Тема уроку: Подорож у царство Лексики.
Мета :
навчальна: повторити й поглибити знання учнів про лексикологію, систематизувати й поглибити знання про синоніми, антоніми, омоніми,однозначні і багатозначні слова, слова з прямим і переносним значенням, вчити учнів правильно вживати слова в усному й писемному мовленні;
розвивальна: розвивати мислення, мовлення, увагу, пам´ять, культуру усного й писемного мовлення;
виховна:виховувати почуття любові до рідного слова.
Внутрішньопредметні зв´язки: культура мовлення і стилістика, текст, граматика.
Міжпредметні зв´язки: художня література. Обладнання:підручник, картки, тлумачний словник.
Тип уроку: урок повторення( урок-подорож).
Хід уроку
Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,починається урок.
Він незвичний і цікавий, до нас гості завітали
.Повернемось обличчям до гостей І лагідно промовим :»Добрий день»
Повідомлення теми,мети і завдань уроку .
Любі діти. Подивіться, який сьогодні чудовий день. І ніби сонечко світить яскравіше. І ви такі сьогодні гарні. І урок у нас теж незвичайний. Сьогодні ми з вами зробимо ще один крок в країну прекрасну, в країну чудову, що всіх нас навчає й збагачує мову.
(Стук у двері).
Хтось до нас у гості завітав.
( Просувається у двері лист)
Ні, це листоноша приніс листа. Адресат вам відомий? Хто це?
-Білосніжка й гноми.
Ось послухайте, що пишуть :
Я-казковий гном-розумник.
Якось я тихцем надумав
У царство лексики піти,
Щоб знання міцні знайти.
І у замку Словограй,
Білосніженько-царівно,
Самоцвіт знайшов чарівний.
В нім-небачена краса,
Незвичайні чудеса.
Але раптом сталось лихо,
Бо замкнув хтось двері тихо.
Я гукав, кричав,свистів…
Раптом голос відповів:
Щоб ці двері відімкнути,
Досить ключ лиш роздобути.
Щоб знайти ключа частину,
Йдіть у хащі лісові,
Без вагань і без упину
Вивчіть правила нові.
Нумо, ж, діти, поспішіть,
Дивний ключ мерщій знайдіть,
Щоб скоріш заволодіти
Незвичайним самоцвітом!
Діти, допоможемо гному?
-То які прохання розумника ми маємо виконати?
Вивчити нові правила та знайти ключ від замку Словограй.
А як ви гадаєте, про що розповідатимуть правила?
( Про антоніми, синоніми, омоніми).
Отже, рушаймо, діти, до лісу, до непролазних хащ.
Ми пройдемо ними легко, якщо розв´яжемо з вами міні-кросворд. А для цього поділимося на дві групи. Котра швидше подолає нетрі?
1гр. Посуд з лози для садовини, городини (кіш)
2гр.Форма організації запорозьких козаків (кіш)
1гр.Велика ділянка грунту (поле)
2 гр. Людина, вириваючи бур´ян на грядках, його (поле)
1гр.Небесне світило (місяць)
2 гр. Проміжок часу 30 днів (місяць)
1 гр. Вулканічна маса (лава)
2 гр. На ній сидять(лава)
Якщо ви правильно виконали, то по вертикалі утвориться ще одне слово(коса).
Поясніть, будь ласка, його лексичне значення.
Які слова ви вписали у наш кросворд?
Що спільного між ними? А чим відрізняються?
Авжеж, своїм лексичним значенням. Такі слова і називаються омонімами. Хто з вас може самостійно сформулювати правило? Омоніми-це слова однакові за звучанням і написанням, але різні за лексичним значенням. Переконайтесь у цьому, виконавши вправу 115. Отже, нетрі для вас - не перешкода. Ось під чарівним деревом перша частина ключа(фрагмент ключа з написом): Яка велика , оця пустеля дика!
1.Важко в навчанні , зате легко в роботі.
2.На чорній землі білий хліб родить.
3.З великої хмари малий дощ.
4.Праця людину годує, а лінь марнує.
5.Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
6. Де багато слів, там мало діла.
7.Що вранці не зробиш, то ввечері не наздоженеш. Ну як вам діти в пустелі? Засмутились, невеселі, мабуть спрага дошкуляє? Пропоную завдання «Струмочок».
Ділимося на дві групи: одна отримує картки зі словами фіолетового, інша – червоного кольору. Власники «фіолетових» слів по черзі виходять до дошки, піднімаючи картку вгору. Власники »червоного» кольору, які мають слова – антоніми, підходять до суперника, приєднують до його картки свою,так, щоб видно було антоніми. Гра триває, утворюючи «живий струмочок» антонімів. (Вчення світ, а невчення тьма, умій сказати, умій і промовчати, одна думка усміхнеться, а друга заплаче, я ввечері посумую, а вранці поплачу).
А зараз ми зробимо зупинку. Ви добре працювали, мабуть стомилися. То ж давайте зробимо хвилинку відпочинку.
Продовжуємо роботу.
О, та тут якась грамота(читаю). Дорогі діти! Маєте зараз чарівне завдання -перетворити осінь на весну. Все це не так і складно, адже ви вивчаєте антоніми. Треба лише замінити підкреслені слова антонімами. Антонімічні пари виписати в зошити.
Засинає матінка-природа. Відлетіли у теплі краї птахи. І тепер нема кому заселяти самотню берізку. Замерзли дерева і зі смутком чекають холодів. По небу пливуть важкі хмари. Незабаром тут гостюватиме зима.
Творче завдання. Виконати вправу 108.На яку людську рису вказує прислів´я . Сладіть висловлювання (усно) «Чого навчають нас прислів´я. Використайте антоніми. Вивчи нове правило. Правильно зроби завдання.
А тоді бери, тримай
Ключ від замку Словограй.
Зверніть, будь ласка, увагу на дошку . Про які групи слів ми вже говорили? Отже, залишилися ще синоніми. Послухайте, адже у цьому слові мені вчувається ще одне. А яке, здогадайтеся самі. Так, це дійсно слово «син», а слова цієї групи синоніми, мають між собою багато спільного, наче члени родини. І це спільне називається – лексичне значення слова. Отже, слова, які пишуться і вимовляються по-різному, але мають спільне лексичне значення, називаються синонімами. Наприклад, віхола, хурделиця,метелиця, завірюха. Якщо вам ще важко впоратися з цим завданням, я пропоную звернутись до послуг вірша Д.Павличка» Мрія». У кожному рядку вірша багато синонімів. Давайте відшукаємо їх. Вияснимо, хто з вас найбільший мрійник.
МРІЯ
Як виросту – збудую (дім, хату, оселю),
поставлю колесо (приладнаю, приб´ю,прикріплю),
А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)
Лелечу клекітну (родину, сім´ю, пару).
Нехай (розводиться,селиться,гніздиться)
По всіх деревах (будинках, хатах, оселях).
Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається), Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).
Молодці! Справились із цим завданням. Далі шлях лежить до моря. Лише через море лежить шлях до ключика, до замка.
Діти, я запевняю вас, що ви маєте сили та вміння, щоб подолати його. Як? Дуже просто. Кожен з вас вибере з-поміж краплинок саме ті, які пасують вашим відерцям (вправа » Зайві дієслова»). Виберіть потрібне слово з указаних у дужках синонімів. Відповідь обґрунтуйте.
(Спить,куняє, дрімає) земля під глибоким снігом. Дівчина хитро (сміється, умирає зі с міху, регоче, посміхається). Верби горюють, сумують, журяться, нудьгують) над водою. Учні (говорили, розмовляли, розповідали) про історію свого краю.
Вправа « Віднови прислів´я».
Грудень рік кінчає – зиму…(починає).
У червні на полі густо, а в коморі…( пусто).
Осінь збирає, а весна …(з´їдає).
Гра «Скажи без затримки».
Білий (чорний),важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), правда (брехня), добро (зло), весело (сумно), мир (війна), холод (тепло), радість (горе), зустрічати (проводжати), день (ніч), хворіти (видужувати), хвалити (лаяти), товстий (тонкий). Подивіться, чари моря скінчилися. А що там на дні поблискує? (Ключ). Радісна мить – ключ до замку знайдено. Давайте ще раз гуртом все перевіримо для того, щоб нам підкорився замок. Ключ знайшли? Завдання виконали? Правила вивчили? ( Повторюють). Тепер сміливо підіймайтесь і двері замку відчиняйте.
А ось і автор наших пригод гном Розумник. Що за самоцвіт він тримає в руках? Небаченої краси, справжній скарб. А що тут він нам говорить про себе?
На діаманті, кожній його грані, цвітуть слова – гарячі, полум´яні. Запам´ятайте, друзі,ці слова, бо в них душа народу ожива.
Непідвладна забуттю і тліні.
Ти сьогодні дужа й голосна,
Рідна мово, в буйному цвітінні
Голос твій над Всесвітом луна.
І тобі рости й не в´януть зроду.
у поемах і віршах,
Бо в тобі – великого народу
Ніжна і замріяна душа
Діти, наш урок закінчився. Але вдома обов´язково повторіть всі правила про омоніми, синоніми, антоніми. Напишіть нову казку про гнома Розумника, а в житті нехай вашим завданням буде – зберегти діамант нашої мови.