Тема: П. Верлен. Найвідоміші поетичні збірки та окремі вірші поета. «Поетичне мистецтво» – віршований маніфест символізму.
Мета: Ознайомити учнів із творчістю П. Верлена; ввести у світ верленівської лірики, поглибити знання про символізм, імпресіонізм; розкрити мотиви збірок та окремих віршів; розвивати в учнів навички виразного читання; виховувати справжніх цінителів поезій, їхній естетичний смак.
Обладнання: Портрет П. Верлена, музичне оформлення, бібліотечка поезій.
Хід уроку
Епіграф:
Поет подібний теж до владаря блакиті,
Що серед хмар летить, мов блискавка в імлі.
Але, мов у тюрмі, в юрбі несамовитій
Він крила велетня волочить по землі.
Ш. Бодлер
Учитель. Світова поезія кінця ХІХ ст. немислима без імені П. Верлена, найяскравішого представника французького символізму. І наша зустріч присвячена сторінкам його життя, чудовим віршам, в яких поет наперекір долі завжди ніс музику в своїй душі, чув голоси, яких ніхто до нього не чув, бачив дивовижні образи, що створювала його уява, огортаючи їх серпанком найтонших почуттів. Верленівський світ надзвичайно мінливий і суперечливий у своїх настроях і враженнях, але він гармонійний і вишуканий.
Учень читає вірш Поля Верлена «Осіння пісня»
Інтерв’ю сучасника з П. Верленом.
– Поль Верлен! Я рада зустрічі з вами, «королем поетів», першим символістом Франції. Ваша поезія переповнена сумом, болем, стражданням. Невже ж не була доля прихильною до вас?
– Ви праві. Моя душа народилась для справжніх катастроф. Народився я 30 березня 1844 р. в містечку Мец в родині військового інженера. Коли мені було 7 років, сім’я переїхала до Парижа. Там я закінчив ліцей, навчався в університеті, працював дрібним службовцем.
– Як народився поет Верлен?
– Перший свій вірш я написав ще ліцеїстом і надіслав Віктору Гюго, але відповіді не одержав. Потім я став членом гуртка молодих літераторів, що очолював визнаний майстер французької поезії Шарль-Марі-Рене Леконт де Ліль. Так з’явилася моя перша збірка «Сатурнічні поезії».
– Хто з поетів-сучасників був для вас літературним вчителем?
– Шарль Бодлер. Улюблений вірш «Альбатрос».
– Чи було у вас справжнє кохання?
– У 1870 р. я одружився з юною Матильдою Моте, хотів звичайного сімейного щастя. Здавалось, настало заспокоєння. Моя збірка «Добра пісня» присвячена саме їй, моїй маленькій дружині.
Але… Сімейне життя не стало ані тривалим, ані щасливим. Зустріч з юним генієм Рембо – зруйнувала мої плани. Невеселі події змінювали одна одну: війна, Паризька Комуна, втеча в інші краї, брак коштів, суперечка, постріл з револьвера (поранив любого друга, бо боявся його втратити!) Далі два роки у в’язниці в місті Монс. Сумував, брався за перо, каявся. У в’язниці написав 19 віршів – «Романси без слів». Покинула Матильда, Рембо поїхав в Африку. Залишилися спогади…
Учень читає вірш «Вже нічого більше – хочу тільки флейти…»
– Як поєднати таке бурхливе життя і тужливе шепотіння душі? Як його зрозуміти?
– Як зрозуміти мене? Я жив у ХІХ ст. Мене оточували інші реалії, не такі, як у часи Меріме і Стендаля. Світ заполонила мінливість. Художники почали писати півтонами, невловимими мазками. Мені теж хотілось передати нюанси тиші, запахи природи, звуки вулиці, біль за втраченим. Не я був символістом. Сама дійсність продукувала символи. У ній усе змішалося: старе й нове, село і місто, фольклор і сцена. Моя поезія була незвична для того часу: «Найперше – музика у слові…»
Читання вірша «Поетичне мистецтво»
– Я дивуюся вашій працездатності! «Сатурнічні поезії», «Вишукані свята», «Добра пісня», «Романси без слів», «Мудрість», «Колишнє і недавнє», «Паралельно». Так, ви дійсно «король поетів»! Ви купались у славі?
– Слава… Я був задавлений злигоднями, блуканнями по світу, нерозумінням рідних, хворобами. Я дивився на славу, як на кпини долі, безглузде везіння.
Чи гість минулих я століть?
Чи того віку, що прибуде,
Але востаннє, добрі люди,
За мене Господа моліть.
Учитель. Поль Верлен – основоположник символізму. Усі свої відкриття, в поезії поет відобразив у вірші «Поетичне мистецтво», що був написаний 1874 р., а надрукований 1882 р.
В зошитах записують учні принципи символізму, розроблені П. Верленом
Музичність Імпресіоністичність
- милозвучність вірша; - штрихи;
- новий тип поетичного мислення; - мазки;
- новий тип поетики;
- настрої (сугестія – навіювання)
Колективне складання цитатного плану вірша «Поетичне мистецтво»
Бесіда
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми лише наблизилися до великої таємниці Всесвіту поетичної душі, яка була загадкою для сучасників та нащадків, яка плакала і страждала, викликала сум і розпач душі поета Поля Верлена.
Домашнє завдання.