака сталості функції. Достатні умови зростання і спадання функції
Тривалість: 90 хвилин
Формування компетентностей:
• предметна компетентність: домогтися засвоєння ознаки сталості функції, достатніх умов зростання та спадання функції; сформувати вміння застосовувати ці ознаки до розв'язування задач;
ключові компетентності:
• спілкування державною мовою — міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (зокрема на графіках);
• інформаційно-цифрова компетентність — діяти за алгоритмом та складати алгоритми;
• ініціативність і підприємливість — аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати;
Обладнання: набір слайдів для повторення і вивчення нового матеріалу; мультимедійний проектор; індивідуальні карточки-завдання.
Тип заняття: засвоєння нових знань і вмінь.
Епіграф заняття:
...Математика
безмежно різноманітна,
як світ, і присутня,
міститься в усьому.
М.П.Єругін
Структура :
Хід заняття
Привітання. Перевірка присутності і готовності студентів до заняття: наявність форми одягу
Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на запитання, що виникли у студентів при виконанні домашніх завдань.
Під час догляду за хворими ви часто будете зустрічатись з графічним завданням функції і з потребою вміти будувати ці графіки.
Температурні криві відображають різні захворювання (внутрішніх органів, інфекційні захворювання). Медичні працівники по них можуть зорієнтуватись у постановці діагнозу.
Пригадаємо правила диференціювання, якими ви користувались при розв’язуванні домашніх вправ.
(Студенти коментують формули)
1. Знайдіть похідну функції у точці
А |
Б |
В |
Г |
Д |
15 |
16 |
12 |
13 |
10 |
Розв’язування: обчислюємо похідну функції за табличними формулами . Далі знаходимо значення похідної в точці .
Відповідь: Г
2. Обчисліть , якщо
А |
Б |
В |
Г |
Д |
0,5 |
-0,5 |
-1 |
1 |
Інша відповідь |
Розв’язання: за правилами диференціювання отримаємо логарифм. Знак буде від’ємний, оскільки ще доведеться брати похідну від дужки . Підставимо точку у похідну
Відповідь: Д
Усне опитування
1. Знайти похідну функції ; ; ; ;; ;
2.Знайдіть неточності в даних відповідях.
а)f(х)=3х5-3х2+5;
Відповідь. f1=15х4-5х+.
б)функція зростає на проміжку [-7;2) і (2; 8], отже функція зростає на
проміжку [-7;8] зростає.
3.Тіло рухається за законом S(t)=t3+1.
На якому з малюнків зображено
графік залежності швидкості від часу?
3. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Систематизація і узагальнення основних відомостей про числові функції.
Різні процеси, явища факти описуються функціями, графіки яких наочно ілюструють їх.
Вміння будувати графіки функцій і їх читати, тобто визначати проміжки монотонності, екстремальні значення і інші характеристики функції за її графіком-важливий елемент математичної культури.
Ці навики і вміння необхідні майбутньому інженеру, економісту і вам майбутнім медикам.
На практиці людям часто доводиться розв'язувати задачі де необхідно за допомогою найменших затрат, сил, засобів і матеріалів одержати найкращий результат. Це задачі на знаходження екстремумів функції.
Та й у природі, як сказав видатний математик XV століття Леонард Ейлер, нема нічого такого, в чому не проглядався б зміст якогось максимуму чи мінімуму.
З поняттям функції та їх властивостями деяких функцій ви вже знайомі. Згадаємо і повторимо деякі їх властивості.
Відповідь. Функцію називають зростаючою на деякому проміжку, якщо кожному більшому значенню аргументу з цього проміжку відповідає більше значення функції.
Функцію називають спадною на деякому проміжку, якщо кожному більшому значенню аргументу з цього проміжку відповідає менше значення функції.
Відповідь. Проміжок, на якому функція набуває значень однакового знака, називають проміжком знакосталості функції.
Відповідь. Нулі функції: -4;4;8.
Проміжки знакосталості: (-6;-4); (-4;4); (4;8); (8;10).
Зростає на (-6;0); (6;10); спадає на (0;6).
Найбільше значення функції 5, найменше значення функції -2.
Мотивація навчання та повідомлення теми і мети заняття.
На сьогоднішньому занятті за допомогою похідної будемо визначати проміжки зростання і спадання функції.
Відомо, що функція y = f(x) називається зростаючою на деякому проміжку, якщо для будь-яких х1 і х2, що належать проміжку, із умови х2 > х1 випливає, що f(x2) > f(x1).
Дотична в кожній точці графіка зростаючої функції, як видно з даного рисунку, утворює з додатним напрямом осі ОХ або гострий кут, або кут, що дорівнює нулю (в останньому випадку дотична паралельна осі ОХ).
Виходячи із геометричного змісту похідної: tg α = f’(xo),
це означає, що похідна в кожній точці проміжку невід’ємна, тому для зростаючої функції f(x) виконується умова: .
Функція y = f(x) називається спадною на проміжку, якщо для будь-яких х1 і х2, що належать цьому проміжку, із умови х2 > х1 випливає, що f(x2) < f(x1). Дотична в кожній точці графіка спадної функції (рис. 2) утворює з віссю ОХ або тупий кут, або кут, що дорівнює
нулю, тому для функції f(x), яка спадає на деякому проміжку, виконується умова f'(x) < О.
На рис. 3 видно також, що одна і та ж функція може на одному проміжку області її визначення зростати, а на іншому — спадати. Характер поведінки функції на кожному із цих проміжків визначається знаком її похідної.
Отже, наочне уявлення дозволяє спадних функцій.
Якщо функція у = f(x) диференційована і зростає на деякому проміжку, то її похідна на цьому проміжку не від'ємна
Якщо функція у = f(x) диференційована і спадає на деякому проміжку, то її похідна на цьому проміжку не додатна.
Проте для розв'язування задач особливо важливими є обернені твердження, які виражають ознаки зростання і спадання функції на проміжку. Нехай значення похідної функції у = f(x) додатні на деякому проміжку, тобто f'(x) > 0. Оскільки f'(x) = tg α, то із умови tg α > 0 випливає, що дотичні, проведені до графіка функції в будь-якій точці цього інтервалу, утворюють гострі кути
з додатним напрямом осі ОХ. У цьому випадку графік
функції «піднімається»на заданому проміжку, тобтофункція зростає (рис. 4).
Якщо f'(x) < 0 на деякому проміжку, то кутовий коефіцієнт дотичної tg α = f(x) до графіка функції у = f(x) від'ємний. Це означає, що дотична до графіка функції утворює з віссю ОХ тупий кут і графік функції на цьому проміжку «опускається», тобто функція f(x) спадає (рис. 5).
Якщо f'(x) > 0 на проміжку, то функція f(x) зростає на цьому проміжку.
Якщо f(x) < 0 на проміжку, то функція f(x) спадає на цьому проміжку.
Ці два твердження називаються ознаками зростання (спадання) функції на проміжку.
Проміжки зростання і спадання функції часто називають проміжками монотонності цієї функції.
Приклад 1. Доведіть, що функція f(x) = х + зростає на проміжку
(1; +).
Знайдемо похідну: .
Якщо х > 1, то тобто f'(x) > 0 при х > 1, і тому функція зростає на проміжку (1; +).
Знаходження проміжків зростання та спадання функції можна виконувати за таким планом:
Знайти область визначення заданої функції у = f(x).
Знайти похідну f'(x).
3. Розв'язати нерівності
а) f'(x) > 0, указати проміжки зростання функції у = f(x);
б) f'(x) < 0, указати проміжки спадання функції у = f(x)·
Приклад 2. Знайдіть проміжки монотонності функції у = х3 - 3х2.
Область визначення функції: D(y) = R.
Знаходимо похідну у' = 3х2 - 6х.
Розв'язуємо нерівності: а) у' > 0; б) у' < 0. Розв'язуємо ці нерівності методом інтервалів, для цього знаходимо нулі похідної: 3х2 - 6х = 0, 3х(х - 2) = 0, х = 0 або х = 2. Наносимо на координатну пряму (рис. 6) нулі похідної і визначаємо знаки похідної на кожному проміжку:
y'(-1) = 3 · (-1)2 - 6 · (-1) = 3 + 6 = 9 > 0;
y'(1) = 3 · І2 – 6 - 1 = -3 < 0;
у'(3) = 3 · 32 – 6 · 3 = 27 - 18 = 9 > 0.
а) у' > 0 в кожному із проміжків (-; 0); (2; +), отже, функція на цих проміжках зростає.
б) у' < 0 на проміжку (0; 2), отже, функція на цьому проміжку спадає.
Відповідь: функція зростає на кожному із проміжків (-;0);(2;+); спадає на проміжку (0; 2).
Виконання вправ:
Вправа 1
Знайдіть проміжки зростання функції
А |
Б |
В |
Г |
Д |
(-3;+∞) |
(-∞;-3) |
(-3;3) |
(3;+∞) |
(-∞;3) |
Розв’язання:на проміжках зростання похідна функції додатна – запам’ятайте це. Знаходимо похідну функції умови рівності нулю визначаємо точку локального екстремуму ; . В цій точці похідна функції змінює знак, зліва – від’ємна, справа додатна. Функція зростає на інтервалі .
Відповідь: А
Вправа 2
Обчисліть , якщо кут між дотичною, проведеною до графіка функції у точці з абсцисою , і додатним напрямком осі Ox дорівнює 30⁰.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Розв’язання: геометричний зміст похідної і точці полягає у тому, що вона рівна тангенсу кута нахилу дотичної. Знайдемо тангенс 30⁰ .
Відповідь: В
Вправа 3
До графіка функції проведено дотичну у точці з абсцисою . Обчисліть тангенс кута нахилу цієї дотичної до додатного напряму осі абсцис.
Розв’язання: Обчислимо похідну функції . Тангенс рівний похідній в точці дотику . Графік функції із дотичною наведено на рисунку
Відповідь: Б.
Вправа 3
Знайдіть стаціонарні точки функції
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1;2 |
-1;0 |
0;2 |
-1;2 |
-2;1 |
Розв’язання: критичні точки – це нулі похідної функції. Знайдемо похідну та прирівняємо до нуля ; ; . Знайдені критичні точки відповідають варіанту В. Графік ілюструє поведінку функції та вигляд біля знайдених точок
Відповідь: В
Вправа 4
Знайдіть рівняння дотичної до графіка функції у точці А(1;1).
А |
Б |
В |
Г |
Д |
y=-2x+2 |
y=2x-1 |
y=2x+1 |
y=-2x-1 |
y=2x-2 |
Розв’язання: обчислимо значення похідної функції ; . Рівняння дотичної складемо за форму
. Графік дотичної до функції наведено нижче
Відповідь: Б
Вправа 5
Знайдіть ординату точки на параболі , в якій кутовий коефіцієнт дотичної до параболи дорівнює 8.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
-15 |
-5 |
-1 |
16 |
15 |
Розв’язання: іншими словами завдання полягає в знаходженні значення функції у при якому похідна і точці рівна 8.
Обчислимо значення похідної функції та прирівнюємо його до 8. ; ; .
Визначаємо ординату для знайденого аргументу
Відповідь: А
Тести для самоконтролю
1. Функція у=f(х) визначена на множині дійсних чисел і має похідну в кожній точці області визначення. На рисунку зображено графік її похідної у=f(х). Визначте проміжки зростання функції у=f(х).
А [-3; 2]
Б визначити не можна
В (-∞;-4] і [0; +∞ )
Г [-6; -3] і [2; +∞)
Відповідь: Г
2. На рисунку зображено графік функції у=f(х). Користуючись графіком, порівняти f'(х3) і f'(х6).
А порівняти неможливо
Б f'(х3) < f'(х6)
В f'(х3) > f'(х6)
Г f'(х3) = f'(х6)
Відповідь: Б
3. Скільки критичних точок на проміжку [х1;х9] має функція, графік якої зображено на рисунку?
А 9
Б 8
В 7
Г 3
Відповідь: Г
4. На рисунку зображено графік похідної функції у=f(х), визначеної на проміжку [-2; 12]. Скільки проміжків спадання має функція?
А не можна визначити
Б 2
В 1
Г 3
Відповідь: Б
5. На рисунку зображено графік функції у=f(х). Користуючись графіком, порівняти f'(х7) і f'(х8).
А f'(х7) = f'(х8)
Б f'(х7) > f'(х8)
В порівняти неможливо
Г f'(х7) < f'(х8)
Відповідь: Б
6. Функція у=f(х) визначена на множині дійсних чисел і має похідну в кожній точці області визначення. На рисунку зображено графік її похідної у=f(х). Укажіть точки мінімуму функції у=f(х).
А 0
Б -6; -3; 2;
В -4
Г -6; 2
Відповідь: Г
7. Функція у=f(х) визначена на проміжку [-2; 12] і має похідну в кожній точці області визначення. На рисунку зображено графік її похідної у=f'(х). Скільки точок екстремуму має функція у=f(х)?
А 4 точки
Б жодної точки
В 1 точку
Г 2 точки
Відповідь: А
8. Функція у=f(х) визначена на множині дійсних чисел і має похідну в кожній точці області визначення. Скільки точок екстремуму має функція?
А 4
Б 3
В 6
Г 8
Відповідь: В
Аналіз правильних відповідей. Студенти відповідають з місця.
Самостійна робота
Варіант 1
1.Знайти похідну функції:
F(х)=х3-11х2+28х.
Відповідь.3х2-22х+28
2. 3найти тангенс кута нахилу дотичної до графіка
у=х3-х в точці х0=0.
Відповідь.1
3.Знайти критичні точки функції, якщо:
F1(х)=(х-2)(х+5)(3х+6).
Відповідь.-5;-2;2
4.Визначте проміжки спадання функції:
f(х)=3х2-6х+7.
5.Знайти найбільше та найменше значення функції на заданому
проміжку:
f(x)=х3-3х; х є[0;2].
Відповідь.2;-2
Варіант 2
1. Знайти похідну функції,
f(х)=3х4-12х2+16х-1.
Відповідь.12х3-24х+16
2.Знайти тангенс кута нахилу дотичної до графіка
у=х3-х в точці x0=0.
Відповідь. -1
3.Знайти критичні точки функції, якщо
f1(x)=(x+1)(x-3)(2x+4)
Відповідь. -2; -1; 3.
4.Визначте проміжки зростання функції у=-3х2+24х+2.
Відповідь.(-;4)
5. Знайти найбільше та найменше значення функції на заданому
проміжку
f(х)=3х2-х3, на[-1;3].
Відповідь.4;0
Домашнє завдання.
Г.П. Бевз, В.Г. Бевз Математика 11:К.: «Генеза», 2011.
§10 ст.78. №347, №349, №355.
Підсумок заняття.
Виставлення і мотивація оцінок.
Поглибили знання про числові функції, систематизувати навички і уміння читати властивості функції за їх графіками, знахотиди проміжки зростання і спадання функції за допомогою похідної.