Презентація "Елементи комбінаторики"

Про матеріал
Презентація має на меті допомогти "ЗДОБУВАЧАМ ОСВІТИ" підготуватися до зовнішнього незалежного оцінювання з теми :"Комбінаторика"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Елементи комбінаторики. Костюкевич П. П. НВК: ЗОШ №34 –економіко-правовий ліцей «Сучасник» м. Кропивницький

Номер слайду 2

Правило суми. В комбінаториці правило суми — це основний комбінаторний принцип. Основна ідея в тому, що якщо у нас A способів зробити щось одне і B способів зробити щось інше, і ми не можемо робити їх одночасно, то існує A + B способів вибрати одну з дій. Простенький приклад. Жінка вирішила сьогодні зробити покупку в одному з магазинів: розташованому або в північній або в південній частині міста. Якщо вона відвідає північну частину міста, то вона може зробити придбання в торговому центрі, або в меблевому магазині, або у ювелірному магазині (3 способи). Якщо вона відвідає південну частину міста, то вона може зробити придбання або в магазині одягу або у взуттєвому магазині (2 способи). Таким чином, є 3 + 2 = 5 можливих варіантів вибору магазину, в якому жінка сьогодні зробить покупки.

Номер слайду 3

ПРАВИЛО МНОЖЕННЯЯкщо потрібно виконати одну за одною дві дії, і першу з них можна виконати n способами, а другу, після виконання першої, m способами, тоді обидві ці дії (одну за одною) можна виконати m*n способами. Іншими словами: якщо в умові задачі використовується «І», то слід використовувати операцію множення

Номер слайду 4

ЗНО 2015. В школі є два одинадцятих класи. В 11- А навчається 12 хлопців та 8 дівчат, а в 11 – Б – 9 хлопців та 15 дівчат. З учнів цих класів необхідно вибрати двох ведучих для проведення святкового вечора, причому хлопець має бути з 11 – А класу, а дівчинка – з 11 – Б класу. Скільки всього існує варіантів вибору ведучих?Перша дія – вибір хлопця з 11 А класу (n = 12)Друга дія – вибір дівчинки з 11 Б класу (m = 15)𝑛∙𝑚=12∙15=180 ЗАУВАЖЕННЯ. Важливою складовою комбінаторних задач є вміння обробляти інформацію з умови. Тобто відділяти те, що необхідно для розв'язання, від зайвої інформації. Наприклад, в цій задачі зайвою є інформація про кількість дівчат в 11 А та кількість хлопців в 11 Б 

Номер слайду 5

ЗНО 2014. Студент на першому курсі повинен вибрати одну з трьох іноземних мов, яку буде вивчати та одну з п’яти спортивних секцій, яку відвідуватиме. Скільки всього існує варіантів вибору студентом іноземної мови та спортивної секції?𝑛=3 (вибір іноземної мови)𝑚=5 (вибір спортивної секції з урахуванням того, що обрано якусь іноземну мову)𝑛∙𝑚=3∙5=15 

Номер слайду 6

Перестановки (без повторень)Перестановкою з n елементів називається будь-яка впорядкована множина з n елементів.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Формула. Приклад 𝑃𝑛=𝑛!=1∙2∙3∙…∙𝑛 Кількість різних шестизначних чисел, які можна скласти з цифр 2, 4, 5, 6, 7, 9, що не повторюються дорівнює𝑃6=6!=1∙2∙3∙4∙5∙6=720{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Формула. Приклад

Номер слайду 7

ЗНО 2010. Студенти однієї з груп під час сесії повинні скласти п’ять іспитів. Заступнику декана треба призначити складання цих іспитів на п’ять визначених дат. Скільки всього існує різних варіантів розкладу іспитів для цієї групи? Іспити в даному випадку – це елементи, які треба впорядкувати. Кількість 𝑛=5 Всього варіантів: 5!=1∙2∙3∙4∙5=120 

Номер слайду 8

Розміщення (без повторень)Розміщенням з n елементів по k називається будь-яка впорядкована множина з k елементів, складена з елементів n-елементної множини.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Формула. Приклад Кількість різних тризначних чисел, які можна скласти з цифр 2, 4, 5, 6, 7, 9 , якщо цифри не повторюються дорівнює

Номер слайду 9

Сполучення (без повторень)Сполученням з n елементів по k називається будь-яка множина з k елементів, складена з елементів n-елементної множини.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Формула. Приклад Із класу, що складається з 25 учнів, можна виділити 5 учнів для чергування в шкільній їдальні

Номер слайду 10

Практичні способи обчислення кількості розміщень і сполучень𝐴103=10∙9∙8=720 𝐴𝑛𝑘 - це добуток 𝑘 множників, перший з яких дорівнює 𝑛, а кожний наступний на 1 менше за попередній 𝐶104=𝐴1044!=10∙9∙8∙71∙2∙3∙4=210  

Номер слайду 11

Перестановки (з повтореннями){5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Формула. Приклад 𝑃𝑛=𝑛!𝑘1!…𝑘𝑚! Кількість різних слів, які можна скласти з букв слова «КАНДАЛАКША» , дорівнює𝑃10=10!4!∙2!=75600{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Формула. Приклад

Номер слайду 12

Розміщення (з повтореннями){5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Формула. Приклад Скількома способами можна покласти 3 кульки у 5 коробок?

Номер слайду 13

Сполучення (з повтореннями){5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Формула. Приклад В шкільній їдальні є сосиски в тісті, пиріжки з картоплею та капустою. Скількома способами можна придбати 5 різних пиріжків?

Номер слайду 14

Вибір формули

Номер слайду 15

ЗНО 2016. У чайному кіоску в наявності є лише розфасований у коробки по 100 г листовий чорний чай 8 видів, серед яких є вид «чорна перлина». Покупець вирішив придбати в цьому кіоску для подарункового набору три коробки чорного чаю трьох різних видів, серед яких обов’язково повинен бути вид «чорна перлина». Скільки всього в покупця є варіантів такого придбання трьох коробок чаю для набору з наявних в кіоску?Інформація про те, що чай розфасовано у коробки по 100 г – зайва. Обирати, насправді, будемо не з 8, а з 7 видів (оскільки один фіксований). Причому обираємо не 3, а 2 види. Залишається розібратись – чи важливий порядок? Поставте себе на місце людини, яка отримає цей подарунковий набір. Чи важливо вам, в якому порядку ці коробки потрапляли до набору? Вам важливо, що ось вони є, і це саме ці три сорти. Отже, порядок не важливий. Використовуємо формулу сполучень 𝐶72=7∙61∙2=21 

Номер слайду 16

ЗНО 2018. В Оленки є 8 різних фотографій з її зображенням та 6 різних фотографій її класу. Скільки всього в неї є способів вибрати з них 3 фотографії зі своїм зображенням для персональної сторінки в соціальній мережі та 2 фотографії свого класу для сайту школи?Нехай спочатку Оленка обирає 3 фотографії з власним зображенням (порядок вибору не важливий, оскільки для людей, що будуть бачити ці фото не важливо, в якому порядку вони туди потрапили). Після цього обираються 2 фотографії класу 9порядок знову ж таки не важливий). Залишається застосувати правило множення𝐶83∙𝐶62=8∙7∙61∙2∙3∙6∙51∙2=56∙15=560+280=840  

Номер слайду 17

ЗНО 2019. У фінал пісенного конкурсу вийшло 4 солісти та 3 гурти. Порядковий номер виступу фіналістів визначають жеребкуванням. Скільки всього є варіантів послідовностей виступів фіналістів, якщо спочатку виступатимуть гурти, а після них – солісти. Уважайте, що кожен фіналіст виступатиме у фіналі лише один раз. Очевидно, що це задачка на правило множення. Для 3 гуртів кількість можливих варіантів розташування 3! = 6 Для 4 солістів: 4! = 246∙24=144  

Номер слайду 18

Цікава (і корисна) властивість для сполучень 𝐶𝑛𝑘=𝐶𝑛𝑛−𝑘Наприклад, С10098=С100100−98=С1002=100∙991∙2=4950 В даній за задачі: кількість варіантів вибору хризантем С75=С72=7∙61∙2=21 ; кількість варіантів вибору півоній. С108=С102=10∙91∙2=45 І знову, правило множення: 21∙45=900+45=945 

Номер слайду 19

ПРАКТИКУМ

Номер слайду 20

Чи важливо тим, хто буде чергувати, під яким номером вони потрапили до списку. Звичайно – ні. Чергувати все одно доведеться. Отже, порядок не важливий

Номер слайду 21

Використовуємо формулу сполучень (не сказано, що делегати «нумеруються». Тобто перший нічим не відрізняється від другого, а третій від першого)𝐶183=18∙17∙161∙2∙3=3∙256+16=3∙272=600+210+6=816 

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Порядок розташування важливий. Очевидно, що числа 1357 та 1375 – різні. Тому необхідно використовувати формулу розміщень

Номер слайду 24

Всі задані числа – прості. Дріб називається правильним, якщо чисельник менше знаменника. Для чисельника 2 маємо 8 дробів (в якості знаменника можна взяти будь-яке з восьми чисел 3, 5, 7. 11, 13, 17, 19, 23). Для чисельника 3 таких можливостей залишиться сім. І т.д. Причому кількості цих дробів треба додавати (а не множити), оскільки вибір дробів з одним чисельником не залежить від вибору дробів – з іншим.8+7+…+1=8+12∙8=9∙4=36 ЗНО 2008. Укажіть, скільки можна скласти правильних дробів, чисельниками і знаменниками яких є числа 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Відповідь: 28 

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

𝐶25=5∙41∙2=10 𝐴25=5∙4=20 𝐶2930=𝐶30−2930=𝐶130=30 𝑃4=1∙2∙3∙4=24 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Левадній Сергій Павлович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Прохорчук Тетяна Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
28 січня 2021
Переглядів
5108
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку