8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок української мови у 5 класі "Основа слова. Значущі частини слова".

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 5 класі , мета:: удосконалити знання учнів про значущі частини слова (корінь, префікс, суфікс, закінчення та основу слова) та спільнокореневі слова; розвивати усне і писемне мовлення, логічне мислення; виховувати любов і пошану до рідної мови, рідного краю, українського фольклору.
Перегляд файлу

Урок 112

 

Тема:                 Основа слова. Значущі частини слова.

 

Мета:                 удосконалити знання учнів про значущі частини слова (корінь,

                           префікс, суфікс, закінчення та основу слова) та спільнокореневі

                           слова; розвивати усне і писемне мовлення, логічне мислення;

                           виховувати любов і пошану до рідної мови, рідного краю,

                           українського фольклору.

 

Обладнання:   підручник

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Актуалізація опорних знань учнів

   Колективна робота.

     Прочитайте записані на дошці речення. Знайдіть і випишіть окремо спільнокореневі слова та різні форми одного слова. Поясніть, як ви це зробили.

  1. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі.
  2. Осінь на рябому коні їздить.
  3. Старий кінь борозни не скривить.
  4. Від теплого слова і лід промерзає.
  5. Від теплого словечка тепло на серденьку.

                                                                               (Народна творчість)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

     Евристична бесіда.

  • Як ви думаєте, для чого ви виконували це завдання?

(Щоб навчитися відрізняти спільнокореневі слова від різних форм одного слова.)

  • Як відрізнити форми слова від спільнокореневих слів?
  • Запишіть речення Більше діла – менше слів.
  • Які завдання, на вашу думку, можна виконати з ним?
  • Я вам пропоную виділити в усіх словах закінчення і зробити висновок. (Слова бувають змінні та незмінні.)
  • Що вказує на змінність чи незмінність? (Наявність чи відсутність закінчення.)
  • Назвіть всі значущі частини слова.
  • Придумайте слова за поданими схемами. У творіть від цих слів їхні форми.

 

 

 

 

 

 ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

       Пояснення вчителя.

       Ми з вами на попередньому уроці вже почали вивчати розділ «Будова слова. Орфографія». І сьогодні ми продовжимо поширювати наші знання про значущі частини слова.

      Скажіть, для чого потрібні знання про будову слова?

      (З будовою слова повязано багато орфограм, які вимагають застосовувати ці знання, уміння виділяти значущі частини слова.)

      Правильно, і ми будемо з вами спиратися на вже відоме нам про будову слова на практиці.

 

ІУ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 

  1. Творча робота

З поданих груп слів складіть і запишіть речення:

1) Вчити, як, світ, жити, на, книга.

2) Багато, сніг, багато, хліб.

 

  1. Евристична бесіда

Що ви зробили для утворення речень? (Змінили форми слів, їхній порядок)

А чи всі слова з наведених можна змінити? Які слова не мають закінчення?

Чи можна сказати, що слово ХЛІБ не має закінчення?

Чи можна вважати рівнозначними вирази «слово закінчується на О?» та «слово має закінчення О?»

Розгляньте схеми. Що це за слова?

_______  ий  ,         ____________  о

Чому ви не змогли впізнати слова? (Тому що невідоме їхнє лексичне значення)

Що таке лексичне значення слова? Яка частина слова «виконує цю роботу»? (Основа)

 

  1. Взаємо перевірочний розподільний диктант

Завдання: слова записати у три колонки: 1) слова з нульовим закінченням; 2) слова із закінченням; 3) слова без закінчення

 

     Життя, завод, учень, кіно, навколо, прикордонник, весело, підберезовик, таксі, озеро, сонце.

 

  1. Визначте будову слів прикордонник, озеро, весело.

Як ви будете це робити?

 

  1. Робота з підручником

Виконання вправ 539, 541 (усно), 550

Виконання морфемного розбору слів. Вправа 552.

 

  1. Колективна робота.

Послухайте вірш. Вкажіть слова, які звучать однаково, але мають різне лексичне значення. Чи є вони спільнокореневими? Доведіть свою думку.

Клим на гору задивився,

А ведмідь не розгубився.

Підхопив два вулички

Та й помчав вздовж вулички.

 

У. Узагальнення й систематизація знань

 

     Виконання тренувальних вправ

     1. До поданих слів добрати спільнокореневі слова:

         Земля, вода, сніг.

 

     2. Виконайте морфемний розбір слів:

         Записати, прибережний, сонячно, здавлений

 

     3. Розкажіть про значущі частини слова.

 

УІ. Підведення підсумків уроку.

 

УІІ. Домашнє завдання.

       Вчити правила, вправа

doc
Додано
26 березня 2019
Переглядів
430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку