Підсумквий урок з української мови на тему "Подорож у царство лексики"

Про матеріал
Розробка уроку учителя української мови Великодорізького навчально-виховного комплексу "загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад" І-ІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області Полінчик Галина Михайлівна
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Подорож у царство Лексики.

Номер слайду 2

Мета : навчальна: повторити й поглибити знання учнів про лексикологію, систематизувати й поглибити знання про синоніми, антоніми, омоніми,однозначні і багатозначні слова, слова з прямим і переносним значенням, вчити учнів правильно вживати слова в усному й писемному мовленні;розвивальна: розвивати мислення, мовлення, увагу, пам´ять, культуру усного й писемного мовлення; виховна:виховувати почуття любові до рідного слова.

Номер слайду 3

Внутрішньопредметні зв´язки: культура мовлення і стилістика, текст, граматика. Міжпредметні зв´язки: художня література. Обладнання:підручник, картки, тлумачний словник. Тип уроку: урок повторення( урок-подорож)

Номер слайду 4

Хід уроку Організаційний момент Пролунав уже дзвінок,починається урок. Він незвичний і цікавий, до нас гості завітали. Повернемось обличчям до гостей І лагідно промовим: »Добрий день»

Номер слайду 5

Повідомлення теми,мети і завдань уроку . Любі діти. Подивіться, який сьогодні чудовий день. І ніби сонечко світить яскравіше. І ви такі сьогодні гарні. І урок у нас теж незвичайний. Сьогодні ми з вами зробимо ще один крок в країну прекрасну, в країну чудову, що всіх нас навчає й збагачує мову.

Номер слайду 6

(Стук у двері). Хтось до нас у гості завітав.( Просувається у двері лист)Ні, це листоноша приніс листа. Адресат вам відомий? Хто це? -Білосніжка й гноми.

Номер слайду 7

Я-казковий гном-розумник. Якось я тихцем надумав У царство лексики піти,Щоб знання міцні знайти.І у замку Словограй,Білосніженько-царівно,Самоцвіт знайшов чарівний. В нім-небачена краса, Незвичайні чудеса. Але раптом сталось лихо, Бо замкнув хтось двері тихо.

Номер слайду 8

Я гукав, кричав,свистів…Раптом голос відповів: Щоб ці двері відімкнути,Досить ключ лиш роздобути. Щоб знайти ключа частину,Йдіть у хащі лісові, Без вагань і без упину. Вивчіть правила нові. Нумо, ж, діти, поспішіть, Дивний ключ мерщій знайдіть,Щоб скоріш заволодіти Незвичайним самоцвітом!

Номер слайду 9

Отже, рушаймо, діти, до лісу, до непролазних хащ. Ми пройдемо ними легко, якщо розв´яжемо з вами міні-кросворд. А для цього поділимося на дві групи. Котра швидше подолає нетрі?

Номер слайду 10

1гр. Посуд з лози для садовини, городини (кіш) 2гр. Форма організації запорозьких козаків (кіш) 1гр. Велика ділянка грунту (поле) 2 гр. Людина, вириваючи бур´ян на грядках, його (поле) 1 гр. Небесне світило (місяць) 2гр. Проміжок часу 30 днів (місяць) 1 гр. Вулканічна маса (лава) 2 гр. На ній сидять(лава) Якщо ви правильно виконали, то по вертикалі 1гр. Посуд з лози для садовини, городини (кіш) 2гр. Форма організації запорозьких козаків (кіш) 1гр. Велика ділянка грунту (поле) 2 гр. Людина, вириваючи бур´ян на грядках, його (поле)1гр. Небесне світило (місяць) 2 гр. Проміжок часу 30 днів. Якщо ви правильно виконали, то по вертикалі утвориться ще одне слово(коса). 1г

Номер слайду 11

Поясніть, будь ласка, його лексичне значення. Які слова ви вписали у кросворд? Що спільного між ними? А чим відрізняються?

Номер слайду 12

Авжеж, своїм лексичним значенням. Такі слова і називаються омонімами. Хто з вас може самостійно сформулювати правило? Омоніми-це слова однакові за звучанням і написанням, але різні за лексичним значенням. Переконайтесь у цьому, виконавши вправу 115. Отже, нетрі для вас - не перешкода. Ось під чарівним деревом перша частина ключа(фрагмент ключа з написом): Яка велика , оця пустеля дика!

Номер слайду 13

Але ми її легко здолаємо, Якщо правило запам’ятаємо. »Анти»- означає »проти», тому слова протилежні за своїм лексичним значенням, називаються антонімами(наводжу приклад) . Ось до вашої уваги пропоную я розвагу. Вибірковий диктант. Я читатиму народні прислів´я, а ви спробуйте назвати в них антоніми.

Номер слайду 14

\\1. Важко в навчанні , зате легко в роботі. 2. На чорній землі білий хліб родить.3. З великої хмари малий дощ. 4. Праця людину годує, а лінь марнує.5. Краще гірка правда, ніж солодка брехня.6. Де багато слів, там мало діла.7. Що вранці не зробиш, то ввечері не наздоженеш.

Номер слайду 15

Ну як вам діти в пустелі? Засмутились, невеселі, мабуть спрага дошкуляє? Пропоную завдання «Струмочок».

Номер слайду 16

Ділимося на дві групи: одна отримує картки зі словами фіолетового, інша – червоного кольору. Власники «фіолетових» слів по черзі виходять до дошки, піднімаючи картку вгору. Власники »червоного» кольору, які мають слова – антоніми, підходять до суперника, приєднують до його картки свою,так, щоб видно було антоніми. Гра триває, утворюючи «живий струмочок» антонімів. (Вчення світ, а невчення тьма, умій сказати, умій і промовчати, одна думка усміхнеться, а друга заплаче, я ввечері посумую, а вранці поплачу). А зараз ми зробимо зупинку. Ви добре працювали, мабуть стомилися. То ж давайте зробимо хвилинку відпочинку.

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Продовжуємо роботу. О, та тут якась грамота(читаю). Дорогі діти! Маєте зараз чарівне завдання -перетворити осінь на весну. Все це не так і складно, адже ви вивчаєте антоніми. Треба лише замінити підкреслені слова антонімами. Антонімічні пари виписати в зошити. Засинає матінка-природа. Відлетіли у теплі краї птахи. І тепер нема кому заселяти самотню берізку. Замерзли дерева і зі смутком чекають холодів. По небу пливуть важкі хмари. Незабаром тут гостюватиме зима.

Номер слайду 19

Творче завдання. Виконати вправу 108. На яку людську рису вказує прислів´я . Сладіть висловлювання (усно) «Чого навчають нас прислів´я. Використайте антоніми. Вивчи нове правило. Правильно зроби завдання. А тоді бери, тримай Ключ від замку Словограй. Зверніть, будь ласка, увагу на дошку . Про які групи слів ми вже говорили? Отже, залишилися ще синоніми. Послухайте, адже у цьому слові мені вчувається ще одне. А яке, здогадайтеся самі. Так, це дійсно слово «син», а слова цієї групи синоніми, мають між собою багато спільного, наче члени родини. І це спільне називається – лексичне значення слова. Отже, слова, які пишуться і вимовляються по-різному, але мають спільне лексичне значення, називаються синонімами. Наприклад, віхола, хурделиця,метелиця, завірюха. Якщо вам ще важко впоратися з цим завданням, я пропоную звернутись до послуг вірша Д. Павличка» Мрія». У кожному рядку вірша багато синонімів. Давайте відшукаємо їх. Вияснимо, хто з вас найбільший мрійник.

Номер слайду 20

МРІЯ Як виросту – збудую (дім, хату, оселю), поставлю колесо (приладнаю, приб´ю,прикріплю),А там я поселю (крилату, летючу, літаючу) Лелечу клекітну (родину, сім´ю, пару). Нехай (розводиться,селиться,гніздиться) По всіх деревах (будинках, хатах, оселях). Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається), Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах). Молодці! Справились із цим завданням. Далі шлях лежить до моря. Лише через море лежить шлях до ключика, до замка.

Номер слайду 21

Діти, я запевняю вас, що ви маєте сили та вміння, щоб подолати його. Як? Дуже просто. Кожен з вас вибере з-поміж краплинок саме ті, які пасують вашим відерцям (вправа » Зайві дієслова»). Виберіть потрібне слово з указаних у дужках синонімів. Відповідь обґрунтуйте.(Спить,куняє, дрімає) земля під глибоким снігом. Дівчина хитро (сміється, умирає зі с міху, регоче, посміхається). Верби горюють, сумують, журяться, нудьгують) над водою. Учні (говорили, розмовляли, розповідали) про історію свого краю.

Номер слайду 22

Вправа « Віднови прислів´я». Грудень рік кінчає – зиму…(починає). У червні на полі густо, а в коморі…( пусто). Осінь збирає, а весна …(з´їдає).

Номер слайду 23

Гра «Скажи без затримки». Білий (чорний),важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), правда (брехня), добро (зло), весело (сумно), мир (війна), холод (тепло), радість (горе), зустрічати (проводжати), день (ніч), хворіти (видужувати), хвалити (лаяти), товстий (тонкий). Подивіться, чари моря скінчилися. А що там на дні поблискує? (Ключ). Радісна мить – ключ до замку знайдено. Давайте ще раз гуртом все перевіримо для того, щоб нам підкорився замок. Ключ знайшли? Завдання виконали? Правила вивчили? ( Повторюють). Тепер сміливо підіймайтесь і двері замку відчиняйте.

Номер слайду 24

А ось і автор наших пригод гном Розумник. Що за самоцвіт він тримає в руках? Небаченої краси, справжній скарб. А що тут він нам говорить про себе?

Номер слайду 25

На діаманті, кожній його грані, цвітуть слова – гарячі, полум´яні. Запам´ятайте, друзі,ці слова, бо в них душа народу ожива. Непідвладна забуттю і тліні. Ти сьогодні дужа й голосна,Рідна мово, в буйному цвітінніГолос твій над Всесвітом луна.І тобі рости й не в´януть зроду.у поемах і віршах, Бо в тобі – великого народу Ніжна і замріяна душа

Номер слайду 26

Діти, наш урок закінчився. Але вдома обов´язково повторіть всі правила про омоніми, синоніми, антоніми. Напишіть нову казку про гнома Розумника, а в житті нехай вашим завданням буде – зберегти діамант нашої мови. Діти, наш урок закінчився. Але вдома обов´язково повторіть всі правила про омоніми, синоніми, антоніми. Напишіть нову казку про гнома Розумника, а в житті нехай вашим завданням буде – зберегти діамант нашої мови.

Номер слайду 27

Перегляд файлу

Тема уроку:  Подорож у царство Лексики.                                                    

    Мета :

навчальна: повторити й поглибити знання учнів про лексикологію, систематизувати й поглибити знання про синоніми, антоніми, омоніми,однозначні і багатозначні слова, слова з прямим і переносним значенням, вчити учнів правильно вживати слова в усному й писемному мовленні;

розвивальна: розвивати мислення, мовлення, увагу, пам´ять, культуру усного й писемного мовлення;

 виховна:виховувати почуття любові до рідного слова.

 Внутрішньопредметні зв´язки: культура мовлення і стилістика, текст, граматика.

Міжпредметні зв´язки: художня література. Обладнання:підручник, картки, тлумачний словник.

Тип уроку: урок повторення( урок-подорож).

                                                      Хід  уроку

Організаційний момент 

Пролунав уже дзвінок,починається урок.

 Він незвичний і цікавий, до нас гості завітали

.Повернемось обличчям до гостей  І лагідно промовим :»Добрий день»

Повідомлення теми,мети і завдань уроку .

Любі діти. Подивіться, який сьогодні чудовий день. І ніби сонечко світить яскравіше. І ви такі  сьогодні гарні. І урок у нас теж незвичайний. Сьогодні ми з вами зробимо ще один крок  в країну прекрасну, в країну чудову, що всіх нас навчає й збагачує мову.

 (Стук у двері).

 Хтось до нас у гості завітав.

( Просувається у двері лист)

Ні, це листоноша приніс листа. Адресат вам відомий? Хто це?    

-Білосніжка й гноми.

 Ось послухайте, що пишуть : 

C:\Users\User\Desktop\Без названия (1).jpg

Я-казковий гном-розумник.

Якось я тихцем надумав

У царство  лексики піти,

Щоб знання міцні знайти.

І у замку Словограй,

Білосніженько-царівно,

Самоцвіт знайшов чарівний. 

В нім-небачена краса,

Незвичайні чудеса.

Але раптом  сталось лихо,

Бо замкнув хтось двері тихо.

Я гукав, кричав,свистів…

 Раптом голос відповів:

Щоб ці двері відімкнути,

 Досить ключ лиш роздобути.

 Щоб знайти ключа частину,

Йдіть у хащі лісові,

Без вагань і без упину

 Вивчіть правила нові.

 Нумо, ж, діти, поспішіть,

Дивний ключ мерщій знайдіть,

 Щоб скоріш заволодіти

Незвичайним самоцвітом!

Діти, допоможемо гному?

 -То які прохання розумника ми маємо виконати?

 Вивчити нові правила  та знайти ключ від замку Словограй.

 А як ви гадаєте, про що розповідатимуть правила?

 ( Про антоніми, синоніми, омоніми).

 Отже, рушаймо, діти, до лісу, до непролазних хащ.

C:\Users\User\Videos\Без названия.jpg

 

Ми пройдемо ними легко, якщо розв´яжемо з вами міні-кросворд. А для цього поділимося на дві групи. Котра швидше подолає нетрі?

 1гр. Посуд з лози для садовини, городини (кіш)

 2гр.Форма організації запорозьких козаків (кіш) 

 1гр.Велика ділянка грунту  (поле)

 2 гр. Людина, вириваючи бур´ян на грядках, його (поле)

1гр.Небесне світило (місяць)    

2 гр. Проміжок часу 30 днів (місяць) 

1 гр.  Вулканічна маса (лава) 

2 гр. На ній сидять(лава)

Якщо ви правильно виконали, то по вертикалі утвориться ще одне слово(коса).

Поясніть, будь ласка, його лексичне значення.

  Які слова ви вписали у наш кросворд?

 Що спільного між ними? А чим відрізняються?

 Авжеж, своїм лексичним значенням. Такі слова і називаються омонімами. Хто з вас може самостійно сформулювати правило? Омоніми-це слова однакові за звучанням і написанням, але різні за лексичним значенням. Переконайтесь у цьому, виконавши вправу 115. Отже, нетрі для вас - не перешкода. Ось під чарівним деревом перша частина ключа(фрагмент ключа з написом):    Яка велика , оця пустеля дика!

 

C:\Users\User\Videos\desert_05.jpg

 

 

1.Важко в навчанні , зате легко в роботі.

2.На чорній землі білий хліб родить.

 3.З великої хмари малий дощ.

 4.Праця людину годує, а лінь марнує.

 5.Краще гірка правда, ніж солодка брехня.

  6. Де багато слів, там мало діла.

 7.Що вранці не зробиш, то ввечері не наздоженеш. Ну як вам діти в пустелі? Засмутились, невеселі, мабуть спрага дошкуляє? Пропоную завдання «Струмочок».

C:\Users\User\Videos\240x_ruchey85350.jpg

 

 Ділимося на дві групи: одна отримує картки зі словами фіолетового, інша – червоного кольору. Власники «фіолетових» слів по черзі виходять  до дошки, піднімаючи картку вгору. Власники »червоного» кольору, які мають слова – антоніми, підходять до суперника, приєднують до його картки свою,так, щоб видно було антоніми. Гра триває, утворюючи «живий струмочок» антонімів. (Вчення світ, а невчення тьма, умій сказати, умій і промовчати, одна думка усміхнеться, а друга заплаче, я ввечері посумую, а вранці поплачу).

А зараз ми зробимо зупинку. Ви добре працювали, мабуть стомилися. То ж давайте зробимо хвилинку відпочинку.

 

Продовжуємо роботу.

 О, та тут якась грамота(читаю). Дорогі діти! Маєте зараз чарівне завдання  -перетворити осінь на весну. Все це не так і складно, адже ви вивчаєте антоніми. Треба лише замінити підкреслені слова антонімами. Антонімічні пари виписати в зошити.

 Засинає матінка-природа. Відлетіли у теплі краї птахи. І тепер нема кому заселяти самотню берізку. Замерзли дерева і зі смутком чекають холодів. По небу пливуть  важкі хмари. Незабаром тут гостюватиме зима.

Творче завдання. Виконати вправу 108.На яку людську рису вказує прислів´я . Сладіть висловлювання (усно) «Чого навчають нас прислів´я. Використайте антоніми. Вивчи нове правило. Правильно зроби завдання.

  А тоді бери, тримай

 Ключ від замку Словограй.

 Зверніть, будь ласка, увагу на дошку . Про які групи слів ми вже говорили? Отже, залишилися ще синоніми. Послухайте, адже у цьому слові мені вчувається ще одне. А яке, здогадайтеся самі. Так, це дійсно слово «син», а слова цієї групи синоніми, мають між собою багато спільного, наче члени родини. І це спільне називається – лексичне значення слова. Отже, слова, які пишуться і вимовляються по-різному, але мають спільне лексичне значення, називаються синонімами. Наприклад, віхола, хурделиця,метелиця, завірюха. Якщо вам ще важко впоратися з цим завданням, я пропоную звернутись до послуг вірша Д.Павличка» Мрія». У кожному рядку вірша багато синонімів. Давайте відшукаємо їх. Вияснимо, хто з вас найбільший мрійник.

                 C:\Users\User\Desktop\Без названия.jpg          МРІЯ 

Як виросту – збудую                                            (дім, хату, оселю),

поставлю колесо                                                  (приладнаю, приб´ю,прикріплю),

А там я поселю                                                     (крилату, летючу, літаючу)    

Лелечу клекітну                                                    (родину, сім´ю, пару). 

Нехай                                                                       (розводиться,селиться,гніздиться)  

 По всіх деревах                                                     (будинках, хатах, оселях).

Нехай    мені щоночі                                             (здається, сниться, ввижається),                        Що я літаю, наче                                                    (пташка, птиця, птах).

Молодці! Справились із цим завданням. Далі шлях лежить до моря. Лише через море лежить шлях до ключика, до замка.

 Діти, я запевняю вас, що ви маєте сили та вміння, щоб подолати його. Як? Дуже просто. Кожен з вас вибере з-поміж краплинок саме ті, які пасують вашим відерцям (вправа » Зайві дієслова»). Виберіть потрібне слово  з указаних у дужках синонімів. Відповідь обґрунтуйте.

(Спить,куняє, дрімає) земля  під глибоким снігом. Дівчина хитро (сміється, умирає зі с міху, регоче, посміхається). Верби горюють, сумують, журяться, нудьгують) над водою. Учні (говорили, розмовляли, розповідали) про історію свого краю.                                                 

Вправа « Віднови прислів´я».

  Грудень рік кінчає – зиму…(починає). 

  У червні  на полі густо, а в коморі…( пусто).

  Осінь збирає, а весна …(з´їдає).

   Гра «Скажи без затримки».                         

    Білий (чорний),важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), правда (брехня), добро (зло),   весело (сумно), мир (війна), холод (тепло), радість (горе), зустрічати (проводжати), день (ніч), хворіти (видужувати), хвалити (лаяти), товстий (тонкий).                                                                                                                          Подивіться, чари моря скінчилися. А що там на дні поблискує? (Ключ). Радісна мить – ключ до замку знайдено. Давайте ще раз гуртом все перевіримо для того, щоб нам підкорився замок. Ключ знайшли? Завдання виконали? Правила вивчили? ( Повторюють). Тепер сміливо підіймайтесь і двері замку відчиняйте.

А ось і автор наших пригод гном Розумник.  Що за самоцвіт він тримає в руках? Небаченої краси, справжній скарб. А що тут він нам говорить про себе?

На діаманті, кожній  його грані, цвітуть слова – гарячі, полум´яні. Запам´ятайте, друзі,ці слова, бо в них душа народу ожива.

 Непідвладна забуттю і тліні.

Ти сьогодні дужа й голосна,

 Рідна мово, в буйному цвітінні

 Голос твій над Всесвітом луна.

І тобі рости й не в´януть зроду.

 у поемах і віршах,

Бо в тобі – великого народу

Ніжна і замріяна душа

Діти, наш урок закінчився. Але вдома обов´язково  повторіть всі правила про омоніми, синоніми, антоніми. Напишіть нову казку про гнома Розумника, а в житті нехай вашим завданням буде – зберегти діамант нашої мови.

 

zip
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку