Ознайомлення з життям і творчістю Тараса Шевченка. Т.Шевченко «Не цурайтесь того слова…». А. Лотоцький « Малий Тарас чумакує».

Про матеріал
Конспект уроку з літературного читання для 3 класу на тему: Ознайомлення з життям і творчістю Тараса Шевченка. Т.Шевченко «Не цурайтесь того слова…». А. Лотоцький « Малий Тарас чумакує».
Перегляд файлу

Тема: Ознайомлення з життям і творчістю Тараса  Шевченка. Т.Шевченко «Не цурайтесь того слова…». А. Лотоцький « Малий Тарас чумакує».

 

Мета: Розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка, дитячі роки поета, розвивати навички інтонаційного читання, збагачувати словниковий запас учнів новими словами, вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного, виховувати любов і повагу до великого Кобзаря.

 

Обладнання: портрет Т. Г .Шевченка, збірка творів « Кобзар», дидактичний матеріал, малюнки учнів до віршів поета.

 

Хід уроку

 

І.Організація класу:

 

Продзвенів уже дзвінок,

Всіх покликав на урок.

Добрий день!

У добрий час!

Рада, діти, бачить вас.

Сядьте ви усі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Починаєм працювати,

Щоб знання нові дістати.

 

ІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

 

  1. Бесіда – розповідь учителя.

 - Ми живемо в Україні. Ми любимо свою державу і зараз наші відважні воїни боронять незалежність на сході України. Все більше зявляється героїв сьогодення, але не відходять у минуле відомі люди, які колись боролися за волю рідної країни. Багато людей у різних країнах шанують творчість незламного борця за краще життя – Тараса Григоровича Шевченка.

 

      2. Слова І.Я.Франка про Т.Шевченка «Він був сином мужика і став володарем в царстві Духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури…Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу… Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу…».

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

     1. Повідомлення теми і мети уроку.

-  Сьогодні ми продовжимо знайомитись з життєвим і творчим шляхом відомого борця за волю України – Т. Г. Шевченка. Дізнаємося про його дитячі роки та поневіряння.

- В автобіографії Тараса Шевченка сказано «Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини». У цих словах розкривається зміст його життєвого шляху.

 

2. Гра « Незакінчене речення»

Я знаю що Тарас народився в…

Мені відомо, що він дуже любив…

Я вважаю його…

Мені подобаються його…

Відома книга поета…

Він боровся за …

 

ІV. Доповнення знань учнів про життя і творчість Т.Шевченка.

 

 1. Розповідь учителя.

- 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині народився хлопчик на імя Тарас. Ріс він лагідною, доброю та щирою дитиною. Найбільше він любив свою рідну матінку, та доля не довго тішила його. Коли йому виповнилося 9 років померла мати. А невдовзі почалося страшне сирітське життя при мачусі. Чужа, недобра жінка дуже незлюбила Тараса за його щиру вдачу та мрійливість.

     Коли Тарасові виповнилося 11 років помер і батько. Хлопчик залишився сиротою. З того часу і почалися його поневіряння. Але найбільше хотілося Тарасові вчитися читати та писати. І ще він хотів бути малярем. Все, що вачив, хотілося намалювати. Але кріпак повинен був працювати на пана.

Доля посміхнулася йому аж у 24 роки.

-Які зміни відбулися в його житті ви дізнаєтесь, прочитавши статтю, що відкриває розділ: Тарас Шевченко. Сторінки життя і творчості.

 

2. Розчитування:

На-на-на – надійшла весна.

Ки-ки-ки – розцвіли квітки.

Ло-ло-ло – свято надійшло.

Ші-ші-ші – ми вчимо вірші.

 

3. Читання вірша «Не цурайся того слова…»

- До чого закликає поет у вірші?

 

V. Опрацювання статті про поета.

 

    1. Читання статті мовчки учнями.

- Яка подія змінила життя Шевченка?

- Скільки років він був вільною людиною?

    2. Вибіркове читання.

 Гра « Відщукай, що…»

  • Шевченко народився в сімї…
  • Його викупили з неволі у …
  • За волелюбні вірші його було заслано…
  •  

Фізкультхвилинка з музичним супроводом

 

VI. Робота над текстом А.Лотоцького «Малий Тарас чумакує».

 

1. Слово вчителя.

- Т.Г.Шевченко прожив всьго 47 років. 24 роки був кріпаком, 10 років мучився у неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною. Трагічною була доля Тараса. Та його життя було як зірка, що яскраво запалала і швидко погасла. Його твори, що ввійшли до книги «Кобзар» навічно прославили поета.

- Багато письменників розповідали про тернистий шлях, яким пройшов геній України не схиливши голову.

- Яким був Тарас у дитинстві ви дізнаєтесь із оповідання А.Лотоцького «Малий Тарас чумакує».

 

1. Первинне читання оповідання кращими учнями

- Які нові факти з життя Тараса Шевченка ви дізналися?

2. Словникова робота:

а) З'ясування лексико-семантичного значення слів та словосполучень:
Чумаки, баня, ясир, пасинки, вольниця.

ЧУМА́К, а, чол.

1. На Україні в XV—XIX ст. — візник і торговець, який перевозив на волах хліб, сіль, рибу та інші товари для продажу

ВО́ЛЬНИЦЯ, і, жін., збірн., іст. Селяни-кріпаки, ремісники і т. ін., що тікали від поміщиків та поселялися на окраїнах Московської держави й Польщі, здобуваючи таким чином певну незалежність. Нижче гримучих камінних порогів [Дніпра] осіла була на довгі часи запорізька вольниця

Очі біжать дальше.

Посадити на сто коней.

Бігати зором по степу.

 

б) воли                      ясне
         обабіч             милу
        пасинки             козацькі
        товариство     вольниця

- Прочитати слова мовчки, звернути увагу на наголоси слів.  

3. Повторне мовчазне читання оповідання учнями

- Чому Тарас так хотів чумакувати разом із батьком?

4. Аналіз змісту з вибірковим читанням.

- Скільки років було Тарасику, коли він чумакував?

- Де жила сім'я Шевченків? Знайдіть в тексті опис села Кирилівка.

- Як сприйняв новину про чумакування хлопчик? Доведіть свою думку словами тексту.

- Куди найбільше мріяв потрапити малий Тарас? Чому?

- Які картини малювала його дитяча уява? Прочитайте.

- Розглянь малюнок. Як художник передав почуття хлопчика?  Якими рядками тексту можна зробити підпис під малюнком.

5. Творча робота за змістом прочитаного

Ситуація мовлення: Уявіть, що ви зустрілися в степу з малим Тарасиком.

- Про що б ви у нього запитали?

6. Характеристика головного героя:

а) Читання в особах. Діалог між Тарасом і батьком.

- Які риси характеру хлопчика виявились у його розмові з батьком.

б)  «Мозковий штурм». Характеристика головного героя.

- На дошці записані слова. З'єднайте з іменем ті, які характеризують хлопця.

                              допитливий         ТАРАС                  уважний

                                 байдужий       вразливий     мрійливий

                                             спостережливий       злий

Доведіть свої думки словами тексту.

в)  інтерактивна гра „Ланцюжок".

- Які риси характеру малого Тарасика ви запозичили б собі?

 

7. Робота в зошиті (с.55)

 

ІV. Закріплення вивченого

           Тести
1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння 1) шумлять
б) трави 2) ллється
в) очі 3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
а) на другий день раненько…
б) тільки в хаті Шевченків невесело…
в) задумався малий Тарас, згадав розповіді…
г) поїздка степом.
 

VII. Рефлексія уроку

1. Обговорення уроку у вигляді діалогу:
  1-й учень: Що сподобалось на уроці?

 2-й учень: Для чого Антон Лотоцький подарував нам це оповідання?

(роздуми учнів).

 

9. Робота над образними висловами.

- Прочитайте виділені слова. Як ви їх розумієте?

- У якому значенні вжиті ці  словосполучення?

- Для чого використані такі вирази?

 

VII. Підсумок уроку

- Чого у дитинстві поета було більше: хорошого, доброго чи сумного?

- Які риси характеру малого Тараса ви хотіли б наслідувати?

- Чи хотіли б з ним поговорити? Про що запитати?

- До яких віршів поета ці малюнки? (вивішені на дошці).

 

На уроці добре ви усі попрацювали,

Оцінки хороші всі діти дістали.

Оцінення дітей.

 

VІІІ. Домашнє завдання:

- с.131-133, читати, розповідати про дитинство поета.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение

 

Анті́н Льво́вич Лото́цький (13 січня 1881, с. Вільховець, Бережанський район, Тернопільська область  28 травня 1949, Львів) — український громадський діяч, учасник національно-визвольних змагань 19141920 років, активний діяч Пресової Кватири Українських Січових Стрільців, учитель Рогатинської приватної гімназії, дитячий письменник, журналіст і видавець.

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

 

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

 

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

 

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

 

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

 

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

 

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

 

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

 

Тести


1. Коли і де відбувалися події, описані в оповіданні?
а) влітку 1824року в Кирилівці;
б) взимку 1821 року в Петербурзі;
в) влітку 1824 року в Моринцях.
2. Чому дідусь попросив батька взяти з собою чумакувати і малого Тараса?
а) хлопчику дуже хотілося поїхати з батьком;
б) щоб був подалі від недоброї мачухи;
в) щоб допоміг батькові з торгівлею.
3. Скільки років минуло з того часу, як хлопчик "їхав з чумаками" до "залізних стовпів"?
а) два роки;
б) чотири роки;
в) десять років.
4. Яке місто минули мандрівники?
а) Одесу;
б) Київ;
в) Гуляйполе.
5. Чому, за словами батька, степ уже не той, що був?
а) трава пожовкла;
б) багато степу зорали;
в) сніг випав.
6. Про кого розмовляли в степу батько з сином?
а) про злу мачуху;
б) про запорожців – козаків;
в) про сіль та рибу.
7. Хто розповідав малому Тарасові різні життєві історії?
а) подружка Оксанка;
б) сестра Катерина;
в) дід Іван.
8. Знайдіть відповідність.
а) проміння             1) шумлять
б) трави                   2) ллється
в) очі                       3) біжать
9. Що зайве?
а) блискучі церковні бані;
б) залізні стовпи;
в) білі ночі;
г) "захалявна" книжечка.
10. Поставте в правильному порядку.
на другий день раненько…
тільки в хаті Шевченків невесело…
задумався малий Тарас, згадав розповіді…
поїздка степом.

 

doc
Додано
2 грудня 2019
Переглядів
1987
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку